Varför måste aspergare vara bättre än andra?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav River » 2015-10-08 21:38:21

Er det da ingen som får med seg hva jeg skriver her?

Mennesker med Aspergers syndrom er ingenting uten NT, som forresten har diagnostisert.
Senast redigerad av River 2015-10-08 21:49:42, redigerad totalt 1 gång.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Inläggav River » 2015-10-08 21:40:09

Og forresten er de ingenting uten å ha noen å rakke ned på i egne rekker heller.

Presis som NT.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Inläggav Pikachu » 2015-10-08 21:46:35

tittade på en datorskärm, där samma handrörelse utfördes. I båda fallen undertrycktes μ-vågorna, det vill säga att spegelneuronen aktiverades. Detta skedde emellertid inte när gruppen autistiska barn skulle utföra precis samma övning.
Detta fanns även till det jag länkat.
Hjärnvågfrekvens mätt i Hertz

http://illvet.se/files/bonnier-ill/pdf/SIV_9911.pdf
Pikachu
Bannad

Anslöt: 2009-06-14

Inläggav Puzzle » 2015-10-08 21:49:53

Pikachu skrev:
tittade på en datorskärm, där samma handrörelse utfördes. I båda fallen undertrycktes μ-vågorna, det vill säga att spegelneuronen aktiverades. Detta skedde emellertid inte när gruppen autistiska barn skulle utföra precis samma övning.

Ja, spegelneuronerna är nedsatta vid autism men det har fortfarande ingenting med empatin att göra utan är själva "reflexen" att härma vad andra människor gör. Som att byta ställning för att någon annan gör det.
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Inläggav Pikachu » 2015-10-08 21:50:15

När spegelneuronen arbetar
som de skall har forskarna upptäckt att
de undertrycker en bestämd hjärnvågsfrekvens
omkring 13 Hz, kallade μ-vågor.
Dessa kan registreras genom att man
placerar elektroder över en del av hjärnbarken,
det sensomotoriska området.
Pikachu
Bannad

Inläggav jonte00 » 2015-10-08 21:56:29

Det där med att aspergare inte reagerar alls när de ser andra utföra handlingar känner jag mig inte igen i.
Om alla börjar klappa känns det bara rätt att klappa med. Om ingen skulle klappa skulle jag nog inte känna mig så bekväm i att göra det.

Däremot att förstå vad som är okej att säga och inte okej har jag upplevt vara problematiskt.
Exempel : Jag är gäst hos någon och äter middag. Jag finner maten osmaklig och äter knappt. Den som har lagat maten frågar "hur smakade det?" och då kan jag svara "motbjudande".

Jag har absolut inte menat att vara taskig utan svarar bara helt ärligt på hennes fråga.
Ändå så uppfattas jag som taskig för att jag kallade hennes mat motbjudande och inte åt upp.
Sådana oskrivna regler har jag personligen upplevt som irriterande. Att man ska äta upp som gäst varesig man gillar maten eller inte och alltid säga att den var god.

EDIT : Empati känner jag dock. Detta var mer problematiskt när jag var liten. Jag känner empati men kanske inte lika mycket som alla andra.
Senast redigerad av jonte00 2015-10-08 22:02:22, redigerad totalt 1 gång.
jonte00

Anslöt: 2015-10-08

Inläggav Pikachu » 2015-10-08 21:56:49

Athena skrev:
Pikachu skrev:
debase skrev:Vad menar du med sänka vår frekvens?
När vi utför handlingar sänker vi en frekvens Hz som kan mätas. Om man har fungerande empati så gör man samma sak om man ser en annan person utföra en handling fast man inte fysiskt gör det själv. Vi aspergare reagerar inte alls när vi ser andra utföra handlingar medans psykopater reagerar långsammare än normalpopulationen. Så om du så vill så är psykopater mer empatiska än oss aspergare.

Kan du linka en källhänvisning till när Hz mäts vid utförandet av handlingar.
Du vet att hjärnan är elektrisk va?
Pikachu
Bannad

Inläggav Athena » 2015-10-08 21:59:51

Pikachu skrev:

Intressant läsning, då det kommer till psykopater vs aspergare, blir min fundering lite annorlunda.
Om jag känner extremt med empati men bara för djur, och de människor som jag av olika skäl kan placera i samma grupp som djuren, men har 0% empati med människor i övrigt, är jag då normal eller? :-)063
Athena

Anslöt: 2015-09-06

Inläggav Athena » 2015-10-08 22:00:36

Jag vet att alla tankar är elektriska impulser :roll:
Athena

Inläggav Athena » 2015-10-08 22:04:11

Kan till och med föreviga oss med en härledning :mrgreen:
Jag är medveten->jag tänker->tanke->elektrisk impuls->Einstans formel för materia och energi.
Athena

Inläggav notwoodstock » 2015-10-09 0:08:24

Beats me... :-)063
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav kiddie » 2015-10-10 17:38:11

Sedan tror jag det kan ha att göra med maktbalans. Man kan bli så innerligt trött på den.

Kort sagt, en NT får fucka upp hur mycket som helst och fortfarande anse sig en bättre människa. Är man i beroendeställning till denna NT så blir det ju ännu värre. Så det är inte så konstigt då om man hamnar i ett behov av självhävdelse efter det. Man vill bara återfå sin egen rätt att vara människa.

T ex boendestöd. Trots att de ska hjälpa är det oundvikligt att de har en slags maktposition. Gör de något fel är de bara människor, gör jag något fel så är det för att jag är en aspergare. Man blir ett objekt.

Att då surna till på dem när de gör fel är inte för att man är så himla mycket bättre. Det handlar mer om att man vill vara lika mycket människa som de.

Detta drabbar inte bara aspergare utan alla som befinner sig i underläge.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Mountain_lion » 2015-10-10 18:51:06

Jag tänker mig att eftersom jag har svårt med att tolka de sociala signalerna och att jag har svårt att tro på att jag räcker till pga att jag inte kan tolka så behöver jag känna att jag är bättre för då har jag en buffert med tanke på de sociala signalerna som jag vet att jag missar.
Så att säga, att ta igen på gungorna det jag förlorar i karusellerna.
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Inläggav notwoodstock » 2015-10-10 20:09:45

notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-11 9:55:30

ja varför måste vi det egentligen? en fråga som ruvat länge i mitt huvud.

jag kan inte vara sämre än en NT eftersom det tar hela min identitet ifrån mig. jag har svårt för massa saker men har lätt för andra. de andra sakerna är mina och ingen annans att bara bäst på.

det är så det är. mina intressen kan ingen överträffa. inte överträffa i överlägsenhet heller för den delen.

jag gör människor ofta ledsna pga detta vilket är jobbigt. dock får jag ofta ta skulden för det när jag till och med förklarat att jag inte kan rå för det, att det är min identitet.

ja, livet är inte lätt. svårast har dock vi med asperger.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad

Anslöt: 2015-07-11

Inläggav plåtmonster » 2015-10-11 16:35:21

Det finns värre saker än asperger. Men att relativisera är en återvändsgränd. Frågan är snarare om man har kapaciteten att få livet att fungera.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav kiddie » 2015-10-11 18:16:36

Då kan man ju ställa frågan vad det är att fungera. Råkar man vara rik så man inte behöver jobba så anses man nog fungera finfint. Men om man inte orkar jobba utan funkar på sjukbidrag så anses det inte att man funkar. De flesta tycker att de som jobbar halvt ihjäl sig och har en massa dyra prylar och miljoner i lån funkar. Men jag tycker inte det.
kiddie
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2015-10-12 5:45:00

Vad som är att fungera beror ju på ur vems synvinkel det rör sig om och vilka krav som ställs. Det kanske krävs en del för att se sin egen situation ur ens egen synvinkel och vilka krav man själv har.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Toblerone » 2015-10-12 10:31:49

Som jag ser det, så är problemet att vi ofta inte klarar dem sakerna som man anses skulle klara i NT-samhället. Att vi istället kanske klarar andra saker - det räknar ingen med. Och känner vi pressen att vi måste klara det som NT-samhället kräver. Medans ingen skulle kräver att NT-folk klarar det som vi är bra på, eller hur? Vi är en minoritet helt enkelt. Med ett annat sätt att fungera. Och då är det stressigt att försöka fungera som majoriteten.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Kassoren » 2015-10-12 13:07:07

Jag tror att det kan ha med "binärt" tänkande att göra, dvs. att allt är antingen 1 eller 0.
Jag ser mig inte som dum, alltså måste jag vara smart. Problemet är väl att det finns en massa andra siffror mellan noll och ett som jag är helt blind inför.
Kassoren
Ny medlem

Anslöt: 2015-10-10

Inläggav kiddie » 2015-10-12 19:34:24

Kassoren skrev:Jag tror att det kan ha med "binärt" tänkande att göra, dvs. att allt är antingen 1 eller 0.

Jo, jag ser en hel del folk på spektrumet som har svårt att greppa två saker samtidigt eller att se en gråskala.
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2015-10-12 19:36:27

Toblerone skrev:Och känner vi pressen att vi måste klara det som NT-samhället kräver. Medans ingen skulle kräver att NT-folk klarar det som vi är bra på, eller hur? Vi är en minoritet helt enkelt.

Ja. Men det är synd att samhället blivit så snävt. Vet inte om det ens gynnar NT att "avskaffa" aspergarna.

Minoritet helt klart.
kiddie
Inaktiv

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in