Först med som kriminell, nu som expert (Nya Efterlyst kl 21)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2015-10-07 18:06:51

Har var alltså med som efterlyst brottsling i gamla Efterlyst på TV3, nu är han med som "brottsexpert" i Nya Efterlyst i TV8.

I höst är det dags för säsong nummer 50 av ”Efterlyst”, som nu går under namnet ”Nya efterlyst”.
Fokus kommer som vanligt att ligga på att lösa grova brott och de nya programledarna är Katarina Wennstam, Hasse Brontén och Tage Åström.
Dessutom kommer den före detta yrkeskriminella Anders Adali, 37, att medverka. Adali kommer att göra utvalda reportage och ibland sitta med i programmet som expert.
– Det är jättekul. Jag figurerade i programmet många gånger under flera år.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/t ... 1253257.ab

Ja, av att begå brott under fler år blir man ju också expert. Expert genom sin egen erfarenhet, inte genom studier.

Efter ett värdetransportrån i Åbo 2007 satt Anders Adali i fängelse i Finland tre och ett halvt år och de sista månaderna i Sverige innan han muckade 2011. Det är det enda större brott han åkt fast för, resten har han kommit undan med.
Han berättar för Nöjesbladet att han var aktiv brottsling i nio och ett halvt år.
– Jag ligger bakom flera större rån i svensk historia under åren som varit.

Är det finska polisen vi att tacka för att Adali inte kom undan helt och hållet?

Känns lite kluvet att se på någon som skryter med hur många brott han begått utan att åka fast. Ska man se på honom som smart, som lyckats göra karriär två gånger på sin brottsliga verksamhet? Eller tycka att han är en hyvens kille som sent omsider ändrat sig. (Vad som gick honom att ändra sig framgår inte.) Vad som fick honom att börja har han berättat om.

"- Jag började testa gränser i 16-17-årsåldern, det var ren dum nyfikenhet. Men det var inte förrän jag var omkring 20 som jag började göra grova grejer, som rån, berättar han." (UNT)

Jag har ju ändrat mig, jag är inte samma människa som förut. Jag är vegetarian, jag är ute och kör yoga flera gånger i veckan. Jag skriver böcker, jag var programledare för ”Stoppa tjuven”, jag har medverkat i ”Veckans brott” och ”Brottskod”. Så under åren har jag ändå visat att man kan ändra sig och få ut någonting annat av livet.

Det finns många program att hålla reda på om man vill kolla på TV om verkliga brott:

Veckans brott med Leif Persson och Camilla Kvartoft i tV1 tisdagar kl 21 (börjar 20 oktober)
Brottsplats Sverige med Hasse Aro i TV4 torsdagar kl 21
Och så Nya Efterlyst med Katarina Wennström, Hasse Brontén och Tage Åström i TV8 på onsdagar

Nu är inte TV8 en kanal jag brukar titta på, men skulle gärna sett det här. Men det kolliderar ju med kriminalserien Modus på TV4.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2015-10-08 2:12:54

Tittade lite på Nya efterlyst i någon reklampaus på Modus.

Jag fäste mig vid vad en polis berättade om en infiltratör som han hade kontakt med i 12 år. Det var denne infiltratör som senare avslöjade var Stureplansmördarna var så de åkte fast. Senare mördades denne man. Några minuter innan ringde han polisen som inte brydde sig om att svara, eftersom han inte kände igen numret och hade semester. Men han sade att han hade ändå skulle givit fel råd typ "Det är säkert inget, gå ut och kolla." Polisen tog inte avstånd från infiltratörverksamheten men kände ändå någon slags dunkel skuld.

Min tanke gick till karaktären Frank Wagner (spelad av Joel Kinnaman) i Johan Falk-filmerna. Det är faktiskt honom och hans öde som fängslat mig mest. Han lever i ständig skräck att bli avslöjad och har bett att få hoppa av och få en ny identitet. Men polisen vill utnyttja honom ännu mera och skjuter upp det. "Efter det här så..." Men senare säger en maffiafigur till honom att om någon försvinner så vet man att det är denne som varit informatör. Och det finna alltid någon kvar (av familjen som maffian kan döda som hämnd).

Det är moraliskt tveksamt. Visserligen är dessa infiltratörer inga duvungar utan gravt kriminella. Men de utpressas att bli informatörer ("annars blir du åtalad för det här brottet"). Och de får inte klart för sig hur farligt det är. Polisen har stor nytta av dem, men det är inte som att de rycker ut som om det var en polis, om informatören känner sig hotad.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in