Vad brukar ni ha för blodtryck?
48 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Skriv ålder och vad ni brukar ha i blodtryck!
Jag är 38, brukar ha 120-125/70-75 fast senast hade jag 140 (minns ej det andra, undertrycket).
Jag är 38, brukar ha 120-125/70-75 fast senast hade jag 140 (minns ej det andra, undertrycket).
Finns en app man laddar ner, sedan pressar man telefonen mot handleden så mäter denPuzzle skrev:Hur, var och varför kollar man det?
Huggorm skrev:Finns en app man laddar ner, sedan pressar man telefonen mot handleden så mäter denPuzzle skrev:Hur, var och varför kollar man det?
Varför är jag tveksam till det påståendet..? Vad jag menade var, hur och vart kollar man det om man inte anser sig ha något "problem" med blodtrycket och av den anledningen går till vården. Att bara gå till vården för att säkerhetskolla blodtrycket känns lite överambitiöst. Mäts det om man donerar blod eller finns det något sätt att, jag vet inte, kolla själv?
Puzzle skrev:Hur, var och varför kollar man det?
Dom brukar kolla det på vårdcentralen. Det är mer eller mindre en rutinkontroll som dom gör i tid och otid, söker du för att du har halsflus kan du ge dig tusan på att dom även kommer att ta ditt blodtryck.
"Normala värden" brukar läkaren alltid påpeka när jag frågar, mer specifika svar än så kan jag inte påstå att jag är värst intresserad av. 29 år!
Re: Vad brukar ni ha för blodtryck?
Vid 37 års ålder (senast jag mätte) hade jag ett vilande tryck på 80/50 och ett tryck på 100/65 direkt när jag kom in.
Bör påpekas att samtliga kvinnor i min släkt har lågt blodtryck.
Bör påpekas att samtliga kvinnor i min släkt har lågt blodtryck.
Vet inte vad det ligger på men ska vara lågt iaf. Märker inte av det så hemskt mycket däremot, men kan bli yr ibland, till exempel om jag ställer mej upp för fort. Men tycker inte alls om att testa blodtryck, sådär när man sätter en sak runt armen som det pumpas in luft i, gjort det ett par gånger och blir alltid extremt illamående av det och typ känns som att jag kan svimma när som helst i en halvtimme efteråt.
110/65 - 120/75 Brukar mitt intervall ligga på. Vilopuls på 30-40.
Finns gott om automatiska blodtrycksapparater, föredrar själv att göra det med manschett och stetoskop.
Finns gott om automatiska blodtrycksapparater, föredrar själv att göra det med manschett och stetoskop.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Puzzle skrev:Hur, var och varför kollar man det?
De sätter en grej runt armen och pumpar in luft i den för att se vid vilket tryck blodet fortfarande kan passera (typ, tror jag).
Jag brukar kolla på vc eller på öppenpsyk ibland, det är om man ska börja med nån ny medicin t.ex. eller om man är överviktig (större risk för högt tryck då). På vc brukar jag be dr kolla.
Zima33 skrev:Puzzle skrev:Hur, var och varför kollar man det?
De sätter en grej runt armen och pumpar in luft i den för att se vid vilket tryck blodet fortfarande kan passera (typ, tror jag).
Jag brukar kolla på vc eller på öppenpsyk ibland, det är om man ska börja med nån ny medicin t.ex. eller om man är överviktig (större risk för högt tryck då). På vc brukar jag be dr kolla.
Nuförtiden kan man även få sitt blodtryck taget på apoteket: regelbundet om man önskar.
Dessutom finns ju idag en uppsjö av elektroniska blodtrycksmätare som blåser upp trycket med en liten kompressorpump själva. Datan från en sådan manick kan man ibland ladda över till sin telefon och på så vis exempelvis ta blodtrycket varje dag så att man kan skapa en graf att ta med vid läkarbesök om man har blodtrycksbesvär.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Gripandekylig skrev:Nuförtiden kan man även få sitt blodtryck taget på apoteket
...meh?, dom lämnar väl igen det sen?
Ok då jag mindes denna tråden när man var hos läkaren idag så noterade jag blodtrycket, 116/68 (sen skrev han 72 under vilket jag inte förstod). Fortfarande 29 år!
Jag hade 105/70 när jag var 48 år.
- Steppenwolf
- Anslöt: 2012-08-14
Brukar va 141/85 eller så. Även när jag har lägre diastoliskt tryck är systoliskt tryck högt. Alltid varit så och ingen tycker det är konstigt. Förr ansåg man bara att högt undertryck var av intresse men nu har man visst en annan uppfattning. Fast det har inte nått mina läkare. Nog lika bra det.
Brukar ha ganska högt, typ 160/90. Tror det till en viss del beror på mina Venlafaxin. Enligt FASS får man bara äta maxdosen 375 mg i 2 veckor, p.g.a. blodtrycket. Men jag har haft de i ca 2 år.
115/75
När Hem till gården börjar stiger det till 150/90.
- neonblade91
- Anslöt: 2015-09-12
neonblade91 skrev:115/75
Någon pudding där som du är tänd på?
slackern skrev:Någon pudding där som du är tänd på?
Nej, tycker att serien är så jobbigt dyster, en sådan dysterhet som bara engelsmännen rår på.
- neonblade91
- Anslöt: 2015-09-12
Minns inte exakt.. men tror det låt på ungefär 100 genom 80 men inte helt säker...
- LilyFlower
- Anslöt: 2015-10-30
Återgå till Aspergare och vården