Vad kommer istället för Java och Flash?
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Java och Flash är ju gamla tenkniker som inte supportas av Chrome längre. Det anses ju vara säkeretsrisker med det.
Det finns ju massor av sidor som har små spel och program som är gjorda för Java eller Flash. Till och med hela spelcommunities som Puzzle Pirates och allt vad de heter. Vad kommer det att finnas istället sedan? Vilka plattformar kommer man att progrmmera för webben på?
Kanske blir det helt ute att små barn sitter med webbspel. De kör appar på iPaden istället, eller?
Någon som har koll på utvecklingen?
Vi kan diskutera vad vi tror i den här tråden.
Det finns ju massor av sidor som har små spel och program som är gjorda för Java eller Flash. Till och med hela spelcommunities som Puzzle Pirates och allt vad de heter. Vad kommer det att finnas istället sedan? Vilka plattformar kommer man att progrmmera för webben på?
Kanske blir det helt ute att små barn sitter med webbspel. De kör appar på iPaden istället, eller?
Någon som har koll på utvecklingen?
Vi kan diskutera vad vi tror i den här tråden.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Appar?
@Kanin, HTML5 har väl ingen möjlighet att exekvera programkod på klienten lokalt?
@Kanin, HTML5 har väl ingen möjlighet att exekvera programkod på klienten lokalt?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Vad kommer istället för Java och Flash?
För övrigt krävs ju Flash för att kunna se tv5play.se, svtplay.se o.s.v. Chrome verkar bita sig själv i svansen som inte stödjer detta längre.
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:För övrigt krävs ju Flash för att kunna se tv5play.se, svtplay.se o.s.v.
Det kommer sannolikt att ändras med tiden. SVT Play har en videospelare för HTML5 i beta-version.
Lilla Gumman skrev:Chrome verkar bita sig själv i svansen som inte stödjer detta längre.
Det är enbart på mobila plattformar som det inte stöds. Där finns det tills vidare appar istället.
Kanin skrev:Lilla Gumman skrev:För övrigt krävs ju Flash för att kunna se tv5play.se, svtplay.se o.s.v.
Det kommer sannolikt att ändras med tiden. SVT Play har en videospelare för HTML5 i beta-version.Lilla Gumman skrev:Chrome verkar bita sig själv i svansen som inte stödjer detta längre.
Det är enbart på mobila plattformar som det inte stöds. Där finns det tills vidare appar istället.
Okej- Flash ska fungera i Chrome ser jag nu. Att det ofta strular är en annan sak. Nåja, vad jag menade var npg att NPAPI-stödet inte finns i Chrome, vilket gör att Java inte funkar.
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Okej- Flash ska fungera i Chrome ser jag nu. Att det ofta strular är en annan sak. Nåja, vad jag menade var npg att NPAPI-stödet inte finns i Chrome, vilket gör att Java inte funkar.
Under Linux är det faktiskt enbart Chrome som får uppdaterade versioner av Flash Player. För Firefox är 11.2 den sista versionen (nyaste är 19.0). Flash är säkrare under Chrome, även om det även där utgör en säkerhetsrisk.
Oavsett webbläsare och operativsystem är det av säkerhetsskäl inte rekommenderat att aktivera java.
Varför inte java?
- Lilla Gumman
Jag fick hela tiden uppmaning om att uppdatera Java, från "okänd utgivare" (accepterade aldrig), så till slut avinstallerade jag Java helt och allt funkar som vanligt så jag vet inte vad Java var bra för egentligen.