Möjligheter till eget boende för vuxet barn

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Möjligheter till eget boende för vuxet barn

Inläggav Styvmamman » 2015-09-28 14:56:58

Hej, jag har ett bonusbarn med Asperger. Hen är vuxen nu men bort fortfarande hemma. Inget jobb, inga studier tyvärr. Vi går varandra på nerverna allihop. Jag tycker att det är dags att ta steget och få leva ett vuxnare liv med allt gott och jobbigt som det innebär. Det är inga större problem med detta men jag tror att det behövs stöd som påminnelse att man ska äta, duscha och städa. Nya vänner vore fantastiskt!

Vad har hen för möjligheter? Vart vänder man sig? Vi har ju tyvärr inte möjlighet att köpa en bostad och har man inget jobb får man inte låna själv så där är det ett problem.

/Styvmamman
Styvmamman
Ny medlem

Anslöt: 2015-09-28

Möjligheter till eget boende

Inläggav slackern » 2015-09-28 15:17:00

LSS handläggare på kommunen.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Re: Möjligheter till eget boende

Inläggav Julianus » 2015-09-30 15:22:05

Ansök hos kommunen en LSS insats som heter Bostad med särskild service för vuxna. Prata med LSS handläggaren :)
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Tantaly » 2015-09-30 15:38:56

Man går till närmsta kommunala eller privata hyresbolag och registrerar sig som sökande.
Har personen psykiska problem kan han ansöka om ersättning från försäkringskassan.
Serviceboenden genom LSS är väldigt svåra att få om man inte har stora problem med att ta hand om sig själv.
Tantaly
Inaktiv

Anslöt: 2014-11-13

Inläggav Julianus » 2015-09-30 16:07:12

Tantaly skrev:Man går till närmsta kommunala eller privata hyresbolag och registrerar sig som sökande.
Har personen psykiska problem kan han ansöka om ersättning från försäkringskassan.
Serviceboenden genom LSS är väldigt svåra att få om man inte har stora problem med att ta hand om sig själv.

Jag har själv bott i ett LSS-boende så det stämmer inte att det är väldigt svårt att få.
LSS är en rättighetslag och finns man med i nån av de 3 olika personkretsarna så har enskilda individer rätt till insatser enligt LSS.

LSS-insats nummer åtta är följande. Boende i familjehem eller bostad med särskild service.
Julianus

Inläggav Tantaly » 2015-09-30 17:34:09

Julianus skrev:
Tantaly skrev:Man går till närmsta kommunala eller privata hyresbolag och registrerar sig som sökande.

Jag har själv bott i ett LSS-boende så det stämmer inte att det är väldigt svårt att få.
LSS är en rättighetslag och finns man med i nån av de 3 olika personkretsarna så har enskilda individer rätt till insatser enligt LSS.

LSS-insats nummer åtta är följande. Boende i familjehem eller bostad med särskild service.

Finns säkert kommunala avvikelser. Men nej LSS-insatser är inte en rättighet för behörig diagnos. Man ser efter behovet av insatsen också. Ett läkarutlåtande är obligatoriskt.
Tantaly
Inaktiv

Inläggav Julianus » 2015-09-30 18:33:18

Tantaly skrev:Finns säkert kommunala avvikelser. Men nej LSS-insatser är inte en rättighet för behörig diagnos. Man ser efter behovet av insatsen också. Ett läkarutlåtande är obligatoriskt.

Vilka kommunala avvikelser? Kan du utveckla lite det där?

Inte? Hittade en punkt från Socialstyrelsen angående LSS och det står följande:

"LSS är en rättighetslag som ska garantera personer med omfattande och varaktiga
funktionshinder goda levnadsvillkor, att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet
och att de kan påverka vilket stöd och vilken service de får.
Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra".

Självklart ska man ha läkarintyg på det, inget snack om saken.
Julianus

Inläggav Tantaly » 2015-09-30 18:45:52

Julianus skrev:
Tantaly skrev:Finns säkert kommunala avvikelser. Men nej LSS-insatser är inte en rättighet för behörig diagnos. Man ser efter behovet av insatsen också. Ett läkarutlåtande är obligatoriskt.

"LSS är en rättighetslag som ska garantera personer med omfattande och varaktiga
funktionshinder goda levnadsvillkor, att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet

Vet bara hur det är i min kommun då jag talat med en LSS-handläggare om det. Man måste ha grov problematik och inte kunna ta hand om sig själv pga brist av dessa boenden. Med andra ord har du ingen rätt att få en sån här insats bara för att du har asperger.
Hur givmilda man är beror givetsvis från kommun till kommun.
Det står ju dessutom i det du länkar att man skall ha omfattande besvär.
Tantaly
Inaktiv

Inläggav Julianus » 2015-09-30 18:54:46

Tantaly skrev:
Julianus skrev:

Vet bara hur det är i min kommun då jag talat med en LSS-handläggare om det. Man måste ha grov problematik och inte kunna ta hand om sig själv pga brist av dessa boenden. Med andra ord har du ingen rätt att få en sån här insats bara för att du har asperger.
Hur givmilda man är beror givetsvis från kommun till kommun.
Det står ju dessutom i det du länkar att man skall ha omfattande besvär.

Jo, det är klart. Alla kommuner bedömer helt olika. Men man måste fortfarande ha det i bakhuvudet att LSS är en rättighetslag och den är inte förhandlingsbar som skollagen t.ex.
Jag kan tala om för dig att i min hemkommun så har man fått alla möjliga insatser ända sen barnsben. Du vet väl att om man inte får sina rättigheter tillgodosedda så kan man alltid överklaga till högre instans vid avslag. Så länge man finns med inom dessa tre personkretsar så har man rätt till insatser enligt LSS. Även vid autismspektrumtillstånd.

Vad det menas med omfattande besvär beror på helt och hållet vad det är för besvär. Vi som har Aspergers syndrom t.ex har ju helt olika nivåer, eller hur?
Julianus

Inläggav Tantaly » 2015-09-30 19:30:17

Julianus skrev:
Jo, det är klart. Alla kommuner bedömer helt olika. Men man måste fortfarande ha det i bakhuvudet att LSS är en rättighetslag och den är inte förhandlingsbar som skollagen t.ex.
Jag kan tala om för dig att i min hemkommun så har man fått alla möjliga insatser ända sen barnsben. Du vet väl att om man inte får sina rättigheter tillgodosedda så kan man alltid överklaga till högre instans vid avslag. Så länge man finns med inom dessa tre personkretsar så har man rätt till insatser enligt LSS. Även vid autismspektrumtillstånd.

Vad det menas med omfattande besvär beror på helt och hållet vad det är för besvär. Vi som har Aspergers syndrom t.ex har ju helt olika nivåer, eller hur?

Yep. Det är därför aspergerdiagnosen fasas ut och ersätt av högfungerande autism med en gradering av problematiken. Vissa personer kan inte ta hand om sig själva, andra är högfungerande ,har familj och arbetar heltid. Det är en självklarhet att de med grova problem skall uppta serviceboenden före aspergare utan uppenbara problem bara för att man inte kan få en hyreslägenhet. Här finns inga belägg alls för att söka om denna LSS-tjänst. Det var det jag ville komma fram till med avseende på trådskaparens frågeställning och personers tips om särskilt boende som LSS-insats.
Tantaly
Inaktiv

Inläggav Julianus » 2015-09-30 23:22:54

Tantaly skrev:Yep. Det är därför aspergerdiagnosen fasas ut och ersätt av högfungerande autism med en gradering av problematiken. Vissa personer kan inte ta hand om sig själva, andra är högfungerande ,har familj och arbetar heltid. Det är en självklarhet att de med grova problem skall uppta serviceboenden före aspergare utan uppenbara problem bara för att man inte kan få en hyreslägenhet. Här finns inga belägg alls för att söka om denna LSS-tjänst. Det var det jag ville komma fram till med avseende på trådskaparens frågeställning och personers tips om särskilt boende som LSS-insats.

Jag är lite tveksam till att aspergerdiagnosen skulle fasas ut eftersom det är en varaktig funktionshinder, oavsett vilken nivå enskilda individer har. Men vi är överens om att vissa kan inte ta hand om sig själva och vissa klarar att ha familj och till och med jobbar heltid.
Jag bor i en vanlig hyreslägenhet med förstahandskontrakt men hade rätt tur att få den. Eftersom jag var nummer två i bostadskön för min nuvarande lägenhet. De som var före mig fick inte den av andra skäl, t.ex inkomst.

Återigen så är LSS en rättighetslag och det spelar ingen roll vilken nivå enskilda individer med aspergerdiagnos har.
Julianus

Inläggav Alien » 2015-09-30 23:33:40

Styvmamman skrev:Hej, jag har ett bonusbarn med Asperger. Hen är vuxen nu men bort fortfarande hemma. Inget jobb, inga studier tyvärr. Vi går varandra på nerverna allihop. Jag tycker att det är dags att ta steget och få leva ett vuxnare liv med allt gott och jobbigt som det innebär. Det är inga större problem med detta men jag tror att det behövs stöd som påminnelse att man ska äta, duscha och städa. Nya vänner vore fantastiskt!

Vad har hen för möjligheter? Vart vänder man sig? Vi har ju tyvärr inte möjlighet att köpa en bostad och har man inget jobb får man inte låna själv så där är det ett problem.

/Styvmamman

Hur gammal är hen? Varken jobbar el studerar, vad vill hen med sitt liv? Har hen några vänner? Har hen ansökt om aktivitetsersättning el förväntar sig hen att ni ska försörja hen?

Ett alternativ vore vanlig hyreslägenhet med boendestöd. Men det förutsätter alltså en inkomst, t ex aktivitetsersättning från FK.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in