Vad tycker ni om dom nya sedlarna? (Omröstning)
119 inlägg
• Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Om inte jag är helt groggy nu så har väl dom nya sedlarna kommit ut så då är det väl dags att se vad ni på forumet tycker om dom.
..Själv så måste jag ju säga att jag tycker dom nya ser lite för mycket ut som monopolpengar så jag gillar dom inte riktigt. 200-lappen kan väl i för sig vara vettig men annars hade jag hellre haft kvar dom tidigare sedlarna (och mynten för den delen).
Har inte fått se dom IRL ännu, men som kuriosa kan jag visa hur hundralappen såg ut när jag var liten, den var ju ofattbart stor som ett lakan, man fick vika den på mitten för att få ner den i "pluskan"...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ojäklar, den var ju snygg. Du råkar inte ha kvar en sedel som jag skulle kunna få köpta av dig?
Puzzle skrev:Ojäklar, den var ju snygg. Du råkar inte ha kvar en sedel som jag skulle kunna få köpta av dig?
Nä, dom har jag i madrassen, just kidding, nä dessvärre har jag inga liggande, de flesta var väldigt trasiga på mitten och tejpade så det är nog svårt hitta någon i mint kondition är jag rädd...
Typiskt. Jo dom är nog dyrare om inte annat om man ska köpa dom av någon samlare, tror ju ändå dom kan vara rätt ovanliga.
Puzzle skrev:Typiskt. Jo dom är nog dyrare om inte annat om man ska köpa dom av någon samlare, tror ju ändå dom kan vara rätt ovanliga.
http://www.tradera.com/item/220302/2414 ... sedel-1961
Jag tycker annars de nuvarande sedlarna är snyggare än de nya.
Puzzle skrev:..Själv så måste jag ju säga att jag tycker dom nya ser lite för mycket ut som monopolpengar så jag gillar dom inte riktigt. 200-lappen kan väl i för sig vara vettig men annars hade jag hellre haft kvar dom tidigare sedlarna (och mynten för den delen).
Guldpengen blir kvar.
Huggorm skrev:Puzzle skrev:Typiskt. Jo dom är nog dyrare om inte annat om man ska köpa dom av någon samlare, tror ju ändå dom kan vara rätt ovanliga.
http://www.tradera.com/item/220302/2414 ... sedel-1961
Jag tycker annars de nuvarande sedlarna är snyggare än de nya.
Bäst att kolla serienumren så att dom inte är från något bankråns.
I det här fallet är det kul med förändring! Ser hippa och "ungdomliga" ut. Om man inte gillar dem från början tror jag säkert man kommer göra det ändå i sinom tid. Det är naturligt att känna motstånd i början
- TheWonderer92
- Anslöt: 2014-05-14
TheWonderer92 skrev:I det här fallet är det kul med förändring! Ser hippa och "ungdomliga" ut. Om man inte gillar dem från början tror jag säkert man kommer göra det ändå i sinom tid. Det är naturligt att känna motstånd i början
Dom ser knappast "ungdomliga" ut, är ju bara en massa gamla stofiler på motiven. Men vist tvåhundringen kommer ju att vara grym. Men själv använder jag nästan aldrig kontanter handlar nästan allt med kort, tar väl ut pengar ibland när sonen behöver pengar som att gå på skoldisco.
Senast redigerad av slackern 2015-09-30 21:28:51, redigerad totalt 1 gång.
Gillar dom.
200-kronorssedeln är en klar favorit.
200-kronorssedeln är en klar favorit.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
De är okej, färgerna är lite väl skrikiga, lite som monopolpengar..
- CarolusRex
- Anslöt: 2014-01-27
slackern skrev:TheWonderer92 skrev:I det här fallet är det kul med förändring! Ser hippa och "ungdomliga" ut. Om man inte gillar dem från början tror jag säkert man kommer göra det ändå i sinom tid. Det är naturligt att känna motstånd i början
Dom ser knappast "ungdomliga" ut, är ju bara en massa gamla stofiler på motiven. Men vist tvåhundringen kommer ju att vara grym. Men själv använder jag nästan aldrig kontanter handlar nästan allt med kort, tar väl ut pengar ibland när sonen behöver pengar som att gå på skoldisco.
Haha jag förstod att det svaret skulle komma. Nä, personerna är väl inte de yngsta utan jag refererade till de skrika färgerna
- TheWonderer92
- Anslöt: 2014-05-14
TheWonderer92 skrev:slackern skrev:TheWonderer92 skrev:I det här fallet är det kul med förändring! Ser hippa och "ungdomliga" ut. Om man inte gillar dem från början tror jag säkert man kommer göra det ändå i sinom tid. Det är naturligt att känna motstånd i början
Haha jag förstod att det svaret skulle komma. Nä, personerna är väl inte de yngsta utan jag refererade till de skrika färgerna
Då är jag med. Men skrikiga färgerna har nog ett värde i och med att gamlingar med dålig syn kan lista ut vilken valör det är tack vara den skrikiga färgen.
Hade färgerna varit bara lite skrikigare så hade man känt dom med fingrarnaslackern skrev:Då är jag med. Men skrikiga färgerna har nog ett värde i och med att gamlingar med dålig syn kan lista ut vilken valör det är tack vara den skrikiga färgen.
200 kronors sedeln är en klar favorit. Kul att Astrid Lindgren tillkommer i 20-lappen, växte upp med hennes böcker och filmer. T.ex Pippi Långstrump
Julianus skrev:200 kronors sedeln är en klar favorit. Kul att Astrid Lindgren tillkommer i 20-lappen, växte upp med hennes böcker och filmer. T.ex Pippi Långstrump
Jag har inte ens sett eller hållit i en tvåhundring.
slackern skrev:Julianus skrev:200 kronors sedeln är en klar favorit. Kul att Astrid Lindgren tillkommer i 20-lappen, växte upp med hennes böcker och filmer. T.ex Pippi Långstrump
Det har jag inte heller än
Om du har varit i Norge så borde du ha sett 200 kronors sedlar
Julianus skrev:slackern skrev:Julianus skrev:200 kronors sedeln är en klar favorit. Kul att Astrid Lindgren tillkommer i 20-lappen, växte upp med hennes böcker och filmer. T.ex Pippi Långstrump
Det har jag inte heller än
Om du har varit i Norge så borde du ha sett 200 kronors sedlar
Du jag har varit i Norge men det var på en klassresa i nian så det var en hel evighet sedan. Men såg inga norska pengar då.
Undrar hur länge det kommer dröja innan man får se en ny tusenlapp IRL? Det var ganska länge sedan jag såg en av de nuvarande
Jag tycker det är såååååå onödig med en 200-lapp. Varför inte använda bara 100-lappar. Man kan ju högst behöva ha fyra stycken, vid högre belopp kan man använda 500- och 1000-lappar. Spelar det roll om man har fyra 100-lappar eller två 200-lappar? Idioti!
Huggorm skrev:Undrar hur länge det kommer dröja innan man får se en ny tusenlapp IRL? Det var ganska länge sedan jag såg en av de nuvarande
Ja själv så använder jag knappt pengar utan kör det mesta med kort men så var det någon gång i förra veckan som har behövde kontanter och det var minst sagt ovant. Har inte ens en börs som man kunde ha pengarna i...
Återgå till Intressanta intressen