Supermåne och total månförmörkelse i ett (28/9, kl. 04.51)
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Vet inte hur många som brukar vara uppe vid fyre eller intresserade nog för att gå upp då men om man ska göra det så ska man göra det ikväll, det är nämligen årets "superfullmåne" (när månen är som närmast jorden) samt en total månförmörkelse.
Råkar någon vara uppe då så ta ett kort åt mig, själv satsar jag nog på att sova..
Astroinfo skrev:2015-09-28 kl. 04.51 * (33,48’) årets superfullmåne + total månförmörkelse
Råkar någon vara uppe då så ta ett kort åt mig, själv satsar jag nog på att sova..
Det kommer vara bilder överallt i media i morgon så ingen anledning att hålla sig vaken
Puzzle skrev:
Men nu gör du mig besviken, förstör inte bilden utav supernörd nu.
Huggorm skrev:Det kommer vara bilder överallt i media i morgon så ingen anledning att hålla sig vaken
Men det är inte samma sak!
slackern skrev:Puzzle skrev:
Men nu gör du mig besviken, förstör inte bilden utav supernörd nu.
Supernörden behöver sin skönhetssömn.
Lär sova också då jag ska jobba från 08:05 imorgon, kollar på nya My Little Pony filmen som släpptes igår: http://www.imdb.com/title/tt4450396/ sen ska jag sova men lär dyka upp bilder senare
Jag har turen att vara ute på landet (= inget överflödigt ljus som stör), så jag ska ut och fota med min systemkamera inatt.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
colaflaska skrev:Jag har turen att vara ute på landet (= inget överflödigt ljus som stör), så jag ska ut och fota med min systemkamera inatt.
Oo, som sagt så får du gärna lägga upp bilderna sen.
Du blir vår korrespondent i höstnatten, posta en fin bild här sedancolaflaska skrev:Jag har turen att vara ute på landet (= inget överflödigt ljus som stör), så jag ska ut och fota med min systemkamera inatt.
Genom att (den tilltagande) fullmånen håller mig uppe tre, fyra timmar varje natt har jag gott om tid att titta på den, att betrakta dess skönhet. Visserligen är den vacker att se på, men jag hatar den i alla fall, eftersom den varje månad berövar mig viktiga sömntimmar.
En sak jag funderar på... hur det kommer sig att en del av månytan syns som lite grann mörkare än omgivningen, trots att månen är så starkt belyst av solen, "rakt på". "Haven" består, såvitt jag förstått det, av samma material som övriga områden på jorden. Någon som vet?
En sak jag funderar på... hur det kommer sig att en del av månytan syns som lite grann mörkare än omgivningen, trots att månen är så starkt belyst av solen, "rakt på". "Haven" består, såvitt jag förstått det, av samma material som övriga områden på jorden. Någon som vet?
Än är inte månen röd, bara jävligt ljus. Det är väldigt ljust ute, när jag gick ut första gången inatt vid 1 blev jag jätteirriterad för jag trodde att pappa hade lagat den enda lampan som finns på gården som varit trasig i typ tio år. Så ljust var det. Försökte få en bra bild som visade ljuset men jag har inget stativ
Så här såg den iaf ut kl 01:00. Det ser inte så speciellt ut på bild, som en vanlig måne helt enkelt. Fick ha jäkligt kort slutartid på denna, 1/800 om jag inte minns fel och en bländare på 5,6. ISO 400.
Som sagt, har inget stativ så att ta bilder med lång exponeringstid är uteslutet. Så här såg det ut genom kameran, i verkligheten var det 10 gånger ljusare och jag kunde se detaljer 100m bort. 1/30 sekunders slutartid och 400 ISO. Bländaren var på 3,5 om jag inte minns helt fel. Det svarta till höger är ett träd.
Så här såg den iaf ut kl 01:00. Det ser inte så speciellt ut på bild, som en vanlig måne helt enkelt. Fick ha jäkligt kort slutartid på denna, 1/800 om jag inte minns fel och en bländare på 5,6. ISO 400.
Som sagt, har inget stativ så att ta bilder med lång exponeringstid är uteslutet. Så här såg det ut genom kameran, i verkligheten var det 10 gånger ljusare och jag kunde se detaljer 100m bort. 1/30 sekunders slutartid och 400 ISO. Bländaren var på 3,5 om jag inte minns helt fel. Det svarta till höger är ett träd.
- colaflaska
För en kvart, tjugo minuter sedan började det synas ett skuggat område "upptill och lite till vänster" på månytan, och en tunn mörkt bärnstensfärgad strimma längs månens vänstra kant, och en ljust "isblå" strimma längs med högra kanten, men de försvann sedan..
Nu klockan 3:45 är månen till hälften förmörkad.
Den är alldeles för mörk för att det ska gå att fota utan stativ tyvärr. Blodröd vill jag inte kalla den heller, snarare orange. Det är visserligen ett par minuter kvar men jag går och lägger mig nu.
- colaflaska
Jag var ute en stund vid 4-tiden men då syntes bara en liten kant av månen så jag gick in igen.
Jag lyckades inte så bra med mina fotografier. Ett träd var i vägen (genom fönstret) och det dröjde för lång tid innan jag fick ordning på inställningar (jag har aldrig tagit den här typen av bilder förut) och stativ (som inte är tillräckligt stabilt).
Suddig röd måne (05.22), med 20 sekunders slutartid:
En något mindre suddig delvis röd måne (05.46), ej beskuren med brännvidd 600 mm (motsvarande 960 mm för fullformat):
Med trädet i fokus (05.47):
En något mindre suddig delvis röd måne (05.46), ej beskuren med brännvidd 600 mm (motsvarande 960 mm för fullformat):
Med trädet i fokus (05.47):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja jag kan ju säga att alla bilderna här är bättre än om jag skulle försöka ta dom. Jag gillar din sista Kanin även om den är suddig.
Klart jag kollade. Men så är jag rätt beroende av att leva i den verkliga världen. Så fort månen förmörkats och blivit röd så blev det molnigt. Men jag hann se den iallafall.
Visst är jag datanörd och tillbringar tid framför datorn, men jag vill uppleva vissa saker på riktigt.
Visst är jag datanörd och tillbringar tid framför datorn, men jag vill uppleva vissa saker på riktigt.