Satellitboende, kan man bli tvingad att flytta?
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Har de senaste två åren bott på ett satellitboende (separat lägenhet) med kontaktmöjligheter med personal i kommunen. Lägenheten hyr jag med ett andrahandskontrakt då LSS är inblandade.
Nu har det kommit på tal att jag ska ha ett möte för att diskutera om mina behov för stöd har förändrats sedan jag fick beslutet om lägenheten.
Orsaken för mötet oroar mig inte. Tack vare hjälpen så jag blivit mycket mer självständig och har det senaste året varken behövt kontakt med personalen eller hembesök, någonting även de instämmer med.
Det jag är lite orolig för och varför jag skapar tråden är om detta kan innebära att en "flytt" kan komma på tal.
Jag är inte alls inläst i reglerna kring satellitboenden, men om det kommer på tal att jag inte längre har behov för hjälpen och det är LSS som hyr bostaden i förstahand, kan LSS kräva att jag ska flytta så att bostaden kan nyttjas av en person som är i behov av hjälpen?
Eller är det så att om behovet för hjälp inte längre är aktuellt och den boende vill bo kvar, så överlåter LSS förstahandskontraktet till h*n?
Nu har det kommit på tal att jag ska ha ett möte för att diskutera om mina behov för stöd har förändrats sedan jag fick beslutet om lägenheten.
Orsaken för mötet oroar mig inte. Tack vare hjälpen så jag blivit mycket mer självständig och har det senaste året varken behövt kontakt med personalen eller hembesök, någonting även de instämmer med.
Det jag är lite orolig för och varför jag skapar tråden är om detta kan innebära att en "flytt" kan komma på tal.
Jag är inte alls inläst i reglerna kring satellitboenden, men om det kommer på tal att jag inte längre har behov för hjälpen och det är LSS som hyr bostaden i förstahand, kan LSS kräva att jag ska flytta så att bostaden kan nyttjas av en person som är i behov av hjälpen?
Eller är det så att om behovet för hjälp inte längre är aktuellt och den boende vill bo kvar, så överlåter LSS förstahandskontraktet till h*n?
Re: Satellitboende, kan man bli tvingad att flytta?
Det bör inte spela någon roll att du hyr i andra hand. Om kommunen har s.k. blockhyresavtal har du besittningskydd som vid förstahandskontrakt och annars har du besittningskydd efter två år. Det gäller såvida du inte avsagt dig besittningskyddet.
Senast redigerad av Kanin 2015-09-23 17:45:13, redigerad totalt 1 gång.
Kanin skrev:Det bör inte spela någon roll att du hyr i andra hand. Om kommunen har s.k. blockhyresavtal har du besittningskydd som vid förstahandskontrakt och annars har du besittningskydd efter två år.
Det beror på hur dom har skrivit hyresavtalet. Dom kan nämligen skriva det som så att man avsäger sig besiktningsskyddet.
Re: Satellitboende, kan man bli tvingad att flytta?
slackern skrev:Det beror på hur dom har skrivit hyresavtalet. Dom kan nämligen skriva det som så att man avsäger sig besiktningsskyddet.
TS bör då ha skrivit under en särskild blankett för det ändamålet.
Återgå till Att leva som Aspergare