Brittiska TV-serien "Vår stora kärlek" (kärlek på äldre dar)
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Brittiska TV-serien "Vår stora kärlek" (kärlek på äldre dar)
Jag tittar på den brittiska Vår stora kärlek (Last Tango in Halifax).
http://www.svt.se/var-stora-karlek/ny-d ... rek-jacobi
Det nya vinkeln är att kärleksparet Alan och Celia i ungdomen hade något på gång i ungdomen men sedan gifte sig med andra. Nu är bägge singel och har mötts på gamla dar. Det nya är alltså att visa äldre personer som förälskar sig (och har sex). Manusförfattaren Sally Wainwright var inspirerad av sin egen mors historia, hon gifte om sig på äldre dar och blev lycklig.
De har olika politiska åsikter; Alan läser The Guardian och Celia The Daily Mail. (Jag förstår att Alan blev chockad men kärleken övervann även detta.)
Men eftersom bägge har varsin medelålders dotter (med trassliga kärleksliv) och barnbarn, tillkommer ytterligare komplikationer.
Jag blev chockad över hur obekymrad Celia var över Alans avslöjande om vad hans dotter Gillian gjort. Och samtidigt var den toleranta Celia ("vid min ålder har man sett det mesta och blir inte chockad över något") så intolerant mot sin egen dotter Caroline. Men det är väl så att det är lätt att vara tolerant när det gäller andra, inte ens egen familj.
Bra spelat, trovärdiga (men inte alltid sympatiska) karaktärer, ja brittiskt tema av bästa märke.![Glad :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Moderator: Avdelat från tv-serier-t6345.html
http://www.svt.se/var-stora-karlek/ny-d ... rek-jacobi
Det nya vinkeln är att kärleksparet Alan och Celia i ungdomen hade något på gång i ungdomen men sedan gifte sig med andra. Nu är bägge singel och har mötts på gamla dar. Det nya är alltså att visa äldre personer som förälskar sig (och har sex). Manusförfattaren Sally Wainwright var inspirerad av sin egen mors historia, hon gifte om sig på äldre dar och blev lycklig.
De har olika politiska åsikter; Alan läser The Guardian och Celia The Daily Mail. (Jag förstår att Alan blev chockad men kärleken övervann även detta.)
Men eftersom bägge har varsin medelålders dotter (med trassliga kärleksliv) och barnbarn, tillkommer ytterligare komplikationer.
Jag blev chockad över hur obekymrad Celia var över Alans avslöjande om vad hans dotter Gillian gjort. Och samtidigt var den toleranta Celia ("vid min ålder har man sett det mesta och blir inte chockad över något") så intolerant mot sin egen dotter Caroline. Men det är väl så att det är lätt att vara tolerant när det gäller andra, inte ens egen familj.
Spoiler: visa
Bra spelat, trovärdiga (men inte alltid sympatiska) karaktärer, ja brittiskt tema av bästa märke.
![Glad :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Moderator: Avdelat från tv-serier-t6345.html
TV-serier
slackern skrev:Det måste vara anskrämligt att se äldre personer ha sex på TV.
Ja, fy fan.
![Arg :x icon](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_mad.gif)
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
TV-serier
snuggelhund skrev:slackern skrev:Det måste vara anskrämligt att se äldre personer ha sex på TV.
Ja, fy fan.
Ni verkar bägge drabbade av ageism.
För min del vill jag inte se andra ha människor ha sex, oavsett ålder. (Om man accepterar sexscener mellan unga men inte mellan äldre, så anser man nog medvetet el undermedvetet att sex inte är något för äldre.) Men i TV-serier är det ofta inte så utförligt, det räcker med att man får veta att de har sex.
Vår stora kärlek handlar alltså om ett par som är 70+ och blir kära. Det tycks behövas mer sådant mtp folks inställning. (Fast för att skapa mer dramatik så handlar det lika mycket om parets barn och barnbarn.)
TV-serier
Verkligheten är inte vacker på bild alla gånger. Däremot kan det som ser anskrämligt ut bli vackert om man lyckas ta sig ur sitt eget arsel och använda den där underutvecklade Theory of Mind'en för att tillgodogöra sig känslor, tankar m.m.
Det eller så kan man bara fortsätta vara en ytlig sopa.
Det eller så kan man bara fortsätta vara en ytlig sopa.
TV-serier
Alien skrev:snuggelhund skrev:slackern skrev:Det måste vara anskrämligt att se äldre personer ha sex på TV.
Ja, fy fan.
Ni verkar bägge drabbade av ageism.
De kanske snarare är förskonade från gerontofili.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
TV-serier
Hur är det med logiken? Om man ser tonåringar ha sex på TV är man hebefil då?
Jag gillar serier som handlar om vanliga människor (fast lite uppskruvade för dramatikens skull), och vanliga människor kan bli kära och ha sex, även när de blivit äldre.
Vadan denna ovilja att acceptera att även äldre kan uppleva kärlek och sex? Borde ni inte vara glada åt det, mtp att ni alla kommer att bli äldre?
Jag gillar serier som handlar om vanliga människor (fast lite uppskruvade för dramatikens skull), och vanliga människor kan bli kära och ha sex, även när de blivit äldre.
Vadan denna ovilja att acceptera att även äldre kan uppleva kärlek och sex? Borde ni inte vara glada åt det, mtp att ni alla kommer att bli äldre?
TV-serier
Alien skrev:Vadan denna ovilja att acceptera att även äldre kan uppleva kärlek och sex? Borde ni inte vara glada åt det, mtp att ni alla kommer att bli äldre?
Nu har du förvrängt det jag skrev igen. Jag skrev att det var anskrämligt att se äldre personer ha sex på TV. Det är inte samma sak som du skriver och får det till.
TV-serier
Jag har inte förvrängt något, jag har bara dragit den logiska slutsatsen:
När folk sen yrar om gerontofili, då undrar vem som förvränger.
För övrigt har jag inte skrivit något om "sexscener". Jag vet inte vad ni brukar se på för TV-program, men i de serier jag sett brukar det framgå att folk har sex utan att det visas rena porrscener.
Om man accepterar sexscener mellan unga men inte mellan äldre, så anser man nog medvetet el undermedvetet att sex inte är något för äldre.
För övrigt har jag inte skrivit något om "sexscener". Jag vet inte vad ni brukar se på för TV-program, men i de serier jag sett brukar det framgå att folk har sex utan att det visas rena porrscener.
TV-serier
Alien skrev:Vadan denna ovilja att acceptera att även äldre kan uppleva kärlek och sex? Borde ni inte vara glada åt det, mtp att ni alla kommer att bli äldre?
Det får de gärna ha för mig.
-Men det ingår inte i mina skyldigheter som medborgare att bevittna akten.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
TV-serier
KrigarSjäl skrev:Alien skrev:Vadan denna ovilja att acceptera att även äldre kan uppleva kärlek och sex? Borde ni inte vara glada åt det, mtp att ni alla kommer att bli äldre?
Men du har inget emot att bevittna samma "akter" mellan unga personer? Det är vad jag skulle kalla för gerontofobi.
F ö så har jag aldrig skrivit att man bevittnar någon explicit sexakt. Men gerontofober kanske inte ens tål att se gamla människor som kysser varandra el ligger i samma säng.
TV-serier
Alien skrev:Jag har inte förvrängt något, jag har bara dragit den logiska slutsatsen:Om man accepterar sexscener mellan unga men inte mellan äldre, så anser man nog medvetet el undermedvetet att sex inte är något för äldre.
Har jag skrivit någonstans att jag accepterar att se sex mellan yngre personer?
TV-serier
slackern skrev:Har jag skrivit någonstans att jag accepterar att se sex mellan yngre personer?
Det är implicit i detta yttrande. Ingen av er påstår att ni är emot att se sex öht.
snuggelhund skrev:slackern skrev:Det måste vara anskrämligt att se äldre personer ha sex på TV.
Ja, fy fan.
TV-serier
För att komma dragandes med lite aspig-logik så skulle jag nog säga att man uppskattar sexuella scener där man åtminstone är intresserad av en av personerna. Som exempel så kan heterosexuella som accepterar homosexualitet ändå ha svårt för homosexuella sexscener för dom ser ingenting där som attraherar dom och utan attraktionsvärde så är det nog få som vill se såpass intima scener.
TV-serier
Ja, så kan det förstås vara. Men om någon ondgör sig över att behöva se (antydningar om) sex mellan homosexuella fördöms den (med rätta) som homofob. Medan det är helt ok att vara gerontofob.
Men nu ser jag scener som visar folk som har sex som att de berättar om handlingen och vilken slags relation personerna har. Inte för att jag identifierar mig med någon av personerna i sexscenerna. Det är f ö serier som går på SVT på bästa sändningstid, inte några porr- el sexualupplysningsfilmer.
Nu är Vår stora kärlek över. Celia tycks kommit över sin trångsynthet, så fnurran på tråden mellan henne och Alan är över. I nästa säsong kommer säkert bröllopet att stå. Men för att serien ska fortsätta måste det nog handla mer om struliga barn och barnbarn.
Det är alltså en väldigt välskriven och välspelad serie, drama ibland, komedi ibland. Alan spelas av Derek Jacobi, om någon kommer ihåg serien Jag Claudius.
Men nu ser jag scener som visar folk som har sex som att de berättar om handlingen och vilken slags relation personerna har. Inte för att jag identifierar mig med någon av personerna i sexscenerna. Det är f ö serier som går på SVT på bästa sändningstid, inte några porr- el sexualupplysningsfilmer.
Nu är Vår stora kärlek över. Celia tycks kommit över sin trångsynthet, så fnurran på tråden mellan henne och Alan är över. I nästa säsong kommer säkert bröllopet att stå. Men för att serien ska fortsätta måste det nog handla mer om struliga barn och barnbarn.
Det är alltså en väldigt välskriven och välspelad serie, drama ibland, komedi ibland. Alan spelas av Derek Jacobi, om någon kommer ihåg serien Jag Claudius.
TV-serier
Alien skrev:Ja, så kan det förstås vara. Men om någon ondgör sig över att behöva se (antydningar om) sex mellan homosexuella fördöms den (med rätta) som homofob. Medan det är helt ok att vara gerontofob.
Ja är det så att man inte ens kan se antydningar till sex så kan det mycket väl vara homofobi eller ageism men som sagt, rena sexscener tror jag nog man måste ha någon form av intresse för personerna för att det ska vara givande att se.
TV-serier
Alien skrev:KrigarSjäl skrev:Alien skrev:Vadan denna ovilja att acceptera att även äldre kan uppleva kärlek och sex? Borde ni inte vara glada åt det, mtp att ni alla kommer att bli äldre?
Men du har inget emot att bevittna samma "akter" mellan unga personer? Det är vad jag skulle kalla för gerontofobi.
F ö så har jag aldrig skrivit att man bevittnar någon explicit sexakt. Men gerontofober kanske inte ens tål att se gamla människor som kysser varandra el ligger i samma säng.
Puzzle skrev:För att komma dragandes med lite aspig-logik så skulle jag nog säga att man uppskattar sexuella scener där man åtminstone är intresserad av en av personerna. Som exempel så kan heterosexuella som accepterar homosexualitet ändå ha svårt för homosexuella sexscener för dom ser ingenting där som attraherar dom och utan attraktionsvärde så är det nog få som vill se såpass intima scener.
Håller med Puzzle.
Och de som gärna åser intima scener mellan personer de upplever som sexuellt oattraktiva kanske lider av bristande inlevelseförmåga.
Alien skrev:om någon kommer ihåg serien Jag Claudius.
Jag kommer ihåg, och ser den med några års mellanrum. Mycket bra.
Re: TV-serier
Alien skrev:
Har du nåt emot att titta på sex där barn är ned? Du kanske är pedofob?
TV-serier
Barn ska inte delta i vuxnas sexövningar, det är olagligt. Det är en dålig jämförelse.
Vad det gäller är om man inte tål se äldre personer kyssa och krama varann och ligga i sängen bredvid varann uppenbart sexuellt aktiva även om man inte ser en massa nakenhet. Det är vad jag kallar gerontofobi. Gamla människor ska inte ägna sig åt sånt, de ska öht hålla sig undan så man inte blir påmind om åldrande.
Jag kan också tänka mig att vuxna, medelålders barn inte heller är så positiva alla gånger att deras föräldrar funnit kärleken på gamla dar. De tycker det är pinsamt, ett svek mot den döda föräldern och så riskerar de att få mindre i arv. I serien var dock inte döttrarna så ogina, även om de var märkliga på andra sätt.
Det är också denna ageism som gör att gamla människor inte är attraktiva på arbetsmarknaden. Det finns en bild av gamla som mindre dugliga. Men man står inte på gravens rand bara för att man fyllt 65 (el 70 el 75) år.
Vad det gäller är om man inte tål se äldre personer kyssa och krama varann och ligga i sängen bredvid varann uppenbart sexuellt aktiva även om man inte ser en massa nakenhet. Det är vad jag kallar gerontofobi. Gamla människor ska inte ägna sig åt sånt, de ska öht hålla sig undan så man inte blir påmind om åldrande.
Jag kan också tänka mig att vuxna, medelålders barn inte heller är så positiva alla gånger att deras föräldrar funnit kärleken på gamla dar. De tycker det är pinsamt, ett svek mot den döda föräldern och så riskerar de att få mindre i arv. I serien var dock inte döttrarna så ogina, även om de var märkliga på andra sätt.
Det är också denna ageism som gör att gamla människor inte är attraktiva på arbetsmarknaden. Det finns en bild av gamla som mindre dugliga. Men man står inte på gravens rand bara för att man fyllt 65 (el 70 el 75) år.
TV-serier
Alien skrev:Nu är Vår stora kärlek över. Celia tycks kommit över sin trångsynthet, så fnurran på tråden mellan henne och Alan är över. I nästa säsong kommer säkert bröllopet att stå. Men för att serien ska fortsätta måste det nog handla mer om struliga barn och barnbarn.
Ja, nu är den över och det känns lite trist eftersom det var en serie som även jag satte värde på; den hade ju verkligen lite av varje, må jag säga. De är verkligen inte dåliga på att knåpa ihop bra serier, engelsmännen.
Kommer det att bli en ny säsong, Alien?
Det ser jag i så fall fram emot, för sådana här mer eller mindre struliga familjerelationer, beskrivna med både allvar och humor, tar jag mer än gärna del av.
![Gillande :-)Happy](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/NEW_smile_happy.gif)
Re: TV-serier
Alien skrev:Vad det gäller är om man inte tål se äldre personer kyssa och krama varann och ligga i sängen bredvid varann uppenbart sexuellt aktiva även om man inte ser en massa nakenhet. Det är vad jag kallar gerontofobi. Gamla människor ska inte ägna sig åt sånt, de ska öht hålla sig undan så man inte blir påmind om åldrande.
Varför ska man ha massa åsikter om vad andra gillar och ogillar? Sånt leder bara till moralisk elitism där man fördömer andras inställning till livet.
TV-serier
Moggy skrev:Alien skrev:Vad det gäller är om man inte tål se äldre personer kyssa och krama varann och ligga i sängen bredvid varann uppenbart sexuellt aktiva även om man inte ser en massa nakenhet. Det är vad jag kallar gerontofobi. Gamla människor ska inte ägna sig åt sånt, de ska öht hålla sig undan så man inte blir påmind om åldrande.
Varför ska man ha massa åsikter om vad andra gillar och ogillar? Sånt leder bara till moralisk elitism där man fördömer andras inställning till livet.
Jag kan lika gärna säga "Varför ska man ha en massa åsikter om vilkas kärlek man vill slippa se i TV? Sånt leder bara till intolerans där man fördömer att vissa, t ex äldre, får vara med på samma villkor som andra."
Om folk kommer med fördomsfulla påståenden har andra sin fulla rätt att slå ned på det.