GPS:en visar inte kartor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-14 23:20:54

Råkade tappa bort minneskortet till GPS:en. Alltså var jag tvungen att köpa ett nytt.

Som tur är har geocache samma GPS som jag. Således kopplade jag in hans GPS till min dator igår kväll och kopierade allt på hans minneskort till mitn dator.

Idag köpte jag ett nytt minneskort som jag stoppade i min GPS och formaterade det. Sedan kopierade jag över katorna från min dator till mitt minneskort i GPS:en.

När jag startar min GPS finns inga kartor annat än baskartorna. Jag kopplar min GPS till datorn och kollar, jodå, kartorna ligger på minneskortet. Kopplar så geocaches GPS till datorn och kollar, jodå, hans kartor ligger på minneskortet. Det ser likadant ut.

Jag har givetvis inte kopierat all info i hans GPS och klistrat in i min. Det är bara mineskortet jag har kopierat. Och kartorna ligger på minneskortet och ingen annan stans.

Är det någon procedur jag har missat? Med bara baskartor inlagt har jag ingen större nytta av GPS:en, kan inte använda alla dess funktioner som navigering etc.

Hjälp önskas snarast.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-16 20:54:16

Är det ingen som vet hur jag ska göra? Har jag kanske köpt fel sort minneskort? Det är någon procedur jag har missat, känner det på mig, men vet inte vad.

Snälla, jag ber desperat om hjälp. Kommer spamma i denna tråden så den fortsätter finnas högt upp och inte försvinner och glöms bort. Till sist borde ju någon ha ett svar i alla fall.
Lilla Gumman

Inläggav Flia » 2015-09-16 21:58:52

Du kanske måste ladda kartorna till enheten. Eller installera dem.

De ligger som filer (om du har kopierat rätt installationsfiler) och måste desdutom installeras på enheten.
Tror jag alltså.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-16 22:36:58

Flia skrev:Du kanske måste ladda kartorna till enheten. Eller installera dem.

De ligger som filer (om du har kopierat rätt installationsfiler) och måste desdutom installeras på enheten.
Tror jag alltså.

Ja, det är något sådant jag tänker mig. Frågan är hur. Tack för tips, ska kolla upp det ...

Jag har dessutom frågat på ett geocaching-forum. Något annat ställe känner jag inte till.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-16 22:47:48

Lilla Gumman skrev:
Flia skrev:Du kanske måste ladda kartorna till enheten. Eller installera dem.

Tror jag alltså.

Ja, det är något sådant jag tänker mig. Frågan är hur. Tack för tips, ska kolla upp det ...

Jag har dessutom frågat på ett geocaching-forum. Något annat ställe känner jag inte till.

Jag dubbelklickade på mina kartfiler och då kommer det upp att diskavbildningsfilen är skadad. Samma med geocaches kartfiler i hans GPS.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2015-09-17 15:01:12

Det visade sig att kartorna måste ligga i en mapp som heter Garmin. Då funkar det. Visste att det var nåt enkelt ...
Lilla Gumman

Inläggav Flia » 2015-09-17 15:47:31

Lilla Gumman skrev:Det visade sig att kartorna måste ligga i en mapp som heter Garmin. Då funkar det. Visste att det var nåt enkelt ...

:)
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Återgå till IT-forum

Logga in