Inte lätt att vara sjuk och rik...
Bali skrev:Jag missunnar då i alla fall rakt inte Puzzle eller någon annan ett bostadstillägg om de behöver och har rätt till det, men det finns ju ändå regler kring det som måste följas och de finns ju där av en anledning: att de som har det sämst ställt också ska få mest hjälp. Att rätten till bidrag minskar i förhållande till hur mycket egna tillgångar man har är väl ändå inget konstigt, utan bara sunt?
Mycket elegant formulerat Bali.
Puzzle skrev:Som jag sa så trodde jag helt enkelt att man skulle kunna leva på sjukersättningen om än knappt och inte att man skulle behöva betala bara för att man har möjligheten.
Hej Puzzle, nu har ju ytterligare en arbetsdag gått. Har du tagit kontakt med aktuell myndighet och hört dig för angående under vilka förutsättningar du eventuellt kan ha laglig möjlighet att erhålla någon form av bostadstillägg?
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Jag tänker så här: Om du ska ha bostadstillägg fast du har tillgångar så kanske det inte finns tillräckligt med pengar och det blir sänkt bostadstillägg för ALLA, tänk då på dom som inte har nåra pengar och bara lever på sjukpenning.
Är det rättvist?
Hela tråden osar av själviskhet.
Är det rättvist?
- RainBowChild
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2013-07-12
RainBowChild skrev:Jag tänker så här: Om du ska ha bostadstillägg fast du har tillgångar så kanske det inte finns tillräckligt med pengar och det blir sänkt bostadstillägg för ALLA, tänk då på dom som inte har nåra pengar och bara lever på sjukpenning.
Tänk på alla de som har det mycket bättre ekonomiskt istället och som av den förra regeringen tilldelades knappt 100 miljarder (29 ggr mer än alla aktivitetsersättningar, mer än dubbla kostnaden för sjukersättningar, eller 21 ggr utgifterna för bostadstillägg till dessa grupper) i skattesänkningar, eller den lilla klick som äger större delen av landets förmögenhet och knappt betalar någon skatt alls. Det om något är själviskhet och orättvisa.
RainBowChild skrev:tänk då på dom som inte har nåra pengar och bara lever på sjukpenning
Många av de som har sjukpenning får över 20 000 kr per månad.
Det är en liten bit av pusslet kan man säga!
Vad skall man ha gjort för att uppfylla det kriteriet?
Kanin skrev:RainBowChild skrev:tänk då på dom som inte har nåra pengar och bara lever på sjukpenning
- RainBowChild
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2013-07-12
Folk verkar välja att tolka in sådant som jag inte skrivit, vet inte riktigt vad jag ska göra åt det eller om den ens för den delen är min uppgift att göra någonting åt.
Jag har inte frågat om gråzonslösningar utan jag undrade helt enkelt hur det låg till och hakade möjligtvis upp mig på att sjukpenningen/aktivitetsersättningen är så pass lågt. Som någon sa så är det nog inte många som kan klara sig på de lägre beloppen utan då måste man ha tillägg av olika slag.
Och ja, jag tycker fortfarande det är märkligt att jag förväntas leva på på besparingarna "för att jag kan". Låt säga att någon annan har ett dyrt hus eller bil så förväntas inte dom sälja den för att leva på dom pengarna såvida det inte går så långt som till Socialtjänsten men de flesta ensamstående antar jag ändå klarar sig på aktivitetsersättning/sjukpenning + bostadstillägg.
För närvarandet så kör jag lite "Good daughter, Bad daughter" på mamma för att se om jag inte kunde få norpa en del av hennes lånegaranti.
Och som jag nu otaliga gånger har sagt så skulle jag inte behöva bostadstillägget heller om jag skulle kunna få ner hyran vilket jag nog inte kan få på annat sätt än att köpa en bostadsrätt.
Det är väl lite så jag tycker också. Skattepengar finns det nog gott om men dom verkar ju gå till märkliga anledningar.
Jag har inte frågat om gråzonslösningar utan jag undrade helt enkelt hur det låg till och hakade möjligtvis upp mig på att sjukpenningen/aktivitetsersättningen är så pass lågt. Som någon sa så är det nog inte många som kan klara sig på de lägre beloppen utan då måste man ha tillägg av olika slag.
Och ja, jag tycker fortfarande det är märkligt att jag förväntas leva på på besparingarna "för att jag kan". Låt säga att någon annan har ett dyrt hus eller bil så förväntas inte dom sälja den för att leva på dom pengarna såvida det inte går så långt som till Socialtjänsten men de flesta ensamstående antar jag ändå klarar sig på aktivitetsersättning/sjukpenning + bostadstillägg.
Bali skrev:Okej, då anser jag att du omedelbums sänder in en ansökan till FK (här är blanketten) för handläggningstiden är ju inte alltid den kortaste, om man säger så.
Gripandekylig skrev:Hej Puzzle, nu har ju ytterligare en arbetsdag gått. Har du tagit kontakt med aktuell myndighet och hört dig för angående under vilka förutsättningar du eventuellt kan ha laglig möjlighet att erhålla någon form av bostadstillägg?
För närvarandet så kör jag lite "Good daughter, Bad daughter" på mamma för att se om jag inte kunde få norpa en del av hennes lånegaranti.
Och som jag nu otaliga gånger har sagt så skulle jag inte behöva bostadstillägget heller om jag skulle kunna få ner hyran vilket jag nog inte kan få på annat sätt än att köpa en bostadsrätt.
Kanin skrev:Tänk på alla de som har det mycket bättre ekonomiskt istället och som av den förra regeringen tilldelades knappt 100 miljarder (29 ggr mer än alla aktivitetsersättningar, mer än dubbla kostnaden för sjukersättningar, eller 21 ggr utgifterna för bostadstillägg till dessa grupper) i skattesänkningar, eller den lilla klick som äger större delen av landets förmögenhet och knappt betalar någon skatt alls. Det om något är själviskhet och orättvisa.
Det är väl lite så jag tycker också. Skattepengar finns det nog gott om men dom verkar ju gå till märkliga anledningar.
RainBowChild skrev:Det är en liten bit av pusslet kan man säga!Kanin skrev:RainBowChild skrev:tänk då på dom som inte har nåra pengar och bara lever på sjukpenning
-Hoppat hage.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Inte lätt att vara sjuk och rik...
Puzzle skrev:tahlia skrev:Vad man varken vet eller väljer är att bli sjuk. Hunden och hästen kan du då omplacera. Ska du sätta barnen på barnhem?
Som jag sa så kan det ha varit ett slarvigt exempel.
Som jag förstod det så skaffade du barn efter att du blivit sjukskriven? I det fallet så vet man ju vad man har för inkomster.
Då har du missförstått. Mina barn var 2 respektive 4 när jag blev sjuk.
Puzzle skrev:Sen säger jag inte att sjukpenning ska vara"svältlön" och särskilt när man är beräknad att vara så länge så borde man kunna få högre än såna som mig som dom anser ska komma tillbaka inom nåt år.
Och som jag sa, måendet är ju redan försämrat och jag tycker det borde räcka så utan att man ska behöva försämra ekonomin också.
Problemet med garantinivån är att den förutsätter singel, utan barn och utan skulder, något som inte direkt stämmer för alla. Hade jag bara haft mig själv att rå om så hade nivån varit acceptabel.
Det med måendet tar ju absolut stryk om sjukdom kombineras med konstant ekonomisk stress. En stress som, ur min synvinkel, man slipper om man har ett större belopp på banken att stödja sig på.
RainBowChild skrev:Vad skall man ha gjort för att uppfylla det kriteriet?Kanin skrev:Många av de som har sjukpenning får över 20 000 kr per månad.RainBowChild skrev:tänk då på dom som inte har nåra pengar och bara lever på sjukpenning
Varit anställd med månadsinkomst på minst 25 000 kr vid sjukfallet (gäller för första året med sjukpenning, därefter sänks ersättning från 80 till 75%). Dessutom har många tilläggsförsäkringar.
RainBowChild skrev:Jag tänker så här: Om du ska ha bostadstillägg fast du har tillgångar så kanske det inte finns tillräckligt med pengar och det blir sänkt bostadstillägg för ALLA, tänk då på dom som inte har nåra pengar och bara lever på sjukpenning.
Är det rättvist?
Jag instämmer.
Kanin skrev:Tänk på alla de som har det mycket bättre ekonomiskt istället...
Vi behöver inte rikta vår kritiska granskning av omoraliskt välfärdsmissbruk åt enbart en viss grupp av individualister. Vi bör inte se mellan fingrarna med någon skyddsnätssöndrande egoism alls: vare sig det rör sig om några få tusen kronor eller om miljarder.
RainBowChild skrev:Det är en liten bit av pusslet kan man säga!
Exakt.
Puzzle skrev:Och ja, jag tycker fortfarande det är märkligt att jag förväntas leva på på besparingarna "för att jag kan".
Men kära nån varför vill du ha allmosor ägnade åt de fattigaste när du kan slippa dem och betala för dig själv?
Puzzle skrev:Jag har inte frågat om gråzonslösningar
Ja jag ser helst att jag ska kunna sippa att skriva mer i den här tråden tills vi fått svar från din bostadstilläggshandläggare som givit ett slutgiltigt svar på om du kan erhålla bostadstillägg och i så fall på hur mycket. Metaforiskt (oh, modigt av en autist att våga sig på sådana) känns det ju som att tråden består av två målarlag som turas om att måla om en gammal mangårdsbyggnad i trä i gul färg respektive röd färg om vartannat. Vi målar över varandras tidigare lager och lagren av färg bara byggs tjockare och tjockare.
Puzzle skrev:Och som jag nu otaliga gånger har sagt så skulle jag inte behöva bostadstillägget heller om jag skulle kunna få ner hyran vilket jag nog inte kan få på annat sätt än att köpa en bostadsrätt.
Fast ligger din nuvarande hyra på 6000 kr? Det låter väldigt extremt för att vara i någon Norrländsk by. Här i Uppsala kan man få en 30 kvm etta för 3000 kr/mån inklusive allt. I Stockholm kan man få en 19 kvm etta för 10 000 kr/mån exklusive allt. Nog borde det gå att finna en billigare hyresrätt i din hemstad?
Puzzle skrev:Skattepengar finns det nog gott om
Nej det finns det då rakt inte. Vi har inte råd med de reformer och byggprojekt jag vill genomföra.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
tahlia skrev:Då har du missförstått. Mina barn var 2 respektive 4 när jag blev sjuk.
Okej. Jamen då tycker jag att man borde kunna få någon form av "familjetillägg" men att begära högre tillägg för att man har (medvetet) ökat sina utgifter utan att ha löst den ekonomiska biten.
tahlia skrev:Det med måendet tar ju absolut stryk om sjukdom kombineras med konstant ekonomisk stress. En stress som, ur min synvinkel, man slipper om man har ett större belopp på banken att stödja sig på.
Fast personligen så anser jag ändå att jag också upplever ekonomiskt stress. Visst, jag "behöver" väl egentligen inte det men jag gör det ändå.
@Kylig
Jag anser att jag redan har svarat på alla de där frågorna ett antal gånger nu redan med möjligt undantag för:
Umeå är ingen "norrländsk by" det är "Norrlandshuvudstad" och studentstad på det så nej, det finns inte direkt billigare lägenheter om man inte kan tänka sig fula till sig en studentlägenhet då.
Just nu finns det endast tre lägenheter ute varav den billigaste ligger på 4800 och där skulle jag inte ens komma in bland dom åtta som stått längst i kö som dom tillfrågar. Dom andra två är betydligt mycket dyrare än min. Utöver det så ska den största bostadsföretaget öka hyran två gånger per år i X antal år nu framöver.
Jag anser att jag redan har svarat på alla de där frågorna ett antal gånger nu redan med möjligt undantag för:
Det låter väldigt extremt för att vara i någon Norrländsk by
Umeå är ingen "norrländsk by" det är "Norrlandshuvudstad" och studentstad på det så nej, det finns inte direkt billigare lägenheter om man inte kan tänka sig fula till sig en studentlägenhet då.
Just nu finns det endast tre lägenheter ute varav den billigaste ligger på 4800 och där skulle jag inte ens komma in bland dom åtta som stått längst i kö som dom tillfrågar. Dom andra två är betydligt mycket dyrare än min. Utöver det så ska den största bostadsföretaget öka hyran två gånger per år i X antal år nu framöver.
Umeå har rätt svår bostadsbrist. Det är svårt att hitta bostad även om man har körkort och kan bo i omkringliggande byar och kommundelar. Det är inte så enkelt som att "bara ta sig en ny billigare lägenhet".
Alltså blir man tex utförsäkrad och inte har råd med sin lilla tvåa på sisådär 45 kvm för 5200:- längre så kan man få gå bostadslös 1-2 år innan man hittar en lägenhet man har råd med. Exemplet är taget ur verkligheten.
Det löstes genom boende hos andra personer, tillfälligt hyrande av rum i byar utanför stan dit det gick buss samt sk jourlägenhet som egentligen används främst av missbrukare och där man inte får låsa lägenheten när man går därifrån för personal ska kunna gå in där när de vill dygnet runt.
Alltså blir man tex utförsäkrad och inte har råd med sin lilla tvåa på sisådär 45 kvm för 5200:- längre så kan man få gå bostadslös 1-2 år innan man hittar en lägenhet man har råd med. Exemplet är taget ur verkligheten.
Det löstes genom boende hos andra personer, tillfälligt hyrande av rum i byar utanför stan dit det gick buss samt sk jourlägenhet som egentligen används främst av missbrukare och där man inte får låsa lägenheten när man går därifrån för personal ska kunna gå in där när de vill dygnet runt.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Umeå har rätt svår bostadsbrist. Det är svårt att hitta bostad även om man har körkort och kan bo i omkringliggande byar och kommundelar. Det är inte så enkelt som att "bara ta sig en ny billigare lägenhet".
Ett annat talande exempel är väl det här. Sex sidor på Blocket av människor (mestadels studenter) som söker boenden eller möjligheter till inneboende, så nej, det är verkligen inte så lätt att "bara hitta ett billigare boende".
Puzzle skrev:sugrövmanövern skrev:Umeå har rätt svår bostadsbrist. Det är svårt att hitta bostad även om man har körkort och kan bo i omkringliggande byar och kommundelar. Det är inte så enkelt som att "bara ta sig en ny billigare lägenhet".
Ett annat talande exempel är väl det här. Sex sidor på Blocket av människor (mestadels studenter) som söker boenden eller möjligheter till inneboende, så nej, det är verkligen inte så lätt att "bara hitta ett billigare boende".
Går det inte att flytta hem till dina föräldrar tillfälligt eller alternativt bo ihop med någon annan och dela på hyran? I Stockholm exempelvis är det inte ovanligt att man bor hemma hos föräldrarna periodvis upp till i ganska sen ålder, upp till 27 årsåldern.
I bostadsbristens Stockholm tvingas allt fler unga bo kvar i sina föräldrahem. Enligt Hyresgästföreningen bor nästan var tredje person mellan 20 och 27 år kvar hemma.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6053344
Senast redigerad av Wine 2015-09-16 19:51:16, redigerad totalt 1 gång.
Wine skrev:Går det inte att flytta hem tillfälligt eller alternativt bo ihop med någon annan och dela på hyran?
Flytta hem går inte, det är för långt och dessutom fel kommun så i sådana fall riskerar jag att måsta "börja om på nytt" med nya handläggare, köer, psykologer och så vidare. Hade jag haft möjligheten att dela så hade jag redan gjort så men tack för tipset i alla fall.
Puzzle skrev:Wine skrev:Går det inte att flytta hem tillfälligt eller alternativt bo ihop med någon annan och dela på hyran?
Flytta hem går inte, det är för långt och dessutom fel kommun så i sådana fall riskerar jag att måsta "börja om på nytt" med nya handläggare, köer, psykologer och så vidare. Hade jag haft möjligheten att dela så hade jag redan gjort så men tack för tipset i alla fall.
Eftersom Umeå är en studentstad så borde det kanske inte vara så svårt att hitta någon att dela boende med tänkte jag. Vad menar du förresten med "fel kommun"?
Wine skrev:Puzzle skrev:Wine skrev:Går det inte att flytta hem tillfälligt eller alternativt bo ihop med någon annan och dela på hyran?
Eftersom Umeå är en studentstad så borde det kanske inte vara så svårt att hitta någon att dela boende med tänkte jag. Vad menar du förresten med "fel kommun"?
Ta in "en främling"? Nja, inte nåt för min asperger känner jag.. Annan kommun. Nu har jag ju kontakterna via Umeåkommun, flyttar man till någon annan kommun är det ju inte säkert att man får behålla dom även om man kan tänka sig pendla.
Puzzle skrev:Bali skrev:Okej, då anser jag att du omedelbums sänder in en ansökan till FK (här är blanketten) för handläggningstiden är ju inte alltid den kortaste, om man säger så.Gripandekylig skrev:Hej Puzzle, nu har ju ytterligare en arbetsdag gått. Har du tagit kontakt med aktuell myndighet och hört dig för angående under vilka förutsättningar du eventuellt kan ha laglig möjlighet att erhålla någon form av bostadstillägg?
Med risk för att vara något av en pain in the ass: varför sänder du inte bara in en ansökan?
Jag förstår inte riktigt, för om du har rätt till bostadstillägg (om än något mindre sådant) så är det ju bara att tacka och ta emot.
Blanketten är ju inte svår att fylla i, även om det är förbaskat tråkigt att göra det varje år, och kronorna man får är ju helt klart välkomna även hos undertecknad.
Som en liten anekdot kan jag berätta att mitt bostadstillägg blev betydligt lägre detta år p.g.a. att jag ändrade ett fondsparande förra året och även om jag förstod att det skulle bli så här blev det likt förbaskat något av en kalldusch och kändes lite "orättvist" för stunden. Jag flyttade ju bara mitt (pensions- och begravnings-) sparande till en annan bank, men då jag var tvungen att först sälja fondandelarna för att sedan köpa nya på det andra kontot förde det med sig att jag både fick skatta ganska mycket och även fick en kapitalinkomst, som när det kommer till bostadstillägg räknas som just inkomst. Jag har ju ingen extra inkomst detta år, bara ett nytt sparande, så ibland slår reglerna lite konstigt. Men som sagt, det är bara att gilla läget och gudarna ska veta att jag är tacksam för det bidrag jag får.
Puzzle skrev:Wine skrev:Puzzle skrev:Flytta hem går inte, det är för långt och dessutom fel kommun så i sådana fall riskerar jag att måsta "börja om på nytt" med nya handläggare, köer, psykologer och så vidare. Hade jag haft möjligheten att dela så hade jag redan gjort så men tack för tipset i alla fall.
Ta in "en främling"? Nja, inte nåt för min asperger känner jag.. Annan kommun. Nu har jag ju kontakterna via Umeåkommun, flyttar man till någon annan kommun är det ju inte säkert att man får behålla dom även om man kan tänka sig pendla.
Men om det finns billigare bostäder i andra kommuner, kan du inte tänka dig att flytta och sedan pendla alternativt byta läkare och de andra kontakter du har. Träffar du din läkare/dina kontakter ofta?
Bali skrev:Med risk för att vara något av en pain in the ass: varför sänder du inte bara in en ansökan?
Jag förstår inte riktigt, för om du har rätt till bostadstillägg (om än något mindre sådant) så är det ju bara att tacka och ta emot.
Blanketten är ju inte svår att fylla i, även om det är förbaskat tråkigt att göra det varje år, och kronorna man får är ju helt klart välkomna även hos undertecknad.
För om jag får möjlighet till hennes lånelöfte så är det inte längre intressant för då kommer jag inte på med förlust per månad. Till skillnad från vad många verkar tro så är jag inte "girig".
Wine skrev:Men om det finns billigare bostäder i andra kommuner, kan du inte tänka dig att flytta och sedan pendla alternativt byta läkare och de andra kontakter du har. Träffar du din läkare/dina kontakter ofta?
Pendla hade inte varit något (större) problem men jag är som sagt inte särskilt sugen på att "börja om" med nya kontakter, risk för upprepningar och antagligen tillbaka till slutet av köerna.
Just nu är det väl ett par gånger varannan vecka ungefär men då ska jag även börja med rehabilitering vilket jag inte vet hur många gånger det är per vecka.
Puzzle skrev:Bali skrev:Med risk för att vara något av en pain in the ass: varför sänder du inte bara in en ansökan?
För om jag får möjlighet till hennes lånelöfte så är det inte längre intressant för då kommer jag inte på med förlust per månad. Till skillnad från vad många tror så är jag inte girig.Wine skrev:Men om det finns billigare bostäder i andra kommuner, kan du inte tänka dig att flytta och sedan pendla alternativt byta läkare och de andra kontakter du har. Träffar du din läkare/dina kontakter ofta?
Pendla hade inte varit något (större) problem men jag är som sagt inte särskilt sugen på att "börja om" med nya kontakter, risk för upprepningar och antagligen tillbaka till slutet av köerna.
Just nu är det väl ett par gånger varannan vecka ungefär men då ska jag även börja med rehabilitering vilket jag inte vet hur många gånger det är per vecka.
Apropå vad du skriver om att "börja om" och att hamna i slutet av köerna, du är väl redan inne i "systemet" och har en läkarkontakt? Du har väl fått adekvata diagnoser och ersättning för att du är sjuk? Har läkaren diskuterat någon form av vårdplan eller rehabiliteringsplan med dig?
Senast redigerad av Wine 2015-09-16 20:35:15, redigerad totalt 1 gång.
Puzzle skrev:För om jag får möjlighet till hennes lånelöfte så är det inte längre intressant för då kommer jag inte på med förlust per månad. Till skillnad från vad många verkar tro så är jag inte "girig".
Okej, då ska jag inte tjata om det mer; jag försökte bara förstå.
Och jag har inte trott att du skulle vara girig, det är inte det jag har haft åsikter om i denna tråd.
Lycka till!
Återgå till Aspergare och vården