Ha bra prylar, mindre bra och slitna? Använda?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Moggy » 2015-09-15 5:44:27

Det här har alltid varit ett dilemma för mig.

Om man har ett flertal exemplar av nåt av använder regelbundet. Vilka exemplar ska jag börja med att använda när jag ska välja? Ska jag en av de bästa eller en medelmåttig. Eller ett slitet ex som snart är utslitet.

Tar jag de bästa så känns det som att slösa och så har jag inga bättre kvar sen när jag kanske vill ha det. Tar jag de medelmåttiga så har jag många såna då jag aldrig behöver komma in på de bra. Det känns fel att ha lite bättre prylar men inte använda dom pga snikenhet. Att ta de slitna och simpla känns fattigt när jag har bra prylar. Tänker att det vore skönt att slita ut dom helt och slänga.

Det här hamnar jag i med att välja kläder. Nu tänker jag på träningströja i funktionsmaterial som jag har många av. Några är lite bättre och dyrare, det är adidas och socs lite mer påkostade och designade modeller. Sen har jag massa vanlig soc. Till sist har jag slitna soc och några med färger jag inte gillar.

När jag väljer är det alltid svårt att välja. Går jag på promenad på egna hand i skogen kan jag ta de sämsta. Går jag på gymmet blir det svårt att välja mellan bra och medel. Tar jag de bästa så sliter jag på dem när mina mellanklass funkar lika bra. Går jag på yogan så tar jag de bästa men då väljer jag nån diskret färg.

Har svårt att låta bli att fundera på sånt här med valsituationer. Lite samma sak med kalsonger. Har en bunt med nya i bra material och några äldre som duger dom med men inte lika sköna. Här funderar jag om jag ska använda de bra först och de mindre bra om jag inte har tvättat de bra. Eller så använder jag de mindre bra till en början, så blir det skönt att ta nåt bättre sen. Då slits de mindre bra ut med tiden och jag har flera bra kvar.

Jag är nog lite snål så att jag gärna väljer att använda det som börjar bli slitet för att spara på de bästa. Med resultat att jag nästan aldrig använder det bästa.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Zima33 » 2015-09-15 22:08:39

Jag brukar ha problem med att slänga plagg som är trasiga eller har fläckar som inte går bort. Tänker alltid att jag kan ju använda den en gång till innan jag slänger. Sen glömmer jag att jag skulle slänga det och det hamnar i tvätten igen, vilket jag upptäcker när det är tvättat och då kan jag ju använda en gång till innan jag slänger.
Osv
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-15 22:35:36

Så där höll jag på , jag slängde inga kläder ! Blev ohållbart .... Så sedan flera år har jag Max fem plagg som inte används så ofta s.k.a. Finkläder . jag fick verkligen bestämma mig vad jag ville ha kvar . Allt annat skickades till secondhand eller Tippen .
Ruffsetuss

Anslöt: 2015-09-04

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in