Inte lätt att vara sjuk och rik...
Puzzle skrev:Gripandekylig skrev:Jag köpte den för ett år sedan för 1 650 000 kr
Ah, där måste jag säga att jag slutade lyssna helt. Du äger ett boende som kostar mer än 4 gånger det jag har på banken samtidigt som du lever på CSN-lån och tycker att jag ska behöva betala mitt leverne på mina sparade pengar. Jaha ja..
Istället för att ta lån och festa loss så har jag valt att spara så att jag skulle behöva betala ur egen ficka för min sjukdom är helt befängt.
Du missförstår. Du kanske fick för dig att jag äger min lägenhet. Jag har förespråkat att du bör acceptera de bidrag du kan få istället för att beklaga dig över att du inte kan få bostadstillägg när du har hela 400 000 kr att använda. Jag anser att det är fräckt av dig att uttrycka ditt missnöje över att du inte kan få bostadstillägg när du har hela 400 000 kr att använda. Självklart ska du i första hand betala själv. Man betalar efter sin egen förmåga och man kan använda de bidrag man kan få. Du kan också använda CSN-sjukpeng; det har jag föreslagit sedan mitt första inlägg i den här tråden.
Zirre skrev:Gripandekylig skrev:Jag köpte den för ett år sedan för 1 650 000 kr
Sälj den och sen kan du leva på pengarna. Efter ett tag kanske du har rätt till nåt fint bidrag.
Hur skulle det kännas?
Om jag skulle sälja den lägenhet jag bor i skulle jag inte ha någon bostad och sannolikt vara lika fattig som idag; banken äger till största delen min lägenhet och pengarna till insatsen har jag lånat.
KrigarSjäl skrev:Gripandekylig skrev:De har ju fått sina lägenheter av sina föräldrar
-Ännu mindre survival of the fittest.
Sannerligen.
RainBowChild skrev:Vems ansvar är det att du är sjuk? Och sparar man inte pengar just för såna här situationer främst?
Mycket bra skrivet.
kullan skrev:Jag personligen skulle ha varit själalycklig om jag hade 400 000:- att sätta sprätt på eller vad det nu var.
Jag med. Då hade man inte behövt oroa sig för att förlora bostad och behöva sälja tillgångar när kriser uppstått.
Puzzle skrev:Är det mitt fel att arbetsgivaren drev mig in i väggen?
Det är oftast ingens fel att människor blir sjuka; man kan se det som översvämningar eller vulkanutbrott.
Puzzle skrev:Sparar man verkligen pengar för att man räknar med att bli sjuk eller är det för att göra något, som att köpa ett boende för dom?
Man kan inte på förhand bestämma vad man ska spara sina pengar för. Man sparar pengar för att ha kunna leva friare. Du borde inte ha som utgångspunkt att någon annan ska betala din hyra. Det är bara i yttersta nödfall som dina medmänniskor ska behöva hjälpa till att bidra med bostadstillägg till ditt boende.
DIProgan skrev:Vem som har skuld till Puzzles sjukdom känns bara unket och irrelevant men däremot så ska den betalas och det givetvis ur fickorna från dem som har möjlighet. Har Puzzle själv möjlighet så ur hennes egna fickor. Finnemang!
Utmärkt resonemang; precis så är det.
Puzzle skrev:Skatt som "borde" ha gått till ett så kallat skyddsnät tills om och när man faller men vilket jag tydligen inte har rätt att ta lika stor del utav.
Du är 24 år. Jag skulle bli djupt förvånad om du redan i vår ålder hunnit återbetala vad du har kostat samhället. Vi har ju givits subventionerat dagis, gratis skolgång, gratis gymnasium, gratis universitetsstudier och en massa annat. Vi lär ha kostat samhället många miljoner redan så det lär dröja ett gott tag innan vi har hunnit betala tillbaka vad vi har kostat.
Du är skyddad av ett socialt skyddsnät som hjälper dig från att falla ned till att bli uteliggare om du inte själv har råd att betala din hyra. Nu har du råd så sluta begära att dina medmänniskor ska finansiera din madrass av tusenlappar. Använd istället de pengar du har till att göra rätt för dig.
Det är fruktansvärt oförskämt av dig att sniket kräva att dina stackars fattiga grannar ska betala din hyra när du själv sitter på den största skattkistan i kvarteret. Du behöver inget bostadstillägg. Om du nu kan få det, efter vad som senare har framkommit i tråden, så fine - ta det då ifall du vill. Men beklaga dig inte över ifall du inte kan få det p.g.a. att du har för stor förmögenhet.
Blezza skrev:Sen undrar man ju varför du behöver mer pengar, du har ju sjukskrivning och en rejäl summa du sitter på.
Det undrar jag också.
Wine skrev:CarolusRex skrev:...
Det är väl det samhället vi lever i, man håller hårt på sina pengar. Trixar gärna lite med systemet för att få behålla så mycket som möjligt. Kan inte klandra någon för detta. Så hade jag också gjort om jag hade möjligheten.
...
Ju fler som har den inställningen och som även anser det vara berättigat att fuska på olika sätt för att gynna sig själva eftersom att andra gör det/har gjort det, ju sämre möjligheter för välfärdssystemets fortsatta existens samt att upprätthålla trovärdigheten för välfärdssystemet.
Just precis, och det är på grund av det jag har valt att skriva så aktivt i den här tråden. Jag ogillar när människor förstör för andra och roffar åt sig av bidrag de egentligen inte behöver. Vi måste värna om det sociala skyddsnät vi har ärvt av våra far- och morföräldrar som under 1900-talet slitit för att bygga upp det. Det är ömtåligt och om vi inte behandlar det med vördnad riskerar det att spricka sönder; då brister skyddsnätet - och då står vi där i den individualistiska verklighet vi försökt att hindra oss från att falla ned i: ned i djungeln där den mest anpassningsbara överlever och där solidaritet är ett bortglömt begrepp.
De subventioner, bidrag och folkförsäkringar vi idag kan erbjuda varandra är ömtåliga konstruktioner - som går emot de naturlagar under vilka vi egentligen är dömda att lyda. Vi har ändå lyckats att bygga upp den svenska välfärden, med gratis skolgång, studiebidrag och subventionerad sjukvård, genom att samarbeta och visa varandra solidaritet och respekt. Börjar människor nu att ta denna välfärd för given, börjar människor att smita undan från skatteinbetalningar och börjar förmögna unga människor att jämra sig över att de inte får bostadstillägg riskerar vårt fragila skyddsnät att spricka - och vi alla att falla ned i fördärvet.
CarolusRex skrev:Ja. Det ska inte gå att trixa. För det kommer att utnyttjas. Vi är ett splittrat folk. Individualister.
Det är pessimistiskt att tro så om sina medmänniskor. Vi är vad vi gör oss till. Det går att påverka ett folk till att agera medansvarigt och kollegialt.
Jag vill även passa på att poängtera att jag inte anser Puzzle vara en alltigenom ond individ, verkligen inte. Hon är en av de forumister vars inlägg brukar bestå av vettigt innehåll. I just den här frågan har hon dock resonerat fel så svineriet ligger alltså i det aktuella resonemanget, inte i personen.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Gripandekylig skrev:Jag vill även passa på att poängtera att jag inte anser Puzzle vara en alltigenom ond individ, verkligen inte. Hon är en av de forumister vars inlägg brukar bestå av vettigt innehåll. I just den här frågan har hon dock resonerat fel så svineriet ligger alltså i det aktuella resonemanget, inte i personen.
Antingen tycker man si eller så tycker man så. Det handlar inte om svineri och ondhet herregud.
Du vet att din kommunistiska avundsjuka lyser igenom i varje inlägg du gör va?
Säg att man låst sina pengar i 10 år på ett räntekonto. Inte fan ska man leva under existensminimum bara för att man valt att vara långsiktig till skillnad från andra som shoppar upp skiten direkt.
Gripandekylig skrev:Det är pessimistiskt att tro så om sina medmänniskor. Vi är vad vi gör oss till. Det går att påverka ett folk till att agera medansvarigt och kollegialt.
Då är jag väl en pessimist. Fast jag skulle snarare kalla det realism. Nästan alla i min omgivning försöker behålla så stor del av det lilla de har som möjligt. Om det så handlar om att skriva sig på en annan adress, att strunta i TV-licensen m.m. Skattefusk verkar också vanligt i den mån folk har möjlighet till det.
Men det skall sägas att jag gillar vad du skriver och håller med om det mesta. Minus svineri-delen.
Vad jag menar är att det kan vara svårt att leva upp till sitt ideal när nästan ingen annan gör det. Sen tror jag visst att människor går att ändra på. Jag har hopp om människan. Periodvis åtminstone.
- CarolusRex
- Anslöt: 2014-01-27
Jag får säga att jag i mångt och mycket instämmer i vad bl.a. Gripandekylig skrivit i denna tråd och har svårt att se att du egentligen skulle ha ett problem, Puzzle. (Om det nu är så du känner, vill säga?)
Hade jag varit i din situation (om jag nu hade varit så lyckligt lottad att jag hade haft 400 000 kronor på kontot vid så ung ålder... och ja, nu vid 49 också för den delen) hade jag ansökt om bostadstillägg och tacksamt tagit emot de kronor som jag ev. skulle kunna få och sedan hade jag helt sonika fyllt på resterande behov från mina sparade pengar. Det är ju trots allt till stor del oförutsedda händelser man sparar pengar till och att bli sjuk är ju ofta just en sådan, även om det är en av de mindre trevliga.
Du är ju mycket ung och har möjlighet att spara ihop nya pengar, så jag förstår som sagt inte riktigt problemet. Just nu har du turen att ha en buffert som gör att du kan bo kvar där du gör och ändå ha gott om pengar kvar på kontot under en väldigt lång tid framöver. Det handlar väl ändå "bara" om ett par, tre tusen kronor i månaden som skulle behöva tas ur ditt sparkapital?
Hade jag varit i din situation (om jag nu hade varit så lyckligt lottad att jag hade haft 400 000 kronor på kontot vid så ung ålder... och ja, nu vid 49 också för den delen) hade jag ansökt om bostadstillägg och tacksamt tagit emot de kronor som jag ev. skulle kunna få och sedan hade jag helt sonika fyllt på resterande behov från mina sparade pengar. Det är ju trots allt till stor del oförutsedda händelser man sparar pengar till och att bli sjuk är ju ofta just en sådan, även om det är en av de mindre trevliga.
Du är ju mycket ung och har möjlighet att spara ihop nya pengar, så jag förstår som sagt inte riktigt problemet. Just nu har du turen att ha en buffert som gör att du kan bo kvar där du gör och ändå ha gott om pengar kvar på kontot under en väldigt lång tid framöver. Det handlar väl ändå "bara" om ett par, tre tusen kronor i månaden som skulle behöva tas ur ditt sparkapital?
CarolusRex skrev: Om det så handlar om att skriva sig på en annan adress,
Det där känner jag också till folk som sysslar med, men själv skulle jag inte ha mage till att göra det, eller jag har nog högre ställda moraliska mål för mig själv. Alltså dom gör det för att få bostadsbidrag och andra bidrag.
Bali skrev:Hade jag varit i din situation (om jag nu hade varit så lyckligt lottad att jag hade haft 400 000 kronor på kontot vid så ung ålder...
Just nu har du turen att ha en buffert som gör att du kan bo kvar där du gör och ändå ha gott om pengar kvar på kontot under en väldigt lång tid framöver.
Hon kanske har jobbat och slitit för att spara ihop sina pengar. Att spara ihop pengar på det sättet innebär att man anstränger sig för att få ihop ett kapital och inte att det beror på tur och att hon är "lyckligt lottad" och fått pengarna av en slump. Sånt resonemang luktar kommunisttänk och tillhörande avundsjuka och missunnsamhet.
Kanske hon borde dea ut pengarna här på forumet så att det blir rättvist och så får hon sitt bidrag när hon gett bort alla pengar till de som inte "haft tur".
slackern skrev:CarolusRex skrev: Om det så handlar om att skriva sig på en annan adress,
Det där känner jag också till folk som sysslar med, men själv skulle jag inte ha mage till att göra det, eller jag har nog högre ställda moraliska mål för mig själv. Alltså dom gör det för att få bostadsbidrag och andra bidrag.
Jag har personligen inte utnyttjat systemet på något vis förutom att jag inte har råd med TV-licensen så jag kan inte säga hur jag skulle ha gjort egentligen. Men jag ser systemet utnyttjas överallt och folk pratar öppet om det.
- CarolusRex
CarolusRex skrev:slackern skrev:CarolusRex skrev: Om det så handlar om att skriva sig på en annan adress,
Jag har personligen inte utnyttjat systemet på något vis förutom att jag inte har råd med TV-licensen så jag kan inte säga hur jag skulle ha gjort egentligen. Men jag ser systemet utnyttjas överallt och folk pratar öppet om det.
Altså det var ingen som helst pik mot dig, ber om ursäkt om det uppfattades så var inte min mening.
Moggy skrev:Hon kanske har jobbat och slitit för att spara ihop sina pengar. Att spara ihop pengar på det sättet innebär att man anstränger sig för att få ihop ett kapital och inte att det beror på tur och att hon är "lyckligt lottad" och fått pengarna av en slump. Sånt resonemang luktar kommunisttänk och tillhörande avundsjuka och missunnsamhet.
Nej du, min käre Moggy, något jävla kommunisttänk eller avundsjuka handlar det då rakt inte om från min sida, så de där spydigheterna biter då inte på mig.
Jag tror säkert att Puzzle har sparat och gnetat för att få ihop pengarna (något som jag själv gör för att få ihop en bra buffert, även om jag inte lyckats med konststycket att få ihop 400 000), men sparar gör man ju likt förbannat för kunna klara sig vid t.ex. oförutsedda händelser och att då ha lyckats så bra när de väl händer - som nu i Puzzles fall - anser jag alltså vara turligt eller lyckosamt.
Moggy skrev:Kanske hon borde dea ut pengarna här på forumet så att det blir rättvist och så får hon sitt bidrag när hon gett bort alla pengar till de som inte "haft tur".
Det där var ju bara hur barnsligt och lågt som helst, enligt mig.
Är det inte tvärtom högeråsikter att man inte ska leva på bidrag?Tantaly skrev:Du vet att din kommunistiska avundsjuka lyser igenom i varje inlägg du gör va?
slackern skrev:CarolusRex skrev:slackern skrev:
Altså det var ingen som helst pik mot dig, ber om ursäkt om det uppfattades så var inte min mening.
Jag tog det faktiskt inte som en pik. Jag ville mest klargöra att jag inte är helt säker på hur jag skulle agera om jag hade möjligheten. Jag är väldigt trött på brist av pengar vid det här laget. Levt på existensminimum sen jag var 17. Och jag har försökt jobba/plugga flera gånger sen dess, vilket är anledningen till att aktivitetsersättningen aldrig har dragit igång. Det som övergår till sjukpenning när man fyller 30 om jag har förstått det rätt.
Men hade jag haft mer pengar så hade jag förmodligen agerat mer moraliskt. Finns ju som sagt en anledning till att fattiga har större benägenhet att bli kriminella. Det är tufft att inte ha pengar.
Senast redigerad av CarolusRex 2015-09-15 17:18:27, redigerad totalt 1 gång.
- CarolusRex
Gripandekylig skrev:Just precis, och det är på grund av det jag har valt att skriva så aktivt i den här tråden. Jag ogillar när människor förstör för andra och roffar åt sig av bidrag de egentligen inte behöver.
Ändå är det du som förespråkar (och utnyttjar?) bidragsfusk (i form av att låtsas studera).
Det är precis lika "illa" om de som arbetar eller sitter på avkastande kapital tar emot pengar (från staten eller privata källor) de inte behöver för att överleva.
Tantaly skrev:Gripandekylig skrev:Jag vill även passa på att poängtera att jag inte anser Puzzle vara en alltigenom ond individ, verkligen inte. Hon är en av de forumister vars inlägg brukar bestå av vettigt innehåll. I just den här frågan har hon dock resonerat fel så svineriet ligger alltså i det aktuella resonemanget, inte i personen.
Antingen tycker man si eller så tycker man så. Det handlar inte om svineri och ondhet herregud.
Du vet att din kommunistiska avundsjuka lyser igenom i varje inlägg du gör va?
Säg att man låst sina pengar i 10 år på ett räntekonto. Inte fan ska man leva under existensminimum bara för att man valt att vara långsiktig till skillnad från andra som shoppar upp skiten direkt.
Nej man tycker inte antingen si eller så; det är ett svartvitt synsätt. Jag gillar Puzzle väldigt mycket generellt men i den här frågan har hon gjort fel.
Jag är varken kommunist eller avundsjuk på TS beslut att utan fog beklaga sig över att hon haft svårt att erhålla bostadstillägg; det vore en besynnerlig avundsjuka att ha.
Det är ägaren av pengarna som äger rätten att förfoga över dem. I ett sådant läge skulle det i de flesta fall att gå att få ut pengarna och skulle det inte göra det får man skylla sig själv som försatt sig i en sådan position. Var och en ansvarar för sina egna ekonomiska beslut.
CarolusRex skrev:Jag har hopp om människan. Periodvis åtminstone.
Gott. Jo jag med
Moggy skrev:Hon kanske har jobbat och slitit för att spara ihop sina pengar.
Ja det är mycket möjligt att hon har. Oavsett hur hon har samlat ihop till sina pengar har hon ju nu möjligheten att stå för sina egna utgifter istället för att kräva av sina medmänniskor att de ska bekosta hennes hyra.
nescio skrev:Är det inte tvärtom högeråsikter att man inte ska leva på bidrag?
Nej alla människor håller med om att man inte ska sno åt sig bidrag i onödan. Om ett parti skulle verka för att sabotera välfärdsstaten på det viset skulle det inte få speciellt många röster.
Kanin skrev:Ändå är det du som förespråkar (och utnyttjar?) bidragsfusk (i form av att låtsas studera).
Det är precis lika "illa" om de som arbetar eller sitter på avkastande kapital tar emot pengar de inte behöver för att överleva.
Jag låtsas inte studera. Jag är student och jag blev alltför sjuk i somras för att studera vidare denna termin så därför ansökte jag om CSN-sjukpeng. Så gör man när man är student. Självklart känner jag skam över att inte kunna försörja mig själv nu medan jag är sjuk. Så fort jag blir frisk nog ska jag återgå till studierna eller ta ett arbete tills jag kan hoppa på terminen igen. Jag förespråkar inte bidragsfusk utan jag informerade TS om att hon kunde ansöka om att få CSN-sjukpeng ifall hon nu så gärna ville ha ännu mer pengar än hon redan har; det vore lagligt.
- Gripandekylig
Gripandekylig skrev:Jag förespråkar inte bidragsfusk utan jag informerade TS om att hon kunde ansöka om att få CSN-sjukpeng ifall hon nu så gärna ville ha ännu mer pengar än hon redan har; det vore lagligt.
Det är i bästa fall ett gränsfall.
Kanin skrev:Gripandekylig skrev:Jag förespråkar inte bidragsfusk utan jag informerade TS om att hon kunde ansöka om att få CSN-sjukpeng ifall hon nu så gärna ville ha ännu mer pengar än hon redan har; det vore lagligt.
Det är i bästa fall ett gränsfall.
Det håller jag med om. Det vore omoraliskt men inte olagligt. Jag föreslog det eftersom hon beklagat sig så oerhört över att inte ha fått bostadstillägg för att hon satt på en förmögenhet om 400 000 kr. Det vore därmed mindre förkastligt av henne att höja sitt bidrag från aktivitetsersättning till CSN-sjukpeng istället för att på olika sätt försöka att mörka hennes enorma rikedom. Då skulle hon i alla fall följa lagen.
- Gripandekylig
Gripandekylig skrev:Nej alla människor håller med om att man inte ska sno åt sig bidrag i onödan.
Är det därför inget riskdagsparti konsekvent förespråkar behovsprövning av barnbidrag eller avskaffande av inkomstrelaterade ersättningar (som är normalfallet och inte påverkas av förmögenhet)?
Gripandekylig skrev:hennes enorma rikedom
(Faktum kvarstår att du tycks vara lika rik, även om inte hela ditt kapital är disponibelt.)
Senast redigerad av Kanin 2015-09-15 17:38:52, redigerad totalt 1 gång.
Kanin skrev:Gripandekylig skrev:Nej alla människor håller med om att man inte ska sno åt sig bidrag i onödan.
Är det därför inget riskdagsparti konsekvent förespråkar behovsprövning av barnbidrag eller avskaffande av inkomstrelaterade ersättningar (som är normalfallet och inte påverkas av förmögenhet)?
De partier som verkar idag har alla stora brister och tycks inte genomgående göra det som är rätt utan påverkas av populistiska men korkade idéer för att locka eller bevara väljare.
Kanin skrev:(Faktum kvarstår att du tycks vara lika rik, även om hela ditt kapital inte är disponibelt.)
Nej, jag är inte ens i närheten av lika rik som hon är och hade jag varit det hade jag aldrig beklagat mig över att ha nekats bostadstillägg.
- Gripandekylig
Gripandekylig skrev:De partier som verkar idag har alla stora brister och tycks inte genomgående göra det som är rätt utan påverkas av populistiska men korkade idéer för att locka eller bevara väljare.
Du tycks vilja tillbaka till fattigvård och fattigstugor.
Gud förbjude att gravt handikappade Ola i Strängnäs någonsin får något annat än bröd och vatten.
Senast redigerad av Kanin 2015-09-15 17:48:12, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inte läst allt och inte har jag full koll heller, men varför har det inte diskuterats kapitalförsäkringar?
Det är den statssanktionerade lösningen.
Det är den statssanktionerade lösningen.
Kanin skrev:Gripandekylig skrev:De partier som verkar idag har alla stora brister och tycks inte genomgående göra det som är rätt utan påverkas av populistiska men korkade idéer för att locka eller bevara väljare.
Du tycks vilja tillbaka till fattigvård och fattigstugor.
Nej jag vill leva ungefär så som vi lever idag. Jag vill inte att välfärdssamhället ska raseras av snikna rika knösar som plockat åt sig av varje bidrag de kan få så att vi till slut inte får råd att behålla alla de bidrag som tillsammans konstituerar vår sociala trygghet som gjort Sverige världskänt som ett säkert land.
- Gripandekylig
Gripande,
Kapitalism har fortfarande ingenting med naturlagar att göra.
Kapitalism har fortfarande ingenting med naturlagar att göra.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Gripandekylig skrev:Kanin skrev:(Faktum kvarstår att du tycks vara lika rik, även om hela ditt kapital inte är disponibelt.)
Nej, jag är inte ens i närheten av lika rik som hon är och hade jag varit det hade jag aldrig beklagat mig över att ha nekats bostadstillägg.
Jag har för mig att du skrev att din bostad har ökat med ett värde utav 300000? Det får jag till 3/4 utav dom Pengarna Puzzel har. Om du säljer din bostad och flyttar in i en andrahandslägenhet skiljer era tillgångar till endast 100000 kr. OK för att du måste beskatta vinsten med 30%. Så då har du runt 200000 som en ren vinst.
Återgå till Aspergare och vården