Stort proteinbehov

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Stort proteinbehov

Inläggav slackern » 2015-09-14 21:24:19

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Det kommer nog som proteintillskott i färdigmat, med ett diskret E-nummer

Fins redan i Campari. Den röda färgen kommer från en bladlus. :lol:
Är det inte något liknande i vissa röda läppstift?

Inte den blekaste fick lära mig det på en kurs på Systembolaget.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Stort proteinbehov

Inläggav slackern » 2015-09-14 21:27:48

Annars kan man ju käka larven som finns i Mescal flaskorna.

Bild
slackern

Stort proteinbehov

Inläggav kiddie » 2015-09-14 21:30:01

Larver tror jag kan vara bra om man bor i Afrika och av tradition får plocka gratis mopane. Stora och saftiga och enkla att tillaga.

Men bortsett från det, klart bönor är bra mat om man även behöver få i sig kolhydrater. Eftersom bönor har mer kolhydrater än protein och det kan man ju aldrig komma undan. Det som är bra är om man blötlägger, kokar och fryser, så blir det extremt billigt! Men som sagt då att bönan ändå bara är 30-40 %.

Köttfärs är ofta nyttigare kött än rent kött för att man mal ner det grövre köttet med, fett och senor. Men om det är just proteinet man är ute efter så spelar ju sådant mindre roll. Men i vart fall spelar det ju roll på priset. Vill man ha ner fetthalten så kan vanlig färs kanske vara för fet på det viset...

Låter onekligen som dessa saker skulle passa in i det äkta mexikanska köket, vet inte om du gillar sånt...

Annars kan man grodda bönor (vissa groddar kan ätas råa, andra måste lagas), där är proteinerna kvar men groddar innehåller inget fett medan bönor har lite fett). Men det är svårt att äta iaf råa groddar i stor mängd.

Det är ju inget direkt fel att äta en massa karreer och biffar och sånt, men köttpriset är ju väldigt högt. I det läget skulle det nog vara bra att ha kontakter med de som säljer stora mängder kött som jägare och de som handlar med grovstyckat. Men då blir det mycket eget jobb att processa köttet.

Vad gäller ägg så finns det rätt mycket protein i vitan och numer finns endast vita på dunk att köpa. Fast själv skulle jag nog inte orka äta så mycket enbart vita. Urk.

Kyckling och fisk har mycket proteiner i förhållande till fett.

Man blir ju lite nyfiken om det är enbart proteinerna som spökar eller om du även måste ha en högre halt fett för att må bra, eller mår bättre av låg fetthalt.

Det är rätt inne med syrad mat som sägs hjälpa proteinupptaget. Ingen aning om det är sant dock.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Stort proteinbehov

Inläggav antonius » 2015-09-14 21:40:08

KrigarSjäl skrev:
Ruffsetuss skrev:Det finns Myror doppade i choklad i Delikatessdisken i fina affären minsann

Jo, sånt har jag provat. Larver i genomskinliga klubbor och sånt.

Inget märkvärdigt egentligen.
Föda som föda.

Men jag har svårt att tro att insekter skulle kunna slå igenom kommersiellt i höga Nord.

När de provsmakade sa de att de bara smakade som chips ungefär, så jag misstänker dom var friterade och då smakar ju allt likadant... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Stort proteinbehov

Inläggav slackern » 2015-09-14 21:45:44

Fisk innehåller ju mycket protein och är dessutom nyttigare än kött från däggdjur.
slackern

Stort proteinbehov

Inläggav plåtmonster » 2015-09-15 1:54:04

slackern skrev:Fisk innehåller ju mycket protein och är dessutom nyttigare än kött från däggdjur.
Bortsett från alla miljögifter.. :-)063

Angående ägg så säger wikipedia: "A meta-analysis from 2013 found that eating 4 eggs per week increased the risk of diabetes by 29%." och källan är "Li, Y; Zhou, C; Zhou, X; Li, L (2013). "Egg consumption and risk of cardiovascular diseases and diabetes: a meta-analysis". Atherosclerosis 229 (2): 524–530. doi:10.1016/j.atherosclerosis.2013.04.003. PMID 23643053."

En fundering är om kroppen kanske är biokemiskt inkompatibel med proteinet så att nytt behöver tillföras snabbt?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Stort proteinbehov

Inläggav slackern » 2015-09-15 9:01:05

plåtmonster skrev:
slackern skrev:Fisk innehåller ju mycket protein och är dessutom nyttigare än kött från däggdjur.
Bortsett från alla miljögifter.. :-)063

Det bör dom flesta i Sverige känna till som inte är födda under en sten. Sedan om du köper fisks som inte kommer från Östersjön och viss insjöar som jag skickar med här är det lugnt, så majoriteten utav fiskan kan ätas utan problem.

Men vist du har rätt att man bör ha koll på det.

Ät inte dessa fiskar oftare än högst 2-3 gånger per år:
Dessa fiskar innehåller höga halter av dioxin och PCB:

Vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern
Strömming/sill från Östersjön (strömming och sill är samma fiskart. Sill kallas den söder om Kalmar, norr om Kalmar kallas den strömming).
Vildfångad sik från Vänern och Vättern
Vildfångad röding från Vättern
Rådet gäller de som är gravida eller ammar, kvinnor som någon gång vill ha barn, och barn och ungdomar (pojkar och flickor). Övriga kan äta dessa fiskar högst en gång i veckan.

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor ... h-ammande/
slackern

Återgå till Aspergare och vården

Logga in