Hur har ni det med kärleken?
Puzzle skrev:Ja jag har lärt mig att nöja mig med någon som står ut i det periodiska kaoset som mitt hem är..
Det var ju minst sagt en väldigt resonlig kravlista där!
Önskar att jag själv hade en sådan enkel variant. Hade nog underlättat en hel del att hitta en partner då.
Huggorm skrev:Rädsla för att ge sig in i något man inte tror sig kunna reda ut kanske.
Ett förhållande är väl knappast något som ska "redas ut"? Det är väl något man inleder för att man tror att det ska förgylla livet?
Egentligen är väl en kärleksrelation bara två människor som väljer att leva tillsammans så länge som bägge inblandade parter tycker att det ger mer fördelar än nackdelar i deras liv? Sedan gäller det ju förstås inte bara en rent objektiv bedömning av vad som är bra eller dåligt utan mer en sammanlagd bedömning utifrån alla positiva kontra negativa känslor som uppstår, alla praktiska fördelar samt extra problem som dyker upp och en hel del andra aspekter.
Hadraniel skrev:Puzzle skrev:Ja jag har lärt mig att nöja mig med någon som står ut i det periodiska kaoset som mitt hem är..
Det var ju minst sagt en väldigt resonlig kravlista där!
Önskar att jag själv hade en sådan enkel variant. Hade nog underlättat en hel del att hitta en partner då.
Mja, fast jag ingår i det där periodiska kaoset så det är värre än vad det låter! Dessutom så var jag kanske inte helt seriös heller.
Huggorm skrev:Jag är livrädd för att bli förälskad så ingen gentlemannamässighet här tyvärr. Jag klarar ju knappt ens av att ta hand om mig själv så hur skall jag kunna ha en partner?slackern skrev:Surkatt skrev:Jo, skulle vara tråkigt att bli bannad härifrån
Men nu har vi skrivit om detta helt öppet. Om jag skulle skicka ett PM skulle ju inget kunna bevaras hemligt
Hmm vi får hoppas att Huggorm är en sann gentleman och är diskret och skickar det första PM:et.
Nämen lilla Huggis, inte ska du vara rädd inte. Det gäller att du tar det försiktigt och sakta och berättar för kvinnan ifråga hur det ligger till. Jag själv har mycket (läs extremt) svårt för relationer. Men ha i åtanke att du är en bra man med fina värderingar och jag kan tänka mig att du hade varit bra mot din kvinna.
Sen behöver du inte oroa dig, vi är alla aningen skadade, trasiga och omöjliga.. komplicerade. Det brukar dock vara egenskaperna man älskar mest, det operfekta skapar karaktär..
Ta det försiktigt fram bara, i din takt - men våga testa om du börjar prata med någon som du känner att du tycker om. Vem vet vad framtiden bär i sitt sköte?
Med Huggis tomt finns det väl dessutom möjlighet att vara särbo på samma tomt?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Med Huggis tomt finns det väl dessutom möjlighet att vara särbo på samma tomt?
Jo han hade någon form utav grotta eller klippskreva där man kan bygga sig ett hobbithus.
Tänkte mer att det finns mark att bygga fler hus.
- plåtmonster
Hadraniel skrev:Surkatt skrev:Ja, det enda jag bad om var någon som sköter mitt hem och är sugen på att ha sex någonstans ute i skogen
Nä, men jag ska sluta tramsa nu. Respekt för människors ord och tankar är viktigt
Är nog inte så mycket för utomhussex tyvärr, även om jag gärna skulle vilja bo i skogen utan grannar som stör i närheten. Men intressant sex inomhus kan man ju i princip aldrig få för mycket av om man bara har tid och ork över till det. Finns ju i princip inget trevligare sätt att spendera tiden.
Att sköta om ett hem funkar väl hyfsat i perioder när energin räcker till för detta, men det ligger väl oftast rätt lågt på min egen prioriteringskala. Bryr mig inte så mycket om det är stökigt så orkas sådant inte med är det inte hela världen för mig, även om det såklart är trevligare när det är hyfsat rent och ordnat. Så var det väl något om att ta ansvar för små hjälplösa individer och att passa tider för hämtning som önskades i detta fallet vilket jag är rätt hopplös på då jag i princip saknar förmåga att bedöma tidsåtgång eller ha koll på tiden rent generellt. Laga mat funkar väl rätt ok, men det blir nog rätt enformig mat om det ansvaret skulle falla på mig.
Vilken härlig självinsikt. Det är nog viktigt
Jag tror du är inne på ett viktigt resonemang där, vad som är värt att lägga energi på.
Jag skulle förstås aldrig på riktigt kräva att någon annan städar mitt hem åt mig. Energi ska ju inte läggas på saker i onödan. Bättre att lägga energi på att ha sex än att städa hela tiden.
Däremot finns det ju en gräns för hur stökigt det får vara, men den gränsen är ju olika för olika personer. Jag blir vansinnigt stressad när det är för rörigt hemma. Så jag har det ganska fint hemma. Men under mina värsta lågperioder orkar jag inte riktigt, var nog mest därför jag skrev det där om att jag önskade mig en hemmaman
slackern skrev:plåtmonster skrev:Med Huggis tomt finns det väl dessutom möjlighet att vara särbo på samma tomt?
Jo han hade någon form utav grotta eller klippskreva där man kan bygga sig ett hobbithus.
Åh...ett hobbithus. Jag skulle offra allt utom katter o barn för att få bo i ett hobbithus
Re: Hur har ni det med kärleken?
Den här tråden börjar ge mig känslan av att Huggorm är den enda av tre systrar och alla väninnor som inte är gift än varvid alla förfäras och desperat försöker åtgärda denna oförrätt.
Precis det är en förolämpning mot alla att vara ogift.
- plåtmonster
Hadraniel skrev:Ett förhållande är väl knappast något som ska "redas ut"?
Ett förhållande är i princip en lång räcka av krångel och missförstånd som måste redas ut.
tahlia skrev:Den här tråden börjar ge mig känslan av att Huggorm är den enda av tre systrar och alla väninnor som inte är gift än varvid alla förfäras och desperat försöker åtgärda denna oförrätt.
Oj det var inte min mening att få det till det. Ber om ursäkt till framförallt Huggorm om han blev stött och till alla andra.
nallen skrev:Ett förhållande är i princip en lång räcka av krångel och missförstånd som måste redas ut.
För egen del anser jag ju att de sakerna tillhör de negativa aspekterna i de flesta om inte i alla förhållanden. Alltså måste det ju finnas minst lika mycket positivt som förhållandet ger för att det ska kännas lönt att fortsätta relationen. Sedan får man ju omvärdera denna balans med jämna mellanrum för bedöma om man ska tillbringa mer tid tillsammans eller gå skilda vägar. Båda förändras ju och då gör ju mängden positiva och negativa aspekter det på samma gång.
Alltså kan ju saker som regelbunden närhet, bra sex och någon man kan stötta och bli stöttad av i vardagslivet vara värt en viss mängd krångel, missförstånd och kompromissande som jag ser det.
Jag säger inte emot dig. Det finns flera stora problem just med allt krångel och alla missförstånd. Som jag ser det är det värsta att kvinnfolk tycks vara helt oförmögna att hålla fast vid lösningar man kommit fram till eller inte kan känna igen ett grundproblem när det dyker upp i ett lite annat sammanhang. Det är ofta i princip samma problem som dyker upp gång på gång
Vilket osökt för mig in på att jag inte tror att det är en bra att dela en massa vardagstrivialiteter, det föder bara mer krångel.Folk i allmänhet tycker en massa om hur ofta man ska städa och Gud vet vad - duger det inte kan du fan fixa det själv.
Vilket osökt för mig in på att jag inte tror att det är en bra att dela en massa vardagstrivialiteter, det föder bara mer krångel.Folk i allmänhet tycker en massa om hur ofta man ska städa och Gud vet vad - duger det inte kan du fan fixa det själv.
nallen skrev:Jag säger inte emot dig. Det finns flera stora problem just med allt krångel och alla missförstånd. Som jag ser det är det värsta att kvinnfolk tycks vara helt oförmögna att hålla fast vid lösningar man kommit fram till eller inte kan känna igen ett grundproblem när det dyker upp i ett lite annat sammanhang. Det är ofta i princip samma problem som dyker upp gång på gång
Ah, då tror jag att jag i stora drag förstår och håller med dig. Lite därför jag funderat på om det kanske inte vore bättre att bo var för sig och sköta om sitt eget, men ändå vara tillsammans och umgås ofta. Men det beror ju förstås på hur knepig och oresonlig person man faktiskt lyckas inleda en relation med. Alla kvinnor är ju inte likadana, även om många delar vissa besvärande drag.
nallen skrev:Hadraniel skrev:Ett förhållande är väl knappast något som ska "redas ut"?
Ett förhållande är i princip en lång räcka av krångel och missförstånd som måste redas ut.
Inte alls. Då har du stött på fel sorts kvinnfolk.
Re: Hur har ni det med kärleken?
rdos skrev:nallen skrev:Hadraniel skrev:Ett förhållande är väl knappast något som ska "redas ut"?
Det där är en grov förenkling. Man är två i ett förhållande varav ingen kan läsa tankar. Missförstånd och krångel kommer onekligen att uppstå emellanåt. Till vilken grad varierar dock beroende på hur samstämmiga man är.
tahlia skrev:rdos skrev:nallen skrev:Ett förhållande är i princip en lång räcka av krångel och missförstånd som måste redas ut.
Det där är en grov förenkling. Man är två i ett förhållande varav ingen kan läsa tankar. Missförstånd och krångel kommer onekligen att uppstå emellanåt.
Jovisst förekommer det missförstånd och krångel, men oftast behöver det inte "redas ut". Det är så livet är bara.
tahlia skrev:Till vilken grad varierar dock beroende på hur samstämmiga man är.
Vilket ju bottnar i om man hittat någon kompatibel eller inte.
Hadraniel skrev:nallen skrev:Ett förhållande är i princip en lång räcka av krångel och missförstånd som måste redas ut.
För egen del anser jag ju att de sakerna tillhör de negativa aspekterna i de flesta om inte i alla förhållanden. Alltså måste det ju finnas minst lika mycket positivt som förhållandet ger för att det ska kännas lönt att fortsätta relationen. Sedan får man ju omvärdera denna balans med jämna mellanrum för bedöma om man ska tillbringa mer tid tillsammans eller gå skilda vägar. Båda förändras ju och då gör ju mängden positiva och negativa aspekter det på samma gång.
Jag förundras verkligen av folk som tror på sådana enkla lösningar. Har de aldrig varit kära, eller har de köpt NT-folkets preferenser rakt av?
Jag kan ju säga att någon som tänker enligt ovan direkt skulle blivit dumpad av mig. Av ren självbevarelsedrift.
kan tycka att det är utvecklande att jämka och lära sig hur en annan människa fungerar också, men det är ju väldigt jobbigt innan man lärt känna varann ordentligt.tahlia skrev:rdos skrev:nallen skrev:Ett förhållande är i princip en lång räcka av krångel och missförstånd som måste redas ut.
Det där är en grov förenkling. Man är två i ett förhållande varav ingen kan läsa tankar. Missförstånd och krångel kommer onekligen att uppstå emellanåt. Till vilken grad varierar dock beroende på hur samstämmiga man är.[/quotetahlia skrev:rdos skrev:
Det där är en grov förenkling. Man är två i ett förhållande varav ingen kan läsa tankar. Missförstånd och krångel kommer onekligen att uppstå emellanåt. Till vilken grad varierar dock beroende på hur samstämmiga man är.
rdos skrev:Jovisst förekommer det missförstånd och krångel, men oftast behöver det inte "redas ut".
Om man inte reder ut det kommer det ju bara att fortgå.
nallen skrev:rdos skrev:Jovisst förekommer det missförstånd och krångel, men oftast behöver det inte "redas ut".
Om man inte reder ut det kommer det ju bara att fortgå.
Vad är det man måste reda ut? Livet är fullt av missförstånd och krångel, så varför måste man reda ut allting just med en partner? Slappna av istället för att fokusera på allt som är jobbigt. En relation är till för att skapa glädje, inte krångel. Man fokuserar på det som är bra och glömmer krånglet så fort som möjligt.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor