Städtips
47 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Städtips
Av alla ställen i hemmet finns det (enligt erfarenhet) ett ställe där man ofta glömmer bort att städa; i städskåpet. Det är väl lustigt?
Miche skrev:Det är säkrare att skiten är bunden i en dammråtta än far runt.
Tack! Det argumentet ska jag köra med nästa gång morsan klagar på mina Dammhundar.
kullan skrev:Miche skrev:Det är säkrare att skiten är bunden i en dammråtta än far runt.
Tack! Det argumentet ska jag köra med nästa gång morsan klagar på mina Dammhundar.
Fortsätter hon att klaga så säg åt henne att köpa en 35.000-kronorsdammsugare till dig (om hon accepterar så skicka ett PM så ska du få namnet på dammsugaren, jag tjänar inget längre på tipset och du får det gratis) så att du kan ta hand om hundarna på ett både miljövänligt och säkert sätt!
Idag provade jag något helt nytt.
Jag avskyr verklkigen att dammsuga (även fast jag har centraldammis och bara behöver dra runt slangen lite). Kan skjuta upp det i veckor, tills jag antingen får besök eller själv inte står ut längre. Och den dagen jag bestämt mig för att göra det kan jag ändå skjuta upp det tills det hinner bli mörkt och då är det ännu mindre roligt att göra det.
Men så idag så fick jag alltså idén att inte göra som jag brukar. Normalt när jag vaknar så brukar jag ragla fram till datorn och sitta där och äta frukost i väntan på att även hjärnan ska vakna. Men nu fick jag för mig att dammsuga istället, för att ha det gjort eftersom jag tänkte åka och handla senare. Det var fan det smartaste jag gjort på väldigt länge!
Lallade runt lite halvsovande med slangen och tänkte på den roliga drömmen jag just haft (där jag skötte snöröjningen och fyllde regeringens parkeringsplatser med brun snömodd).
Lagom till jag vaknade på riktigt var allting redan dammsuget och klart!
Jag avskyr verklkigen att dammsuga (även fast jag har centraldammis och bara behöver dra runt slangen lite). Kan skjuta upp det i veckor, tills jag antingen får besök eller själv inte står ut längre. Och den dagen jag bestämt mig för att göra det kan jag ändå skjuta upp det tills det hinner bli mörkt och då är det ännu mindre roligt att göra det.
Men så idag så fick jag alltså idén att inte göra som jag brukar. Normalt när jag vaknar så brukar jag ragla fram till datorn och sitta där och äta frukost i väntan på att även hjärnan ska vakna. Men nu fick jag för mig att dammsuga istället, för att ha det gjort eftersom jag tänkte åka och handla senare. Det var fan det smartaste jag gjort på väldigt länge!
Lallade runt lite halvsovande med slangen och tänkte på den roliga drömmen jag just haft (där jag skötte snöröjningen och fyllde regeringens parkeringsplatser med brun snömodd).
Lagom till jag vaknade på riktigt var allting redan dammsuget och klart!
Somnambulerande städning?
Tack för dagens garv, som en numera försvunnen forumit brukade säga. Låter som att du borde ta ett anonymt knäck i snösvängen...
Iridia skrev:den roliga drömmen jag just haft (där jag skötte snöröjningen och fyllde regeringens parkeringsplatser med brun snömodd)
Tack för dagens garv, som en numera försvunnen forumit brukade säga. Låter som att du borde ta ett anonymt knäck i snösvängen...
Zombie skrev:Somnambulerande städning?
Var väl lite halvsomnambulerande...
Zombie skrev:Iridia skrev:den roliga drömmen jag just haft (där jag skötte snöröjningen och fyllde regeringens parkeringsplatser med brun snömodd)
Hehe... undrar om det finns någon brottsrubricering för sådana tilltag? Blir svårt att spara något bevismaterial i alla fall.
Om du händelsevis har det stökigt hemma, gör så här:
1. Skapa en ny mapp på datorn.
2. Ge mappen namnet "Stöket i huset"
3. Gå och ta ett glas vin - eller gärna flera
4. Högerklicka för att ta bort mappen.
5. Datorn kommer då att fråga:
”Vill du ta bort Stöket i huset permanent?"
6. Klicka på JA - knappen.
7. Lägg fötterna på bordet, drick ditt vin och bara NJUT!
God Jul!
1. Skapa en ny mapp på datorn.
2. Ge mappen namnet "Stöket i huset"
3. Gå och ta ett glas vin - eller gärna flera
4. Högerklicka för att ta bort mappen.
5. Datorn kommer då att fråga:
”Vill du ta bort Stöket i huset permanent?"
6. Klicka på JA - knappen.
7. Lägg fötterna på bordet, drick ditt vin och bara NJUT!
God Jul!
Selma skrev:7. Lägg fötterna på bordet, drick ditt vin och bara NJUT!
God Jul!
Tack för städtipset.
Jag står inte ut hur en dammsugare låter. Obegripligt att teknologin inte har kommit på en vettig lösning på det. Man kan numera köpa en biljett till mån, men att få en dammsugare att hålla käften, det verkar vara omöjligt.
Ännu svårare är det för mig om någon annan dammsugar och jag befinner mig i samma lokal. Då upplever jag ljudet ännu värre. Eländet borrar sig i min hjärna och slår ut all verksamhet.
Men som tur är så finns det en suverän lösning på min dammsugarfobi. Robotdammsugare !
Tryck knappen, spring ut så fort det går och när du kommer tillbaka så är processen över och dammsugaren har letat sig tillbaka till laddningsenheten.
Jag är extrem känslig för ljud, kan inte stå ut med högljudda människor heller, omöjligt.
Svårt har jag också med folk som pratar hela tiden, då blir jag så matt i huvudet att jag försvinner snabbt och spårlöst från platsen, för gott om det bara är möjligt.
Mina favorit prylar är örönproppar, dom har jag haft i alla form och färg. Väldigt bra om man är känslig för ljud.
Jag har inte gått så långt att jag har börjat använda örönproppar på jobbet med, tror inte att det skulle bli uppskattad. Men jag har lärt andra avstängningsmetoder som självinducerad temporär mental lobotomi. Funkar bra det med.
Ännu svårare är det för mig om någon annan dammsugar och jag befinner mig i samma lokal. Då upplever jag ljudet ännu värre. Eländet borrar sig i min hjärna och slår ut all verksamhet.
Men som tur är så finns det en suverän lösning på min dammsugarfobi. Robotdammsugare !
Tryck knappen, spring ut så fort det går och när du kommer tillbaka så är processen över och dammsugaren har letat sig tillbaka till laddningsenheten.
Jag är extrem känslig för ljud, kan inte stå ut med högljudda människor heller, omöjligt.
Svårt har jag också med folk som pratar hela tiden, då blir jag så matt i huvudet att jag försvinner snabbt och spårlöst från platsen, för gott om det bara är möjligt.
Mina favorit prylar är örönproppar, dom har jag haft i alla form och färg. Väldigt bra om man är känslig för ljud.
Jag har inte gått så långt att jag har börjat använda örönproppar på jobbet med, tror inte att det skulle bli uppskattad. Men jag har lärt andra avstängningsmetoder som självinducerad temporär mental lobotomi. Funkar bra det med.
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Flawed skrev:96% sprit brukar traditionellt användas till rengöring.
Går bra med T-Röd så här års, finns i familjedunk oxå, för god att kolsyra, utmärkt vid oväntat besök, superbt på julbordet och under granen, har sin plats i garaget m.m och inte att förglömma även utomordentligt bra vid rengöring ...
Mvh skitig
jag har köpt ett par torrmoppar som jag oftast använder istället för dammsugare,
vi har ett åbäke sim är ca 25 år gammalt som lever om, är tung och har sig det enda posetiva är att den suger upp bättre än morderna
men jag har börjat ha det mkt mer städat sen jag började med torrmoppar för då är det nästan kul att rengöra golven
sen för mig jhälper det att ha städat för att städa så att hålla upp efter mig är jättebra tips till mig själv (då kan jag ta golven flera ggr/vecka ibland
vi har ett åbäke sim är ca 25 år gammalt som lever om, är tung och har sig det enda posetiva är att den suger upp bättre än morderna
men jag har börjat ha det mkt mer städat sen jag började med torrmoppar för då är det nästan kul att rengöra golven
sen för mig jhälper det att ha städat för att städa så att hålla upp efter mig är jättebra tips till mig själv (då kan jag ta golven flera ggr/vecka ibland
Smarta städtips
Städa när du ser att det behövs. Svårare än så behöver det inte vara, men som vi alla vet med NPF kan det vara svårt med att komma igång.
Re: Smarta städtips
Spray Mopp System.
Slipp hink med vatten. Bara spraya och moppa.
Tryck på bilden.
Slipp hink med vatten. Bara spraya och moppa.
Tryck på bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Zirre 2015-09-12 20:28:20, redigerad totalt 3 gånger.
Smarta städtips
Häll en liter cola i muggstolen och låt stå över natten, det tar bort kalkavlagringar.
Pressa ner en citron i en liten skål med vatten och kör i mikron på full värme sju-åtta minuter.
Utmärkt rengöring, citronsyran löser upp smuts och fett, plus att du får en fräsch doft.
Pressa ner en citron i en liten skål med vatten och kör i mikron på full värme sju-åtta minuter.
Utmärkt rengöring, citronsyran löser upp smuts och fett, plus att du får en fräsch doft.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Smarta städtips
Några städ-trådar härstädes:
stada-t25178.html
tips-om-hem-och-stadning-t19311.html
stada-t25178.html
stadning-t25603.html
hur-stadat-har-du-hemma-och-tips-t23644.html
stadtips-t22345.html
att-inte-kunna-stada-t20926.html
privata-stadtraden-t10949.html
dagens-stadtips-t20101.html
stadning-t18029.html
detta-med-stadning-t4639.html
stada-t25178.html
tips-om-hem-och-stadning-t19311.html
stada-t25178.html
stadning-t25603.html
hur-stadat-har-du-hemma-och-tips-t23644.html
stadtips-t22345.html
att-inte-kunna-stada-t20926.html
privata-stadtraden-t10949.html
dagens-stadtips-t20101.html
stadning-t18029.html
detta-med-stadning-t4639.html
Städtips
http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Underhallsskolan/Del-25-Stada-ratt-och-latt/
Städa effektivt punkt för punkt:
1. Grunden. Gör det till en vana att plocka med dig saker när du rör dig i huset.
2. Planen. Bestäm vad som passar dig bäst. Städa allt en dag i veckan eller dela upp städningen på två eller tre dagar.
3. Utrustningen. Se till att ha bra städutrustning som underlättar arbetet.
4. Vädra. Öppna fönstren och passa på att torka av fönsterbrädorna.
5. Grovstäda. Gå igenom rummen du ska städa, plocka undan och ställ upp mindre möbler på större.
6. Hyllor. Damma av hyllor med svagt fuktad trasa och dra ner skräpet på golvet.
7. Bad och kök. De viktigaste rummen att göra rena varje vecka.
8. Dammupptagning. När allt är avtorkat är det dags att dammsuga golven. Höj och sänk sugeffekten efter golvtyp. För hög -effekt på släta golv gör att man puttar smutsen framför sig. Högst sugeffekt används på mattor.
9. Golven. Moppning behövs eftersom dammsugaren inte tar upp allt damm. Använd en lätt fuktad mopp, för mycket vatten kan skada golven.
10. Belöningen. När du är klar är du värd en belöning!
Städtips
Ska citronen vara hel eller krossad?KrigarSjäl skrev:Pressa ner en citron i en liten skål med vatten
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23