Svenska fängelser
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Svenska fängelser
Svenska fängelser - Fakta taget från 2013-2015.
Kriminalvården finansieras av statliga medel.
Under 2015 är deras tilldelade anslag 8,2 miljarder kronor.
Baserat på tidigare år går pengarna till:
Personal: 61%
Lokaler: 17%
Driftskostnader: 17%
Övrigt: 5%
Kriminalvården kan även ge statsbidrag till olika organisationer som kompletterar och bidrar till deras verksamhet.
Exempelvis fick organisationen Attention 231,000 kronor detta året.
Antal fängelser för män: 41 stycken.
Säkerhetsklass:
Säkerhetsklass 1 (Hög): 7 stycken. Länk
Säkerhetsklass 2 (Mellan): 29 stycken. Länk
Säkerhetsklass 3 (Låg): 17 stycken. Länk
En del fängelser har kombinerat olika säkerhetsklasser och får därför plats i mer än 1 kategori om ni undrar varför totalräkningen blir fel i förhållande till antal fängelser.
Fångar, ålder, könsfördelning:
Antal fångar i Sverige: Cirka 4000.
Män: 89%.
Kvinnor: 11%.
Medelålder: 36,5 år.
Medborgarskap.
Sverige: 81%
Norden: 4%
EU: 4%
Övriga: 11%
2% har utvisning i domen.
7% anger att dom är i behov av tolk.
Kostnad per fånge:
Kostnad per fånge per dygn: Cirka 3,000 kronor.
Kostnad per fånge per år: Cirka 1,095,000 kronor.
Rymningar:
2010: 0
2011: 0
2012: 1
2013: 0
2014: 6
Toalett: Ibland.
Dusch: Sällan men det förekommer.
TV: Ibland, om ej i cellen måste det finnas en på avdelningen. Mellan 3-10 kanaler + filmkanal.
Väckarklocka: Ja.
Radio: Ja.
Spegel: Ja.
Anordning så fången kan reglera dagsljus själv: Ja.
Anslagstavla: Ja.
Kriminalvården jobbar mycket med att hålla rivaliserande gäng borta från varandra.
Dom jobbar också mycket med att hålla droger och alkohol borta men ibland börjar fångarna slåss för att dom INTE är påverkade, minsta sak kan starta ett bråk.
08:00: Celldörrarna låses upp, frukost i gemensamt kök.
08:30: Arbete. Det finns bland annat sysselsättning inom tvätt, plåtindustri, förpackning och textil. Sysselsättning kan också vara att gå i skolan eller gå behandlingsprogram. Fångarna tjänar 13 kronor i timmen.
11:30: Lunch, fångarna planerar och lagar maten själva. Budgeten för alla dagens måltider är cirka 45 kronor per fånge.
12:30: Promenad och utevistelse.
13.30: Arbete eller behandling för dom som behöver.
16:00: Fritid och besök. Fångarna tittar på tv, spelar spel, lyssnar på musik, utövar sin religion, tränar och får besök.
18.00: Ringa hem, detta får fångarna göra varje dag.
18:45: Inlåsning i cellen. Fångarna får ta med sig kvällsfika, kvällarna brukar spenderas med att läsa och titta på TV.
Kiosken är öppen 1 gång i veckan, där kan fångarna köpa telefonkort samt godis, kakor och liknande.
Källor:
https://www.kriminalvarden.se/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/grovt- ... fangelser/
... och så vidare.
Har ni mer information och fakta får ni gärna dela med er.
Kriminalvården finansieras av statliga medel.
Under 2015 är deras tilldelade anslag 8,2 miljarder kronor.
Baserat på tidigare år går pengarna till:
Personal: 61%
Lokaler: 17%
Driftskostnader: 17%
Övrigt: 5%
Kriminalvården kan även ge statsbidrag till olika organisationer som kompletterar och bidrar till deras verksamhet.
Exempelvis fick organisationen Attention 231,000 kronor detta året.
Antal fängelser för män: 41 stycken.
Säkerhetsklass:
Säkerhetsklass 1 (Hög): 7 stycken. Länk
Säkerhetsklass 2 (Mellan): 29 stycken. Länk
Säkerhetsklass 3 (Låg): 17 stycken. Länk
En del fängelser har kombinerat olika säkerhetsklasser och får därför plats i mer än 1 kategori om ni undrar varför totalräkningen blir fel i förhållande till antal fängelser.
Fångar, ålder, könsfördelning:
Antal fångar i Sverige: Cirka 4000.
Män: 89%.
Kvinnor: 11%.
Medelålder: 36,5 år.
Medborgarskap.
Sverige: 81%
Norden: 4%
EU: 4%
Övriga: 11%
2% har utvisning i domen.
7% anger att dom är i behov av tolk.
Kostnad per fånge:
Kostnad per fånge per dygn: Cirka 3,000 kronor.
Kostnad per fånge per år: Cirka 1,095,000 kronor.
Rymningar:
2010: 0
2011: 0
2012: 1
2013: 0
2014: 6
Toalett: Ibland.
Dusch: Sällan men det förekommer.
TV: Ibland, om ej i cellen måste det finnas en på avdelningen. Mellan 3-10 kanaler + filmkanal.
Väckarklocka: Ja.
Radio: Ja.
Spegel: Ja.
Anordning så fången kan reglera dagsljus själv: Ja.
Anslagstavla: Ja.
Kriminalvården jobbar mycket med att hålla rivaliserande gäng borta från varandra.
Dom jobbar också mycket med att hålla droger och alkohol borta men ibland börjar fångarna slåss för att dom INTE är påverkade, minsta sak kan starta ett bråk.
08:00: Celldörrarna låses upp, frukost i gemensamt kök.
08:30: Arbete. Det finns bland annat sysselsättning inom tvätt, plåtindustri, förpackning och textil. Sysselsättning kan också vara att gå i skolan eller gå behandlingsprogram. Fångarna tjänar 13 kronor i timmen.
11:30: Lunch, fångarna planerar och lagar maten själva. Budgeten för alla dagens måltider är cirka 45 kronor per fånge.
12:30: Promenad och utevistelse.
13.30: Arbete eller behandling för dom som behöver.
16:00: Fritid och besök. Fångarna tittar på tv, spelar spel, lyssnar på musik, utövar sin religion, tränar och får besök.
18.00: Ringa hem, detta får fångarna göra varje dag.
18:45: Inlåsning i cellen. Fångarna får ta med sig kvällsfika, kvällarna brukar spenderas med att läsa och titta på TV.
Kiosken är öppen 1 gång i veckan, där kan fångarna köpa telefonkort samt godis, kakor och liknande.
Källor:
https://www.kriminalvarden.se/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/grovt- ... fangelser/
... och så vidare.
Har ni mer information och fakta får ni gärna dela med er.
Svenska fängelser
Suttit 2-veckor för värnpliktsbrott sket i att åka på en repövning och fick sitta i fängelse som straff för det. Kan ju säga att det var ingen dans på rosor, eller det var en annorlunda miljö, kunde bli visiterad lite titt som tätt och behöva lämna urinprov och så fastän jag inte är missbrukare och satt inte på avdelningarna där missbrukarna satt.
Hade varken TV, dusch eller toalett på cellen. Dom låste avdelningen klockan 22.00 på kvällen men vi fick vara uppe hur sent vi ville och titta på TV i vardagsrummet eller vad man ska kalla det. Vi fick alla måltider serverade i matsalen vi kunde få laga vår mat själva på helgerna tror jag det var och vi fick bara ta emot besök på helgerna.
Hade varken TV, dusch eller toalett på cellen. Dom låste avdelningen klockan 22.00 på kvällen men vi fick vara uppe hur sent vi ville och titta på TV i vardagsrummet eller vad man ska kalla det. Vi fick alla måltider serverade i matsalen vi kunde få laga vår mat själva på helgerna tror jag det var och vi fick bara ta emot besök på helgerna.
Svenska fängelser
Tack för att du delade med dig slackern!
Hur gick tankarna när du var där inne? Var du rädd? Höll du dig för dig själv? eller umgicks du med dom andra?
Hur gick tankarna när du var där inne? Var du rädd? Höll du dig för dig själv? eller umgicks du med dom andra?
Svenska fängelser
Jag hade aldrig klarat ett längre fängelsestraff. Det räcker att jag är bortrest två veckor så får jag extrem hemlängtan, skulle jag sitta inlåst i ett år skulle jag nästan garanterat bryta ihop efter ett tag.
Svenska fängelser
alixha skrev:Tack för att du delade med dig slackern!
Nej jag var inte rädd, men jag tror vissa drev med mig där inne eller inte säker för att dom tyckte att jag hade inget där inne att göra, eller dom tyckte det ett skämt att jag hade blivit dömd för den saken jag var där inne för. Jag umgicks med dom andra fast vissa var ju verkligen mer eller mindre yrkeskriminella eller det var inte första gången dom var inne.
Men en sak lärde jag mig där inne jag kommer aldrig begå ett brott så att jag åker in igen. Eller alltså ett allvarligt brott. Eller jag skulle i och för sig inte begå ett allvarligt brott innan heller. OK om någon skulle göra något mot min son skulle jag kunna ta ett straff för det.
Svenska fängelser
slackern skrev:Men en sak lärde jag mig där inne jag kommer aldrig begå ett brott så att jag åker in igen.
Det var såpass avskräckande i alla fall.
Vad tyckte du var jobbigast?
Svenska fängelser
Och om det brinner i en cell, har kriminalvården utbildat sina medarbetare att känna med handen på dörren, är den varm ska den inte öppnas, det är ändå kört för fången.
Svenska fängelser
alixha skrev:slackern skrev:Men en sak lärde jag mig där inne jag kommer aldrig begå ett brott så att jag åker in igen.
Det var såpass avskräckande i alla fall.
Vad tyckte du var jobbigast?
Det var nog att jag inte kunde bestämma över mitt eget liv att jag var inlåst eller att det var stängsel runt hela stället att det begränsade min rörelsefrihet. Helt enkelt att jag inte var en fri människa.
Men jag accepterade också att jag var där inne att jag hade brutit mot lagen att jag fick ta mitt straff och gå vidare med livet. Efter så har aldrig någon arbetsgivare kontrollerat om jag har ett brottsligt förflutet så det har inte drabbat mig på det sättet. I och för sig var det bara 2 veckor jag satt så inget stort glapp i mitt CV.
Svenska fängelser
Huggorm skrev:Och tappade du tvålen någon gång?
Förekom inget sådant när jag satt inne gick även att låsa om sig i duschen.
Svenska fängelser
slackern skrev:Efter så har aldrig någon arbetsgivare kontrollerat om jag har ett brottsligt förflutet så det har inte drabbat mig på det sättet. I och för sig var det bara 2 veckor jag satt så inget stort glapp i mitt CV.
De som dömts blir väl gallrade ur registret efter en viss tid så du finns kanske inte ens i straffregistret längre.
Svenska fängelser
Zima33 skrev:slackern skrev:Efter så har aldrig någon arbetsgivare kontrollerat om jag har ett brottsligt förflutet så det har inte drabbat mig på det sättet. I och för sig var det bara 2 veckor jag satt så inget stort glapp i mitt CV.
De som dömts blir väl gallrade ur registret efter en viss tid så du finns kanske inte ens i straffregistret längre.
Det är efter 10 år så det är borttaget sedan länge.
Återgå till Intressanta intressen