Normalt att köpa gamla saker?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav yusuke20 » 2015-09-12 0:25:38

Dagobert skrev:Det här känns som att förklara skillnaden mellan grönt och blått för en blind.
Du skrev att alla hade olika åsikter och perspektiv som du sa om att vissa tycker VHS är bra medans andra tycker det är uselt så jag har förstått det mesta men jag vet inte vad du dillar om just nu för blind är jag inte. Det är du som resonerar på ett obegripligt sätt.
yusuke20

Anslöt: 2014-01-19

Inläggav Dagobert » 2015-09-12 0:54:38

Jag försöker säga att det är bra om du kan se dig själv ur andras perspektiv.
Du tolkar det som att jag försöker få dig att sluta gilla 80-talet. Ungefär så.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav plåtmonster » 2015-09-12 1:04:13

yusuke20 skrev:jag förstår dig men vilken smart människa avbryter sin vänskap med någon bara för att den personen råkar ha en tjock tv? isåfall är det killen som avbryter vänskapet fel och inte den som har tjock tvn.
För att de är oerhört känsliga för individer som inte följer flocken och att använda tjock-tv med VHS verkar dumt i deras ögon och de kan komma att revidera sin bekantskapslista.

Utöver det så kanske de ser fram emot en avslappnande kväll och då kommer teknik som ger en small bildyta och störningar att göra att de hellre har den upplevelsen någon annanstans. VHS maskinen bör man iaf inte använda för se på film med andra. Tjock-tv kan ha fördelar när det gäller kontrast och färgåtergivning. Men är istället begränsat till bildstorlek på 28" diagonalt. DVD/Bluray eller dator som videokälla med tjock-tv kan fungera. Sedan tillkommer ljudet. De flesta förväntar sig iaf stereo och 5.1 ljud är rätt standard det också.

Det är oftast inte lönt att förstå neurotyper utifrån rationellt tänkande utan istället att de är på ett visst ganska likartat sätt samt att man behöver agera beroende på stämning på vissa sätt för att få en viss respons och de inte skall veta allt för de kommer att misstolka det.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Dagobert » 2015-09-12 1:18:52

plåtmonster skrev:kanske de ser fram emot en avslappnande kväll och då kommer teknik som ger en small bildyta och störningar att göra att de hellre har den upplevelsen någon annanstans.

Precis vad jag menade.

En annan grej:
Även om inte du bryr dig om vad andra tycker så kanske dina potentiella vänner gör det.
De kan undvika udda personer av rädsla för att mista sina andra vänner.
Vad man ska göra åt det vet jag inte men värt att ha i åtanke.
Dagobert

Inläggav yusuke20 » 2015-09-12 8:46:44

Det är därför jag har platt tvn också eller så kan man se filmen hemma hos de istället.
Jag har till och med en playstation 3 med bluray.
yusuke20

Inläggav antonius » 2015-09-12 9:50:14

Jag har sett att det är en del inredningsdesigners som ofta ställer in en liten tjock-tv i sina vintageinstallationer, gärna de där som var klädda i jakarandafaner som en kul grej... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav nallen » 2015-09-12 10:08:59

JaneLane skrev:Fanns ju inget bättre än att kunna spela in live program på vhs om man visste att man inte skulle hinna se det den tiden det gick på tv

...som helgmålsringningen till exempel. :-)018
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-12 10:13:50

nallen skrev:
JaneLane skrev:Fanns ju inget bättre än att kunna spela in live program på vhs om man visste att man inte skulle hinna se det den tiden det gick på tv

Härligt dagens första gapskratt för mig :-)018
Ruffsetuss

Anslöt: 2015-09-04

Inläggav JaneLane » 2015-09-12 10:47:54

nallen skrev:

Haha, bland annat! :-)005
JaneLane

Anslöt: 2015-05-08

Inläggav yusuke20 » 2015-09-12 12:01:14

Dagobert skrev:De kan undvika udda personer av rädsla för att mista sina andra vänner.
vad menar du med det?
yusuke20

Inläggav Dagobert » 2015-09-12 12:29:01

Vad är det du inte förstår?
Dagobert

Inläggav colaflaska » 2015-09-12 13:14:34

Alltså, du kanske inte kommer förlora/inte få några vänner pga ditt 80-talsintresse i sig. Men om du ständigt ska tjata om 80-talet och försöka, indirekt, pracka på dem dina intressen kommer de undvika att umgås med dig. Om de kommer hem till dig och du vill kolla på en 80-talsfilm på VHS och tjocktv kanske de inte säger något första gången, men andra gången kommer de märka ett mönster och sedan komma med undanflykter till varför de inte vill komma hem till dig. De kommer antagligen inte vilja bjuda hem dig heller, eftersom de antar att du inte gillar moderna saker.

Om du bara kollar på VHS kommer du missa alla nya filmer och serier. Film och tv är ett väldigt, väldigt viktigt samtalsämne i de flesta umgängeskretsar. Men du kommer inte kunna delta i diskussioner om nya Star Wars eller senaste avsnittet av Game of Thrones, för de går inte att se på VHS. Det kommer göra att du hamnar utanför.

Det Dagobert menar är att dina vänners vänner kanske kommer fråga "Hallå, varför umgås du med den där snubben som bara går klädd i gamla kläder och inte använder nya saker? Han är jättekonstig". Människor vill generellt sett inte sticka ut, och genom att umgås med dig sticker de ut. Om du går runt på stan med en kompis och är klädd i 80-talskläder med 80-talsfrisyr kommer folk kolla konstigt på dig. Det behöver inte vara negativa blickar, men de flesta tycker inte om att bli uttittade. Så då kommer dina vänner komma med undanflykter om varför ni inte kan ses på stan och ta en fika heller. Det blir en ond spiral liksom.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav Dagobert » 2015-09-12 14:55:35

Precis vad jag menade, bra förklaring, tack colaflaska.
Dagobert

Inläggav yusuke20 » 2015-09-12 16:42:08

colaflaska skrev:Alltså, du kanske inte kommer förlora/inte få några vänner pga ditt 80-talsintresse i sig. Men om du ständigt ska tjata om 80-talet och försöka, indirekt, pracka på dem dina intressen kommer de undvika att umgås med dig. Om de kommer hem till dig och du vill kolla på en 80-talsfilm på VHS och tjocktv kanske de inte säger något första gången, men andra gången kommer de märka ett mönster och sedan komma med undanflykter till varför de inte vill komma hem till dig. De kommer antagligen inte vilja bjuda hem dig heller, eftersom de antar att du inte gillar moderna saker.

Om du bara kollar på VHS kommer du missa alla nya filmer och serier. Film och tv är ett väldigt, väldigt viktigt samtalsämne i de flesta umgängeskretsar. Men du kommer inte kunna delta i diskussioner om nya Star Wars eller senaste avsnittet av Game of Thrones, för de går inte att se på VHS. Det kommer göra att du hamnar utanför.

Det Dagobert menar är att dina vänners vänner kanske kommer fråga "Hallå, varför umgås du med den där snubben som bara går klädd i gamla kläder och inte använder nya saker? Han är jättekonstig". Människor vill generellt sett inte sticka ut, och genom att umgås med dig sticker de ut. Om du går runt på stan med en kompis och är klädd i 80-talskläder med 80-talsfrisyr kommer folk kolla konstigt på dig. Det behöver inte vara negativa blickar, men de flesta tycker inte om att bli uttittade. Så då kommer dina vänner komma med undanflykter om varför ni inte kan ses på stan och ta en fika heller. Det blir en ond spiral liksom.

Du menar om jag skulle visa min intresse alldeles för offentligt? jag håller ju alltid mina intressen för mig själv och går inte ut över andra men vill mina vänner verkligen se en ny film på min platt tv så får de.

Jag förstår din poäng. Människor brukar göra saker som de inte gillar som att titta på nya filmer eller gå på fotbolls matcher för vännernas och sällskapets skull eller hur? men gäller det en avicii eller guetta konsert så glöm det för jag står inte ut med sånt musik. Jag undviker inte helt moderna saker men jag trivs mer med äldre saker.

Förresten så har jag sett otroligt många människor med konstiga frrisyrer och punkarfrisyrer men ingen kastade en förvånad blick mot dem så jag tror du har lite fel där eftersom sånt kan komma tillbaka igen. Det är därför det är så himla bra med yttrandefrihet och demokrati. för att det ger folk chansen att klär sig hur de vill vilket leder till att folk vågar mer klär sig i konstiga kläder och frisyrer. Jag satsar 1000 kr på att folk inte skulle titta konstigt på mig om jag hade en pompadour frisyr. Du borde sluta leva i din mainstream värld och titta ut mer i världen för jag är inte ensam när det gäller att ha intresse för äldre tider.
Jag tror chansen är liten att folk skulle tycka att jag var konstig. kanske barn skulle göra det men säkerligen inte vuxna.

Jag gillar inte riktigt dagens film om jag ska vara helt ärlig men om mina vänner hade bjudit mig hem att se nya filmer så hade jag tackat ja för vänskapens skull och jag är inte direkt någon gamer även om jag har några spel hemma. Jag vet att ni försöker rädda mig från att bli ensam men ni verkar inte ha en riktig bild av hur dagens undomar är.
yusuke20

Inläggav Dagobert » 2015-09-12 17:00:35

yusuke20 skrev:Jag vet att ni försöker rädda mig från att bli ensam men ni verkar inte ha en riktig bild av hur dagens undomar är.

Det stämmer förstås för mig. Det var därför jag skrev
Dagobert skrev:Jag har nog inte nåt mer att tillägga här. Jag har levt nästan 3 gånger så länge som du men jag har mindre erfarenhet av dagens ungdomskultur.
Jag har t.o.m. varit ung längre än du, men på 60- 70- och 80-talen. :-)Happy

Men snart får du räkna dig som vuxen, och dina potentiella vänner också. Vi får hoppas att lite av den friare inställningen hänger med in i vuxentillvaron.
Dagobert

Inläggav Dagobert » 2015-09-12 17:37:00

Ett aber med att bli vuxen är att ens kompisar skaffar fru och barn. De uppskattar inte alltid mannens gamla knäppa vänner, och så fasas man ut. Jag vet.
Det förhållandet har nog inte ändrats särskilt mycket de senaste decennierna.

Men det är kanske lite offtopic här.
Dagobert

Inläggav colaflaska » 2015-09-12 18:06:53

yusuke20 skrev:Förresten så har jag sett otroligt många människor med konstiga frrisyrer och punkarfrisyrer men ingen kastade en förvånad blick mot dem så jag tror du har lite fel där eftersom sånt kan komma tillbaka igen. Det är därför det är så himla bra med yttrandefrihet och demokrati. för att det ger folk chansen att klär sig hur de vill vilket leder till att folk vågar mer klär sig i konstiga kläder och frisyrer. Jag satsar 1000 kr på att folk inte skulle titta konstigt på mig om jag hade en pompadour frisyr. Du borde sluta leva i din mainstream värld och titta ut mer i världen för jag är inte ensam när det gäller att ha intresse för äldre tider.
Jag tror chansen är liten att folk skulle tycka att jag var konstig. kanske barn skulle göra det men säkerligen inte vuxna.

Fast mohawk, hår färgat i onaturliga färger osv ses inte som onormalt i dagens Sverige. Det är alldeles för vanligt för att någon skulle vänta på huvudet bara för att någon har rosa hår eller tuppkam. Sedan vet jag inte alls varför du fått för dig att pompadourfrisyren var populär på 80-talet. Möjligtvis att riktigt omoderna människor hade den. Och visst, det är en snygg frisyr om du har ansiktet till det. Folk som inte har det ser bara ut som en skolpojke från 50-talet.

Sluta tillskriva mig massa åsikter eller egenskaper, som att jag skulle leva i en mainstreamvärld. Du har ingen som helst aning om vad jag har för intressen.

Intresset för äldre tider är visserligen rätt vanligt, men ärligt talat brukar de som hela tiden önskar att de levde i en annan tid ses som väldigt konstiga. Ta tex alla raggare som inreder sitt hem och klär sig som om vi fortfarande levde på 50-talet. De brukar ses som väldigt egna.

yusuke20 skrev:Jag gillar inte riktigt dagens film om jag ska vara helt ärlig men om mina vänner hade bjudit mig hem att se nya filmer så hade jag tackat ja för vänskapens skull och jag är inte direkt någon gamer även om jag har några spel hemma. Jag vet att ni försöker rädda mig från att bli ensam men ni verkar inte ha en riktig bild av hur dagens undomar är.

Jag vet inte riktigt hur gammal du tror att jag är, men jag är inte speciellt mycket äldre än dig. Grejen är den att folk vill inte umgås med människor de anser är konstiga. De kommer ta för givet att du inte vill se på nya filmer, eftersom du aldrig pratar om det eller visar det när du bjuder hem vänner. Folk gör så, de drar förutfattade meningar och istället för att bjuda hem dig kommer de komma med undanflykter.
colaflaska

Inläggav yusuke20 » 2015-09-12 18:14:46

colaflaska skrev:men ärligt talat brukar de som hela tiden önskar att de levde i en annan tid ses som väldigt konstiga. Ta tex alla raggare som inreder sitt hem och klär sig som om vi fortfarande levde på 50-talet. De brukar ses som väldigt egna.
Det finns en kanadensisk familj som lever som om det vore 80 talet och därefter så kan det knappast vara objektivt konstig om man inreder sitt hem i 80 tals stil. Känner många människor vid min ålder som inreder sina hem och rum i 50 och 70 tals stil så jag vet inte vart du fått det ifrån.
yusuke20

Inläggav yusuke20 » 2015-09-12 18:15:31

colaflaska skrev:Grejen är den att folk vill inte umgås med människor de anser är konstiga
och det är väldigt få människor som är såna.
yusuke20

Inläggav yusuke20 » 2015-09-12 18:23:49

colaflaska skrev:
yusuke20 skrev:Förresten så har jag sett otroligt många människor med konstiga frrisyrer och punkarfrisyrer men ingen kastade en förvånad blick mot dem så jag tror du har lite fel där eftersom sånt kan komma tillbaka igen. Det är därför det är så himla bra med yttrandefrihet och demokrati. för att det ger folk chansen att klär sig hur de vill vilket leder till att folk vågar mer klär sig i konstiga kläder och frisyrer. Jag satsar 1000 kr på att folk inte skulle titta konstigt på mig om jag hade en pompadour frisyr. Du borde sluta leva i din mainstream värld och titta ut mer i världen för jag är inte ensam när det gäller att ha intresse för äldre tider.

Fast mohawk, hår färgat i onaturliga färger osv ses inte som onormalt i dagens Sverige. Det är alldeles för vanligt för att någon skulle vänta på huvudet bara för att någon har rosa hår eller tuppkam. Sedan vet jag inte alls varför du fått för dig att pompadourfrisyren var populär på 80-talet. Möjligtvis att riktigt omoderna människor hade den. Och visst, det är en snygg frisyr om du har ansiktet till det. Folk som inte har det ser bara ut som en skolpojke från 50-talet.

colaflaska skrev:Sluta tillskriva mig massa åsikter eller egenskaper, som att jag skulle leva i en mainstreamvärld. Du har ingen som helst aning om vad jag har för intressen

Du kan inget om frisyrer eller hur? pompadour frisyren har varit populärt från 50 talets tills det tog mer kraft i 80 talet och ännu idag så är den fortfarande populär. jag brukar se över dussintals människor i pompadour frisyrer i varenda kvarter och sen sitter du och säger att den är omodern.

Jag tillskriver till dig för att du verkar inte ha någon riktig bild av dagens ungdomar. du verkar tro att 90% av sveriges befolkning är mainstreamnördar. Jag vet inte vilka typer av människor du dillar om men såna har jag aldrig stött på. Många jag känner i gymnasiet vet om mitt intresse och har inget emot det. Ändå så vill då fortfarande umgås med mig.
Senast redigerad av yusuke20 2015-09-12 18:32:53, redigerad totalt 1 gång.
yusuke20

Inläggav colaflaska » 2015-09-12 18:32:21

yusuke20 skrev:Du kan inget om frisyrer eller hur? pompadour frisyren har varit populärt från 50 talets tills det tog mer kraft i 80 talet och ännu idag så är den fortfarande populär. jag brukar se över dussintals människor i pompadour frisyrer i varenda kvarter och sen sitter du och säger att den är omodern.

Jag tillskriver till dig för att du verkar inte ha någon riktig bild av dagens ungdomar. du verkar tro att 90% av sveriges befolkning är mainstreamnördar. Jag vet inte vilka typer av människor du dillar om men såna har jag aldrig stött på. Många jag känner i gymnasiet vet om mitt intresse och har inget emot det.

Ja, pompadour är populärt idag. Den var inte alls så populär på 80-talet som du försöker få det att låta som. Men jag levde inte då, men av de jag pratat med och det jag läst har jag fått den uppfattningen.

Nu gör du samma sak med mig som med Sugis. Du säger att jag tycker och tror massa saker. Jag pratar rent allmänt om hur människor fungerar.
colaflaska

Inläggav yusuke20 » 2015-09-12 18:43:09

colaflaska skrev:Nu gör du samma sak med mig som med Sugis. Du säger att jag tycker och tror massa saker. Jag pratar rent allmänt om hur människor fungerar.
Nej det gör du inte. Du drar påståenden som du kallar för fakta vilket inte stämmer. Du påstår att majoriteten av människor är såna men du har helt fel för att alla människor är olika.

colaflaska skrev:Ja, pompadour är populärt idag. Den var inte alls så populär på 80-talet som du försöker få det att låta som. Men jag levde inte då, men av de jag pratat med och det jag läst har jag fått den uppfattningen.
De som påstår det vet inte så mycket om 80 talet. Min pappa levde på 80 talet och det var rätt många som hade den frisyrer överallt. Charlie Sheen var orsaken till att frisyren blev mer populär under 80 talet för fansen blev inspererade av honom och skaffade en sådan frisyr vilket ledde till att frisyren spred sig ännu mer.
yusuke20

Inläggav antonius » 2015-09-12 18:48:20

Grejen är nog den att om många gör saker som är lite knäppa är det ok, gör någon enstaka det som dessutom är lite "udda" till sättet då är det helt plötsligt inte ok...

Samma gäller om någon berömd gör saker, men om han har graderats ner pga någon "incident" gäller regeln för udda.

Om någon udda begår udda saker är det naturligtvis inte ok, men om han lyckas uppgradera till populär är det tyvärr ändå inte ok, utan dömd förevighetersevighet..... :-)004
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav yusuke20 » 2015-09-12 19:21:28

antonius skrev:Grejen är nog den att om många gör saker som är lite knäppa är det ok, gör någon enstaka det som dessutom är lite "udda" till sättet då är det helt plötsligt inte ok...

Samma gäller om någon berömd gör saker, men om han har graderats ner pga någon "incident" gäller regeln för udda.

Om någon udda begår udda saker är det naturligtvis inte ok, men om han lyckas uppgradera till populär är det tyvärr ändå inte ok, utan dömd förevighetersevighet.....
Det finns inget rätt eller fel i att vara udda och begå udda saker även hur konstigt och dumt det är.
Men jag förstår hur du menar. Vissa folk har inte riktigt förstått det här med rätt eller fel när det gäller intresse eller så kan det hända att de glömmer bort det.
yusuke20

Återgå till Intressanta intressen

Logga in