Kränkande att tala om forskning om fördelar med amning?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2015-09-10 14:01:15

Att amning är bra för spädbarn är inget nytt. Men det kan komma nya rön. Såväl negativt som kvicksilver och bisfenol i modersmjölken som positivt.

Renée Flacking är utbildad barnsköterska och docent i omvårdnad. Så hon var en lämplig expert, tyckte man på Aktuellt.

DN skrev:I februari i år var Renée Flacking inbjuden till Aktuellt-studion i SVT för att kommentera en brasiliansk studie som visade att amning kunde ha positiv inverkan på barnets intelligens senare i livet, särskilt för dem som ammats länge.

Renée Flacking berättade att det var en välgjord studie och att amning har en hel del goda effekter. Därefter strömmade e-postmeddelandena in i hennes dator.

– En del föreslog olika sätt som jag borde använda mig av för att ta livet av mig. Andra var mer artiga och lade fram argument som syftade till att förminska värdet av den här typen av studier, säger Renée Flacking som är docent i omvårdnad vid Högskolan i Dalarna.
http://www.dn.se/insidan/renee-flacking ... arn-trivs/

En mycket känslomässig respons. "Jag gillar inte dessa forskningsresultat, alltså måste de vara fel och den som berättar om det förtjänar att dö enligt den klassiska ryggmärgsreaktionen 'döda budbäraren!'."

Men varför denna aggressivitet? Misstänker att det är från kvinnor som av en el annan anledning inte ammat själva. De har kanske känt sig negativt bemötta och påhoppade och ifrågasatta. De har upplevt att de ansetts som dåliga mödrar. Eller så har de skuldkänslor för att de valt sin egen bekvämlighet före amningen. Dessa skuldkänslor lindras av att angripa andra. Det kan ju också finnas de som faktiskt tycker att amningen inte är så viktig, och därför är emot allt som kan tänkas säga emot det. Den som ammat kort tid kanske hör "du ammade inte minst ett år, så därför blir ditt barn mindre intelligent". Kort sagt, de känner sig kränkta.

Hursomhelst, det är säkrast att inte säga något om amning till en som fött barn, man vet aldrig hur hon reagerar. Ett enkelt "jag tror amning i minst ett halvår är bäst för barnet" uppfattas som "ammar du inte minst ett halvår är du en dålig mamma". Öht så är man på minerad mark där mycket känslor är inblandade. Följaktligen ses man som en ohyfsad buffel när man bara är saklig, tycker man själv.

Nej, jag tror inte heller det är en katastrof om barnet inte ammas. Barnet får både näring och närhet ändå. Men jag ogillar verkligen den anti-intellektualism som är emot forskning.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2015-09-10 20:49:57

Det är väl mer en fråga om personer som försöker tänka med känslorna. Det brukar sällan bli bra. Uppenbart klarar SVT Aktuellts publik inte av seriös forskning.

Kanske dags att införa ett IQ test för att se kvalificerade nyheter? :P
(resterande kan få ett halvtimmes reportage om att viktoria är gravid igen och vem som sparkat boll..)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Re: Kränkande att tala om forskning om fördelar med amning?

Inläggav tahlia » 2015-09-10 21:51:49

Enda gången jag kan känna mig provocerad i den här frågan är när det pratas som om amning vore ett val i alla lägen. Själv hade jag alldeles för tunn mjölk vilken gav barnet rejäla magproblem i kolikstil så att sluta amma före sex månaders ålder var det enda valet för barnets bästa.
Vad forskning visar runt effekten av amning i sig känns dock inte alls provokativt.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav colaflaska » 2015-09-10 22:26:58

Det är väl ungefär som när det dyker upp forskning om att aspergare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Då blir det ett jäkla liv på medlemmar här.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in