Svagström mot huvudet kan lindra åksjuka
5 inlägg
• Sida 1 av 1
En artikel publicerades den 4 september (fredag) i tidskriften Neurology om hur man möjligtvis kan behandla sjö- och åksjuka med strömpulser.
Detta uppmärksammades av SVT:
Och även utländsk press:
Vice.com: In the future you could zap your brain with your phone to stop motion sickness
Metoden kallas tDCS och innebär att en ström på 1-2 mA skickas genom huvudet. Det har varit uppe tidigare på forumet.
Kanske kan metoden även åstadkomma annat och ersätta vissa mer barbariska metoder..
Detta uppmärksammades av SVT:
SVT skrev:En grupp forskare vid Imperial College i London kan ha upptäckt ett nytt botemedel mot åk- och sjösjuka. Genom att koppla svag elektrisk ström mot den del av huvudet där balanssinnet sitter kunde åksjukesymptom både lindras och försenas.
Elbehandlingen är säkrast i små doser, enligt forskarna som rekommenderar max 30 min per dag. Förhoppningen är att metoden inom 5-10 år ska kunna nyttjas av vem som helst på egen hand, t.ex med hjälp av mobiltelefonen och dess batteri.
Och även utländsk press:
Vice.com: In the future you could zap your brain with your phone to stop motion sickness
Metoden kallas tDCS och innebär att en ström på 1-2 mA skickas genom huvudet. Det har varit uppe tidigare på forumet.
Kanske kan metoden även åstadkomma annat och ersätta vissa mer barbariska metoder..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Fulltext:
Neurology: Electrocortical therapy for motion sickness (PDF 4 sidor)
Neurology: Electrocortical therapy for motion sickness (PDF 4 sidor)
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Låter ganska drastiskt tycker jag, men jag som blir åksjuk bara av att spela first person spel eller åka tunnelbana skulle inte ha nått emot att testa detta.
Fick en skum bild i huvudet av en buss full med folk som sitter och chockar sig själva helt apatiskt. .. Och dreglar. Hmm
blomdahl skrev:Fick en skum bild i huvudet av en buss full med folk som sitter och chockar sig själva helt apatiskt. .. Och dreglar. Hmm
Jag kommer att tänka på den här scenen, men nu handlar det om olika ändamål med maskinen dock.