Är aspergare kategoriska?
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag vet inte om det rör sig om något så simpelt som att de flesta inte delar mitt intresse för metapolitik och vad som ligger till grund för människors motstridiga ståndpunkter. Men jag har lite svårt att förstå varför många är så desintresserade av att ta till sig andras synsätt på generella problem. Diskussioner är i mitt tycke överflödiga om där inte finns något konstruktivt att hämta ur dem, vilket också kräver en viss förmåga till självkritik. Att ge sig in i en debatt handlar väl trots allt om att pröva hur vattentät en viss uppfattning är i syfte att antingen ge upp den eller stärka den ytterligare?
Denna reflektion gäller människor i gemen, men nu vänder jag mig ut mot forumet. För efter att ytligt skannat av diverse olika trådar slår det mig hur rigida många är i sin uppfattning när det kommer till en del frågor. Stundtals med en ganska begränsad argumentationsföring till följd. Är det vanligare bland neurodiversa att fastna i vissa tankebanor och bli kategoriska, eller är det bara ett utslag av att variationen är stor här liksom bland neurotyper?
Hoppas inte trådstarten framstår som allt för högtravande. Jag är långt ifrån felfri själv.
Denna reflektion gäller människor i gemen, men nu vänder jag mig ut mot forumet. För efter att ytligt skannat av diverse olika trådar slår det mig hur rigida många är i sin uppfattning när det kommer till en del frågor. Stundtals med en ganska begränsad argumentationsföring till följd. Är det vanligare bland neurodiversa att fastna i vissa tankebanor och bli kategoriska, eller är det bara ett utslag av att variationen är stor här liksom bland neurotyper?
Hoppas inte trådstarten framstår som allt för högtravande. Jag är långt ifrån felfri själv.
Jag kan bara svara för mig själv. men jag kan nog vara ganska kategorisk. Men det handlar ofta om att jag anser att jag anser att jag har mer rätt i frågan än den andre personen. Jodå, jag lyssnar på argument, men fortfarande anser jag ofta att min åsikt är den rätta.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Jag skulle säga att vi har starkare och mer genomtänkta åsikter än genomsnittet.
Vi har oftare fler argument och starkare åsikter.
Vi har oftare fler argument och starkare åsikter.
I motsats till "tja.. alla andra tycker så här så ska jag nog också tycka så"
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
De flesta webfora framstår nog fulla av kategoriskt tänkande. Själv är jag inte patologiskt flexibel.
Ja..det kan hända att man är..
Jag tror "vi" är kunskapssökande individer och därav anser vi att våra personliga argument är väl grundade i fakta. Sen har ju alla ett "smak och tycke" men att säga emot en aspie i dennes specialområde kanske inte är att rekommendera.
Själv älskar jag gråzoner..I alla ämnen. Dock uppskattar jag inte "sanningar" baserade på vad en individ anser utan intresserar mig nog endast av de som uppkommer ur ren fakta/logik/forskning.
Jag tror "vi" är kunskapssökande individer och därav anser vi att våra personliga argument är väl grundade i fakta. Sen har ju alla ett "smak och tycke" men att säga emot en aspie i dennes specialområde kanske inte är att rekommendera.
Själv älskar jag gråzoner..I alla ämnen. Dock uppskattar jag inte "sanningar" baserade på vad en individ anser utan intresserar mig nog endast av de som uppkommer ur ren fakta/logik/forskning.
- Happyponny
- Ny medlem
- Anslöt: 2015-08-15
Återgå till Övriga Aspergerfrågor