Jag behöver hjälp! (Orolig att inte få AS-diagnos)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Liljan » 2015-09-07 1:16:01

Fretshi skrev:Puzzle: Social fobi och tvångssyndrom kan väl ingå i asperger/autism?

Nej, det är egna diagnoser. Man kan ha socialfobi, tvångssyndrom och Asperger precis som att man kan ha astma, cancer och Asperger.
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Inläggav Surkatt » 2015-09-07 15:54:38

Jag vet inte hur utredningen sett ut för andra, men jag skulle säga att den består av fyra delar:

1. Självskattning (Fylla i en massa enkäter)
2. Intervju (en psykolog frågar dig vilka svårigheter du har nu och har haft i din barndom)
3. Test för att få fram en begåvningsprofil (en massa olika test - minne, perception, verbal information, IQ mm)
4. Anhörigintervju (psykologen intervjuar någon i din närhet om det som du upplever även har upplevts av andra)

Till anhörigintervjun kanske du behöver prata lite med din mamma eller pappa vilka upplevelser du har och om de verkligen inte sett något av det du beskriver.

Även om det inte märks så mycket utåt att en person har aspergers kan man ju ha en massa svårigheter ändå, bara att man är bra på att kompensera för de svaga sidorna med hjälp av de starka sidorna. Personer med aspergers har en ojämn begåvningsprofil. Om du har väldigt starka sidor kan du använda dem för att "täcka över" de svaga sidorna. Men det tröttar förstås ut din hjärna och om du har aspergers har du rätt att få hjälp i skola etcetera för att slippa kompensera lika mycket.

Det kan vara någonting att tänka på. Du tycker att du haft det svårt i skolan, men tänk hur mycket mer än alla andra du tvingats kämpa!
Surkatt

Anslöt: 2013-01-13

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in