Kontinuitet - inget för skolan?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kontinuitet - inget för skolan?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-19 15:01:28

Läste denna artikel som jag tycker belyser en del mindre uppenbara aspekter:

Helsingborgs Dagblad: Den dolda läroplanen
En av de mest inflytelserika analyserna av detta system gjordes 1974, med den franske filosofen Michel Foucaults bok ”Övervakning och straff”. I den beskriver Foucault bland annat hur skolans disciplinära struktur gjort den till en ”undervisningsmaskin”, med det främsta syftet att övervaka, rangordna och utdela belöningar. Ur detta har i sin tur något av en lydnadskultur växt fram, där den dolda läroplanen utgör själva navet. Och vad denna kultur för med sig, säger en del, är att värden som kreativitet, originalitet och fantasi lätt hämmas till förmån för ordningen och likriktningen som sådan.


Främsta syftet att rangordna och utdela belöningar känns bekant. Och att hämma kreativitet, originalitet och fantasi lätt hämmas till förmån för ordningen och likriktning likaså.

Gatto tar som exempel hur styrt skolarbetet är av skolklockan. Han beskriver hur elever ständigt tvingas avbryta sina arbeten, bara för att vallas till nästa lektion. Budskapet som skolinstitutionen samtidigt skickar ut, är att inget påbörjat arbete egentligen förtjänar att slutföras. Och med det riskerar samtidigt meningen med skolan att gå förlorad.

Detta med kontinuitet verkar inte respekteras och det lär ju göra det svårare för de som har svårt att byta mentalt fokus.

För många kommer skolstarten att vara som att kliva in och ta plats i Peter Tillbergs ikoniska sjuttiotalsmålning ”Blir du lönsam, lille vän?”. De kommer att söka efter meningen med skolan. En del av dem lär inte finna någon, bortom den disciplinära strukturen.

Meningen med skolan är väl kunskap och när den biten försvinner så blir det rätt tomt. Det märks väl på när skolan lägger alltför stor vikt vid irrelevanta saker.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kontinuitet - inget för skolan?

Inläggav Surkatt » 2015-09-06 1:08:59

.
Senast redigerad av Surkatt 2015-09-06 1:11:55, redigerad totalt 1 gång.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Kontinuitet - inget för skolan?

Inläggav Surkatt » 2015-09-06 1:09:46

Surkatt skrev:Jag tror inte att det är så mycket att skolan lägger vikt vid irrelevanta saker som irrelevanta lärmetoder. Om skolan inte ska bli en fålla för att skola till lydiga arbetare behöver ju fokus ligga på hur vi själva tar kontroll över kunskapen. Men eftersom lydiga löneslavar är så lönsamma finns det ingen anledning att ändra på dess skolning antar jag.

Det jag upptäckt saknas, men som borde komma tidigt är bland annat faktakunskaper om hur samhället fungerar från olika perspektiv, källkritik, omvärldsgranskning och egen bearbetning av information.

Och framförallt - inte hacka upp dagen i olika lektioner där man måste avbryta när man precis kommit in i något. Projektform ger mer kontinuitet, möjlighet till att dra paralleller, koppla samman kunskaper och få en röd tråd i lärandet.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Kontinuitet - inget för skolan?

Inläggav Surkatt » 2015-09-06 1:13:12

Jag ber om ursäkt, min telefon har fått fnatt :shock:
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Kontinuitet - inget för skolan?

Inläggav plåtmonster » 2015-09-06 1:47:03

Din smartphone kanske har slått sig i gatan och blivit en dumbfån? :P

(förutom att alla sådana där datortelefoner är rena orwelliska skräckexemplet)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kontinuitet - inget för skolan?

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-06 4:49:41

Surkatt skrev:Och framförallt - inte hacka upp dagen i olika lektioner där man måste avbryta när man precis kommit in i något. Projektform ger mer kontinuitet, möjlighet till att dra paralleller, koppla samman kunskaper och få en röd tråd i lärandet.

Jag instämmer. Jag hade möjligheten att studera på det viset fritt och genom att sätta upp mitt eget personliga schema under högstadiet. Det var optimalt för mig och jag önskar att jag kunde studera så nu igen men mitt nuvarande universitet medger inte den studietekniken för mitt program.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in