Sveriges nya nationalfågel (officiell röstning + omröstning)
74 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Jag tror det kommer stå mellan koltrast och skata, med korpen på tredje plats
Huggorm skrev:Jag tror det kommer stå mellan koltrast och skata, med korpen på tredje plats
Förstår inte varför folk tvunget skall rösta fram de värsta boplundrarna vi har här i landet
Nej! Go Korpis, jag tror du vinner det här!
For the record så är det här nog bland det mest exalterade jag har varit för någon form av tävling eller sport på länge..
For the record så är det här nog bland det mest exalterade jag har varit för någon form av tävling eller sport på länge..
Flatline skrev:Huggorm skrev:Jag tror det kommer stå mellan koltrast och skata, med korpen på tredje plats
Förstår inte varför folk tvunget skall rösta fram de värsta boplundrarna vi har här i landet
Hackspettar är tydligen rätt duktiga också i ovh för sig är den inte med på listan.
Eller göken, den är värst av allaslackern skrev:Flatline skrev:Huggorm skrev:Jag tror det kommer stå mellan koltrast och skata, med korpen på tredje plats
Hackspettar är tydligen rätt duktiga också i ovh för sig är den inte med på listan.
Huggorm skrev:Eller göken, den är värst av allaslackern skrev:Flatline skrev:
Göken i sig gör ju mycket skada men det finns inte så jävla många, skator o EU-kråkor finns ju i mängder och gör förbaskat mycket skada.
Har nog plockat 150st skator av daga bara denna säsongen på bakgården, de är värre än mördarsniglarna
Flatline skrev:Huggorm skrev:Eller göken, den är värst av allaslackern skrev:
Göken i sig gör ju mycket skada men det finns inte så jävla många, skator o EU-kråkor finns ju i mängder och gör förbaskat mycket skada.
Har nog plockat 150st skator av daga bara denna säsongen på bakgården, de är värre än mördarsniglarna
Antar att det kan vara bra att ha salongsgevär ibland.
slackern skrev:Flatline skrev:Huggorm skrev:Eller göken, den är värst av alla
Antar att det kan vara bra att ha salongsgevär ibland.
Ingen fastighet är komplett utan en kalkgrop
Koltrasten vann..
Birdlife skrev:Det blev en klar seger för koltrasten när svenska folket fick möjlighet att rösta fram en nationalfågel. Av de närmare 55 000 rösterna i finalomgången fick koltrasten nästan 13 000 (12 914). Det innebär att nästan var fjärde röst gick till denna skönsjungande fågel. På andra plats kom skatan med 9 241 röster och på tredje plats blåmesen med 7 286 röster.
Koltrasten är väl en okej vinnare, om än ospännande, men skata på andra plats?! Whut.
Jag hade också hoppats på korpen, men trodde egentligen inte att den hade någon chans.
Jag hade också hoppats på korpen, men trodde egentligen inte att den hade någon chans.
Här är varför skatan knep silverplatsen: http://www.natursidan.se/nyheter/darfor ... onalfagel/
Om fågeln skulle se svensk ut, borde det varit blåmesen som vunnit. Den är ju blå och gul.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fast den är ju ganska mesig också. En väldigt feminin liten fågel. Skulle kännas fel att ha en sådan som nationalfågel, det krävs något med lite pondus. Men inte havsörnen, det blir för mycket amerika, och korpen förknippas med asätande. Koltrasten är perfekt, den symboliserar en ljus kväll på senvåren, i en skog där löven just håller på att slå ut. Känslan av att hela sommaren ligger framför en, med ändlösa möjligheter och njutning efter den svåra vintern.
Huggorm skrev:Fast den är ju ganska mesig också. En väldigt feminin liten fågel. Skulle kännas fel att ha en sådan som nationalfågel, det krävs något med lite pondus. Men inte havsörnen, det blir för mycket amerika, och korpen förknippas med asätande. Koltrasten är perfekt, den symboliserar en ljus kväll på senvåren, i en skog där löven just håller på att slå ut. Känslan av att hela sommaren ligger framför en, med ändlösa möjligheter och njutning efter den svåra vintern.
Det ska ju helt kalart vara en svensk tiger inget annat duger.
..Eller så får vi importera några dussin Praktniltava från Himalaya.
Annars gillade jag Dagobert förslag med blågul ara men jag antar att dom vill ha det något varmare så vi får avvakta med det till den globala uppvärmningen har gjort sitt...
Annars gillade jag Dagobert förslag med blågul ara men jag antar att dom vill ha det något varmare så vi får avvakta med det till den globala uppvärmningen har gjort sitt...
slackern skrev:Huggorm skrev:Fast den är ju ganska mesig också. En väldigt feminin liten fågel. Skulle kännas fel att ha en sådan som nationalfågel, det krävs något med lite pondus. Men inte havsörnen, det blir för mycket amerika, och korpen förknippas med asätande. Koltrasten är perfekt, den symboliserar en ljus kväll på senvåren, i en skog där löven just håller på att slå ut. Känslan av att hela sommaren ligger framför en, med ändlösa möjligheter och njutning efter den svåra vintern.
Hehe, blåmes hade kanske inte suttit så fel om man ser det så...
Puzzle skrev:slackern skrev:Huggorm skrev:Fast den är ju ganska mesig också. En väldigt feminin liten fågel. Skulle kännas fel att ha en sådan som nationalfågel, det krävs något med lite pondus. Men inte havsörnen, det blir för mycket amerika, och korpen förknippas med asätande. Koltrasten är perfekt, den symboliserar en ljus kväll på senvåren, i en skog där löven just håller på att slå ut. Känslan av att hela sommaren ligger framför en, med ändlösa möjligheter och njutning efter den svåra vintern.
Hehe, blåmes hade kanske inte suttit så fel om man ser det så...
Den hade nog inte det men en blågul grip kanske duger? Något mellanting mellan en örn och ett lejon.
slackern skrev:Den hade nog inte det men en blågul grip kanske duger? Något mellanting mellan en örn och ett lejon.
Då var det löst..
Puzzle skrev:slackern skrev:Den hade nog inte det men en blågul grip kanske duger? Något mellanting mellan en örn och ett lejon.
Då var det löst..
Bingo där har du ju en nationalsymbol.
Ett nationalfiasko, ja det kanske passar braslackern skrev:Puzzle skrev:slackern skrev:Den hade nog inte det men en blågul grip kanske duger? Något mellanting mellan en örn och ett lejon.
Då var det löst..
Huggorm skrev:Ett nationalfiasko, ja det kanske passar braslackern skrev:Puzzle skrev:
Då var det löst..
Tänker du nu på JAS,bilmärket eller militära vapen som robotar och torpeder? I vissa avseenden har dom lyckats i vissa andra misslyckats, men flygplanen dom har gjort har varit bra för svenska förhållanden.
Återgå till Intressanta intressen