Sveriges nya nationalfågel (officiell röstning + omröstning)
74 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
alixha skrev:Vad hade vi innan? Koltrast va?
Yup. Hoppas att inte samma vinner då blir det ju lite meningslöst med "nyvalet".
Jag vet alldeles för lite om fågar för att rösta i den "officiella" röstningen. Tycker det borde vara någon fågel som är typisk för Sverige, el förekommer särskilt ofta just här.
Den enda fågel jag känner igen även på håll är skatan. De flesta andra fåglar är för små för att jag ska urskilja några särskilda kännetecken. Havsörn lär jag aldrig se. Domherre kan jag se om jag har tur på vintern.
I den här omröstningen röstade jag på bofink. Visserligen känner jag inte igen den heller, men den lär vara väldigt vanlig i Sverige iaf. Och alla har vi väl hört anekdoten, "får en bofink se ut hur fan som helst?"
Den här bofinkshannen ser rätt färggrann ut. Men honan är oansenligare. Har jag sett någon bofink, har det varit honor.
Den enda fågel jag känner igen även på håll är skatan. De flesta andra fåglar är för små för att jag ska urskilja några särskilda kännetecken. Havsörn lär jag aldrig se. Domherre kan jag se om jag har tur på vintern.
I den här omröstningen röstade jag på bofink. Visserligen känner jag inte igen den heller, men den lär vara väldigt vanlig i Sverige iaf. Och alla har vi väl hört anekdoten, "får en bofink se ut hur fan som helst?"
Den här bofinkshannen ser rätt färggrann ut. Men honan är oansenligare. Har jag sett någon bofink, har det varit honor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knepigt, gillar flera av fåglarna som förekommer i omröstningen...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Puzzle skrev:alixha skrev:Vad hade vi innan? Koltrast va?
Yup. Hoppas att inte samma vinner då blir det ju lite meningslöst med "nyvalet".
Förstår inte varför nåt nytt vore bättre än att bekräfta att den nuvarande är populärast.
Senast redigerad av Dagobert 2015-09-01 23:46:52, redigerad totalt 1 gång.
Skata röstade jag på. Den finns överallt.
De är väldigt vanliga, när man lär sig känna igen deras sång hör man dom hela tiden under försommaren.Alien skrev:I den här omröstningen röstade jag på bokfink. Visserligen känner jag inte igen den heller, men den lär vara väldigt vanlig i Sverige iaf. Och alla har vi väl hört anekdoten, "får en bofink se ut hur fan som helst?"
Jag ser alla fåglarna i finalen ganska ofta, utom havsörnen. Här på västkusten kan man se örnar komma flygande ibland, på extremt hög höjd. Var nog mer förr och jag vet inte om det var havsörn eller kungsörn.
Re: Sveriges nya nationalfågel (officiell röstning + omröstn
Jag tycker iofs att alla kråkfåglar passar.
Synd att gök inte fanns med. Jag skulle ha röstat på den.
Blågul ara
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kom igen lite fler röster på koltrasten tack, inte fan kan den där jävla EU-kråkan vinna
Senast redigerad av Flatline 2015-09-02 18:16:33, redigerad totalt 1 gång.
Nej nu vill vi se samma resultat i riktiga omröstningen också..Flatline skrev:Kom igen lite fler röster på koltrasten tack inte fan kan den där jävla EU-kråkan vinna
Dagobert skrev:Blågul ara
Eller blå mes..
Presenteras på fredag tydligen. Blir spännande. Någon verkar försöka kuppa in skatan som vinnare så vi får se om det lyckas.Puzzle skrev:Nej nu vill vi se samma resultat i riktiga omröstningen också..Flatline skrev:Kom igen lite fler röster på koltrasten tack inte fan kan den där jävla EU-kråkan vinna
Brukar mest ha talgoxe här bland småfåglarna.
Korpar, skator, kråkor, kajor, råkor ser man i princip varje dag.
Koltrasten sjunger vackert, domherren är vackrast.
Duvan borde ju vara med, den är evigt närvarande med sitt hoande och sin skit
Korpar, skator, kråkor, kajor, råkor ser man i princip varje dag.
Koltrasten sjunger vackert, domherren är vackrast.
Duvan borde ju vara med, den är evigt närvarande med sitt hoande och sin skit
alixha skrev:Duvan borde ju vara med, den är evigt närvarande med sitt hoande och sin skit
Jag tänkte faktiskt precis i detta ögonblicket om just den fågeln och måsen.
Men jag röstar på korpen finns ju belagt i Sveriges historia innan skriftspråket på bildstenar.
Jag ser korpen här nästan varje vecka, ibland ännu oftare. Ändå förknippar jag den främst med Island, av någon anledning
Huggorm skrev:Jag ser korpen här nästan varje vecka, ibland ännu oftare. Ändå förknippar jag den främst med Island, av någon anledning
Kanske kan bero på vikingafilmen Korpen flyger?
Ja, det inverkar nogslackern skrev:Huggorm skrev:Jag ser korpen här nästan varje vecka, ibland ännu oftare. Ändå förknippar jag den främst med Island, av någon anledning
Kanske kan bero på vikingafilmen Korpen flyger?
Koltrast för att den sjunger så underbart. Eller korp, men håller med Huggorm om att det känns mer som Islands fågel.
Klockan 18.00 idag avslöjas vilken fågel som blir Sveriges nya nationalfågel.
Röstningen är avslutad.
Här är fåglarna som slåss om att bli den nya nationalfågeln:
Blåmes
Havsörn
Skata
Koltrast
Korp
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fem-fa ... i-finalen/
Röstningen är avslutad.
Här är fåglarna som slåss om att bli den nya nationalfågeln:
Blåmes
Havsörn