Hjälp för att söka hjälp?
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har äntligen fått mina diagnoser (asperger och add) och har rätt att söka hjälp. Nu står jag inför ett nytt problem: jag orkar inte söka hjälp! Jag har fått alltför mycket information om vart jag kan vända mig till, jag vet inte var jag ska börja. I övrigt har jag det jättejobbigt i livet just nu. Har varit väldigt nere sedan en vecka tillbaka. Det enda jag orkar göra är typ ligga i sängen och fly från verkligheten genom att surfa på nätet, spela spel osv. Om jag försöker göra något annat så får jag nervsammanbrott, jag blir så överväldigad inför allt ansvar. Jag har massa med sömnbrist och det gör mig så pass ofokuserad att jag klarar inte av att ringa samtal, betala räkningar osv. Och eftersom jag klarar inte av dessa saker får jag ännu mer orostankar och har ännu svårare att sova, trots att jag fick lugnande tabletter av min läkare så verkar det inte hjälpa mig tillräckligt så att jag kunde sova. Skulle väl ringa någonstans... men för det första, var? Och för det andra, jag hatar att prata i telefon. Jag har väldigt svårt att uttrycka mig muntligt, jag stammar mm. men att skriva går bra.
Några tips, vad kan jag göra?
Några tips, vad kan jag göra?
- OsynligtBarn
- Anslöt: 2015-04-04
Du kan skriva ett snigelbrev till socialen och berätta om dina behov, problem och diagnoser. Adressera det till "LSS-handläggare" och skicka till socialen på din kommun, adress finns säkert på deras hemsida.
Tänk på att e-mail är rätt osäkert när det gäller sekretess, det är säkrare med snigelpost. Vill man inte skicka brevet så kan man gå till kommunens reception i huvudentrén eller till socialen och lämna brevet så skickar de vidare det till en handläggare.
En del kommuner har webbtjänster som man loggar in på med e-leg. Kolla din kommuns hemsida.
Förstår att det är svårt, jag skriver också hellre än ringer.
Tänk på att e-mail är rätt osäkert när det gäller sekretess, det är säkrare med snigelpost. Vill man inte skicka brevet så kan man gå till kommunens reception i huvudentrén eller till socialen och lämna brevet så skickar de vidare det till en handläggare.
En del kommuner har webbtjänster som man loggar in på med e-leg. Kolla din kommuns hemsida.
Förstår att det är svårt, jag skriver också hellre än ringer.
Nu skiljer det ju sig kommun till kommun. Men jag fick hjälp av kurator på det stället jag utreddes på. När det hade gått 5 år och jag fortfarande inte kommit någonvart i min diagnos bokade jag tid hos kurator via "mina vårdkontakter" och sen hjälpte hon mig att skriva brev till LSS handläggare och ansöka till stöd hos habiliteringen.
Kom också ihåg att du behöver inte fixa allt på en gång. Börja med LSS så kan du antagligen få en boendestödjare som hjälper dig med resten.
Lycka till!
Kom också ihåg att du behöver inte fixa allt på en gång. Börja med LSS så kan du antagligen få en boendestödjare som hjälper dig med resten.
Lycka till!
Återgå till Att leva som Aspergare