Ljus från surfplatta stör nattsömnen
53 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
nallen skrev:Ni får läsa om det på det andra forumet
Vad heter det forumet?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Ljus från surfplatta stör nattsömnen
Snackar vi forumet som innehåller ordet "elektronik" eller det som innehåller ordet "aspie"?
Det senare. Naturligtvis. Ibland börjar jag tro att ni inte uppfattar mina ironier och outtalade syftningar, har ni Asperger eller nåt?
Schmetterling skrev:Jag har ett tilläggsprogram i datorn som heter f.lux som gör att ljuset från skärmen blir rödare på kvällen för att förhindra detta problem.
Det har jag också, fick tipset här på forumet. Det bästa med det programmet är att jag äntligen kan läsa texten på skärmen. Förut var den svag och otydlig och hur jag försökte ställa in så blev det inte bra. Kanske blir jag sömnigare på kvällen också.
Så om man skulle börja läsa böcker på läsplatta istf vanliga pappersböcker, så kan man inte längre läsa dem i sängen innan man somnar. Och om man vill läsa tidningen på en surfplatta/mobil innan man somnar så går inte det heller, man måste läsa en papperstidning.
Läsplattor håller oss alltså vakna i sängen:
Men om vi sover en timme mindre/dygn nu än för 20 år sen beror det ju inte bara på det blå ljuset utan framför allt för att vi har så svårt att slita oss från det roliga med mobiler, läsplattor och datorer. Så det är inte så lätt att avstå från det. Ska föräldrar slita ifrån tonåringarna deras älskade mobiler på kvällen? Lär knappast funka, det skulle bli våldsamma protester.
Och vad menas med "för lite sömn"? Generellt anses vuxna behöva sova 7-8 tim och tonåringar 8-9 timmar. Men en del behöver fler timmar, andra färre. Napoleon och Churchill sägs ha klarat sig med 4 tim/natt.
http://www.ufold.uu.se/Nyhet/?tarContentId=397784I Storbritannien tillskriver sig mer än varannan invånare nomofobi – en oro över att inte vara tillgänglig på sin mobiltelefon, och vår raskt accelererande teknikanvändning gör att dagens timmar inte längre räcker till. Alltså fortsätter många numera sitt surfande i sängen, något som redan sätter märkbara spår.
– Våra försämrade sömnvanor är på god väg att anta närmast epidemiologiska dimensioner. I dag sover vi i genomsnitt en timme mindre per dygn jämfört med för tjugo år sedan.
Spoiler: visa
Läsplattor håller oss alltså vakna i sängen:
http://rotunda.se/wp-content/uploads/20 ... 6r-man.pdfSpoiler: visa
– Nu är skenet från en läsplatta mycket
svagare än det som använts i de studierna
och därför gör vi just nu tester med läsplattor.
Vi är ganska säkra på att ljuset från en
läsplatta räcker för att påverka sömnen, vi
vet bara inte hur mycket
Men om vi sover en timme mindre/dygn nu än för 20 år sen beror det ju inte bara på det blå ljuset utan framför allt för att vi har så svårt att slita oss från det roliga med mobiler, läsplattor och datorer. Så det är inte så lätt att avstå från det. Ska föräldrar slita ifrån tonåringarna deras älskade mobiler på kvällen? Lär knappast funka, det skulle bli våldsamma protester.
Och vad menas med "för lite sömn"? Generellt anses vuxna behöva sova 7-8 tim och tonåringar 8-9 timmar. Men en del behöver fler timmar, andra färre. Napoleon och Churchill sägs ha klarat sig med 4 tim/natt.
Alien skrev:
Jag behöver ibland 3 timmar, ibland 16 och allt däremellan.
Jag tror att har man ADHD och har svårt att sova, ska man varken sitta vid datorn eller använda smartphonen innan man lägger sig, helst vara utan några timmar innan. Jag har inga som helst problem med att använda smartphonen eller datorn innna jag lägger mig. OK, ibland är jag kanske uppe en stund extra för att jag "ska bara", men lägger jag mig så somnar jag inm en kort stund. Oftast läser jag i sängen innan jag somnar, men att sitta uppe vid datorn är rena sömnmedicinen. Och ja, jag får tillräckligt med djupsömn, har en Vivofit som registrerar detta.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Går alldeles utmärkt om man går över till att använda e-ink eller TN-LCD. Det är bara obsessionen över färg som skapat detta problem. På köpet sparar man en massa batteritid.Alien skrev:Så om man skulle börja läsa böcker på läsplatta istf vanliga pappersböcker, så kan man inte längre läsa dem i sängen innan man somnar. Och om man vill läsa tidningen på en surfplatta/mobil innan man somnar så går inte det heller, man måste läsa en papperstidning.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Går alldeles utmärkt om man går över till att använda e-ink eller TN-LCD. Det är bara obsessionen över färg som skapat detta problem. På köpet sparar man en massa batteritid.Alien skrev:Så om man skulle börja läsa böcker på läsplatta istf vanliga pappersböcker, så kan man inte längre läsa dem i sängen innan man somnar. Och om man vill läsa tidningen på en surfplatta/mobil innan man somnar så går inte det heller, man måste läsa en papperstidning.
Vad betyder "obsessionen över färg"?
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Att alla skärmar måste ha färg. Det är i många fall helt onödigt och kontraproduktivt. Men folk lockas ju av saker som glänser och lyser vackert. Finns en anledning till termen "Hey new shiny!".
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Går alldeles utmärkt om man går över till att använda e-ink eller TN-LCD.
TN-LCD? Twisted nematic? På vilket sätt är de skärmarna bra i sammanhanget?
Svart-vitt och reflektiv utan en massa ljus i det blå-UV området.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Svart-vitt och reflektiv utan en massa ljus i det blå-UV området.
Det stämmer bra in på e-ink. Men på TN-paneler? Nää.
E-ink är på grund av den låga uppdateringsfrekvensen knappast lämpligt för surfplattor som används till annat än att läsa. Personligen skulle jag dock aldrig läsa böcker längre stunder på någon annan typ av skärm, oavsett om det stör sömnen eller ej (jag har inte märkt av några sådana problem). Tyvärr är så gott som alla läsplattor alldeles för små och jag läser därför enbart pappersböcker.
TN-panel, svartvitt, transreflektiv och inget blått ljus:
200px-DTV-LCD-MOD.jpg
200px-DTV-LCD-MOD.jpg
- plåtmonster
plåtmonster skrev:TN-panel, svartvitt, transreflektiv och inget blått ljus:
200px-DTV-LCD-MOD.jpg
Fast det är något helt annat än de TN-paneler som idag används i bildskärmar, mobiltelefoner, surfplattor och läsplattor (om det finns någon med TN-panel). Är det i ditt exempel avgörande att TN istället för IPS används?
Panelen i exemplet kan hanteras med vanlig läsbelysning och saknar blåljus emittering.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Panelen i exemplet kan hanteras med vanlig läsbelysning och saknar blåljus emittering.
Det verkar ganska jobbigt att läsa en bok på den.
Blått ljus som liknar dagsljus påverkar sömnen och den biologiska klockan starkare än vad en dubbel espresso gör, man testade i sju veckor att ge fem personer en dos koffein motsvarande en dubbel espresso tre timmar före sängdags varje kväll. Forskarna kunde konstatera att koffeinets påverkan gjorde att den biologiska klockan försköts med cirka 40 minuter men man undersökte också hur den biologiska klockan påverkades av koffeinet jämfört med förlängt dagsljus:
DN - Dubbel espresso gör susen – om du inte vill sova
Publicerad 2015-09-17 00:00Forskarna jämförde också med hur den biologiska klockan påverkades jämfört med förlängt dagsljus. De extra 40 minuter av vakenhet som koffeinet orsakade var nära hälften av vad förlängt kvällsljus kan åstadkomma.
vad är en Vivofit ?Lilla Gumman skrev:Jag tror att har man ADHD och har svårt att sova, ska man varken sitta vid datorn eller använda smartphonen innan man lägger sig, helst vara utan några timmar innan. Jag har inga som helst problem med att använda smartphonen eller datorn innna jag lägger mig. OK, ibland är jag kanske uppe en stund extra för att jag "ska bara", men lägger jag mig så somnar jag inm en kort stund. Oftast läser jag i sängen innan jag somnar, men att sitta uppe vid datorn är rena sömnmedicinen. Och ja, jag får tillräckligt med djupsömn, har en Vivofit som registrerar detta.
- Ruffsetuss
- Anslöt: 2015-09-04
Skulle vara väldigt tacksam om mitt dygn bara var förskjutet med 80 minuter. Istället för 6-7 timmar.
kiddie skrev:Skulle vara väldigt tacksam om mitt dygn bara var förskjutet med 80 minuter. Istället för 6-7 timmar.
+1 på det. Somnar sällan före kl 02. I perioder alltid efter 04
Om man vill knuffa runt dygnsrytmen:
* Sätt på ett blått ljus i sovrummet när det är dags att vakna. Köp en lysdiodslampa på mer än 1000 lumen.
* Träna direkt på morgonen.
* Aktivera hjärnan med något spännande problem.
* Ät lite sötsaker.
* Morgonsex.
* Sätt på ett blått ljus i sovrummet när det är dags att vakna. Köp en lysdiodslampa på mer än 1000 lumen.
* Träna direkt på morgonen.
* Aktivera hjärnan med något spännande problem.
* Ät lite sötsaker.
* Morgonsex.
- plåtmonster
plåtmonster skrev: * Sätt på ett blått ljus i sovrummet när det är dags att vakna.
Så att man inte kan hitta venerna och ta sin morgonsil?
Återgå till Aspergare och vården