Väntar fortfarande på svar från Boendestöd.
15 inlägg
• Sida 1 av 1
När jag blev klar med utredningen i vintras och fick AS och ADD som diagnos, föreslog de att jag kan behöva hjälp av Boendestöd (vilket jag bara kunde hålla med om). Vi hade sen ett möte med någon från Boendestödet i kommunen där jag bor och jag kunde anmäla mig direkt. I Mars fick jag ett brev om att det hade beviljats och att de skulle höra av sig.
Guess what?
De har inte hört av sig. Brukar det ta så här lång tid, eller är det nåt som är på tok eller som jag har missat? Jag är verkligen i stort behov av den hjälpen, med tanke på att jag bor själv och det var en månad sen minst det skedde nån städning hemma.
Guess what?
De har inte hört av sig. Brukar det ta så här lång tid, eller är det nåt som är på tok eller som jag har missat? Jag är verkligen i stort behov av den hjälpen, med tanke på att jag bor själv och det var en månad sen minst det skedde nån städning hemma.
- Sazzynation
- Anslöt: 2015-08-27
Väntar fortfarande på svar från BS.
För mig tog det väldigt kort tid för att få boendestöd och den hjälp jag behöver. Men det kan bero på att jag har barn boende hos mig växelvis eller varannanvecka.
Då kanske det inte ha skett nåt misstag då.. kanske tar så lång tid. Känner knappast för att ringa heller x.x
- Sazzynation
Kan du inte maila dom eller något? Jag antar att du har fått ett beslut utav en socialsekreterare? Kommer du ihåg om du fick något visitkort utav vederbörande? Om du fick och hittar det borde mailadressen stå där om du tycker att det är lättare att maila än att ringa.
slackern skrev: Jag antar att du har fått ett beslut utav en socialsekreterare?
Det kan även ha varit LSS - handläggare.
kullan skrev:slackern skrev: Jag antar att du har fått ett beslut utav en socialsekreterare?
Socialsekreterare beslutar även om LSS åtgärder har jag för mig.
slackern skrev:Kan du inte maila dom eller något? Jag antar att du har fått ett beslut utav en socialsekreterare? Kommer du ihåg om du fick något visitkort utav vederbörande? Om du fick och hittar det borde mailadressen stå där om du tycker att det är lättare att maila än att ringa.
Jag tror hon var nån som styrde över BS grejset runt om i kommunen där jag bor, men är inte helt säker. Jag fick säkert ett visit kort, men det måste jag ha tappat bort i så fall, som jag tappar bort allt annat.
- Sazzynation
Re: Sv: Väntar fortfarande på svar från Boendestöd.
slackern skrev:kullan skrev:slackern skrev: Jag antar att du har fått ett beslut utav en socialsekreterare?
Jag har boendestöd och i min kommun är det en LSS - handläggare som gör utredningen och tar beslutet. Soc är inte inblandad alls.
Ring till kommunen och prata med biståndshandläggaren. Något verkar ha blivit knas.
kullan skrev:slackern skrev:kullan skrev:
Jag har boendestöd och i min kommun är det en LSS - handläggare som gör utredningen och tar beslutet. Soc är inte inblandad alls.
Nej. Vi har ju redan diskuterat detta. Boendestöd beviljas inte enligt LSS, utan det är kommunernas biståndshandläggare som har ansvar för boendestöd. Det kan vara samma individer som har hand om LSS men beslutet tas av en biståndshandläggare.
Fenren skrev:kullan skrev:Jag har boendestöd och i min kommun är det en LSS - handläggare som gör utredningen och tar beslutet. Soc är inte inblandad alls.
Nej. Vi har ju redan diskuterat detta. Boendestöd beviljas inte enligt LSS, utan det är kommunernas biståndshandläggare som har ansvar för boendestöd. Det kan vara samma individer som har hand om LSS men beslutet tas av en biståndshandläggare.
Du vet väl att allt fungerar på ett helt annat sätt där kullan bor?
Personer kan ha olika titlar men göra samma jobb.
På Karlstad kommuns hemsida står det:
"Vill du veta mer om boendestöd kan du kontakta kommunens LSS-handläggare. Du når dem via kommunens växel, telefonnummer xxxxxx"
På Norrköpings kommuns hemsida står det:
"Vill du ansöka om boendestöd kontaktar du kommunens LSS-handläggare
på telefonnummer xxxxxx. Boendestöd beviljas enligt
socialtjänstlagen (SoL). LSS-handläggaren ger dig mer information."
Och så fortsätter det i kommun efter kommun.
Boendestöd beviljas enligt SoL, men det är oftast LSS-handläggaren som tar beslutet. På Ludvika kommuns hemsida står det inget om det, men även jag vet att det är LSS-handläggaren som tar beslutet.
Detta kan ju tolkas som att boendestöd är en LSS-insats, vilket är helt fel. LSS-handläggaren beviljar boendestöd genom SoL.
Bägge har rätt. Punkt.
På Karlstad kommuns hemsida står det:
"Vill du veta mer om boendestöd kan du kontakta kommunens LSS-handläggare. Du når dem via kommunens växel, telefonnummer xxxxxx"
På Norrköpings kommuns hemsida står det:
"Vill du ansöka om boendestöd kontaktar du kommunens LSS-handläggare
på telefonnummer xxxxxx. Boendestöd beviljas enligt
socialtjänstlagen (SoL). LSS-handläggaren ger dig mer information."
Och så fortsätter det i kommun efter kommun.
Boendestöd beviljas enligt SoL, men det är oftast LSS-handläggaren som tar beslutet. På Ludvika kommuns hemsida står det inget om det, men även jag vet att det är LSS-handläggaren som tar beslutet.
Detta kan ju tolkas som att boendestöd är en LSS-insats, vilket är helt fel. LSS-handläggaren beviljar boendestöd genom SoL.
Bägge har rätt. Punkt.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Enligt kommunens hemsida är det Områdeschefen jag ska kontakta. Finns dock ingen e-mail adress, så jag får väl ringa :/
- Sazzynation
Jag skulle inte maila. Det är ju som att skicka vykort. Har mailat till soc någon gång men slutat med det nu.
Zima33 skrev:Jag skulle inte maila. Det är ju som att skicka vykort. Har mailat till soc någon gång men slutat med det nu.
Hade varit smidigare om det hade funnits en dygnet-runt chatt istället, men det är nog alldeles för mycket begärt Jag avskyr att ringa när det gäller ärenden, så hade hellre mailat :/
- Sazzynation
Återgå till Aspergare och vården