Vad som egentligen är viktigt i livet
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Helsingborgs Dagblad: Inför döden ångrar få att de inte simmat med delfiner
Således: Ta modet att leva enligt din vilja och skit i andras tyckerier. Och goda vänner är värda att tas till vara.
Forma förutsättningarna för vardagen så att den blir något värt att leva för.
För några år sedan publicerade The Guardian en intervju med en sjuksköterska som arbetade med vård av människor i livets slutskede. Hennes svar på vad människor ångrar när de ligger på dödsbädden spreds snabbt. Mest av allt ångrar människor att de inte haft modet att leva enligt sin egen vilja. Många människor upplever uppenbart att de levt enligt omvärldens förväntningar snarare än i enlighet med sin egen önskan.
Vidare ångrar döende människor att de arbetat för mycket, att de tappat kontakten med sina vänner, att de inte tillbringat tillräckligt mycket tid med sina barn och att de inte unnat sig att vara lyckliga. Inte ett ord om ånger över att de bestigit för få berg eller aldrig simmat med delfiner alltså.
Således: Ta modet att leva enligt din vilja och skit i andras tyckerier. Och goda vänner är värda att tas till vara.
Forma förutsättningarna för vardagen så att den blir något värt att leva för.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Ja, det är något som är värt att kämpa för. Man måste försöka bryta sig loss och gå sin egen väg, det är ända sättet att bli lycklig på. Men det är svårt, samhällets förväntningar är blytunga.
Finner mer att samhällets sätt snärja individer till ekorrehjulet är rätt utstuderat.Huggorm skrev:samhällets förväntningar är blytunga
- plåtmonster
Det man själv vill är det som är viktigt här i livet.
Vad andra kan tänkas tycka är skitsamma...
Vill man bygga sin egen timmerstuga och bosätta sig högt upp i norska fjällen ska man göra det.
Vill man bli ostronodlare i Frankrike ska man bli det.
Vill man bli krokimodell ska man bli det.
Vill man bli eremit ska man bli det.
Vi är friare än vad vi tror i våra livsval.
Vill man bygga sin egen timmerstuga och bosätta sig högt upp i norska fjällen ska man göra det.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Det man själv vill är det som är viktigt här i livet.
Bullshit! Vad är det för skit du skyfflar egentligen?
Du har ständigt ifrågasatt andras livsval på grund av rädsla för vad andra kommer tycka, att vi ger en negativ bild av oss för våra val???
Helt otroligt.
- RainBowChild
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2013-07-12
Fast han skriver ju att man skall skita i vad andra tycker, alltså även vad han tycker. Och han har ju helt rätt i vad han skriver, men skall följa sina drömmar.RainBowChild skrev:KrigarSjäl skrev:Det man själv vill är det som är viktigt här i livet.
Bullshit! Vad är det för skit du skyfflar egentligen?
Du har ständigt ifrågasatt andras livsval på grund av rädsla för vad andra kommer tycka, att vi ger en negativ bild av oss för våra val???
Helt otroligt.
KrigarSjäl skrev:Det man själv vill är det som är viktigt här i livet
Det jag finner svårast är att alla önskemål har så olika kravbilder att jag måste prioritera och efter prioriteringen blir det ett "vanligt" liv som möjliggör störst mängd av stor variation bland önskemålen att bli delvis uppfyllda.
plåtmonster skrev:Och goda vänner är värda att tas till vara.
En bristvara för många aspergare.
Att främst föda tankar som fascinerar en men som inte är av existentiell karaktär, och samtidigt undvika att åsamka andras lidande. Då blir det nog ingen dissonans mellan medvetande och natur.
Jag har en ganska osund och ångestframkallande inställning. Det jag bryr mig mest om är att överprestera i det jag företar mig. Som i en slags jakt på upprättelse och kompensation för mitt självförakt. Hur mycket jag än försöker så kan jag inte slå undan de känslorna Det blir ett stressigt liv där små gupp reser sig som skyhöga väggar.
- Winterblues
- Anslöt: 2011-08-27
Winterblues skrev:Jag har en ganska osund och ångestframkallande inställning. Det jag bryr mig mest om är att överprestera i det jag företar mig. Som i en slags jakt på upprättelse och kompensation för mitt självförakt. Hur mycket jag än försöker så kan jag inte slå undan de känslorna Det blir ett stressigt liv där små gupp reser sig som skyhöga väggar.
Det verkar som om, i Kirkegaardsk anda, att du aldrig kan bli nöjd eftersom att om du lyckas med att uppnå ditt ideal-jag så har du övergett ditt sanna jag, och om du misslyckas med att uppnå dina mål, så har du misslyckandet att jämra dig över. Detta gäller väl alla, men det kanske är softare att chilla och inte, som du skriver, stressa sönder dig i jakten på något som inte är sant mot dig själv.
Att uppta så stor yta som möjligt av jorden så man bestämmer mest.. antingen genom att bli fetare än vad som är mänskligt möjligt eller att tjäna pengar så en kan köpa mkt mark eller fastigheter eller saker som folk är beroende av.. Men roligare att vara av vikt eller dubbelvikt av skratt kanske åt hur folk gör sig till åtlöje?
- Vaniljflickan
- Anslöt: 2011-02-01
Vaniljflickan skrev:Att uppta så stor yta som möjligt av jorden så man bestämmer mest.. antingen genom att bli fetare än vad som är mänskligt möjligt eller att tjäna pengar så en kan köpa mkt mark eller fastigheter eller saker som folk är beroende av.. Men roligare att vara av vikt eller dubbelvikt av skratt kanske åt hur folk gör sig till åtlöje?
Kom att tänka på en insändare i en tidning "Folk klär sig så katastrofalt illa att man inte vill tänka på det". Varför skall ägna delar av sitt liv åt insändarens mål?
Om man skall träffa någon viktig person lägger man sannolikt resurser på sådant. Men att göra det när man kanske har andra saker för sig känns onödigt. Det tar tid, pengar och uppmärksamhet som måste tas från något annat.
Om man skall träffa någon viktig person lägger man sannolikt resurser på sådant. Men att göra det när man kanske har andra saker för sig känns onödigt. Det tar tid, pengar och uppmärksamhet som måste tas från något annat.
- plåtmonster
Förr så åkte dom (cheferna?), enligt uppgift Skateboard i korridorerna (Yahoo).
Hur är det nuförtiden - måste man "uppföra sig"?
Hur är det nuförtiden - måste man "uppföra sig"?
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22