Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad tar du för att kunna sova ? (omröstning)

Propavan/theralen/lergigan
30
11%
Stilnoct/imovane
45
16%
Benzodiazepiner
19
7%
Seroquel + övrig neuroleptika
11
4%
Circadin (Depåtmelatonin)
6
2%
Melatonin (Direktmelatonin)
21
8%
Atarax
14
5%
Valdoxan
2
1%
Mirtazapin
17
6%
Övrigt (Förklarar i tråden)
22
8%
Inget alls
87
32%

Antal röster : 274

Inläggav kiddie » 2015-08-27 20:17:40

När jag tog efexor så sov jag extremt dåligt. Det var inte så att jag somnade sämre men jag sov sämre. Detta satt i i flera år efter jag slutat med den medicinen. Under den tiden så drömde jag hela tiden när jag sov förutom när jag sov väldigt ytligt. Antingen sov jag så ytligt att jag var medveten om alla saker och ljud omkring mig, eller också drömde jag, och det var alltid hemska eller stressande drömmar.

Det hände då och då att jag blev väckt av något under natten (som man vaknar av även om man sover ordentligt), men det hände inte en endaste gång att jag vaknade ur djupsömn. Jag vaknade ofta ur en dröm. Jag började drömma redan innan jag ens somnat ordentligt. Väcktes jag fem minuter efter jag somnat så drömde jag redan.

Allt detta är helt onormalt sovande och det skapades av efexor. Det kändes som jag var vaken alltid eftersom min hjärna var aktiv i drömmarna och då jag sov ytligt kändes det inte som verklig sömn. Så ja, den medicinen kan verkligen totalsabba sömnen. I mitt fall kunde den det iaf.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Tantaly » 2015-08-27 21:33:27

kiddie skrev:När jag tog efexor så sov jag extremt dåligt. Det var inte så att jag somnade sämre men jag sov sämre. Detta satt i i flera år efter jag slutat med den medicinen. Under den tiden så drömde jag hela tiden när jag sov förutom när jag sov väldigt ytligt. Antingen sov jag så ytligt att jag var medveten om alla saker och ljud omkring mig, eller också drömde jag, och det var alltid hemska eller stressande drömmar.

Det hände då och då att jag blev väckt av något under natten (som man vaknar av även om man sover ordentligt), men det hände inte en endaste gång att jag vaknade ur djupsömn. Jag vaknade ofta ur en dröm. Jag började drömma redan innan jag ens somnat ordentligt. Väcktes jag fem minuter efter jag somnat så drömde jag redan.

Allt detta är helt onormalt sovande och det skapades av efexor. Det kändes som jag var vaken alltid eftersom min hjärna var aktiv i drömmarna och då jag sov ytligt kändes det inte som verklig sömn. Så ja, den medicinen kan verkligen totalsabba sömnen. I mitt fall kunde den det iaf.

Du var antagligen känslig för dopamin och noradrenalinpåslaget som sker genom venlafaxins verkningsmekanism. SSRI/SNRI ger även ofta ett förändrat sömnmönster, framförallt i början. Troligtvis genom sin effekt på 5HT2C receptorn. Förändrar REM och slow wave sömn.

Väldigt lustigt att du fick bestående problem. Måste vara mycket ovanligt.
Paroxetin är i regel ett mycket bättre alternativ som faktiskt kan bota insomnia i många fall. Venlafaxin är däremot mer effektivt mot GAD.
Tantaly
Inaktiv

Anslöt: 2014-11-13

Inläggav Zima33 » 2015-08-27 21:54:32

Tantaly skrev:
Zima33 skrev:
Tantaly skrev:
Nja prolaktinet var mer en sidokommentar för din övriga hälsa.

Mådde du sämre direkt av venlafaxin eller kom det efter hand? Överstimulering av serotoninreceptorer genom SSRI/SNRI i högre doser leder ofta till en minskad dopaminsignalering. Kan ge upphov till depression, initiativlöshet och trötthet.
Det är trubbiga verktyg tyvärr.

Har du testat att sätta in ett stimulerande preparat som voxra och sett vad som händer? Den anade reaktionen bör vara att man kan få mer problem med sömnen men kan även ske en paradoxal reaktion och du förbättrar symtomen. Kan du ske om du har en underliggande ADHD/ADD-diagnos.

Mirtazapin brukar funka bäst ihop med ett SSRI/SNRI som långtidsbruk.
Finns även ett preparat som är populärt i USA mot insomnia som heter trazodon. Verkar som om man kan få det beställt till Sverige. Kolla upp med din läkare kanske.
Intressant farmakodynamik och har både ångest och depressionslindrande effekt samt tröttande. Förskrivs mot primär eller sekundär insomnia.

Du kan ju även ha bipolära svängar med tanke på att du verkar sova emellanåt. Värt att undersöka om du inte gjort det.

Det tog väl typ 4 år innan jag insåg att min ångest och mardrömmar kunde bero på venlafaxinet. När jag började med det mådde jag varken bättre eller sämre. Hade 150 mg som mest.
Jo trazodon har jag läst lite om. Vet inte om jag vill vara försökskanin längre. :-)Crying
Voxra, höjer det noradrenalinet? (= ökad ångestrisk).
Jo under NPF-utredningen kom de fram till att jag tidigare i livet uppfyllt kriterierna för hypoman episod men fick inte bipolärdiagnos då den läkaren ville att jag skulle prova medicinera med ADHD-medicin och se om symtomen förbättrades innan man satte bipolärdiagnos. (Kunde/ville inte fortsätta med Ritalin pga biverkningar men Strattera kanske man kunde prova).
Nu tycker jag inte att jag är bipolär, tror mina hypomanier var stress+ångest i kombination.

Nåja, har ringt min ba nu, ska be om läkartid för att diskutera detta vidare, kan ju inte ta mirta när den gör mig deprimerad och passivare. :(

Voxra är agonist för dopamin och noradrenalin ja. Har man en ADHD-diagnos kan symtomen mildras lite. Går som sagt även att få en paradoxal effekt och få minskad ångest men visst finns risken att ångest och stress ökar.

Tror tyvärr att du blir tvungen att testa runt lite. Behandlingsresistent depression som det så fint kallas kan ibland ha andra orsaker som borderline. Det är inte ovanligt att man är bipolär heller om man inte får resultat av vanlig psykofarmaka.

Om vi utgår ifrån att du inte lider av något av detta kanske du blir tvungen att ta till TCA-preparat eller MAO/MAOI-hämmare som biter ordentligt på ångest och depression. Tyvärr mycket biverkningar.

Nu tycker jag du spekulerar lite väl mycket.
Borderline har jag inte, har blivit utredd för personlighetsstörningar. Depressionsdiagnosen är utbytt till dystymi.
Mitt största problem är sömnstörningen. Ångesten och dystymin är hanterbar med buspiron och vid behovs-medicin. ADHD:n stör inte så mycket att jag behöver medicinera just nu, har ADD så är mest att jag är segstartad och lämnar saker halvgjorda.
Jag tänker inte laborera med kraftiga antidep som jag inte behöver. Buspiron är den bästa medicin jag haft mot ångest och dep, så varför byta ut den. Jag mådde bra (förutom att jag inte kunde sova regelbundet) innan jag började ta mirta. :(
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Tantaly » 2015-08-27 22:05:37

Lugn nu. Jag pratar om att generellt så kan det vara så :wink:.

Förstår att du inte vill ha mer effektiva men kraftiga antidepressiva. Ingen vill äta medicin i onödan liksom. Vill bara att du ska veta att TCA:s och MAO-hämmare är otroligt bra mot långvarig depression och ångest och det är den vägen man får gå om man inte lyckas på andra sätt. Terapi, meditation och fysisk träning är en annan väg att gå om man vill försöka med det.

Du gör som du vill. Men neuroleptika mot sömnstörningar är verkligen ett sistahandsalternativ pga riskerna med det. SBU avråder det bestämt i sina rapporter.
Tantaly
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2015-08-27 22:13:13

Tantaly skrev:Paroxetin är i regel ett mycket bättre alternativ som faktiskt kan bota insomnia i många fall.

Klarade 2 veckor på Seroxat pga extrema tvångstankar. Inte min medicin, nepp... Men antar att få det också är himla ovanligt.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Tantaly » 2015-08-27 22:22:33

kiddie skrev:
Tantaly skrev:Paroxetin är i regel ett mycket bättre alternativ som faktiskt kan bota insomnia i många fall.

Klarade 2 veckor på Seroxat pga extrema tvångstankar. Inte min medicin, nepp... Men antar att få det också är himla ovanligt.

Väldigt vanligt vid insättning. Alla individer reagerar olika. Jag redogör bara utifrån vad som står i klinisk litteratur från många års data och sammanställning.
Tantaly
Inaktiv

Inläggav Zima33 » 2015-08-28 21:56:09

Tantaly skrev:Lugn nu. Jag pratar om att generellt så kan det vara så :wink:.

Förstår att du inte vill ha mer effektiva men kraftiga antidepressiva. Ingen vill äta medicin i onödan liksom. Vill bara att du ska veta att TCA:s och MAO-hämmare är otroligt bra mot långvarig depression och ångest och det är den vägen man får gå om man inte lyckas på andra sätt. Terapi, meditation och fysisk träning är en annan väg att gå om man vill försöka med det.

Du gör som du vill. Men neuroleptika mot sömnstörningar är verkligen ett sistahandsalternativ pga riskerna med det. SBU avråder det bestämt i sina rapporter.

Pratar vi depression/ångest eller sömnstörning nu?

Jag har ju fungerande medicinering mot depression och ångest. Tills mirtan kom in i bilden, hoppas jag mår bättre snart, slutat med den nu.

Jag vill inte ta neuroleptika men Theralen är väl okej periodvis, även Nozinan än så länge, om jag inte tar det varje dag i flera månader.

Vet inte vad jag ska föreslå till läkaren angående sömnen. :-)Crying Vill inte få "missbrukarstämpel" om jag ber om starkare saker. :-)Crying
Zima33

Inläggav Sheyen » 2015-08-28 21:58:36

MsTibbs skrev:Jag kryssade i de primära:
Propavan/theralen/lergigan
Stilnoct/imovane
Seroquel + övrig neuroleptika

De jag har nu, varav de fetstilta kan påverka sömnen:
[...]
Zyprexa[/b] [...]

No fucking shit. Kan vara den värsta medicinen som jag någonsin har tagit! :lol:
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav kiddie » 2015-08-28 22:48:17

Zima33 skrev:Buspiron är den bästa medicin jag haft mot ångest och dep, så varför byta ut den. Jag mådde bra (förutom att jag inte kunde sova regelbundet) innan jag började ta mirta. :(

Den "ska" ju hjälpa mot dep och Voxra "ska" ju ge ångest. Hoppas du har en läkare som kan tänka utanför ramarna med dig. Har själv reagerat "som man inte ska" på vissa mediciner, men ett tag hade jag en doktor som instinktivt fattade vad för "sort" jag var och fattade vilka mediciner som passar vilka.

Önskar jag kunde klona honom och skicka ut till andra. Kanske finns en medicin som inte normalt används till just sömn men som skulle få dig att sova gott... :-)063
kiddie
Inaktiv

Inläggav Tantaly » 2015-08-28 22:55:59

Zima33 skrev:
Tantaly skrev:Lugn nu. Jag pratar om att generellt så kan det vara så :wink:.

Pratar vi depression/ångest eller sömnstörning nu?

Jag har ju fungerande medicinering mot depression och ångest. Tills mirtan kom in i bilden, hoppas jag mår bättre snart, slutat med den nu.

Jag vill inte ta neuroleptika men Theralen är väl okej periodvis, även Nozinan än så länge, om jag inte tar det varje dag i flera månader.

Vet inte vad jag ska föreslå till läkaren angående sömnen. :-)Crying Vill inte få "missbrukarstämpel" om jag ber om starkare saker. :-)Crying

Vi pratar om sömnstörningar och hur man går tillväga med dessa :) Tanken var väl att göra en omröstning för att se vanliga sömnmedel som används. Sömnproblem går däremot hand i hand med depression och ångest där antidepressiv grundmedicinering kan bota insomnia utan att behöva allt för starka sömnmediciner som benzo och neuroleptika.

Du säger att det funkar men samtidigt vet du inte hur andra mediciner skulle funka mot sömnen :wink:

Vet inte vilket tips jag ska ge dig i övrigt mer än att ta det lugnt med neuroleptikan men det gör du ju redan. Zolpidem och zopiklon går ju att använda i perioder också. Ganska harmlösa preparat egentligen. Det som händer till slut är att de slutar fungera bara.
Tantaly
Inaktiv

Inläggav Zima33 » 2015-08-29 23:03:56

Tantaly skrev:
Du säger att det funkar men samtidigt vet du inte hur andra mediciner skulle funka mot sömnen :wink:

Vet inte vilket tips jag ska ge dig i övrigt mer än att ta det lugnt med neuroleptikan men det gör du ju redan. Zolpidem och zopiklon går ju att använda i perioder också. Ganska harmlösa preparat egentligen. Det som händer till slut är att de slutar fungera bara.

Jag har ju testat mirta ... som jag blev sömnig av i början men mer deprimerad. Jag är hellre glad med oregelbunden sömn än deprimerad/seg med "bättre" sömn.
Zolpidem och zopiklon har jag båda två. :wink:
Zima33

Inläggav Zima33 » 2015-08-29 23:09:42

kiddie skrev:
Zima33 skrev:Buspiron är den bästa medicin jag haft mot ångest och dep, så varför byta ut den. Jag mådde bra (förutom att jag inte kunde sova regelbundet) innan jag började ta mirta. :(

Den "ska" ju hjälpa mot dep och Voxra "ska" ju ge ångest. Hoppas du har en läkare som kan tänka utanför ramarna med dig. Har själv reagerat "som man inte ska" på vissa mediciner, men ett tag hade jag en doktor som instinktivt fattade vad för "sort" jag var och fattade vilka mediciner som passar vilka.

Önskar jag kunde klona honom och skicka ut till andra. Kanske finns en medicin som inte normalt används till just sömn men som skulle få dig att sova gott... :-)063

Jo, min läkare är okej. Det är jag som föreslår meds :mrgreen: har hittills fått prova det jag vill utom en medicin.

Mirta är ju en sån som inte används för sömn egentligen, även alla neuroleptika är såna men jag har ju fattat nu att de är för starka för mig att ta hela tiden.

Har tänkt en del på Valdoxan (vidareutveckling av melatonin) men läst att många får mardrömmar av den. :-)003
Senast redigerad av Zima33 2015-08-29 23:11:17, redigerad totalt 1 gång.
Zima33

Inläggav slackern » 2015-08-29 23:11:03

Zima33 skrev:
Tantaly skrev:

Jag har ju testat mirta ... som jag blev sömnig av i början men mer deprimerad.

Så går många upp i vikt med den, jag gjorde det la på mig 10-15 kg.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Zima33 » 2015-08-29 23:13:36

slackern skrev:
Zima33 skrev:
Tantaly skrev:

Jag har ju testat mirta ... som jag blev sömnig av i början men mer deprimerad.

Så går många upp i vikt med den, jag gjorde det la på mig 10-15 kg.

Jag har pendlat 2-3 kg upp och ner varje månad sen jag började med den. :shock: Blev inte hungrigare i allafall.
Zima33

Inläggav Moggy » 2015-09-23 22:31:13

Har slutat med Zolpedem nu sen en vecka tillbaka. Ätit det i princip varje natt under 2 år.

De första dagarna trodde jag aldrig att jag skulle somna men det gick. Gick bättre och bättre de följande dagarna och sov faktiskt mycket bättre. Kände mig mer utvilad på morgonen och var inte lika seg. Drömde mer och intensivare.

Vet inte hur jag ska göra framöver. Känns bra att lägga ned dom ett tag för att bevisa att man inte är alltför beroende av dom.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav majvor » 2015-09-23 23:44:24

Jag rullar in mig i mitt tilltjatade tunga täcke från habiliteringen och somnar sött.
majvor
Inaktiv

Anslöt: 2015-06-10

Inläggav nano » 2015-09-24 11:49:20

Är glad att jag bara kan läga mig förutsatt att jag uppnått en viss trötthet, utan tillräcklig trötthet går det inte.

Så, lägger mig mellan lakanen och täcket, verkar som om ju tyngre täcke desto lättare somnar jag, upp till en gräns, 60 kg funkar inte.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav sugrövmanövern » 2015-09-24 12:10:25

Moggy skrev:Har slutat med Zolpedem nu sen en vecka tillbaka. Ätit det i princip varje natt under 2 år.

De första dagarna trodde jag aldrig att jag skulle somna men det gick. Gick bättre och bättre de följande dagarna och sov faktiskt mycket bättre. Kände mig mer utvilad på morgonen och var inte lika seg. Drömde mer och intensivare.

Vet inte hur jag ska göra framöver. Känns bra att lägga ned dom ett tag för att bevisa att man inte är alltför beroende av dom.
De kan under dessa år ha hjälpt dig att skapa bättre sömnrutiner och mindre oro inför sömnen. Så grattis om du kan lägga av med dem, det är precis så de optimalt ska fungera om man inte är kronisk insomiker tycker jag :-)Happy .
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Moggy » 2015-09-24 14:13:24

sugrövmanövern skrev:
Moggy skrev:Har slutat med Zolpedem nu sen en vecka tillbaka. Ätit det i princip varje natt under 2 år.

De kan under dessa år ha hjälpt dig att skapa bättre sömnrutiner och mindre oro inför sömnen. Så grattis om du kan lägga av med dem, det är precis så de optimalt ska fungera om man inte är kronisk insomiker tycker jag :-)Happy .

Ja, får hoppas att det är så det är. Mått rätt bra de senaste dagarna och det kan vara för att effekterna av substansen försvinner ur kroppen.

Nu tänker jag inte sluta för gott med dom, ser dom inte som speciellt farliga. Men helst vill jag ha det så att jag kan ta dom nån gång ibland vid behov. Har blivit orolig för beroende på sistone och nu vet jag att jag klarar mig utan dom.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Firkraag » 2015-09-28 21:40:01

Mirtazapin är ju helt underbar för både depressionen och sömnproblemen. Lätt att somna in, lätt att somna om ifall man vaknar och man känner sig helt återställd på morgonen alltså inga zombie-symptom som tex propavan ger en.
Firkraag

Anslöt: 2010-06-10

Inläggav geocache » 2015-09-29 4:23:34

Jag bockade för "Inget alls". När jag blir sömnlös tar jag en liten portion yoghurt eller liknande, lite flingor, kanske en macka till det, och sedan sätter jag mig att läsa en stund i någon bok. Sedan lägger jag mig, och efter mindre än fem minuter sover jag. :-)ZZZ :wink:
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav kiddie » 2015-09-29 19:24:04

Skulle vilja ha en ny sömnmedicin. Men hur tar man upp det utan att låta som en missbrukare? Utan att de tar bort sömnmedicinen helt? Och om man får testa ngt annat, hur får man tbx sin gamla om den nya inte funkar bra?

Det känns inte rättvist att man inte får det optimala bara för att man blir rädd att göra det värre för sig.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Zima33 » 2015-09-29 23:09:24

Firkraag skrev:Mirtazapin är ju helt underbar för både depressionen och sömnproblemen. Lätt att somna in, lätt att somna om ifall man vaknar och man känner sig helt återställd på morgonen alltså inga zombie-symptom som tex propavan ger en.

Jag var glad och mådde ovanligt bra innan jag började med mirtazapin, inom ett par dagar på 15 mg blev jag deprimerad. Visst, blev lite bättre sömn i början men det planade ut. Ångrar att jag provade den. :-)004
Zima33

Inläggav Tantaly » 2015-09-29 23:21:54

kiddie skrev:Skulle vilja ha en ny sömnmedicin. Men hur tar man upp det utan att låta som en missbrukare? Utan att de tar bort sömnmedicinen helt? Och om man får testa ngt annat, hur får man tbx sin gamla om den nya inte funkar bra?

Det känns inte rättvist att man inte får det optimala bara för att man blir rädd att göra det värre för sig.

Jag personligen kan få precis allt utskrivet av min läkare. Benzo, inga problem. Beror helt på pantientens inställning till medicinering och vilken historik det finns bakom. Tidigare missbruk eller "lathet" måendemässigt sett sätter käppar i hjulet direkt. Försök att vara neutral bara.

Tycker dock att rena sömnmedel bara bör användas i akuta kortsiktiga skeden. Man bör behandla orsaken till sömnproblemen istället. Något som nästan alltid är möjligt.
Tantaly
Inaktiv

Återgå till Aspergare och vården

Logga in