Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?
42 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
caracara skrev: --- Det egendomliga var att jag, när jag fyllde 65, blev av med BS. Hade nu Staten tänkt sig att det hela var på nåt sätt slut, att man inte behövde sällskap eller hjälp, att man var "frisk", plötsligt, utan problem med det sociala,( eller att man skulle lägga sig och dö) ? Nej. Naturligtvis inte: man skulle skaffa hemtjänst! Och DET kostar pengar. Det skaffade jag inte. Dock. Och är nu hemtjänst ett bra alternativ. Nä.
Statistiken för personer över 65 är rätt tydligt på detta faktum hur olika insatser fördelas. I följande rapport från socialstyrelsen på sidan 21 visas omsorgsinsatserna för personer över 65 år. År 2011 fanns det sammanlagt 1300 personer i riket med boendestöd som var över 65 år och sammanlagt 162 300 personer med hemtjänst. Hemtjänst är helt enkelt en insats mer riktad för äldre och boendestöd för folk med psykisk ohälsa och funktionshinder som behöver stöd i vardagen.
Skulle gissa att förändringen av insats var helt enkelt att du helt plötsligt räknades till äldreomsorgen och i äldreomsorgen är det hemtjänst och inte boendestöd som man får.
sugrövmanövern skrev: Det är min LSS-kurator som styrt upp så jag har fått boendestöd, men det är beviljat av en handläggare från socialtjänsten.
Vanligtvis samma biståndshandläggare tom. På mina papper står det "biståndshandläggare SoL/LSS" efter handläggarens namn.
Re: Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt li
Jag vet inte alls vart kommunen fått det ifrån. Men mina boendestödjare säger sig jobba med LSS - åtgärd. Men nä jag förstår inte heller vad de menar. Det är en LSS - handläggare som gjort utredningen och tagit beslutet om att jag är berättigad till stödinsatsen. Om det är det som gör att de tolkar det att det är under LSS. Vet ej. De verkar lite bakom flötet på kommunen så jag har noll koll.
sugrövmanövern skrev:Kostnaden i mitt fall är 295 kr i månaden, då kommer de en gång i veckan. Men det kan kosta uppemot 700 kr som mest beroende på hur ofta man har besök. Kanske mer. Hittar ingen taxa på nätet men vet folk som betalat så pass mycket i Umeå.
Det vet jag. Maxtaxan för boendestöd likväl som hemtjänst regleras SoL 8 kap 5§ (begränsningar återfinns i 6--8§§), här stadgas att månadsavgiften max får uppgå till en tolftedel av 48% av prisbasbeloppet per månad. Prisbasbeloppet i år är 44 500 kr vilket betyder att maxtaxan är 1750 kronor/månad.
Dock så begränsas också utgiftsutrymmet för boendestöd och hemtjänst av att det finns ett fastställt minimibelopp. Detta regleras i SoL 8 kap 6--8§§ för hur mycket minst du måste ha kvar efter betald hyra. Det är i normala fall för äldre omsorgstagare en tolftedel av 1,3546 av prisbeloppet (5023 kronor) för ensamstående, för sammanboende är det 1,1446 av prisbeloppet (4244 kronor) vardera. För yngre funktionshindrade rekommenderar socialstyrelsen att minimibeloppet är 10% högre än för äldre omsorgstagare.
Äldre:
NN har en inkomst på 10500
Hyran är på: 4500
Efter betald hyra har NN kvar 6000 kronor.
Maximal utgift för hemtjänst: 6000-5023 = 977 kronor.
Yngre:
Inkomst 10500
Hyra: 4500
6000-5525= 475 kronor.
Maximal utgift: 475 kronor/månad.
Minimibeloppet räknas dock ut efter individuella bedömningar. Ex. kan man om man behöver specialkost få höjt minimibelopp. Men generellt är det siffrorna ovan som gäller.
Så maxtaxan begränsas dels av prisbasbeloppet men också din inkomst. Hoppas det blev förståeligt nu..
Att de på kommunen är lite bakom flötet är nog tyvärr rätt vanligt, jag har boendestöd inom området "Vuxna med fysisk funktionsnedsättning" enligt deras beslutspapper och jag har då inte märkt av att jag har någon fysisk funktionsnedsättning.
kullan skrev:Det är en LSS - handläggare som gjort utredningen och tagit beslutet om att jag är berättigad till stödinsatsen.
Det är mycket möjligt. De flesta LSS-handläggare är biståndshandläggare för både LSS och SoL. Skulle gissa att alla biståndshandläggare enligt LSS även är det för SoL, helt enkelt för det är de smidigaste, annars skulle en annan handläggare får läsa in sig på fallet osv. Det är inget lustigt alls, men de förändrar ej lagstödet...
kullan skrev:Men mina boendestödjare säger sig jobba med LSS - åtgärd.
De kanske jobbar inom kommunens bemanningsenhet och har uppdrag enligt både LSS och SoL och rör ihop lagarna? Det är inte helt enkelt att hålla isär vilket stöd som ges enligt SoL och LSS och det är knappast så att boendestödjarna jobbar med biståndshandläggning dagligen...
Re: Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt li
Bemanningsenhet? De är anställda inom Ludvika Kommun och deras jobb är att ge stöd till folk med NPF-diagnoser och de som har rena psykiatriska diagnoser som svår kronisk depression tex. De är direktanställda av kommunen. Vet inte vad som nenas med bemanningsenhet.
kullan skrev:Bemanningsenhet? De är anställda inom Ludvika Kommun och deras jobb är att ge stöd till folk med NPF-diagnoser och de som har rena psykiatriska diagnoser som svår kronisk depression tex. De är direktanställda av kommunen. Vet inte vad som nenas med bemanningsenhet.
I min kommun har vi något som kallas "bemanningsenheten" och det är personer som jobbar där det behövs. Ibland i "mobila teamet" som är boendestöden, ibland i servicelägenhet, ibland i gruppbostad osv. De är fast anställda inom omsorgen men jobbar där de behöver folk.
Re: Sv: Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normal
marxisten skrev:kullan skrev:Bemanningsenhet? De är anställda inom Ludvika Kommun och deras jobb är att ge stöd till folk med NPF-diagnoser och de som har rena psykiatriska diagnoser som svår kronisk depression tex. De är direktanställda av kommunen. Vet inte vad som nenas med bemanningsenhet.
I min kommun har vi något som kallas "bemanningsenheten" och det är personer som jobbar där det behövs. Ibland i "mobila teamet" som är boendestöden, ibland i servicelägenhet, ibland i gruppbostad osv. De är fast anställda inom omsorgen men jobbar där de behöver folk.
Aha! Nä något sånt har de inte i min kommun. De har en sk fast vikariepool med folk som hoppar in då det fattas folk inom gruppen Boendestöd. Andra verksamheter har egna vikariegrupper.
kullan skrev:Aha! Nä något sånt har de inte i min kommun. De har en sk fast vikariepool med folk som hoppar in då det fattas folk inom gruppen Boendestöd. Andra verksamheter har egna vikariegrupper.
Låter som exakt samma sak snarare tycker jag. LSS och SoL-insatser tillhör samma förvaltning och därav är det ej omöjligt samma vikarier hoppar in på både boendestöd och ex servicelägenheter. Man vill ej ha för många vikarier. Så tror vikariepoolen är samma sak som bemanningen här.
marxisten skrev:kullan skrev:Aha! Nä något sånt har de inte i min kommun. De har en sk fast vikariepool med folk som hoppar in då det fattas folk inom gruppen Boendestöd. Andra verksamheter har egna vikariegrupper.
Låter som exakt samma sak snarare tycker jag. LSS och SoL-insatser tillhör samma förvaltning och därav är det ej omöjligt samma vikarier hoppar in på både boendestöd och ex servicelägenheter. Man vill ej ha för många vikarier. Så tror vikariepoolen är samma sak som bemanningen här.
Aha ok. Ja det kan ju heta olika i olka kommuner förstås.
Tack gode gud för privata alternativ!
Kommunerna verkar inte ha någon förståelse för det med att skicka samma personer gång efter annan.
Kommunerna verkar inte ha någon förståelse för det med att skicka samma personer gång efter annan.
Fenren skrev:Tack gode gud för privata alternativ!
Det fungerade bra i Norrköping och de var anställda av kommunen fick jag uppfattningen om.
Kollat mina papper, har inga beslut alls enligt SoL, bara LSS. Mitt boendestöd går in under en boendeform, dvs samma som om de erbjudit mig bostad.
marxisten skrev:kullan skrev:Ludvika kommun har gett mig boendestöd genom LSS. De hävdar att i LSS finns det en punkt som tar upp just borndestöd. Och jag betalar inte en krona.
Då får du gärna bifoga mig ett papper där det står att det är via LSS du har fått boendestöd som LAGSTÖD. Enligt vilken paragraf i LSS finner du detta? Det är ett väldigt känt och även omdebatterat faktum att ett sådant lagstöd ej finns i LSS (tyvärr) och det är även något som har under längre tid diskuterats att man skall ändra.
Boendestöd som insats beviljas via Socialtjänstlagen 4 kap 1§. Däremot så handläggs ofta ärenden av samma handläggare då de har hand om både SoL och LSS. Men lagstödet för boendestöd finns i SoL 4 kap 1§, inte enligt LSS.
Du kan läsa om det här:
Wikipedia - Boendestöd
Möjlighet att leva som andra (SOU 2008) om LSS
Ludvika kommun - Vad kan man få hjälp med enligt LSS?. Där finns inget om boendestöd.
Blanketten, för ansökan om boendestöd i Ludvika, vilken lag står överst på denna?
Stockholm läns landsting - Att hitta rätt vad står boendestöd under för lagstöd?
Ska jag ta fram mer för att motbevisa din föreställning om var lagstödet finns?
Så nej, boendestöd är inte en LSS insats, utan är en SoL-insats. Iaf enligt Socialstyrelsen och SOU-rapporter och andra texter från diverse förvaltningar (inkl. Ludvika). Du får ursäkta, men en SOU-rapport som påtalar de ej ingår i LSS litar jag mer på än ditt påstående om att boendestöd ingår i LSS.
Däremot är det ofta kostnadsfritt, men det är en helt annan sak. Insatser beviljas enligt lagstöd, och boendestödets lagstöd är i Socialtjänstlagen och inte i LSS utifrån den lagtext som finns idag.
Det finns ju en punkt i LSS som heter "Rådgivning och annat personligt stöd". "Annat personligt stöd" kan kanske omfatta boendestöd... En handläggare kan ju tolka som den vill. Är ju likadant med tandvårdsstödsintyget, det tolkas olika vem som har rätt till det.
Näe, de har inte gömt något boendestöd däri. I mitt fall består LSS råd och stöd i nuläget av att jag har en LSS-kurator som är liksom spindeln i nätet. Jag har tex nu kontaktat henne ang att jag vill dra ner på boendestödet för jag känner det är för betungande.Zima33 skrev: Det finns ju en punkt i LSS som heter "Rådgivning och annat personligt stöd". "Annat personligt stöd" kan kanske omfatta boendestöd... En handläggare kan ju tolka som den vill. Är ju likadant med tandvårdsstödsintyget, det tolkas olika vem som har rätt till det.
Hon hjälper mig även fixa tandvårdskort.
https://www.vll.se/default.aspx?id=28118&refid=28119
Personalen består av kuratorer, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, psykologer och i vissa fall skötare samt specialpedagoger.
(Så ser det ut i mitt landsting).
Specifikt om råd och stöd:
Vi ombeds ofta ge stöd inom följade områden; vardagsrutiner, relationer, fritid, ekonomi, kontakt med myndigheter, kommunikation samt frågor som rör sysselsättning. Den enskildes upplevda behov är utgångspunkten. Förändring av vardagssituationen är målet.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Boendestödet passar in under boende. Vissa kommuner tolkar det vitt, så att det inte bara handlar om att ge dig en bostad utan att hjälpa dig i den bostad du redan har. Kan tänka mig de kommuner som har det snålt tolkar det väldigt snävt så att BS inte kommer med.
caracara skrev:--- Det egendomliga var att jag, när jag fyllde 65, blev av med BS. Hade nu Staten tänkt sig att det hela var på nåt sätt slut, att man inte behövde sällskap eller hjälp, att man var "frisk", plötsligt, utan problem med det sociala,( eller att man skulle lägga sig och dö) ? Nej. Naturligtvis inte: man skulle skaffa hemtjänst! Och DET kostar pengar. Det skaffade jag inte. Dock. Och är nu hemtjänst ett bra alternativ. Nä.
Så allt stöd upphör när man fyllt 65 år, då behöver man inget stöd mer? Kan förstå det när det gäller daglig verksamhet, man får gå i pension precis som alla andra.
Men t ex kontaktperson och ledsagare behöver man ju lika mycket el mer när man blir äldre? Likaså boendestöd.
En boendestödjare ska ju se till att man kommer igång att göra det som behöver göras. Det är ju inte alls samma sak som hemtjänst. Hemtjänst får man väl inte bara för att man fyllt 65 år, utan man ska vara så fysiskt skröplig att man inte klarar av att städa (men då får man städat var tredje vecka). Om man inte klarar av att laga mat kommer de varje dag och värmer upp en matlåda. Det är mera hjälp än man behöver när man inte är fysiskt sjuk utan bara har igångsättningssvårigheter. Förutom behovsprövning innan man får någon hemtjänst så kostar det också en slant.
Återgå till Aspergare och vården