Konflikter och dålig bemötande
1 inlägg
• Sida 1 av 1
Konflikter och dålig bemötande
Jag har en vän som har börjar uppleva en drastiskt försämrad arbetsmiljö på sitt jobb och aspig-problemlösare som jag är så bestämde jag mig för att kolla runt på internet efter någon lösning eller förklaring till varför det blev så.
Chockerande nog så insåg jag att mycket av problemen som hon upplevde och beskrivningarna om det även passade in hyfsat bra här på forumet och då menar jag inte de positiva sidorna.
Alltså, konflikter och olika åsikter kommer det alltid vara när ett antal personer befinner sig på samma ställe oavsätt om det är ett fysiskt jobb eller ett internetforum. Men vad som gör att det påverkar miljön negativt är när konflikterna blir så pass infekterade att det tar över all annan form av umgänge.
Ältande och att gång efter annan dra upp tidigare motsättningar och missöden är det ingen som tjänar på utan folk tröttnar och slutar att lyssna men att ta upp det vid någon gång då och då under en saklig diskussion kan man däremot gynnas av.
Nu är inte det här heller direkt menat som att peka finger eller starta ytterligare en diskussion om vad som händer på forumet men jag tyckte det var rätt intressant läsning och tänkte att det kanske finns fler som ville läsa det.
Funkaportalen: Konflikter och dålig bemötande
Chockerande nog så insåg jag att mycket av problemen som hon upplevde och beskrivningarna om det även passade in hyfsat bra här på forumet och då menar jag inte de positiva sidorna.
Konflikt under uppsegling
Konflikter är en del av spelet på en arbetsplats. Bra arbetsplatser har en förmåga att lösa konflikter på ett sätt som leder verksamheten framåt. Bra arbetsplatser kan också skilja på sak och person. Det betyder att man kan vara kritisk till vad någon gjort eller vad någon förslår samtidigt som man går ut tillsammans och äter lunch och har det trevligt ihop.
Dåliga arbetsplatser kan vara nästan helt förlamade av inre konflikter. Då kan du hamna i en situation där förväntas ”välja sida”. Är du med eller mot oss? Sådana arbetsplatser är inte bra.
Alltså, konflikter och olika åsikter kommer det alltid vara när ett antal personer befinner sig på samma ställe oavsätt om det är ett fysiskt jobb eller ett internetforum. Men vad som gör att det påverkar miljön negativt är när konflikterna blir så pass infekterade att det tar över all annan form av umgänge.
Låt inte tidigare oförrätter skvätta över
Om man hela tiden tar upp hur orättvist man blivit behandlad på tidigare arbetsplatser och hur illa samhället/arbetsgivare/politiker och andra skumma typer behandlat en så stänger folk av. Man blir en gnällspik. Ransonera istället dessa berättelser och sätt in dem vid väl valda tillfällen. Då ger de större effekt!
Ältande och att gång efter annan dra upp tidigare motsättningar och missöden är det ingen som tjänar på utan folk tröttnar och slutar att lyssna men att ta upp det vid någon gång då och då under en saklig diskussion kan man däremot gynnas av.
Nu är inte det här heller direkt menat som att peka finger eller starta ytterligare en diskussion om vad som händer på forumet men jag tyckte det var rätt intressant läsning och tänkte att det kanske finns fler som ville läsa det.
Funkaportalen: Konflikter och dålig bemötande