Det går åt helvete!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Det går åt helvete!

Inläggav alixha » 2015-08-15 19:44:06

Ville gärna tipsa om denna krönikan.
Tyckte att detta var bra skrivet, för det stämmer ju, tycker jag!

Det kanske börjar bli lite tjatigt nu om allt invandringssnack men det är ju ändå aktuellt så jag tycker att det är värt att läsa och fundera på.

Utdrag:
Det kommer att gå åt helvete om vi inte börjar prata med varandra!
Det brutala knivmordet på Ikea visar hur sårbar och sargad den politiska trovärdigheten är när det gäller asyl och invandringspolitik.

Hur ska vi förstå varandra och få till ett samtal? Vi lever med hatet och attentat mot asylförläggningar, tiggare och invandrare, det har blivit en del av vardagen. Är Sverige rasistiskt? Nej, absolut inte! Tvärtom vi är uppfödda i ett mångkulturellt samhälle, det vår styrka och tillgång. Men vi är också vana med att få prata och ventilera och fråga om saker vi inte förstår, ogillar eller vill ha ändring på. Det går inte i dag med nolltolerans, åsiktspoliser och tigande politiker.

Hela krönikan:
http://www.expressen.se/kronikorer/lott ... -varandra/
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Det går åt helvete!

Inläggav plåtmonster » 2015-08-15 19:51:04

Expressen har förstås aldrig gett uttryck för nolltolerans, åsiktspoliser och tigande politiker ;)

Problemet är att man inte förankrat viktiga beslut hos den större delen av befolkningen och bedrivit verksamheten på ett ansvarsfullt sätt. Det där sista haltar även i många andra ofantligt styrda verksamheter.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Det går åt helvete!

Inläggav Moggy » 2015-08-15 20:17:54

Ska man kunna prata om det så måste man erkänna de problem som finns och inte bara förklara bort det med att det är "sociala strukturer" och liknande som orsakar problemen. Så länge problemen inte erkänns så kommer vi aldrig att kunna mötas och prata om ämnet.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Det går åt helvete!

Inläggav elle » 2015-08-16 7:49:15

Moggy skrev:Så länge problemen inte erkänns så kommer vi aldrig att kunna mötas och prata om ämnet.

+1

Gäller väl alla möjliga problem . Kan man inte diskutera öppet kan man inte heller gå vidare och det blir ingen förändring .

Apropå knivdådet på IKEA . Ingen verkar bryr sig om familjen till kvinnan och hennes son . Allt fokus läggs på förövare från allra första början . Jag bryr mig inte om att gärningsmannenn " mår dåligt ".
elle

Anslöt: 2011-01-09

Det går åt helvete!

Inläggav Puzzle » 2015-08-16 14:45:20

Ja, personligen så blev jag nog i det närmsta lika chockad av att höra om attentatet mot asylboendet som IKEA-dådet. Mannen var ju inte ens kvar där, vad är det för pöbelfasoner..? Man blir ju trött över att folk varken verkar kunna tänka eller tala utan att ta till storsläggan.

Inte konstigt att det går åt helvete då.
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Det går åt helvete!

Inläggav plåtmonster » 2015-08-16 22:30:06

elle skrev:Apropå knivdådet på IKEA . Ingen verkar bryr sig om familjen till kvinnan och hennes son . Allt fokus läggs på förövare från allra första början . Jag bryr mig inte om att gärningsmannenn " mår dåligt ".
Saken är väl den att det är tråkigt vad som hänt kvinnan och hennes son men det finns inte så mycket att göra. Däremot kan man förhindra fler dåd genom att se över situationen med gärningspersoner. T.ex begränsad utevistelse vid beslutad avvisning mm.

Puzzle skrev:Ja, personligen så blev jag nog i det närmsta lika chockad av att höra om attentatet mot asylboendet som IKEA-dådet. Mannen var ju inte ens kvar där, vad är det för pöbelfasoner..?
De utgår väl från att det kan finnas fler personer som ligger nära till att begå våldsdåd där? Det finns ju en hel del problem med militanta islamister. Som dessutom ger sig på kristna flyktingar. Det sänder också ett politiskt budskap till statsledningen att misslyckandet att förhindra dåd som dessa har konsekvenser.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Det går åt helvete!

Inläggav Puzzle » 2015-08-16 22:47:58

plåtmonster skrev:
Puzzle skrev:Ja, personligen så blev jag nog i det närmsta lika chockad av att höra om attentatet mot asylboendet som IKEA-dådet. Mannen var ju inte ens kvar där, vad är det för pöbelfasoner..?
De utgår väl från att det kan finnas fler personer som ligger nära till att begå våldsdåd där? Det finns ju en hel del problem med militanta islamister. Som dessutom ger sig på kristna flyktingar. Det sänder också ett politiskt budskap till statsledningen att misslyckandet att förhindra dåd som dessa har konsekvenser.

Fast samtidigt så är ju inte asylboendena uppdelade utan det är muslimer, kristna, kvinnor och barn som bor vägg i vägg i samma bostad. Tanken att någon fått för sig att tutta på det är som sagt nästintill lika chockerande för mig, men då är jag väl plågsamt medveten om att vissa har väldigt svårt för det där med att tänka.. :wink:
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in