Drömboendet
Drömboendet
Angående alla timmerstugor så kommer jag ju att tänka på "Timber Kings", ett program om ett företag som gör fantastiska (ekonomist orealistiska) timmerhus. Kanske inte direkt något som jag skulle vilja bo i för jag skulle bli galen av allt trä men snyggt är det ju ändå.
(Tror inte det är samma hus men ändå).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Drömboendet
Det där är inte någon timmerstuga, det är ett timmerpalats. Det här är en timmerstuga:
Drömboendet
Jag sa faktiskt timmerhus så det vet jag redan. Jag fick bara den logiska materialmässiga kopplingen i skallen. Tegelhus - tegelpalats, samma sak.
..Och det där är ingen riktigt timmerstuga, riktiga timmerstugor har grästak det vet väl alla?
..Och det där är ingen riktigt timmerstuga, riktiga timmerstugor har grästak det vet väl alla?
Drömboendet
Ja, det där är nog så nära en riktig timmerstuga man kan kan komma. Inte ens några fönster, enbart material man hämtat själv ur naturen.
Drömboendet
Huggorm skrev:Ja, det där är nog så nära en riktig timmerstuga man kan kan komma. Inte ens några fönster, enbart material man hämtat själv ur naturen.
Jajamen, och vill man kunna se någonting så måste man ha stearinljus eller fotogenlampor, inga nymodigheter som ficklampor eller smartphones inte.
Farsan har en sån mitt ute i skogen, var ett sjukt roligt ställe att ha pokerkvällar och fyllofester i.
Drömboendet
Huggorm skrev:Jag har alltid drömt om att bo någon gammal nedlagd kvarn. Det skall vara avsides och ingå en kvarndamm. Kanske som på bilden, men helst inte tre våningar högt.
Vilken vacker höstbild.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Re: Drömboendet
Vi har ett hus härutöver med tillhörande kvarn och kvarndamm som nyligen var till salu. Tokfint där med ett vackert litet vattenfall och allt.
Drömboendet
Varför köpte du det inte till mig?tahlia skrev:Vi har ett hus härutöver med tillhörande kvarn och kvarndamm som nyligen var till salu. Tokfint där med ett vackert litet vattenfall och allt.
Re: Drömboendet
Huggorm skrev:Varför köpte du det inte till mig?tahlia skrev:Vi har ett hus härutöver med tillhörande kvarn och kvarndamm som nyligen var till salu. Tokfint där med ett vackert litet vattenfall och allt.
Jag kom fram till att jag var alldeles för klumpig för en lyckad karriär som bankrånare.
Re: Sv: Drömboendet
Blir säkert en jättebra majbrasa.Puzzle skrev:Angående alla timmerstugor så kommer jag ju att tänka på "Timber Kings", ett program om ett företag som gör fantastiska (ekonomist orealistiska) timmerhus. Kanske inte direkt något som jag skulle vilja bo i för jag skulle bli galen av allt trä men snyggt är det ju ändå.
Det där är en friggebod.Huggorm skrev:Det där är inte någon timmerstuga, det är ett timmerpalats. Det här är en timmerstuga:
Drömboendet
slackern skrev:Blir säkert en jättebra majbrasa.Puzzle skrev:Angående alla timmerstugor så kommer jag ju att tänka på "Timber Kings", ett program om ett företag som gör fantastiska (ekonomist orealistiska) timmerhus. Kanske inte direkt något som jag skulle vilja bo i för jag skulle bli galen av allt trä men snyggt är det ju ändå.
Mja... Blir nog mycket glas att plocka igen.
Tjänar säkert in pengarna snabbt om du installerar en vattenturbin och generator.tahlia skrev:Huggorm skrev:Varför köpte du det inte till mig?tahlia skrev:Vi har ett hus härutöver med tillhörande kvarn och kvarndamm som nyligen var till salu. Tokfint där med ett vackert litet vattenfall och allt.
Jag kom fram till att jag var alldeles för klumpig för en lyckad karriär som bankrånare.
Drömboendet
Puzzle skrev:Angående alla timmerstugor så kommer jag ju att tänka på "Timber Kings", ett program om ett företag som gör fantastiska (ekonomist orealistiska) timmerhus. Kanske inte direkt något som jag skulle vilja bo i för jag skulle bli galen av allt trä men snyggt är det ju ändå.
Timmerhus associerar jag med hantverksmässighet och enkla men funktionella metoder.
När expertisen exploaterar sånt för att tjäna pengar är det inte kul längre.
För min del kunde det där huset lika gärna ha varit gjutet i betong.
Drömboendet
Dagobert skrev:Timmerhus associerar jag med hantverksmässighet och enkla men funktionella metoder.
När expertisen exploaterar sånt för att tjäna pengar är det inte kul längre.
För min del kunde det där huset lika gärna ha varit gjutet i betong.
Tjah. Personligen så kan jag tycka att det fortfarande imponerande hantverk även om det kanske inte är i samma "klassiska" stil som man är van men jag förstår vad du menar.
Trappan hade jag gärna haft någonstans för jag gillade det där att den slingrar sig runt trädstammen men då måste resten av huset ha någon annan färg för det där riktigt svider i ögonen att kolla på för länge.
Drömboendet
Troligtvis har de lackat träet just för att behålla den gula färgen. Man kan beställa utan lack och då får träet med tiden en vacker grå färg. Ja, exakt som på timmerstugan med grästaket som du visade bild påPuzzle skrev:Trappan hade jag gärna haft någonstans för jag gillade det där att den slingrar sig runt trädstammen men då måste resten av huset ha någon annan färg för det där riktigt svider i ögonen att kolla på för länge.
Drömboendet
Huggorm skrev:Troligtvis har de lackat träet just för att behålla den gula färgen. Man kan beställa utan lack och då får träet med tiden en vacker grå färg. Ja, exakt som på timmerstugan med grästaket som du visade bild påPuzzle skrev:Trappan hade jag gärna haft någonstans för jag gillade det där att den slingrar sig runt trädstammen men då måste resten av huset ha någon annan färg för det där riktigt svider i ögonen att kolla på för länge.
Tror du? Jag funderar över vad det är för träslag för dom det är ju ordentliga stockar det där. Visst är det säkert behandlat också men jag funderar över om träet i sig är skrikigare orange.
Drömboendet
Möjligtvis är det så. Jag gissar att stugan/palatset finns någonstans i nordvästra delarna av amerika, antingen British Columbia eller Alaska. Så det borde vara sitkagran, douglasgran eller vitgran. Jag vet inte om någon av dom förblir gul men jag tvivlar på det. Trä har en tendens att gråna, det gäller nästan alla träslag som utsätts för solljusPuzzle skrev:Tror du? Jag funderar över vad det är för träslag för dom det är ju ordentliga stockar det där. Visst är det säkert behandlat också men jag funderar över om träet i sig är skrikigare orange.
Drömboendet
Huggorm skrev:Möjligtvis är det så. Jag gissar att stugan/palatset finns någonstans i nordvästra delarna av amerika, antingen British Columbia eller Alaska. Så det borde vara sitkagran, douglasgran eller vitgran. Jag vet inte om någon av dom förblir gul men jag tvivlar på det. Trä har en tendens att gråna, det gäller nästan alla träslag som utsätts för solljusPuzzle skrev:Tror du? Jag funderar över vad det är för träslag för dom det är ju ordentliga stockar det där. Visst är det säkert behandlat också men jag funderar över om träet i sig är skrikigare orange.
Ja jag är nog inte tillräckligt insatt för att försöka argumentera mot det, var mest en tanke.
Finns ett gräsligt timmerhus till försäljning på en egen ö i Mälaren. Bara för läget skulle jag kunna köpa det men skulle riva huset som är nybyggt.Puzzle skrev:Huggorm skrev:Möjligtvis är det så. Jag gissar att stugan/palatset finns någonstans i nordvästra delarna av amerika, antingen British Columbia eller Alaska. Så det borde vara sitkagran, douglasgran eller vitgran. Jag vet inte om någon av dom förblir gul men jag tvivlar på det. Trä har en tendens att gråna, det gäller nästan alla träslag som utsätts för solljusPuzzle skrev:Tror du? Jag funderar över vad det är för träslag för dom det är ju ordentliga stockar det där. Visst är det säkert behandlat också men jag funderar över om träet i sig är skrikigare orange.
Ja jag är nog inte tillräckligt insatt för att försöka argumentera mot det, var mest en tanke.
Drömboendet
Saknar rekreationsytor för att röra på sig annat i en cirkelPuzzle skrev:Verkar inte det här lockande då?
Källare?Julianus skrev:Det här är ett fint hus
Och så ska det vara med garage, naturligtvis
Gratis elenergi! Eller tänker man på fel saker då?Huggorm skrev:Jag har alltid drömt om att bo någon gammal nedlagd kvarn. Det skall vara avsides och ingå en kvarndamm. Kanske som på bilden, men helst inte tre våningar högt.
Skulle det inte bli väääääldigt långt från det minsta sällskap man övh kan önska sig?annorlunda skrev:Ett timmerhus i Alaskas eller Kanadas ödemarker.
Något iaf jag blir fundersam på är hur de skall värma upp det där huset mitt i ingenstans?[url]Puzzle[/url] skrev:Angående alla timmerstugor så kommer jag ju att tänka på "Timber Kings", ett program om ett företag som gör fantastiska (ekonomist orealistiska) timmerhus. Kanske inte direkt något som jag skulle vilja bo i för jag skulle bli galen av allt trä men snyggt är det ju ändå.
Hur hindras fukten från gräset att tränga in i bostaden?Puzzle skrev:..Och det där är ingen riktigt timmerstuga, riktiga timmerstugor har grästak det vet väl alla?
Rätta tänket ..slackern skrev:Blir säkert en jättebra majbrasa.
Stänger man inte in i fukt då och får problem med t.ex mögel?Huggorm skrev:Troligtvis har de lackat träet just för att behålla den gula färgen. Man kan beställa utan lack och då får träet med tiden en vacker grå färg.
Vad kostar det?slackern skrev:Finns ett gräsligt timmerhus till försäljning på en egen ö i Mälaren. Bara för läget skulle jag kunna köpa det men skulle riva huset som är nybyggt.
(antar att det inte finns någon t-bana framdraget )
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Drömboendet
Sökte lite snabbt efter ett examensarbeter om läkande miljöer, jag var nyfiken på speciellt psykiatrin, och är det fortfarande. Hittade i farten bara detta:
http://www.skanskan.se/article/20130629/MALMO/130629312/-/fick-bygglov--for-en-tradkoja
http://www.skanskan.se/article/20130629/MALMO/130629312/-/fick-bygglov--for-en-tradkoja
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Drömboendet
Många skulle kanske vilja ha en:
http://www.kth.se/sth/forskning/chb/forskningsprojekt/vaxthuset-pa-berga/nyheter/vaxthuset-pa-plats-i-berga-1.350154
http://www.kth.se/sth/forskning/chb/forskningsprojekt/vaxthuset-pa-berga/nyheter/vaxthuset-pa-plats-i-berga-1.350154
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Återgå till Intressanta intressen