Punkig poet med cp vägrar vara gullig

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2015-08-06 2:52:36

Ja, vem förväntar sig att just funktionshindrade ska vara gulliga? Tydligen finns det folk som gör det. Men cp-skadade och andra funktionshindrade kan förstås vara lika otrevliga och aggressiva som alla andra.

UNT Kultur skrev:Han är van vid nedlåtande reaktioner.

– Jag är ute och tar en öl då och då. Ganska ofta, faktiskt. Då händer det att folk kommer fram till någon av mina polare och säger: Vad bra att du tar ut cp-råttan och rastar honom.
http://www.unt.se/kultur-noje/vagrar-va ... 06710.aspx

Vad i helvete? Men folk vräker väl ur sig vad som helst när de är fulla. Kan tänka mig att många tror att kompisar har med honom för att vara snälla. Det är förstås med honom för att de gillar honom.

Håkan Pettersson vill inte vara till lags. Det kommer tydligt till uttryck i en aktuell Svt-dokumentär om honom, med den talande titeln "Hör mina ord som står raka, hårda". Filmen är ett naket porträtt av en människa som kämpar, med sina texter, sina relationer och den grava cp-skada som kräver assistens dygnet runt.

Bilden är allt annat än förskönande. I en scen blir han så förbannad på en vän att han river ned glasen från bordet. I en annan ropar han på en starköl klockan sex på morgonen.

Låter inte lätt att jobba som assistent åt honom.

I en av sina krönikor går han till angrepp mot personliga assistenter med felriktade moderskänslor och en fäbless för att tala i "vi"-form: "täpp igen käften med en stor brownie så att du kvävs i din egen enfaldiga dumhet".

Ilskan kan vara inspiration till mycket. I hans fall till krönikor och poesi:
Håkan Petterssons texter är ofta humoristiska och poetiska, men också dräpande, sylvassa, arga: "Ilskan har varit mitt trogna sällskap och sviker mig aldrig."

Här tre av hans favoritböcker:
Röda rummet av August Strindberg
Postverket av Charles Bukowski
Jack av Ulf Lundell

Det är bara Röda rummet som jag själv läst (vi läste den i gymnasiet).

Här är Håkan Petterssons sida med dikter, krönikor, noveller och serien CP-Råttan: http://www.hakanpettersson.net/index.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Puzzle » 2015-08-06 10:26:29

Sånt därt gillar jag! Personer med olika psykiska och fysiska problem behöver ta mer plats och visa att det är lika stor skillnad mellan oss som vilka andra människor som helst. :)

Blev sugen att köpa något som support men får se vad plånboken tillåter.
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-07 19:20:05

-Mycket intressant.

Återkommer med ett utförligare inlägg längre fram.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav plåtmonster » 2015-08-07 22:50:03

personliga assistenter med felriktade moderskänslor och en fäbless för att tala i "vi"-form

Anar en viss paternalisering. Låt oss hoppa man kan fixa robotassistenter om man någonsin behöver hjälp för att klara sig själv.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Savanten Svante » 2015-08-07 23:04:43

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in