Misshandlad aspergare - inget åtal såvida mobbarna läser på

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Puzzle » 2015-08-06 13:19:33

Gavin Joseph, en tonåring från New Baden, Illinois med Asperger syndrom blev i slutet av Juni svårt misshandlad av sina "klasskamrater" för dom ansåg att han var konstig och läskig. Skadorna blev bland annat en hjärnskakning, en fraktur på näsbenet och en ordentligt blåtira.

(Vet inte hur känsliga folk är men jag lägger bilden i en spoiler ändå).
Spoiler: visa
2A43610000000578-0-image-a-3_1436160026798.jpg

Men istället för att anmäla mobbarna så bestämde han sig för att det räckte med att dom skulle skriva var sin uppsats angående Aspergers samt att dom, med sällskap av deras familjer, skulle se en 20 minuter lång video som han själv gjorde angående sin diagnos och hur deras attack påverkade honom.

Hans mamma var såklart både stolt över hur väl han hanterade händelsen och förfärad över hur lågt personer kan sjunka för att någon är annorlunda så hon skrev ett långt inlägg på facebook (som tyvärr verkar vara borttaget men en del av det finns här) som fick mycket uppmärksamhet och avslutades med:

Daily Mail skrev:'If you are reading this, I hope you talk to your teens, tell them about disabilities you can't see, teach them to be tolerant of people that are different, teach them that if they continuously see someone alone that maybe it is not their choice to be alone, remind them to ask questions first and get to know one another.'

Nyheten har (chockerande nog) faktiskt även tagits upp i Aftonbladet märkte jag precis nu;

Aftonbladet skrev:”Om du läser det här hoppas jag att du pratar med dina tonåringar. Berätta för dem om funktionsnedsättningar som man inte kan se, lär dem att vara toleranta mot människor som är annorlunda”, skriver Cortnie i inlägget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Inläggav Fenren » 2015-08-06 13:22:13

Hm...
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Puzzle » 2015-08-06 13:26:52

Fenren skrev:Hm...

Hm? Hur menar du?
Puzzle

Inläggav Fenren » 2015-08-06 13:36:47

Puzzle skrev:

Hm? Hur menar du?

Intressant och udda.

Vet verkligen inte vad jag tycker. Är det genialiskt, korkat, kontraproduktivt eller sött?
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Puzzle » 2015-08-06 13:50:51

Fenren skrev:
Puzzle skrev:

Hm? Hur menar du?

Intressant och udda.

Vet verkligen inte vad jag tycker. Är det genialiskt, korkat, kontraproduktivt eller sött?

Aha, du tänkte så. Ja jag funderar i dom banorna också så jag vet inte riktigt heller men jag tycker åtminstone att det är väldigt storsint av honom att ge dom en chans att faktiskt förstå vad det är dom har gjort, frågan är ju om dom är smarta nog att ta till sig det.

En bild till från innan misshandeln (för jag har gått och kärat ner mig något.... :wink: ).
gavin_article2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle

Inläggav Winterblues » 2015-08-06 13:56:31

Jag tycker det var bra gjort av honom :) Speciellt när det får lite uppståndelse i sociala medier (även om det kunde vart mer). Detta är säkert personer han träffar på i vardagen. Att han skulle anmält dem för en så pass mild misshandel skulle väl max gett dem lite böter och samhällstjänst. Hans alternativ var mer konstruktivt :)
Winterblues

Anslöt: 2011-08-27

Inläggav Puzzle » 2015-08-06 14:03:10

Winterblues skrev:Jag tycker det var bra gjort av honom :) Speciellt när det får lite uppståndelse i sociala medier (även om det kunde vart mer). Detta är säkert personer han träffar på i vardagen. Att han skulle anmält dem för en så pass mild misshandel skulle väl max gett dem lite böter och samhällstjänst. Hans alternativ var mer konstruktivt :)

Där har du ju en poäng. :)
Puzzle

Inläggav slackern » 2015-08-06 14:25:39

Puzzle skrev:
Winterblues skrev:Jag tycker det var bra gjort av honom :) Speciellt när det får lite uppståndelse i sociala medier (även om det kunde vart mer). Detta är säkert personer han träffar på i vardagen. Att han skulle anmält dem för en så pass mild misshandel skulle väl max gett dem lite böter och samhällstjänst. Hans alternativ var mer konstruktivt :)

Vad jag har förstått skedde detta i USA, där ser det nog lite annorlunda ut i och med att ungdomar kan dömmas till ungdomsfängelse. Sedan beror det lite på vilken samhällsgrupp föräldrarna kommer från om dom har råd med en bra advokat som kan få dom frikända eller inte.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Re: Misshandlad aspergare - inget åtal såvida mobbarna läser

Inläggav tahlia » 2015-08-06 14:34:04

I en nästan perfekt värld skulle det han väljer att göra vara spot on. I den här världen är jag rädd för att det är naivt. Å andra sidan är jag cyniker så man ska nog inte lyssna på mig heller.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Winterblues » 2015-08-06 14:41:00

slackern skrev:
Puzzle skrev:

Vad jag har förstått skedde detta i USA, där ser det nog lite annorlunda ut i och med att ungdomar kan dömmas till ungdomsfängelse. Sedan beror det lite på vilken samhällsgrupp föräldrarna kommer från om dom har råd med en bra advokat som kan få dom frikända eller inte.

Indeed. Men jag tror att detta alternativ faktiskt gynnar honom bättre hursomhelst. Den här typen av brott är ju väldigt vanlig tyvärr.
Winterblues

Inläggav Puzzle » 2015-08-06 14:43:10

tahlia skrev:I en nästan perfekt värld skulle det han väljer att göra vara spot on. I den här världen är jag rädd för att det är naivt. Å andra sidan är jag cyniker så man ska nog inte lyssna på mig heller.

Tjah. Mobbare är ju inte direkt kända för att vara dom vassaste knivarna i lådan och deras föräldrar är väl tyvärr oftast måttligt brydda men jag gillar att åtminstone låtsas att folk har något mellan öronen som ibland kan triggas igång... :wink:
Puzzle

Inläggav Winterblues » 2015-08-06 14:43:51

tahlia skrev:I en nästan perfekt värld skulle det han väljer att göra vara spot on. I den här världen är jag rädd för att det är naivt. Å andra sidan är jag cyniker så man ska nog inte lyssna på mig heller.

jag är också rätt cynisk. Men jag ser bara två alternativ, antingen detta eller att åka dit och slå ned dem i samma anda, framför deras familjer.
Om han anmäler så ökar bara bitterheten mot honom, och utanförskapet blir inte bättre.
Winterblues

Inläggav plåtmonster » 2015-08-06 16:45:04

Puzzle skrev:Nyheten har (chockerande nog) faktiskt även tagits upp i Aftonbladet märkte jag precis nu;

Aftonbladet skrev:”Om du läser det här hoppas jag att du pratar med dina tonåringar. Berätta för dem om funktionsnedsättningar som man inte kan se, lär dem att vara toleranta mot människor som är annorlunda”, skriver Cortnie i inlägget.

Chefredaktören har säkert slagit i huvudet ordentligt.. :P
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Puzzle » 2015-08-06 16:58:23

plåtmonster skrev:
Puzzle skrev:Nyheten har (chockerande nog) faktiskt även tagits upp i Aftonbladet märkte jag precis nu;

Chefredaktören har säkert slagit i huvudet ordentligt.. :P

Ja det måste ju vara något sånt, ska kanske skicka ett "krya på dig"-kort åt stackarn... :wink:
Puzzle

Inläggav antonius » 2015-08-06 17:05:01

+1
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Alien » 2015-08-08 16:18:01

Det kännas nästan som att att aspergare måste be om ursäkt för sin existens. Varför ska man behöver förklara att man är annorldunda? Borde det inte vara självklart att man inte har rätt att misshandla någon alls, hur "konstig" man än tycker att den är.

In i ungdomsfängelse med dem bara, tycker jag. :x icon

Men det är möjligt att en del andra får upp ögonen för vad AS innebär nu.

Om de öht brytt sig om "hur deras attack påverkade honom" skulle de inte misshandlat honom öht. Varför misshandlar man folk oprovocerat om man inte har vissa psykopatiska/sadistiska drag och gillar att skrämma och göra illa andra människor?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2015-08-08 21:06:25

Alien skrev:Varför misshandlar man folk oprovocerat om man inte har vissa psykopatiska/sadistiska drag

Det är deras naturliga instikt att banka ner de som skiljer sig från flocken. Det är bara att betrakta de som gorillor och behandla de därefter.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in