Den stora faktatråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Den stora faktatråden

Inläggav aspiemason » 2015-05-02 22:29:13

Barnen gör rätt när dem äter en smörgås eller en hamburgare. Dem vänder den upp och ner. Funkar väldigt bra med hamburgare så slipper man få all sallad och dressing i knät. :-)Happy
aspiemason

Anslöt: 2015-05-01

Den stora faktatråden

Inläggav Puzzle » 2015-05-15 23:16:00

mondo beyondo skrev:Ge mig värdelöst vetande :) Intressanta fakta och teorier välkomnas, dina eller andras, nytt eller gammalt, lite eller mycket, smått eller stort, allt eller nåt!

"Värdelöst vetande", min specialitet! :wink:

En av dom tidigare upplagorna av Rödluvan är förbjuden i USA för den där "flaskan med saft" råkar egentligen vara en flaska vin och amerikanerna vill ju så klart inte ge barnen fel bild av alkohol. :P

Harry Potter är också förbjuden i USA på grund av att den kan få barnen att tro på hemskheter som Wicca och bryta mot reglerna.

Det finns en webbsida World Births and Deaths, Simulated in Real-Time (Beta) som (åtminstone är tänk) att visa varje gång någon föds eller dör i världen. Hur sanningsenlig den är går nog att diskutera.

Det finns en relativt ny "filosofi" att vi lever i en dator simulation.
The Simulation Argument skrev:ABSTRACT. This paper argues that at least one of the following propositions is true: (1) the human species is very likely to go extinct before reaching a “posthuman” stage; (2) any posthuman civilization is extremely unlikely to run a significant number of simulations of their evolutionary history (or variations thereof); (3) we are almost certainly living in a computer simulation. It follows that the belief that there is a significant chance that we will one day become posthumans who run ancestor-simulations is false, unless we are currently living in a simulation. A number of other consequences of this result are also discussed.

The Simulation Argument - Are You Living In a Computer Simulation?
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Den stora faktatråden

Inläggav kiddie » 2015-05-16 3:01:09

Om Andromedagalaxen vore ljusstarkare gentemot oss skulle den vara jättestor på himlen...

http://i.imgur.com/EpuhHJa.png
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Den stora faktatråden

Inläggav kiddie » 2015-05-16 3:58:33

Andra fakta:

Det finns ingen "Dark side of the moon". Alla sidor av månen kan lysas up av solen.

Flera språk har samma ord för grön och blå.

Engelskan med sitt enorma ordförråd har inget speciellt ord för mormor, faster (osv) pålägg, skadeglädje, förmiddag och dygn.

Sanfolket har mindre än 70 namn, man blir "döpt" efter en äldre familjemedlem av ngt slag.

Marie Curie dog förmodligen inte av sin forskning på radium utan av alla röntgenbilder hon utförde under kriget.

"Monsterstudien" 1939 gick ut på att bevisa att stamning uppkommer genom rädslor och man skaffade sig en grupp föräldralösa barn att bryta ner så att de skulle börja stamma. De gjorde inte det.

Vid kraschen i Gottröra åkte flygbolaget ganska omgående till platsen för att måla över bolagets namn med vit färg på det kraschade planet.

Utanför Bagdad finns enligt Google Earth en sjö som är röd som blod.

Muslimer som fastar och bor ovanför polcirkeln om fastan inträder på sommaren eller vintern (de får äta och dricka efter solen gått ner), får rätta sig efter hur solen beter sig såpass söderöver att det blir natt, eller också beroende på, så kan de få anpassa sig till när solen går upp och ner i Mekka.

Glas har extremt lång hållbarhetstid och kan återvinnas många livstider.

Nä... kanske återkommer om jag kommer på ngt roligare. :-)ZZZ
kiddie
Inaktiv

Den stora faktatråden

Inläggav Dagobert » 2015-05-16 5:01:23

kiddie skrev:Engelskan med sitt enorma ordförråd har inget speciellt ord för mormor, faster (osv) pålägg, skadeglädje, förmiddag och dygn.

Ej heller för ratt (steering wheel) och gubbe. Jag kan iaf inte komma på nåt ord för gubbe.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Den stora faktatråden

Inläggav geocache » 2015-05-16 8:39:16

Till och med världens hårdaste mineral, diamant, kan förstöras. Blir det tillräckligt hög temperatur förvandlas det till gas (diamant är kol som pressats ihop under jättehögt tryck, och under jättehög temperatur; På tal om "värdelöst vetande": är det trycket som skapar temperaturen, eller temperaturen som skapar trycket?).
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Den stora faktatråden

Inläggav antonius » 2015-05-16 9:52:07

Dagobert skrev:Jag kan iaf inte komma på nåt ord för gubbe.

Chap, oldster, kanske?
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Den stora faktatråden

Inläggav Puzzle » 2015-05-16 10:42:15

geocache skrev:På tal om "värdelöst vetande": är det trycket som skapar temperaturen, eller temperaturen som skapar trycket?

Jag skulle nog säga att trycket skapar temperaturen.
Puzzle

Den stora faktatråden

Inläggav Bror Duktig » 2015-05-16 10:44:57

Temperatur utan för ett stängt kärl, kan skapa tryck i kärlet iofs. :mrgreen:
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Den stora faktatråden

Inläggav mondo beyondo » 2015-06-04 17:18:54

Lovely blokes and gals!

En panel om kreativitet https://www.youtube.com/watch?v=Zb3_wqX7yNE

Dalai Lama och Desmond Tutu har träffats nyligen om lycka, kan någon hitta en video från det mötet?
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Den stora faktatråden

Inläggav Mats » 2015-06-05 10:49:56

kiddie skrev:Engelskan med sitt enorma ordförråd har inget speciellt ord för mormor, faster (osv) pålägg, skadeglädje, förmiddag och dygn.

Så vitt jag vet saknar engelskan också speciella ord för (att) blunda och (att) hinna.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Den stora faktatråden

Inläggav Huggorm » 2015-06-05 13:06:40

Puzzle skrev:Harry Potter är också förbjuden i USA på grund av att den kan få barnen att tro på hemskheter som Wicca och bryta mot reglerna.
Really? För de har ju ett par nöjesparker liknande disneyland fast med Harry Potter-tema till och med. Att vissa religiösa grupper försökt få till ett förbud tvivlar jag iofs inte på men de har inte lyckats.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Den stora faktatråden

Inläggav Huggorm » 2015-06-05 13:09:14

kiddie skrev:Engelskan med sitt enorma ordförråd har inget speciellt ord för mormor, faster (osv)
De säger "maternal grandmother" istället vilket låter ganska omständigt. Men det samma gäller faktiskt Norge där de säger "bestemor" och bara ibland lånar "farmor" från svenskan.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Den stora faktatråden

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-06 18:55:50

Huggorm skrev:
Puzzle skrev:Harry Potter är också förbjuden i USA på grund av att den kan få barnen att tro på hemskheter som Wicca och bryta mot reglerna.
Really? För de har ju ett par nöjesparker liknande disneyland fast med Harry Potter-tema till och med. Att vissa religiösa grupper försökt få till ett förbud tvivlar jag iofs inte på men de har inte lyckats.

Nej, Harry Potter är inte förbjuden i USA, men det finns vissa religiösa grupper som försöker förbjuda böckerna och filmerna.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Den stora faktatråden

Inläggav Puzzle » 2015-06-10 19:54:30

Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:

Nej, Harry Potter är inte förbjuden i USA, men det finns vissa religiösa grupper som försöker förbjuda böckerna och filmerna.

Mja.. Helt förbjuden är den ju inte då de olika staterna har rätt till vissa unika lagar men det är en av de "mest förbjudna böcker".

Huffingtonpost skrev:Harry Potter is now the most banned book in America, according to the American Library Association. It is undeniable that themes of death and resurrection abound in the stories, as well as detailed depictions of potions and other hocus pocus. But while there are Christians who decry the celebration of witchcraft, there are other Christians who consider Harry's journey an edifying allegory for Jesus Christ. That is another problem with banning books: it obscures the diversity of viewpoints within its potential readership. Thankfully at least 450 million copies have been sold, so there is little danger that an eager reader will not be able to drudge up a copy.
Puzzle

Den stora faktatråden

Inläggav Puzzle » 2015-08-05 19:23:06

Ryssland har placerat ett flagga på Arktis havsbotten som ett försök att få äganderätt till området.

Bild
Puzzle

Den stora faktatråden

Inläggav slackern » 2015-08-05 19:31:30

Puzzle skrev:Ryssland har placerat ett flagga på Arktis havsbotten som ett försök att få äganderätt till området.

Bild

Var inte det uppe på tapeten för några år sedan? Fast Putin har tydligen skickat in en ny ansökan om att få stora områden i Arktis pga någon förhöjning på havsbottnen så att den ska räknas till deras kontinentalsockel.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Den stora faktatråden

Inläggav Puzzle » 2015-08-05 19:33:57

slackern skrev:Var inte det uppe på tapeten för några år sedan? Fast Putin har tydligen skickat in en ny ansökan om att få stora områden i Arktis pga någon förhöjning på havsbottnen så att den ska räknas till deras kontinentalsockel.

2007 tror jag det var ja. Och jo, det var det där att Putin var sugen och tydligen även har börjat provborra där igen som fick mig att minnas det där värdelösa vetandet. :wink:
Puzzle

Den stora faktatråden

Inläggav slackern » 2015-08-05 19:36:06

Puzzle skrev:
slackern skrev:Var inte det uppe på tapeten för några år sedan? Fast Putin har tydligen skickat in en ny ansökan om att få stora områden i Arktis pga någon förhöjning på havsbottnen så att den ska räknas till deras kontinentalsockel.

2007 tror jag det var ja. Och jo, det var det där att Putin var sugen och tydligen även har börjat provborra där igen som fick mig att minnas det där värdelösa vetandet. :wink:

Absolut inget värdelöst vetande, kan vara rätt vettigt att vara allmänbildad. ;) Men jag har också en förmåga att suga upp information som en svamp som kan upplevas som onödigt vetande, min familj brukar kalla mig för det levande lexikonet. :lol:
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Den stora faktatråden

Inläggav Puzzle » 2015-08-05 19:43:02

slackern skrev:
Puzzle skrev:

Absolut inget värdelöst vetande, kan vara rätt vettigt att vara allmänbildad. ;) Men jag har också en förmåga att suga upp information som en svamp som kan upplevas som onödigt vetande, min familj brukar kalla mig för det levande lexikonet. :lol:

Haha, ja för det där är ju något som brukar komma upp i diskussioner.. :lol: Mm, samma här, är väldigt bra på att snabba upp vissa saker medans andra kan man traggla bäst man vill men det kommer ändå inte fastna innanför pannbenet. :P
Puzzle

Den stora faktatråden

Inläggav mondo beyondo » 2016-01-19 2:29:25

Geezer, förutom bloke som jag skrev tidigare - gubbe.

Förmiddag kallas för am på engelska, kanske inget riktigt namn då ioförsig. Nu blev jag ju nyfiken och kollade upp vad am betyder och lärde mig nåt nytt:) "Ante meridiem, AM, är latin för 'före middag' (alltså förmiddag), och används i vissa språk och länder för att ange att ett klockslag tillhör dygnets första hälft, från midnatt till middag. Klockan "6 AM" betyder sålunda klockan sex på morgonen (06.00). AM motsvaras på svenska av förkortningen f.m. (förmiddag).
Motsatsen heter post meridiem, PM, och klockan "6 PM" är följaktligen klockan sex på kvällen (18.00)."

Jag är nyfiken på MAX nya vegetariska burgare, de har fått väldigt hypade recensioner. http://www.cafe.se/veganska-vegetariska-hamburgare/
mondo beyondo

Den stora faktatråden

Inläggav mondo beyondo » 2016-01-19 2:32:42

Den här recensionen på MAX nya vegetariska burgare är himla bra!

https://www.youtube.com/watch?v=rM9Gukwkth4
mondo beyondo

Den stora faktatråden

Inläggav Kahlokatt » 2016-01-24 16:32:37

Dagobert skrev:

Ej heller för ratt (steering wheel) och gubbe. Jag kan iaf inte komma på nåt ord för gubbe.

Inte heller för blunda, lagom, dubbelgångare, skadeglädje, trivsel/gemyt, fulsnygg eller att bejaka. Mätt (alltså motsatsen till hungrig) finns det väl inte heller något ord för? Full? Full up?
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Den stora faktatråden

Inläggav kiddie » 2016-01-24 20:08:07

Ombudsman har de iaf i engelskan. Ombudsman heter det. :p
kiddie
Inaktiv

Återgå till Intressanta intressen

Logga in