Ekonomisk boom i Asien ger utrotning av elefanter i Afrika

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2012-02-21 4:20:05

Nu senast dödades 200 elefanter, en tredjedel av elefanterna i Kameruns nationalpark.

Oron stiger nu för de många föräldralösa elefantkalvarna, som löper risk att dö av hunger och törst. Att förlora de unga djuren skulle ytterligare förvärra effekterna av tjuvjakten på landets hotade elefantbestånd.

Sudanesiska tjuvjägare korsar ofta gränsen i sin jakt på elfenben, som kan säljas dyrt i Asien där efterfrågan ökat dramatiskt.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/massak ... -elefanter

Det är förstås förbjudet både att döda elefanter och att handla med elfenben. Men vem bryr sig om lagen när det finns pengar att tjäna?

• Malda elfenben och noshörningshorn används flitigt inom traditionell orientalisk medicin och tros kunna kurera en rad åkommor och sjukdomar, från feber och kramper till cancer.
• Den ekonomiska boomen i Asien har lett till en köpstarkare marknad och en ökad efterfrågan på det dyrbara elfenbenet. Priset på elfenben har skjutit i höjden och kan uppgå till flera tusen dollar per kilo.

Ibland hatar jag min egen art! Lika bra att robotarna tar över jorden. :cry: :x icon
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Ekonomisk boom i Asien ger utrotning av elefanter i Afri

Inläggav Iridia » 2012-02-21 9:12:37

+1 :-)004
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Zombie » 2012-02-21 14:30:04

Ja du Alien, du kanske blir robotkramare du med? ;)

Klart tycks vara att vi kan se fram mot en tillvaro i stort sett utan vare sig havsfiskar, valar eller "högre" landdäggdjur, annat än tama (sönderavlade) och kanske några små inavlade bestånd i fångenskap så länge vi tycker vi har råd med sådan lyx. Såvida vi inte tar kål på oss själva först förstås, med eller utan allt annat "högre" liv.

Om inget inträffar som kan kompensera för en del genetiskt inbyggda brister hos oss. Och vad skulle det vara? En evolutionär Lidnersk knäpp? Hjälpsamt ufofolk utan alltför dolska baktankar?
Senast redigerad av Zombie 2012-02-21 14:36:17, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-02-21 14:34:52

Näe, usch så less jag blir på människosläktet! :-)Crying
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav kullan » 2012-02-21 14:45:36

Ja människan är så smart att hon blir dum. Jag har tyvärr inget bättre att säga om detta idiotiska som sker. :-)Raging
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Alien » 2013-03-08 2:44:51

Det kom ett e-mail från Leonardo di Caprio (och organisationen Avaaz):

Stop the elephant slaughter

Thailand is the world’s largest unregulated ivory market and a top driver of the illegal trade.They’ve been in the hot seat for years, yet so far little has been done to clamp down on their role in the elephant attack. But Thai Prime Minister Yingluck Shinawatra has just announced that she is considering a full ivory ban. That's why we started a global petition on the Avaaz site, to give this campaign the last push it needs to win.
http://www.avaaz.org/en/save_the_elepha ... ab&v=22460

Alla protester och namnunderskrifter har påverkat Thailand.

Thailands premiärminister Yingluck Shinawatra har lovat att stoppa handeln med elfenben i landet. Det glädjande beskedet kom efter att ett upprop med 1,5 miljoner namnunderskrifter från 200 länder med krav på att förbjuda all försäljning av elfenben överlämnats till Thailands premiärminister. Idag besöker premiärminister Yingluck Shinawatra statsminister Fredrik Reinfeldt.

– Det är mycket glädjande och ett steg i rätt riktning, där WWFs internationella kampanj för att för att stoppa tjuvskyttet och den illegala handeln med elfenben, noshörningshorn och tigerdelar, bidragit. Men premiärminister Shinawatra måste nu presentera en tidsplan och det brådskar eftersom slakten på elefanter i Afrika fortsätter, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Beskedet från Shinawatra kom när CITES-konventionens möte i Bangkok 3-14 mars öppnades i söndags. Där diskuteras en rad frågor kring handeln med vilda djur och växter. Thailand är i dagsläget den största marknaden för illegalt. Premiärministern öppnade för att ändra den nationella lagstiftningen enligt internationella normer som gör att handeln med illegalt elfenben ska kunna stoppas.

– Det måste bli ett slut på den lagliga försäljningen av elfenben från thailändska tama elefanter. Att avgöra om elfenbensprodukter kommer från vilda eller tama djur är i stort sett omöjligt för de brottsbekämpande myndigheterna. Infriar Thailand löftet om att stoppa elfenbenshandeln kommer tjuvskyttarna i Afrika få det svårare att kunna sälja elfantbetarna vidare, säger Ola Jennersten, naturvårdsexpert på WWF.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... ben-842238

Men mtp alla korruption vet man ju inte om aldrig så bra lagar verkligen får effekt.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2013-10-25 13:21:35

Nu har elefantutrotningen stigit till nya nivåer, de förgiftar elefanternas vatten.

DN skrev:Uppemot 300 elefanter har dödats med hjälp av cyanid i en nationalpark i Zimbabwe. Attacken anses vara den värsta på många år och är kulmen på ett svart år i kampen mot tjuvjakten.

Tjuvjägarna hade förgiftat vattenhål och placerat ut hinkar med förgiftat vatten i nationalparken Hwange som är den största i Zimbabwe.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/tjuvja ... ed-cyanid/

År 1980 beräknar man att det fanns 1,2 miljoner elefanter i Afrika. Förra året fanns det 420.000. Tjuvskyttarna kommer att döda dem tills inga finns kvar utom i djurparker. :x icon :x icon :cry: :cry:

Cyanid är ett mycket giftigt ämne som till vardags används i guld- och silverutvinning och är både billigt och lättillgängligt i södra Afrikas gruvområden.

Giftet får dubbel effekt då många lejon och andra rovdjur som dras till kadavren också blir förgiftade.

– Följdeffekten måste bli fruktansvärd, säger sydafrikanska elefantexperten Tim Snow till Telegraph.

Händelsen i Zimbabwe är det senaste av en rad bakslag i kampen mot tjuvjakten. Kinas ekonomiska framsteg anses vara den främsta förklaringen till den kraftigt ökande efterfrågan på såväl elfenben som noshörningshorn.
Alien
Moderator

Inläggav Feline » 2013-10-25 13:47:20

Hade det varit stöld på olja hade USA varit där och.. infört demokrati.
Detta är en viktigare naturtillgång och en plats där liv borde Försvaras med militär styrka. :evil:
Vill kineserna ha elfenben kan dom väl göra som vi andra och föda upp djuren för det ändamål vi behöver dom för, inte för att det blir mer rätt, men det blir mindre fel.
Feline

Anslöt: 2013-09-03

Inläggav Azo85 » 2013-10-26 13:26:57

Det är lite dumt kan jag tycka att vi här uppe kritiserar dem för att de dödar sina djur när vi själva verkar ha problem med 200 vargar i Sverige och björnen kanske även blir ett problem de är typ 2.500 eller så. Vi bor väldigt glesbefolkat men har problem med 200 vargar (rovdjur) trots att vi är rika och har större möjlighet att skydda oss mot de som finns. Medan andra länder skall ha kvar mängder med djur som försvårar för de människor som bor där.

Själv har jag inget problem med varg men jag bor i en stad där varg knappast lär bli vanlig oavsett hur många de blir. Hade jag bott i en by där varg finns kanske jag hade haft en annan åsikt. Så länge vi har kraftig reglering på varg tycker jag inte vi har så mycket att säga till om hur andra gör. Nu rörde det i och för sig tjuvskytte men vi lever ändå inte som vi "lär".
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav Alien » 2013-10-26 14:05:49

Nu dödas inte elefanterna för att de ställer till med problem för de som bor där. Elefanterna finns ju i nationalparker och dödas för sina betars skull.

Det finns tjuvjägare som dödad vargar här i Sverige också, men jag förstår inte varför man inte kan vara emot båda. I bägge fall är det egoism och girighet bakom. Förutom i de fall en jägare skjuter en varg som anfaller hens hund; det har jag förståelse för.

Edit: Här finns en tråd om just vargfrågan: vargfragan-t13927.html
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2015-08-03 17:47:14

Utrotningen fortskrider:

DN skrev:– Vi gjorde en räkning i Selous-reservatet i fjol. För fyra år sedan hade vi 45.000 elefanter. Nu fanns bara 13.000 kvar, berättade han och skakade sakta på huvudet.

Det var häpnadsväckande. Ett enda reservat i Afrika hade tappat två tredjedelar av sitt elefantbestånd - 32.000 elefanter. I fyra års tid hade 20 elefanter om dagen fått sätta livet till.

Exemplet visar hur Öst- och Centralafrikas skogar och savanner blivit ett slakthus för storvilt.

I torsdags antog FN:s generalförsamling en resolution som i starka ordalag fördömer tjuvjakten och handeln med utrotningshotade djur.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/noshor ... olutioner/

Ju fler elefanter och noshörningar som dödas, desto färre blir de och priserna stiger, och desto mer lönsamt att döda dem.

Elfenben kostar runt 20.000 kronor per kilo och noshörningshorn, som används som naturmedicin i Sydostasien, säljs för uppemot en halv miljon kronor kilot vilket slår både guld och kokain med råge.

Fattigdom och korruption utrotas inte, bara djuren.

Kan efterfrågan påverkas? Det finns väldigt många vidskepliga kineser. Och väldigt många som gillar elfenbenshantverk.
Efterfrågan i Kina försöker djurskyddsorganisationer stävja med hjälp av pr. Basketstjärnan Yao Ming och skådespelaren Jackie Chan är några av Kinas stoltheter som tagit sitt ansvar och medverkat i kampanjer.

Sorgligt nog kommer den nordliga vita noshörningen att dö ut. Endast fyra exemplar finns kvar och bara en är hanne. Tyvärr är han gammal och svag och klarar inte att para sig. Han lever i ett reservat i Kenya.

DN skrev:Ute på slätten vandrar två kvarvarande honor som råkar vara Sudans dotter och hans barnbarn.
---
– Noshörningar slåss innan de parar sig. Vinner hanen fejden kommer han att försöka para sig med honan, vinner honan händer ingenting. Sudan är så svag nu att han inte längre vinner. Honorna attackerar honom ofta när han är utanför sitt hägn så därför håller vi honom separat. Dessutom är hans ben för svaga för hans kropp så han kan inte längre bestiga en hona, förklarar Zacharia Mutai
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nar-ha ... ela-arten/

Noshörningen Sudan bevakas av beväpnade vakter dygnet runt. Men till vilken nytta?
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2015-08-03 18:07:41

Hur pass stor är egentligen den asiatiska elefant populationen? Har deras elfenben något ekonomiskt värde. Borde gå att tämja dom som dom gör i Asien och använda dom för tunga arbeten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Asiatisk_elefant
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Julianus » 2015-08-05 3:20:44

Sorglig utveckling.
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav stuck » 2015-08-05 6:22:52

Ja, sorgligt och det har förgått ett bra tag,
Det låter inhumant, men varför inte bara slakta att utrotningshotade djur, de klarar sig uppenbarligen inte i människovärlden.
Viss det skulle vara trist och om man sympatiserar med såna åsikter bör man bära skuld. Men, vore det inte lika bra ändå?

samma sak tycker jag om kor och grisar osv, slakta allihop...en gång för alla. Industrialiseringen av slakt är mycket fel enligt mig. Slakta dem en sista gång.

Pandor utrotar sig själva för *** sämsta fortplantnings förlopp någonsin.
Elefanter, tja de hör ju inte hemma i en människovärld heller, slakta dem en gång för alla.
Att lejon osv ska leva i reservat o dylikt är absurt. Skjut dem, få det överstökat.

Jag hatar inte djur jag ser bara hur de i princip är körda.
F.Ö så är de "Svenska" vargarna i regel blandraser mellan hundar, gör lite research och se själva..."bevara våra vargar" BAH skjut byrackorna det är redan för sent.

Den grymma verkligheten
stuck
Inaktiv

Anslöt: 2015-05-03

Inläggav Julianus » 2015-08-05 12:11:28

@stuck: Ska gå efter din logik så kan man lika gärna utrota alla djur, för de klarar sig inte i människovärlden.

Ontopic: Låt alla afrikanska elefanter vara, de förtjänar inte att bli behandlade så. Kineserna har ju sina asiatiska elefanter, slakta de istället.
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav slackern » 2015-08-05 13:45:10

stuck skrev:F.Ö så är de "Svenska" vargarna i regel blandraser mellan hundar, gör lite research och se själva..."bevara våra vargar" BAH skjut byrackorna det är redan för sent.

Den grymma verkligheten

Jag tror att det gäller dom italienska vargarna men knappast dom i Sverige. I och för sig så härstammar hundarna från vargen.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Fenren » 2015-08-05 20:37:33

Alien skrev:Ibland hatar jag min egen art! Lika bra att robotarna tar över jorden.

ja, vi är väldigt duktiga på att förstöra för oss och andra... men ajg tror inte att robotar skulle vara ett dugg bättre... inte för andra än dem själva i alla fall.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in