Åtta olika sorters aspergare
19 inlägg
• Sida 1 av 1
Inget vetenskapligt men kul ändå. Det är förstås från en amerikansk sajt:
1. Spielbergtypen: Den sociale extroverte aspergaren med medelhög IQ och dålig stavning
2. Einsteintypen: Hög IQ, expert på sitt intresse
3. Powelltypen: Aggressiv och fientlig, känner sig förföljd
4. Numantypen: Flummig och drömmande, ofta missförstådd
5. Morriseytypen: Konstnärlig och kreativ, känner sig utanför
6. Nicholstypen: Energisk och extrovert men omogen och irriterande (ADHD?)
7. Carrolltypen: Introvert, tyst och blyg, uppslukad av sina specialintressen
8. Warholtypen: Egocentrisk och självsäker, möjligen narcissistisk
Från denna blogg: http://life-with-aspergers.blogspot.se/ ... es-of.html
Nå, är det någon som känner igen sig?
1. Spielbergtypen: Den sociale extroverte aspergaren med medelhög IQ och dålig stavning
3. Powelltypen: Aggressiv och fientlig, känner sig förföljd
4. Numantypen: Flummig och drömmande, ofta missförstådd
5. Morriseytypen: Konstnärlig och kreativ, känner sig utanför
6. Nicholstypen: Energisk och extrovert men omogen och irriterande (ADHD?)
Från denna blogg: http://life-with-aspergers.blogspot.se/ ... es-of.html
Nå, är det någon som känner igen sig?
Alien skrev:3. Powelltypen: Aggressiv och fientlig, känner sig förföljd
Vet inte, vet inte riktigt vem den där Enoch Powell är..?
Jag säger också att jag är en blandning. Numan och Nichols skulle jag nog säga. Frågade sambon och han tyckte Morrisey och Carroll. Han tyckte nämligen konstnärlig, kreativ och uppslukad av specialintressen..
- annorlunda
- Anslöt: 2007-09-02
Jag är nog också en blandning mellan flera (Carroll, Nichol, Spielberg och möjligtvis även lite Powell och Warhol emellanåt) men om man måste välja så skulle jag nog säga Numantypen. Flummig och flummar emellan massa olika asperger-typer.
"Svaret på alla frågor heter Wikipedia", säger den något förstörda generationen.
Låter som en positiv snubbe.
antonius skrev:Alien skrev:3. Powelltypen: Aggressiv och fientlig, känner sig förföljd
Vet inte, vet inte riktigt vem den där Enoch Powell är..?
"Svaret på alla frågor heter Wikipedia", säger den något förstörda generationen.
Wikipedia skrev:Powell fick stor uppmärksamhet år 1968 när han höll ett tal i Birmingham som för eftervärlden blivit känt som Rivers of Blood-talet. Powell varnade där för att det stora inflödet av bidragsberoende invandrare från de tidigare kolonierna till Storbritannien på sikt skulle leda till ett nationellt självmord.
Låter som en positiv snubbe.
När jag läser om personligheterna på sidan det kom ifrån så känner jag nog att sambon är inne på rätt spår..De två med en liten dos av Numan då.
- annorlunda
- Anslöt: 2007-09-02
Puzzle skrev:"Svaret på alla frågor heter Wikipedia", säger den något förstörda generationen.
Nu är det ju så att den exakta personligheten är ju inte så väl beskrivet, på många där, av förståeliga skäl...
Nej. Om alla tycker att de är en blandning av flera typer är det ju knappast en bra indelning.
Om man tar bort "blyg", så passar den bättre in på mig. Man behöver ju inte vara blyg för att bli introvert och tyst. Jag umgås och pratar bara med dem som ger tillbaka något som jag har användning utav till en viss grad.
Om man tar bort "blyg", så passar den bättre in på mig. Man behöver ju inte vara blyg för att bli introvert och tyst. Jag umgås och pratar bara med dem som ger tillbaka något som jag har användning utav till en viss grad.
sigterm skrev:Jag umgås och pratar bara med dem som ger tillbaka något som jag har användning utav till en viss grad.
+1
antonius skrev:Puzzle skrev:"Svaret på alla frågor heter Wikipedia", säger den något förstörda generationen.
Nu är det ju så att den exakta personligheten är ju inte så väl beskrivet, på många där, av förståeliga skäl...
Telegraph - Enoch Powell, bättre? Går ju att kolla om det finns något ordentligare självbiografi än den där artikeln men bättre än så går det nog inte att lära känna honom.
2 (Einsteintypen) och 5 (Morriseytypen). För att vänner och vården redan påpekat dom dragen hos mig. Dom andra kan jag varken till fullo känna igen mig i eller erinra mig själv att jag besitter nämnvärda likheter med.
De här passar delvis:
Men jag har inget starkt specialintresse. Jag tror inte jag kan bli expert på något eftersom jag inte har något bra långtidsminne.
Men jag har inget starkt specialintresse. Jag tror inte jag kan bli expert på något eftersom jag inte har något bra långtidsminne.
Einstein/Caroll.
Har dock som person, förut med Social Fobi och nu "befriande" år med schizofreni, varit rejält förvillad. T.ex så lästa jag några avancerade kurser på högskolan, som t.ex ville hinna med fysikernas kurs i kvantmekanik - men dom låg hästlängder före. Einstein krasch, alltså.
Har dock som person, förut med Social Fobi och nu "befriande" år med schizofreni, varit rejält förvillad. T.ex så lästa jag några avancerade kurser på högskolan, som t.ex ville hinna med fysikernas kurs i kvantmekanik - men dom låg hästlängder före. Einstein krasch, alltså.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Återgå till Övriga Aspergerfrågor