Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
99 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Du får starta flyktingförläggning. Då blir du ordentligt berikad
En fundering till är ju att det är synd om lärarna i deras situation. Men tycker dock mer synd om de svaga elever som skall utsättas för denna terroriserande miljö. Det blir ett helvete för de som råkar ha svårigheter med sensorisk överbelastning, stim eller stora gruppers persondynamik och därmed kroppsspråk osv.
Som vuxen har man helt andra möjligheter att dra sig ur.
En fundering till är ju att det är synd om lärarna i deras situation. Men tycker dock mer synd om de svaga elever som skall utsättas för denna terroriserande miljö. Det blir ett helvete för de som råkar ha svårigheter med sensorisk överbelastning, stim eller stora gruppers persondynamik och därmed kroppsspråk osv.
Som vuxen har man helt andra möjligheter att dra sig ur.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
plåtmonster skrev:Diktatorisk katederundervisning är förlegat. Det har sin plats men man behöver ge utrymme till de som har en annan takt i sin i inlärningsprocess. Forcerar man den blir bara resultatet dåligt. Det finns de som gör videoinspelning av katederundervisningen som eleverna får titta på hemma medan de istället diskuterar vad de inte förstod av inspelningen i skolan. Läraren bör vara dirigent och ledare inte mikromanagement diktator.
Du säger emot i princip all forskning. Dagens friare undervisning missgynnar de svaga. Det är otydligt om den gynnar de starka eleverna.
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Ja forskning visar att katederundervisning är den undervisning som fungerar bäst.
Djärva pedagogiska experiment och bänkomflyttande skapar bara kaos.
Sen ska man införa mobilförbud, tyst i klassen, handuppräckning samt relegera de notoriska mobbarna, rötäggen.
Djärva pedagogiska experiment och bänkomflyttande skapar bara kaos.
Sen ska man införa mobilförbud, tyst i klassen, handuppräckning samt relegera de notoriska mobbarna, rötäggen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Då kanske det är bättre att de svaga hamnar i egen klass med strikt katederundervisning. Sedan kan man ju också försöka undvika att skapa fler svaga elever i landet.
Grupparbeten med folk som inte fungerar i grupp men där läraren tvingar in eleverna i detta är ju inget bra. Det kan man gott skippa. Det är något helt annat än egen takt.
Det är bara politisk flathet att man inte redan genomfört detta.
KrigarSjäl skrev:Djärva pedagogiska experiment och bänkomflyttande skapar bara kaos.
Grupparbeten med folk som inte fungerar i grupp men där läraren tvingar in eleverna i detta är ju inget bra. Det kan man gott skippa. Det är något helt annat än egen takt.
KrigarSjäl skrev:Sen ska man införa mobilförbud, tyst i klassen, handuppräckning samt relegera de notoriska mobbarna, rötäggen.
Det är bara politisk flathet att man inte redan genomfört detta.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
KrigarSjäl skrev:Ja forskning visar att katederundervisning är den undervisning som fungerar bäst.
Djärva pedagogiska experiment och bänkomflyttande skapar bara kaos.
Sen ska man införa mobilförbud, tyst i klassen, handuppräckning samt relegera de notoriska mobbarna, rötäggen.
Helt min åsikt!
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
plåtmonster skrev:Då kanske det är bättre att de svaga hamnar i egen klass med strikt katederundervisning. Sedan kan man ju också försöka undvika att skapa fler svaga elever i landet.KrigarSjäl skrev:Djärva pedagogiska experiment och bänkomflyttande skapar bara kaos.
Grupparbeten med folk som inte fungerar i grupp men där läraren tvingar in eleverna i detta är ju inget bra. Det kan man gott skippa. Det är något helt annat än egen takt.KrigarSjäl skrev:Sen ska man införa mobilförbud, tyst i klassen, handuppräckning samt relegera de notoriska mobbarna, rötäggen.
Det är bara politisk flathet att man inte redan genomfört detta.
-Katederundervisning där var och en jobbar i egen takt alltså.
Samt en överlag mycket strängare skola.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Fenren skrev:KrigarSjäl skrev:Ja forskning visar att katederundervisning är den undervisning som fungerar bäst.
Djärva pedagogiska experiment och bänkomflyttande skapar bara kaos.
Sen ska man införa mobilförbud, tyst i klassen, handuppräckning samt relegera de notoriska mobbarna, rötäggen.
Helt min åsikt!
Ja i vissa frågor tycks vi helt eniga.
Hur skolan ska styrs upp, sen det här med pessimismen...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Jag läste en ledare för ett tag sedan som tog upp en intressant skillnad nu mot förr.
Tidigare kunde elever som tyckte skolan var tråkig välja på att ha tråkigt i skolan med vänner eller ha tråkigt hemma själv. Nu kan de välja mellan att ha tråkigt i skolan med vänner eller ha roligt hemma med andra vänner.
Datorer och internet har kanske även ändrat skolans roll som social mötesplats för ungdomarna... Och gjort det lättare att skolka.
Tidigare kunde elever som tyckte skolan var tråkig välja på att ha tråkigt i skolan med vänner eller ha tråkigt hemma själv. Nu kan de välja mellan att ha tråkigt i skolan med vänner eller ha roligt hemma med andra vänner.
Datorer och internet har kanske även ändrat skolans roll som social mötesplats för ungdomarna... Och gjort det lättare att skolka.
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Man behöver inte skolan ens längre för att lära sig. Tvärtom kan det vara mer skadligt att vistas i det dårhuset än att plugga själv
Men det är klart att fårskapen skall fållas in till en möglig lokal med värstingar till skolkollegor och lärare från en utbilding som inte klarar kompetensskrav som styrs av obildad inavel.
Men det är klart att fårskapen skall fållas in till en möglig lokal med värstingar till skolkollegor och lärare från en utbilding som inte klarar kompetensskrav som styrs av obildad inavel.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
plåtmonster skrev:Man behöver inte skolan ens längre för att lära sig. Tvärtom kan det vara mer skadligt att vistas i det dårhuset än att plugga själv
Men det är klart att fårskapen skall fållas in till en möglig lokal med värstingar till skolkollegor och lärare från en utbilding som inte klarar kompetensskrav som styrs av obildad inavel.
Du behöver skolan för att få papper på att du kan klara av skolan och papper på vad du påstås kunna.
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Det finns två användningar för det pappret. Dels mer skola, dels arbetsgivare. Men den nya ekonomin medger också affärsmöjligheter utanför ordinarie system. Så faktum är att grundförutsättningarna är ändrade. Men visst är det tryggt att ha ett sådant papper. Dock kan man fundera på den faktiska kostnaden för det.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Det har alltid funnits sidospår.
Jag skulle vilja hävda att de har blivit färre med tiden och att det pågår en kraftig utbildningsinflation.
Det beror mycket på att vi har råd att vara ungdom längre, så vi tvingas inte bli vuxna direkt efter gymnasiet. Då kan man inte anställa en gymnasieingenjör eftersom den kommer vara för omogen att klara sysslorna. Bättre med en civilare som fått fem år till p sig att leka av sig...
Jag skulle vilja hävda att de har blivit färre med tiden och att det pågår en kraftig utbildningsinflation.
Det beror mycket på att vi har råd att vara ungdom längre, så vi tvingas inte bli vuxna direkt efter gymnasiet. Då kan man inte anställa en gymnasieingenjör eftersom den kommer vara för omogen att klara sysslorna. Bättre med en civilare som fått fem år till p sig att leka av sig...
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
plåtmonster skrev:En fundering till är ju att det är synd om lärarna i deras situation. Men tycker dock mer synd om de svaga elever som skall utsättas för denna terroriserande miljö. Det blir ett helvete för de som råkar ha svårigheter med sensorisk överbelastning, stim eller stora gruppers persondynamik och därmed kroppsspråk osv.
Som vuxen har man helt andra möjligheter att dra sig ur.
Det stämmer förvisso att elever är ännu mer utsatta, de kan trakasseras även på rasterna (lärarna har lärarrummet att dra sig undan till) och på fritiden (lärarna behöver inte umgås med värstingarna på fritiden, däremot svara på mejl och telefonsamtal från oroliga el krävande föräldrar).
Men om lärarna inte har har befogenheter att ingripa och ingen respekt från eleverna, så kan de heller inte skydda elever från trakasserier. Och det medför också att många lärare hoppar av. Det blir inte bättre för eleverna med ständigt nya lärare och vikarier.
Så att lärarna trivs med att vara lärare och vill fortsätta i yrket är viktigt inte bara för lärarnas egen skull.
Re: Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte r
Det där med att lära barnen respekt är ett tve-eggat svärd. Visst kan föräldrar börja tuta i barnen väldigt tidigt att de ska respektera lärare och äldre, men vad händer när läraren visar sig vara ett ärkepucko? Vill man i det läget att barnet ska vika sig och låta dig bli nedtrampad eller att de säger ifrån?
Så finns då andra sidan av myntet, föräldrar lär ut för lite (eller inget alls) om respekt varvid de bra lärarna inte heller har en chans.
Som det ser ut nu lutar det mer åt det senare.
Så finns då andra sidan av myntet, föräldrar lär ut för lite (eller inget alls) om respekt varvid de bra lärarna inte heller har en chans.
Som det ser ut nu lutar det mer åt det senare.
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
tahlia skrev:[...] men vad händer när läraren visar sig vara ett ärkepucko?
På skoltid är det likafullt läraren som bestämmer.
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Inte konstigt att ingen vill bli lärare.
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Det kommer nog att lösa sig den hårda vägen. Det är nog politiskt omöjligt att behålla makten oavsett partifärg om skolan imploderar på ett för alla synbart sätt. När det blir så att det utbildas för få lärare och de som är i skolan lämnar snabbare än nya tillkommer. Samt att man förstås gör sig av med de som har stor erfarenhet men saknar formell examen. Så kommer skolan att vara utan tillräckligt många lärare och någonstans uppnås en tillräckligt djup kris för att landets ledning skall bli tvungna att agera.
Vad som behövs är väl i stort sett fyra saker:
* Lön i paritet med andra akademiska utbildningar
* Juridiska befogenheter över arbetmiljön (studiero)
* Rensa i administrationsträsket
* Stabilitet och förutsägbarhet för alla inom skolväsendet
Tills den stora skolkrisen inträffar så kan man gott äta popcorn och se på när kriser och hopplösa uttalanden från den politiska ledningen kommer om varannat.
Vad som behövs är väl i stort sett fyra saker:
* Lön i paritet med andra akademiska utbildningar
* Juridiska befogenheter över arbetmiljön (studiero)
* Rensa i administrationsträsket
* Stabilitet och förutsägbarhet för alla inom skolväsendet
Tills den stora skolkrisen inträffar så kan man gott äta popcorn och se på när kriser och hopplösa uttalanden från den politiska ledningen kommer om varannat.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
plåtmonster skrev:Det kommer nog att lösa sig den hårda vägen. Det är nog politiskt omöjligt att behålla makten oavsett partifärg om skolan imploderar på ett för alla synbart sätt.
...
Ser inte så bra ut för närvarande, förfallet har fått pågå för länge:
DN - ”Bristen kan ge orättvisa betyg”
Publicerad 2015-07-30 22:17
Skolstarten närmar sig och det råder akut brist på lärare i hela landet. Flera tusen tjänster är vakanta, visar siffror från Arbetsförmedlingen.
– Det är ett allvarligt läge, helt klart, säger Maria Rönn, vice ordförande på Lärarförbundet.
Om några veckor drar höstterminen i gång och eleverna bänkar sig i klassrummen. Men bakom katedern ser det värre ut.
Enligt nya siffror från Arbetsförmedlingen fanns förra veckan 6.323 lediga tjänster, mer än 30 procent fler än vid samma tidpunkt förra året. Störst brist är det på grundskollärare, där 2.659 tjänster är vakanta. Och det faktiska antalet är troligen ännu större, eftersom kommuner har andra kanaler för att rekrytera lärare än via Arbetsförmedlingen.
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Wine skrev:Ser inte så bra ut för närvarande, förfallet har fått pågå för länge:
Förfallet är inte tillräckligt djupt. Då hade man agerat. För de som är i skolmiljön är det förstås långt under all kritik men de har uppenbarligen inte tillräckligt inflytande.
(förutom då Björklund anser att mer aga och prov löser allt)
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Nja, till sist kommer även riktigt rädhågsna och normalklyftiga politiker att komma på att lärare är en nödvändlighet för välståndet i ett land. Den händelsen kommer att inträffa frågan är bara hur mycket skada krisen ställer till innan dess och hur lång tid det tar.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Nu måste lärare vara rädda även för elever i lågstadiet. En lågstadieelev sparkade sin gravida lärare i magen. Så vad gör man då om man vill behålla sitt barn? Tar sjukledigt hela graviditeten? I detta fall avstängdes eleven, något som är mycket ovanligt, särskilt för elever i så låg ålder. Det var skyddsombudet som sade stopp.
En sådan våldsam elev är förstås en fara även för sina klasskamrater.
Skolan verkar öht ha svårt att handskas med sådana elever. Det vanliga i sådana fall är att andra elever byter skola.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... a-1.177635GP skrev:- Det gick bara inte att fortsätta, situationen är ohållbar. Eleven behöver professionell hjälp i form av specialinsatser. Vi lade stoppet för att det finns risk för liv, sa Lars Nilsson då.
Skyddsstoppet innebär att eleven inte får vistas i skolan.
En sådan våldsam elev är förstås en fara även för sina klasskamrater.
- Många elever och lärare på skolan är mycket rädda för eleven i fråga. Det är vår uppgift enligt arbetsmiljölagen att skydda dem samtidigt som skolan enligt skollagen ska ge eleven undervisning, säger han.
Skolan verkar öht ha svårt att handskas med sådana elever. Det vanliga i sådana fall är att andra elever byter skola.
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Kaos i en skola i Uppsala. Skyddsombudet måste agera.
De där eleverna som behöver särskilt stöd, är det såna som lever rövare undrar jag misstänksamt. Iofs, de som inte klarar av skolundervisningen kan ju bråka pga bristande stöd. Det finns tydligen inte tillräckligt med specialpedagoger.
Ett tecken på att eleverna har högre status än lärarna är att lärarnas vilrum omvandlades till bönerum - utan att lärarna blev tillfrågade. Ändå finns det lag på att arbetsplatser ska ha vilrum. Däremot inte på att de ska ha bönerum. Tvärtom ska utbildningen i kommunala skolor vara icke-konfessionell, alltså utan religiösa inslag. (Därav dessa ständiga bråk om avslutningar i kyrkor.)
http://unt.se/uppland/uppsala/kaos-rade ... 30713.aspxUNT skrev:Bakgrunden är den kaosartade situation som, enligt facken, råder på Västra Stenhagenskolan. Många lärare har blivit sjukskrivna under höstterminen och fler riskerar att sjukskrivas om inget görs. Personalen upplever att det råder oreda och otydlighet framför allt i relationen mellan skolledning, lärare och elevhälsan.
– Flera elever är i behov av särskilt stöd och personalen räcker inte till, och eleverna får inte det stöd som de enligt skollagen är berättigade till, skriver huvudskyddsombuden.
De där eleverna som behöver särskilt stöd, är det såna som lever rövare undrar jag misstänksamt. Iofs, de som inte klarar av skolundervisningen kan ju bråka pga bristande stöd. Det finns tydligen inte tillräckligt med specialpedagoger.
Här är några av bristerna på skolan
1. Rutiner och hantering av kränkande situationer och våld och hot mellan elever och mellan elever och lärare. Anmälningar och uppföljningar görs inte alltid. Stöd och kunskaper om hur situationerna ska hanteras saknas.
2. Bristande stöd och återkoppling om åtgärder till lärare när ovanstående situationer uppstår.
3. Bristande stöd till lärare i undervisningssituationer där fler elever i samma gruppkonstellation är i behov av särskilt stöd.
4. Bristande stöd till elever och lärare då mobbade elever identifieras.
5. Åtgärder för att hantera elever som är i behov av särskilt stöd sätts in för sent eller inte alls trots tidig rapportering av behovet. Flera elever får inte det stöd de har rätt till enligt skollagen.
6. Speciallärare saknas på skolan. 125 % specialpedagog är för lite på 350 elever där cirka 50 elever är i behov av särskilt stöd.
Ett tecken på att eleverna har högre status än lärarna är att lärarnas vilrum omvandlades till bönerum - utan att lärarna blev tillfrågade. Ändå finns det lag på att arbetsplatser ska ha vilrum. Däremot inte på att de ska ha bönerum. Tvärtom ska utbildningen i kommunala skolor vara icke-konfessionell, alltså utan religiösa inslag. (Därav dessa ständiga bråk om avslutningar i kyrkor.)
Slag o sparkar måste lärare tåla men eleverna får inte röras
Värj er inte mot det onda. Nej, om nå-gon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.