Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Wine » 2015-07-23 16:23:37

Kanin skrev:
Wine skrev:Lägg märke till att man använder både han och hen ovan om patienten.

Uppenbarligen en slarvigt misstag.

:wink:

Eller så var patienten en han men man vill ändå envisas med att använda ordet hen om patienten?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Kanin » 2015-07-23 16:29:40

Wine skrev:
Kanin skrev:
Wine skrev:Lägg märke till att man använder både han och hen ovan om patienten.

Uppenbarligen en slarvigt misstag.

:wink:

Eller så var patienten en han men man vill ändå envisas med att använda ordet hen om patienten?

Det hade, oavsett patientens kön, inte var fel att enbart skriva hen (vilket sannolikt var tanken), däremot är det osäkert om han hade varit korrekt (i fall det var ett rent slarvfel).
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav Trollmor » 2015-07-24 11:52:27

Alien skrev:Finland är ett grannland och var länge en del av Sverige. Finska är dessutom ett av Sveriges officiella minoritetsspråk. Så jag tycker faktiskt det hör till allmänbildningen att känna till något om finskan. Som att "hän" används för både hon och han i finskan.
Precis min åsikt! Bra sagt, Alien!!! Bort med felstavningen 'hen'. I svenskan har vi faktiskt å, ä och ö.

geocache skrev:
Alien skrev:Jag kan ju också känna en massa, men jag inbillar mig inte att det är ett argument för andra.
:-)049
Instämmer!! :D

Behovet tycker jag finns. "Nu har jag äntligen varit hos doktorn." "Så bra. Vad sa hon då?" "Det var en han!" Hellre: "Nu har jag äntligen varit hos doktorn." "Så bra. Vad sa hän då?" "Att det inte är någon fara med mig."

Med vanlig halsning ... :shock: /Trollmor
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav Huggorm » 2015-07-24 13:25:43

Trollmor skrev:Instämmer!! :D

Behovet tycker jag finns. "Nu har jag äntligen varit hos doktorn." "Så bra. Vad sa hon då?" "Det var en han!" Hellre: "Nu har jag äntligen varit hos doktorn." "Så bra. Vad sa hän då?" "Att det inte är någon fara med mig."

Det blir snarare "Nu har jag äntligen varit hos doktorn." "Så bra. Vad sa hen då?" "Det var inte en hen, det var en han."
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Moggy » 2015-07-24 13:27:48

Huggorm skrev:
Det blir snarare "Nu har jag äntligen varit hos doktorn." "Så bra. Vad sa hen då?" "Det var inte en hen, det var en han."

+1

Bra såg!
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Zirre » 2015-07-24 13:30:40

Huggorm skrev:
Trollmor skrev:Instämmer!! :D

Så det var varken en han eller en hon men ändå en han. :lol:
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Alien » 2015-07-24 13:31:58

Enfaldigt tycker jag. Så svarar man bara för att tjafsa. Byt ut "hen" mot "vederbörande":

- Vad sa vederbörande då?
- Det var inte en vederbörande utan en han!
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Huggorm » 2015-07-24 14:23:28

Alien skrev:Enfaldigt tycker jag. Så svarar man bara för att tjafsa. Byt ut "hen" mot "vederbörande":

- Vad sa vederbörande då?
- Det var inte en vederbörande utan en han!
Ja, det är nästan lika onaturligt som "hen" att använda i dagligt talspråk. Man hade snarare sagt "Nu har jag äntligen varit hos doktorn." "Så bra. Hur gick det?" "Bra, det är inte någon fara med mig."
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Elize » 2015-07-24 15:18:02

I skriftlig text använder jag "hen" då jag tror att folk hellre läser ett kort ord än "han/henne".

Skulle någon som är tex transexuell presentera sig själv som en "hen", ja då hade jag oxå respekterat det.

Det jag tycker är HELT FEL användande av ordet är när folk talar om specifika barn som "hen", eller att man bemödar sig inte att fråga om det är en pojke eller flicka i vagnen, utan man säger "Å va söt HEN är!!" Då hade jag blivit skit-arg! Då har det lixom gått för långt - sjukt dumt att förvirra en massa barn - de lär ju komma på vad "de är för något" tids nog ändå.
Elize

Anslöt: 2015-07-21

Inläggav Wine » 2015-07-24 15:44:17

Elize skrev:I skriftlig text använder jag "hen" då jag tror att folk hellre läser ett kort ord än "han/henne".

Skulle någon som är tex transexuell presentera sig själv som en "hen", ja då hade jag oxå respekterat det.

Det jag tycker är HELT FEL användande av ordet är när folk talar om specifika barn som "hen", eller att man bemödar sig inte att fråga om det är en pojke eller flicka i vagnen, utan man säger "Å va söt HEN är!!" Då hade jag blivit skit-arg! Då har det lixom gått för långt - sjukt dumt att förvirra en massa barn - de lär ju komma på vad "de är för något" tids nog ändå.

Men det är väl lite det som är problemet, att inte alla resonerar likadant kring när man ska använda ordet "hen". Som det är nu verkar det bara vara förvirrande, känns fortfarande krystat och väldigt onödigt att införa detta "hen" ord och hävda att det skulle behövas.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Elize » 2015-07-24 16:34:58

Wine skrev:
Elize skrev:I skriftlig text använder jag "hen" då jag tror att folk hellre läser ett kort ord än "han/henne".

Men det är väl lite det som är problemet, att inte alla resonerar likadant kring när man ska använda ordet "hen". Som det är nu verkar det bara vara förvirrande, känns fortfarande krystat och väldigt onödigt att införa detta "hen" ord och hävda att det skulle behövas.

Ja, personligen så hade jag inte behövt ordet hen, men nu när det finns, så har jag använt det i skrift främst för andras skull, jag trodde det föredrogs. Det är faktiskt första gången som jag läser att någon stör sig på det skrivna ordet hen i sig.

..men då har jag lärt mig något idag med: att inte ta förgivet att alla föredrar hen framför honom/henne i skrift.
Elize

Inläggav Alien » 2015-07-24 19:25:33

Ja, jag tycker då att det behövs. Jag är väldigt trött på att skriva "vederbörande" eller "han eller hon". Redan innan hen blev populärt så skrev ju folk "h-n"/h*n, så det visar ju att behovet fanns.
Alien
Moderator

Inläggav Fenren » 2015-07-24 19:30:29

Alien skrev:Ja, jag tycker då att det behövs. Jag är väldigt trött på att skriva "vederbörande" eller "han eller hon". Redan innan hen blev populärt så skrev ju folk "h-n"/h*n, så det visar ju att behovet fanns.

jag förstår fortfarande inte vad det är för fel på den.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Alien » 2015-07-24 19:39:29

Av känslomässiga skäl vill inte folk använda "den", eftersom de anser att "den" bara ska användas för djur och föremål och abstrakta begrepp (uttern, stolen, utvandringen).

Av känslomässiga skäl vill folk inte använda "hen", eftersom de anser att det innebär att man försvär sig till genusvetenskap.

Jag förstår fortfarande inte varför folk ska tvinga andra att sluta använda hen. Förtryck kallar jag det. Vi hen-användare försöker inte få er att sluta använda "vederbörande" eller "han eller hon".

Vi hen-användare är väl helt enkelt mer demokratiska av oss. :P
Alien
Moderator

Inläggav Fenren » 2015-07-24 19:40:45

Alien skrev:Vi hen-användare är väl helt enkelt mer demokratiska av oss.

så om jag får kalla dig den så får du kalla mig hen?
Fenren

Inläggav Alien » 2015-07-24 19:52:10

Nja, kallar man andra för "den" så bör man göra lika med alla man inte känner. Känns ju löjligt att kalla någon för "den" el "hen", när könet är allmänt känt.
Alien
Moderator

Inläggav Fenren » 2015-07-24 19:57:35

Alien skrev:Nja, kallar man andra för "den" så bör man göra lika med alla man inte känner. Känns ju löjligt att kalla någon för "den" el "hen", när könet är allmänt känt.

jag menade inte så specifikt dig... mer att den allmänna synen borde vara att acceptera att den andra personen väljer den/hen efter behag.
Fenren

Inläggav Elize » 2015-07-24 21:49:26

Denne eller denna fungerar ju, men det är ju samma sak som att säga honom eller henne.. Hade någon använt "den" i en konversation så hade jag nog inte ens fattat att man refererat till en människa faktiskt.
Elize

Inläggav slackern » 2015-07-24 22:08:48

Alien skrev:Vi hen-användare är väl helt enkelt mer demokratiska av oss. :P

Är du ironisk nu?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Kahlokatt » 2015-07-24 22:19:35

Alien skrev:Jag förstår fortfarande inte varför folk ska tvinga andra att sluta använda hen. Förtryck kallar jag det. Vi hen-användare försöker inte få er att sluta använda "vederbörande" eller "han eller hon".

Vi hen-användare är väl helt enkelt mer demokratiska av oss. :P

:-)049
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Kahlokatt » 2015-07-24 22:21:32

https://henom.wordpress.com/lista-over-argumenten/

Vill återigen tipsa om denna utmärkta förklaring av ordet hen med olika motargument. Bör läsas av såväl förespråkare som motståndare.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-21 19:46:33

nescio skrev:
KrigarSjäl skrev:Ni är anhängare av genusvetenskap, queerteori och postmodernism.
Inte jag.

Nej, du är en helt vanlig kattmänniska.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2015-10-21 23:42:10

slackern skrev:

Är du ironisk nu?

Nej, jag är logisk.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2015-10-21 23:55:12

Alien skrev:
slackern skrev:

Är du ironisk nu?

Nej, jag är logisk.

Det var nog det mest långsökta jag någonsin har läst.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Återgå till Språket

Logga in