Jag blir fruktansvärt illamående av mediciner

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav colaflaska » 2015-07-16 15:34:51

Hej!
Lite då och då under det senaste året har jag spytt direkt efter att jag tagit mina mediciner. Mitt eget fel - har svalt alla tabletter samtidigt och de har fastnat i halsen. Men sedan jag fick ett nytt märke på venlafaxine har det blivit värre, för de luktar så fruktansvärt illa! Jag trodde de smaksatta lamotrigintabletterna luktade illa, men det här är verkligen en ny nivå. Nu kan jag inte ens ta p-piller utan att få kväljningar, och det är ungefär lika stort som en såndär rund pappersbit som blir över när man använt hålslagaren.

Spelar ingen roll att jag inte tagit venlafaxine på jättelänge (vilket jag märker väldigt tydligt så måste börja igen), allt som påminner om piller kan jag inte äta. Kunde fan inte äta tic-tacs häromdagen!

Seriöst, det här är skitjobbigt. Jag har börjat förknippa tabletter med att spy och nu får jag kväljningar av bara tanken. Försökte ta upp det med min nya läkare som jag bara träffat två gånger, han tyckte att "så är det". Jag tycker själv att det är jävligt löjligt, har käkat piller varje dag sen jag var 14 liksom.

Någon som varit med om liknande? Ska iaf gå till apoteket och hämta ut min vanliga venlafaxine, skiter i om det är dyrare. Agressionsproblemen jag får utan dem är inte alls roliga.

Hur löser man det? Kan ju inte lura i mig dem i en bit skinka liksom.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav sugrövmanövern » 2015-07-16 15:50:33

Usch, känner igen det där, har känsliga kräkreflexer och dör typ när tabletter raspar sig fast på vägen ner. Allt för stora tabletter kan jag inte ens svälja. Men nåt som kan hjälpa är att smörja in dem med matolja, (kokosolja är godast) och dricka tex drickyoughurt eller mineralvattten när man ska svälja tabletterna.

Upplever att det stimulerar sväljreflexerna mer än kranvatten om man tar en mer matig eller bubblig dryck.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav colaflaska » 2015-07-16 15:51:40

sugrövmanövern skrev:Upplever att det stimulerar sväljreflexerna mer än kranvatten om man tar en mer matig eller bubblig dryck.

Ja, kranvatten har jag slutat med. Smakar bara flytande medicin då.. Men ska testa yogurth!
colaflaska

Inläggav ajemen » 2015-07-16 16:14:53

Betinga tablettsväljandet med goda substanser elr krossa o shota med nån söt sörja. (Såvida det inte är depottabletter elr annat "okrossbart".)
ajemen

Anslöt: 2013-04-03

Inläggav plåtmonster » 2015-07-16 17:24:11

Blanda ihop tabletterna med jordnöttssmör, avocado, potatismos eller annat? Eller drick med någon favoritdryck?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav colaflaska » 2015-07-16 17:40:47

plåtmonster skrev:Blanda ihop tabletterna med jordnöttssmör, avocado, potatismos eller annat? Eller drick med någon favoritdryck?

Alltså det är egentligen inte smaken som är så farlig, sväljer jag ordentligt går det bra. Det är själva lukten och att jag förknippar dem med illamående.
colaflaska

Inläggav plåtmonster » 2015-07-16 17:46:48

Doppa dom i flytande chocklad?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav colaflaska » 2015-07-18 11:45:05

plåtmonster skrev:Doppa dom i flytande chocklad?

Haha det låter ju nästan gott!

Insåg att jag glömde medicinerna igår. Eller snarare "glömde". Ska kontakta VC på måndag om att sätta in p-stav, så blir det iaf ett piller mindre. Och idag är en bra dag, då tänker jag gärna att "vafan, klarar mig utan meds!".
colaflaska

Inläggav geeko » 2015-07-18 12:51:08

Finns på apotek.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
geeko

Anslöt: 2014-11-09

Återgå till Aspergare och vården

Logga in