Funderingar kring att sluta med mediciner

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Funderingar kring att sluta med mediciner

Inläggav kullan » 2015-07-15 16:28:58

Ursäkta en dum fråga, men hur kontaktar man en läkare om man är död?
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav slackern » 2015-07-15 16:31:36

Sheyen skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:Just nu funderar vi på concertan. Hon varvutan den under graviditeten och vi har för oss att hon mådde bättre då... Den har en hel del lustiga biverkningar. Bland annat ska man kontakta läkare omgående om man drabbas av plötslig död.

Concerta tycker jag gav väldigt otrevliga biverkningar. Har numera Elvanse som jag tycker fungerar bra.

Lite off topic, men var det bara jag som asgarvade första gången man fick höra namnet "Concerta"? Jag har för mig att jag utbrast "Vadå? Ska man ta den innan man går på konsert, eller?" badaba tschhhh

"Elvanse" låter mer som ett gulligt tjejnamn. På vilka sätt är den bättre? Några biverkningar? Lista gärna lite bra och dåligt om den, om du vill och orkar.

Det var nog bara i början som jag fick biverkningar utav den som hård i magen, svettades floder och hjärtklappningar men dom har försvunnit. Vad jag gillar med den medicinen är att min uppmärksamhet och koncentration blir bättre, men inte lika skarp och klar som med Concerta men det tycker jag bara är skönt för att med Concertan blev det för klart och skarpt att det nästan gjorde ont, svårt att beskriva.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Fenren » 2015-07-15 16:33:00

kullan skrev:Ursäkta en dum fråga, men hur kontaktar man en läkare om man är död?

Man spökar på akutmottagningen så klart! :-)018
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 16:37:59

slackern skrev:
Sheyen skrev:
slackern skrev:
Concerta tycker jag gav väldigt otrevliga biverkningar. Har numera Elvanse som jag tycker fungerar bra.

Lite off topic, men var det bara jag som asgarvade första gången man fick höra namnet "Concerta"? Jag har för mig att jag utbrast "Vadå? Ska man ta den innan man går på konsert, eller?" badaba tschhhh

"Elvanse" låter mer som ett gulligt tjejnamn. På vilka sätt är den bättre? Några biverkningar? Lista gärna lite bra och dåligt om den, om du vill och orkar.

Det var nog bara i början som jag fick biverkningar utav den som hård i magen, svettades floder och hjärtklappningar men dom har försvunnit. Vad jag gillar med den medicinen är att min uppmärksamhet och koncentration blir bättre, men inte lika skarp och klar som med Concerta men det tycker jag bara är skönt för att med Concertan blev det för klart och skarpt att det nästan gjorde ont, svårt att beskriva.

Ja, du... Den låter ju ganska ok iaf, om man jämför med annat. Men det är förbannat svårt att veta vad man känner och hur man mår också (iaf för mig) för jag glömmer faktiskt bort hur jag mådde innan. Det är jättesvårt. Men man får ju iaf för sig att det skulle kunna bli bättre.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav slackern » 2015-07-15 16:45:55

Sheyen skrev:
slackern skrev:
Sheyen skrev:Lite off topic, men var det bara jag som asgarvade första gången man fick höra namnet "Concerta"? Jag har för mig att jag utbrast "Vadå? Ska man ta den innan man går på konsert, eller?" badaba tschhhh

Ja, du... Den låter ju ganska ok iaf, om man jämför med annat. Men det är förbannat svårt att veta vad man känner och hur man mår också (iaf för mig) för jag glömmer faktiskt bort hur jag mådde innan. Det är jättesvårt. Men man får ju iaf för sig att det skulle kunna bli bättre.

Förstår precis hur du menar, har samma problem. Men jag märker skillnad från när jag inte tar min medicin och när jag tar den. Om jag inte tar den blir jag lätt förlamandetrött och kan inte alls koncentrera mig.
slackern

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 16:48:54

Nu tänker jag lista de vanliga biverkningarna för Concerta. Nedanför den listan kommer jag att lista vad jag tror att jag har fått för biverkningar (just denna gång, efter graviditeten)

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare)

ledvärk

dimsyn

spänningshuvudvärk

muntorrhet, törst

insomningssvårigheter

feber

problem med sexlusten

onormalt håravfall eller håruttunning

muskelspänning, muskelkramper

aptitlöshet eller minskad aptit

oförmåga att få eller bibehålla en erektion

klåda, utslag eller upphöjda röda kliande nässelutslag

onormal trötthet eller slöhet, trötthetskänsla

bita ihop eller gnissla tänder, panikkänsla

pirrande, stickande känsla eller domningar i huden

ökad nivå av alaninaminotransferas (leverenzym) i blodet

hosta, ont i hals eller näsa och halsirritation; övre luftvägsinfektion, bihåleinflammation

högt blodtryck, snabb puls (takykardi)

yrsel (vertigo), svaghetskänsla, okontrollerbara rörelser, hyperaktivitet

känna sig aggressiv, upphetsad, orolig, deprimerad, irriterad, spänd, nervös och uppvisa ett onormalt beteende

magbesvär eller matsmältningsproblem, magsmärta, diarré, illamående, magbesvär och kräkningar.

ledvärk

muntorrhet, törst

insomningssvårigheter

onormalt håravfall eller håruttunning

aptitlöshet eller minskad aptit

onormal trötthet eller slöhet, trötthetskänsla

bita ihop eller gnissla tänder, panikkänsla

pirrande, stickande känsla eller domningar i huden

hosta, ont i hals eller näsa och halsirritation; övre luftvägsinfektion, bihåleinflammation

yrsel (vertigo), svaghetskänsla, okontrollerbara rörelser, hyperaktivitet

känna sig aggressiv, upphetsad, orolig, deprimerad, irriterad, spänd, nervös och uppvisa ett onormalt beteende

magbesvär eller matsmältningsproblem, magsmärta, diarré, illamående, magbesvär och kräkningar.

Sheyen

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 16:52:09

slackern skrev:Förstår precis hur du menar, har samma problem. Men jag märker skillnad från när jag inte tar min medicin och när jag tar den. Om jag inte tar den blir jag lätt förlamandetrött och kan inte alls koncentrera mig.

Jag tror att jag också blir så. Men jag minns inte.
Sheyen

Inläggav slackern » 2015-07-15 17:01:07

Sheyen skrev:
slackern skrev:Förstår precis hur du menar, har samma problem. Men jag märker skillnad från när jag inte tar min medicin och när jag tar den. Om jag inte tar den blir jag lätt förlamandetrött och kan inte alls koncentrera mig.

Prata med din psykiatriker om du kan pröva att inte ta Concerta under ett par dagar för att se om det blir någon skillnad. Det brukar psykiatriker råda mig till att göra ibland eller det var mer i början.
slackern

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 17:15:19

slackern skrev:
Sheyen skrev:

Prata med din psykiatriker om du kan pröva att inte ta Concerta under ett par dagar för att se om det blir någon skillnad. Det brukar psykiatriker råda mig till att göra ibland eller det var mer i början.

Tror inte att jag har en psykiatriker nu. Fast det kanske jag har... Träffar ju bara den där jäkla kärringen (blodtrycksmäterskan) som ALLTID tvunget ska misstolka allting jag säger. Jag svär på allt att hon gör det med flit, slackern! Det finns inte en chans i helvetet att hon råkar misstolka mig.

Jag har försökt att vara trevlig mot henne, trots att hon är skitelak. Hon frågade en gång hur bra jag sover nuförtiden och jag svarade att benson inte fungerade så bra, så att jag skulle sluta ta den i 2-3 dagar för att få ner toleransen igen. Det var bara ett konstaterande. Då började hon prata om att jag skulle sluta stegvis, dela tabletterna med en tablettdelare från apoteket och sedan då slutligen helt sluta med medicinen. Jag bara "WTF nej" och förklarade åter syftet med nedtrappningen. Hon fattade inte. Men till slut verkade hon ändå relativt neutral med det hela... Tills jag fick veta att hon kontaktat en läkare som ÄNDRAT dosen, utan att jag fått veta något!!! Så fick jag ut jävla 5mg-tabletter istället och fick bara ta 1 om dagen istället för 3. Jag begriper inte hur hon skulle ha kunnat tolka mig så; därav förklaringen att hon medvetet ställer till det. Men jag fick ordning på medicinen igen. Minns dock inte hur.
Sheyen

Inläggav plåtmonster » 2015-07-15 17:17:47

Kanske man kan ändra så att dosen varieras beroende på tid på dygnet? och kanske dagsform? kroppen har olika faser när den tar upp olika ämnen.

Tips.. säg inget alls till "kärringen". Hennes hjärna verkar felprogrammerad.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Wine » 2015-07-15 17:30:13

Sheyen skrev:
slackern skrev:
Sheyen skrev:Jag tror att jag också blir så. Men jag minns inte.

Tror inte att jag har en psykiatriker nu. Fast det kanske jag har... Träffar ju bara den där jäkla kärringen (blodtrycksmäterskan) som ALLTID tvunget ska misstolka allting jag säger. Jag svär på allt att hon gör det med flit, slackern! Det finns inte en chans i helvetet att hon råkar misstolka mig.

Jag har försökt att vara trevlig mot henne, trots att hon är skitelak. Hon frågade en gång hur bra jag sover nuförtiden och jag svarade att benson inte fungerade så bra, så att jag skulle sluta ta den i 2-3 dagar för att få ner toleransen igen. Det var bara ett konstaterande. Då började hon prata om att jag skulle sluta stegvis, dela tabletterna med en tablettdelare från apoteket och sedan då slutligen helt sluta med medicinen. Jag bara "WTF nej" och förklarade åter syftet med nedtrappningen. Hon fattade inte. Men till slut verkade hon ändå relativt neutral med det hela... Tills jag fick veta att hon kontaktat en läkare som ÄNDRAT dosen, utan att jag fått veta något!!! Så fick jag ut jävla 5mg-tabletter istället och fick bara ta 1 om dagen istället för 3. Jag begriper inte hur hon skulle ha kunnat tolka mig så; därav förklaringen att hon medvetet ställer till det. Men jag fick ordning på medicinen igen. Minns dock inte hur.

De kanske finns restriktioner kring hur bensodiazepiner ska användas och som kanske även är kopplade till vilken psykiatrisk problematik en patient har och/eller så kanske hon bara försökte vara hjälpsam. Vet exempelvis att man inte bara kan sluta helt tvärt med betablockerare, läkemedel mot högt blodtryck, eftersom det innebär risker, man måste trappa ned stegvis annars riskerar man plötsligt förhöjt blodtryck och man kan få ett kärlkrampsanfall.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 17:37:36

plåtmonster skrev:Kanske man kan ändra så att dosen varieras beroende på tid på dygnet? och kanske dagsform? kroppen har olika faser när den tar upp olika ämnen.

Tips.. säg inget alls till "kärringen". Hennes hjärna verkar felprogrammerad.

Jo, fast det känns jättekrångligt, ju. Förstår inte vem jag ska kontakta för det heller.

Ja, alltså.. Kan ju citera ett samtal till psyk som jag gjorde nyligen..

Jag: Ja och förresten så vill jag aldrig träffa den där ***** igen!
Psyk: Jaha, okej.
Jag: Ja, för det är helt uppenbart något fel i huvudet på henne. *förklarar allt sjukt hon gjort*
Psyk: Ja, det kan jag förstås framföra.
Jag: Ja, det får du gärna göra, för jag tänker inte träffa henne mer. Hon är en idiot. Hur hamnade hon på psyk egentligen? Var det ett misstag? Är det fler som har klagat på henne?
Psyk: Ja, du... Alltså det kan jag inte svara på och det förstår du ju själv!
Jag: Ja, men det är lugnt, för jag är helt säker på att fler har klagat på henne. Det är en omöjlighet att jag är den enda. Jag har inte ens en historik av att vara bråkig på psyk. Det är liksom inte mig de där skyltarna "all skadegörelse, hot och våld polisanmäls" syftar på.
Psyk: Nä...
Jag: Nä.
Sheyen

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 17:41:06

Wine skrev:De kanske finns restriktioner kring hur bensodiazepiner ska användas och som kanske även är kopplade till vilken psykiatrisk problematik en patient har och/eller så kanske hon bara försökte vara hjälpsam. Vet exempelvis att man inte bara kan sluta helt tvärt med betablockerare, läkemedel mot högt blodtryck, eftersom det innebär risker, man måste trappa ned stegvis annars riskerar man plötsligt förhöjt blodtryck och man kan få ett kärlkrampsanfall.

Ja, men om det var fallet borde hon rimligtvis ha sagt det till mig. Hon har ju alltid varit så mån om att prata bebisspråk med mig, så då borde hon ju även ha vissa färdigheter när det gäller att vara konkret, men se på fan att det fixade hon iaf inte den gången.

Ursäkta mitt humör.
Sheyen

Inläggav Plasticfck » 2015-07-15 21:09:52

Om jag förstår dig rätt - så äter du alltså antidepp pga. typ GAD/konstant ångest som resulterar i paranoia, och sobril för att kunna sova.

I biverkningarna du upplever av concerta, finns ju både insomningsbesvär och panikkänslor/oro/nervositet.

Kanske är det då kontraproduktivt för dig att äta concerta, eftersom det är just den konstanta oron du är ute efter att medicinera bort.

Om jag var du skulle jag;
* Fundera på vilka negativa beteenden som kan komma tillbaka av att sluta med concerta - och fundera på hur dessa kan hanteras på andra sätt (om möjligt.)

* Testa att sluta med concerta, för att se om det blir någon positiv förändring.
(Bör ju gå att börja igen om det ger negativa effekter att sluta)
Plasticfck

Anslöt: 2013-06-18

Inläggav RapeRegs » 2015-07-15 21:30:30

kullan skrev:Ursäkta en dum fråga, men hur kontaktar man en läkare om man är död?

Where there's a will, there is a way.
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 22:34:50

Plasticfck skrev:Om jag förstår dig rätt - så äter du alltså antidepp pga. typ GAD/konstant ångest som resulterar i paranoia, och sobril för att kunna sova.

I biverkningarna du upplever av concerta, finns ju både insomningsbesvär och panikkänslor/oro/nervositet.

Kanske är det då kontraproduktivt för dig att äta concerta, eftersom det är just den konstanta oron du är ute efter att medicinera bort.

* Fundera på vilka negativa beteenden som kan komma tillbaka av att sluta med concerta - och fundera på hur dessa kan hanteras på andra sätt (om möjligt.)

* Testa att sluta med concerta, för att se om det blir någon positiv förändring.

Tack för ett mycket bra inlägg!

Du har förstått det hela korrekt (mediciner osv) och det du skriver om kontraproduktivitet är också det som jag tänker.

Men; då kör jag på det. Slutar bara ta Concertan. Minns när jag gjorde det i Skåne (innan jag och Fenren blev 1 och ynglade av oss) och det var tydligen inte särskilt poppis att, på den tiden, bara skita i sina 72mg Concerta. "Men Sheyen! Du måste trappa ner först! Du får inte bara sluta". Då sa jag "Det får jag visst", för det gör väl jag om och när jag vill? :lol:
Sheyen

Inläggav Wine » 2015-07-15 22:38:44

Är det inte så med centralstimuerande att man inte ska ta den typen av läkemedel om man har ångestproblematik för att det kan förvärra ångesten?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav kiddie » 2015-07-16 0:06:09

Stimulerande medicin kan verkligen vara lurig. Man kan på nogot sätt må både bra och inte, samtidigt när man tar den. Jag har en del oro men denna medicin har aldrig förvärrat oro, snarare tvärtom. Och ja, jag fungerar bättre, är som olja i maskineriet. Samtidigt som man oljar bort vissa dåliga saker upplever jag att vissa bra saker också försvinner. Då undrar man om det är en bra medicin att ta. Det blir rätt mycket.. Å ena sidan... å andra sidan... :-|
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Plasticfck » 2015-07-16 0:23:30

Sheyen skrev:
Plasticfck skrev:Om jag förstår dig rätt - så äter du alltså antidepp pga. typ GAD/konstant ångest som resulterar i paranoia, och sobril för att kunna sova.

Tack för ett mycket bra inlägg!

Du har förstått det hela korrekt (mediciner osv) och det du skriver om kontraproduktivitet är också det som jag tänker.

Men; då kör jag på det. Slutar bara ta Concertan. Minns när jag gjorde det i Skåne (innan jag och Fenren blev 1 och ynglade av oss) och det var tydligen inte särskilt poppis att, på den tiden, bara skita i sina 72mg Concerta. "Men Sheyen! Du måste trappa ner först! Du får inte bara sluta". Då sa jag "Det får jag visst", för det gör väl jag om och när jag vill? :lol:

Det var så lite så!

Vill ej uppmana till något farligt - så rekommenderar förstås att du slutar ta dom på det sätt som ger lindrigast utsättningsbesvär, om du bestämmer dig för att testa att lägga concertan på hyllan.

Det är självklart ditt val - och du vet bäst ang. din medicinering, men, var försiktig. :mrgreen:
Plasticfck

Anslöt: 2013-06-18

Inläggav Sheyen » 2015-07-16 4:55:26

Wine skrev:Är det inte så med centralstimuerande att man inte ska ta den typen av läkemedel om man har ångestproblematik för att det kan förvärra ångesten?

Enligt fass verkar det onekligen vara så... Så varför sitter alla läkare och nöjesrunkar åt att felmedicinera mig? Blir galen!
Sheyen

Inläggav Fenren » 2015-07-16 8:34:34

Sheyen skrev:
Wine skrev:Är det inte så med centralstimuerande att man inte ska ta den typen av läkemedel om man har ångestproblematik för att det kan förvärra ångesten?

Enligt fass verkar det onekligen vara så... Så varför sitter alla läkare och nöjesrunkar åt att felmedicinera mig? Blir galen!

Problemet är mångfacetterat. Det är mer än en del man skulle vilja fixa och det är lite klurigt eftersom man måste förstärka den ena för att få bort den andra, och när man tar bort den tredje förstärks den första och så vidare.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Jackal » 2015-07-16 8:46:56

Sheyen skrev:Har iofs varit extra rädd för invandrargäng på sistone, men tänker att det kanske rör sig om sunt förnuft snarare än paranoia..

Jag brukar bli väldigt rädd för invandrare när jag läser mycket på Fria Tider.
Nu har jag inte läst på ett tag och då känns det bättre.
Något som också hjälper är att säga hej, le och börja prata om något, då ser man att dom inte är farliga.
Dom är som alla andra människor, oftast snälla och normala.
Jackal
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-04-02

Inläggav Sheyen » 2015-07-17 6:34:42

Jackal skrev:
Sheyen skrev:Har iofs varit extra rädd för invandrargäng på sistone, men tänker att det kanske rör sig om sunt förnuft snarare än paranoia..

Jag brukar bli väldigt rädd för invandrare när jag läser mycket på Fria Tider.
Nu har jag inte läst på ett tag och då känns det bättre.
Något som också hjälper är att säga hej, le och börja prata om något, då ser man att dom inte är farliga.
Dom är som alla andra människor, oftast snälla och normala.

Jag vågar dock inte när jag har mitt barn med mig. Måste skydda henne. Inser dock att det är onormalt att vara så rädd som jag ibland kan vara. Men det är väl för att kulturen är främmande och jag har svårt som det är med vår egen kultur, så givetvis blir andra kulturer ett helvete för mig. Jag tror dock att japansk eller typ någon kinesisk kultur hade fungerat hyfsat för mig. Men de hade nog inte gillat mig, kanske.

Plasticfck skrev:Det var så lite så!

Vill ej uppmana till något farligt - så rekommenderar förstås att du slutar ta dom på det sätt som ger lindrigast utsättningsbesvär, om du bestämmer dig för att testa att lägga concertan på hyllan.

Det är självklart ditt val - och du vet bäst ang. din medicinering, men, var försiktig. :mrgreen:

Slutade helt igår. Så dag 1 blev det lite spänningshuvudvärk (det var jättespännande, höhöhö!). Även lite extra trött osv. Vet dock inte vad som är vad, så jag har ingen egentlig aning om ifall det var pga Concertans frånvaro.

Så idag är det dag 2. Mår förvånansvärt bra och jag får för mig att mitt beslut var det rätta. Såren gör inte lika ont heller (kanske kan börja läka som en normal människa nu). Det är åtminstone min förhoppning, så att man slipper se ut som en jävla knarkare, liksom.

Är ju trött även idag, men jag tror att det blir hanterbart.
Sheyen

Inläggav notwoodstock » 2015-07-17 6:43:20

Ett gott råd i "all kärleks och Aspergerbroders välmening": ;-)

BYT medicin, sluta inte med den. Kolla på schizofreniservern Viska hur stor procent av förskrivningarna som är "felaktiga", och borde ändras av någon med bättre koll på personen.
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Återgå till Aspergare och vården

Logga in