Musik från Afrika
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Musik från Afrika
(Ja, jag vet att Afrika är väldigt omfattande, men "musik från Elfenbenskusten etc" blir åas för smalt.)
Fatoumata Diawara kommer från Elfenbenskusten men är idag bosatt i Frankrike. Elfenbenskusten är en fd fransk koloni och landets officiella språk är franska. Fatoumata sjunger dock wassoulou. Denna sång heter Bissa.
Fatoumata Diawara kommer från Elfenbenskusten men är idag bosatt i Frankrike. Elfenbenskusten är en fd fransk koloni och landets officiella språk är franska. Fatoumata sjunger dock wassoulou. Denna sång heter Bissa.
Musik från Afrika
Trummor och dans som helt och hållet är gjord för att öka stämningen och som samtidigt hedrar enskild person och eller gudar, mycket heder i inrotad kultur som levt kvar så länge.
Syftade inte på pop/rappen eller vad det var som länkats.
Syftade inte på pop/rappen eller vad det var som länkats.
Musik från Afrika
Den bästa musiken över huvud taget är ofta en blandning av afrikanskt och modern 'västerländsk' musik! Den här underbara "Midnight ska" är ska med tydliga afrikanska tongångar.
Musik från Afrika
Här är en klassiker Artisten heter Youssou N'Dour, är från Senegal och sjunger på franska. Senegal är en fd fransk koloni och landets officiella språk är franska.
Musik från Afrika
Angélique Kidjo kommer från Benin, ännu en fransk koloni, och är idag bosatt i Frankrike. Benins officiella språk är franska men det finns flera lokala språk, som yoruba och fon. Här sjunger hon på yoruba, Agolo.
Musik från Afrika
Jättefin musik!
Tycker även att (för mig) stereotypiska afrikanska kvinnor är oerhört vackra, stolta!
Tycker även att (för mig) stereotypiska afrikanska kvinnor är oerhört vackra, stolta!
Musik från Afrika
Agolo var låten som fick mig att fastna för Angelique Kidjo.
En vaggsång. Sjungen på språket ewe.
En vaggsång. Sjungen på språket ewe.
Musik från Afrika
Ännu en perfekt 'hybrid' - men för en gångs skull är det inte Kaempfert själv som skrivit det han spelar. Bill Haley and his comets körde den också.
Musik från Afrika
Yéké yéké med Mory Kante från Guinea. Jag tror han sjunger på mandinka. Den här låten var en hit runt 1988. 1:25 och några gånger till låter det som om han sjunger "Se på lilla Lennart"!
Återgå till Intressanta intressen