LSS (tandkort och assistans m m)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2008-08-19 16:17:43

Precis. Här i Stockholm är det blått. Fast jag tror det första jag fick var rosa eller lila.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:59:32, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Hej Pemer!

Inläggav tenderly » 2008-08-21 9:24:44

Pemer skrev:Precis. Här i Stockholm är det blått. Fast jag tror det första jag fick var rosa eller lila.

Hej Pemer! Jag bor också i Stockholms län! Jag undrar HUR gjorde du för att FÅ det blåa tandvårdskortet?
Jag skrev ett mejl till tandvårdsenheten och frågade - därifrån hänvisades jag prompt till min kommun...men jag har INGA LSS åtgärder just nu...(har precis fått min AS-diagnos denna sommar...så jag känner mig aningen vilse...)
Tacksam för upplysningar!

För övrigt - tack för dina glada intelligenta inlägg Pemer!

Vänliga hälsningar från
T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 14:59:32, redigerad totalt 1 gång.
tenderly

Anslöt: 2006-10-14

Inläggav Pemer » 2008-08-21 11:55:11

Jag hade redan insatser enligt LSS när jag hörde talas om det, så då fick jag kortet av enhetschefen på mitt boende.

Du får väl kolla med LSS-enheten i kommunen och se vad de säger. Hoppas det inte ska behöva strula!
Pemer

Inläggav Debbido » 2008-08-25 0:24:06

Sam skrev:
Pemer skrev:
Jävla tandläkare, det där är för fan olaga hot eller psykisk misshandel. Han skulle få sig några jävla gaddar utslagna.

Glöm inte en sak, att detta var Debbidos tolkning av samtalet med sin tandläkaren. Om hans avsikt vet vi inget.
Så detta är Debbidos sanning.
Han skulle få sig några jävla gaddar utslagna.

Detta skulle jag däremot tolka som ett hot mot tandläkaren.

Däremot tycker jag att det var bra att Debbido tog upp detta, här i tråden, och att Lime tog tag i saken och delgav oss hur det förhåller sig.

Hej!
Ville bara säga att jag inte är paranoid eller psykotisk. Jag "tolkar" inte besked som detta tandläkaren lämnade mig, jag bara noterar dem. Jag avskyr att få höra "ja, du uppfattade det som om att det inte fanns någon lägenhet åt den hemlöse, men...i själva verket finns det inga hemlösa i Sverige".

Nu sa ju min tandläkare att han var något osäker på vad som skulle gälla, särskilt för oss som redan har tandvårdskortet. Det vi vet är att regeringen tänker sänka LSS med 3 miljarder. Alla insatser blir svårare att få och gissningsvis även grönt tandvårdskort.

Jag för min del hade bara tur. 2007-08 valde VG-regionen att ge tandvårdskort till alla LSS-berättigade, normalt sett ges det här bara till dem som har ett extremt stort vårdbehov (inte kan torka sig i arslet, inte tugga maten etc).
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:59:32, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Re: Hej Pemer!

Inläggav Debbido » 2008-08-25 0:30:43

tenderly skrev:
Pemer skrev:Precis. Här i Stockholm är det blått. Fast jag tror det första jag fick var rosa eller lila.

Hej Pemer! Jag bor också i Stockholms län! Jag undrar HUR gjorde du för att FÅ det blåa tandvårdskortet?
Jag skrev ett mejl till tandvårdsenheten och frågade - därifrån hänvisades jag prompt till min kommun...men jag har INGA LSS åtgärder just nu...(har precis fått min AS-diagnos denna sommar...så jag känner mig aningen vilse...)
Tacksam för upplysningar!
T

Vissa kommuner ger tandvårdskort till dem som har ett extra stort vårdbehov, och/eller har insatta LSS-åtgärder - typ kontaktperson. Vissa kommuner ger tandkort till dem som beviljats LSS, men inte ens sökt insats. Praxis beträffande sociala lagar varierar från kommun till kommun. Dessutom kommer nu LSS att undergå större förändringar, så det som gäller idag kanske inte gäller i morgon.

Förvirrande? Ja, typ...

Tack Pemer, för dina alltid lika uppmuntrande ord!
Debbido

Inläggav Lime » 2008-08-25 0:35:03

Debbido skrev:Jag för min del hade bara tur. 2007-08 valde VG-regionen att ge tandvårdskort till alla LSS-berättigade, normalt sett ges det här bara till dem som har ett extremt stort vårdbehov (inte kan torka sig i arslet, inte tugga maten etc).

Tandvårdstödskortet har man LAGLIG rätt till om man omfattas av LSS.
Detta är inget som landsting eller kommuner kan "välja" utan de är enligt LAGEN skyldiga att ge alla som omfattas av LSS ett sådant kort, allt annat är rent lagtrots.
Kortet betalas av LANDSTINGEN och INTE av STATEN, dessa besparingar drabbar de utgifter som statliga pengar står för.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag ringt upp vuxen tandvårdsenheten på landstinget och de förklarade att korten kommer INTE att dras in, utan allt fortsätter som förut :idea:
Det är FK som berörs av tandvårdsreformen för att den betalas med statliga pengar.
:idea: :idea:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 14:59:32, redigerad totalt 1 gång.
Lime

Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Debbido » 2008-08-25 1:03:12

Lime skrev:
Debbido skrev:Jag för min del hade bara tur. 2007-08 valde VG-regionen att ge tandvårdskort till alla LSS-berättigade, normalt sett ges det här bara till dem som har ett extremt stort vårdbehov (inte kan torka sig i arslet, inte tugga maten etc).

Tandvårdstödskortet har man LAGLIG rätt till om man omfattas av LSS.
Detta är inget som landsting eller kommuner kan "välja" utan de är enligt LAGEN skyldiga att ge alla som omfattas av LSS ett sådant kort, allt annat är rent lagtrots.
Kortet betalas av LANDSTINGEN och INTE av STATEN, dessa besparingar drabbar de utgifter som statliga pengar står för.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag ringt upp vuxen tandvårdsenheten på landstinget och de förklarade att korten kommer INTE att dras in, utan allt fortsätter som förut :idea:
Det är FK som berörs av tandvårdsreformen för att den betalas med statliga pengar.
:idea: :idea:

Ja, Lime, jag tror dig - att kortet inte ska dras in. Men tro mig också: Västra Götaladsregionen har applicerat lagen så att vårdbehovet måste vara enormt. Sedan hade man lite pengar över och bestämde då att ALLA med LSS skulle beviljas tandkort (dock först efter insatt LSS-insats). Uppgifterna finns på officiella VG-sidor på internet.

Sedan är det ju en annan sak hur långt man kan komma om man överklagar till högre ort och om man orkar ständigt befinna sig i överklagans-processser.

Jag har arbeta i åratal för att skaffa rätt åt mig, min son och åtskilliga sjuka människor. Ibland har jag vunnit, ibland förlorat. Min bokhylla dignar under bördan av alla dessa "ärenden" i diverse pärmar. Det är en sak att HA rätt, en annan att utverka de rättigheter man har!

Från början var jag så naiv att jag trodde att Socialtjänstlagen gällde!
Det gör den inte! Jag kan ge ett eneklt exempel:"Samhället ska aktivt sörja för att missbrukaren kommer bort från sitt missbruk."

Detta skulle innebära att socialarbetare skulle gå ut på sta´n och prata med A-laget och erbjuda behandlingshem, rehabilitering etc, för dem som vill ta emot hjälp. Så är ju inte fallet! Jag har suttit på socialkontoret med missbrukare och fått se att de fått nobben beträffande all den hjälp de sökt och varit i behov av. Lagen utlovar t o m bostad för alla. Speciellt alla barn (Barnkonventionen). Sverige bryter stort mot de mänskliga rättigheterna.

Sonen rapporterar att i det idustriområde där han arbetar har kommunen nu slagit upp TÄLT för missbrukare :!: :-)107
Debbido

Inläggav Pemer » 2008-08-25 2:28:32

Det var väl som jag tycker mig minnas vad jag tidigare hört Västra Götalands landsting som blev tagna i örat sedan A här på forumet bad Socialstyrelsen sätta ner foten och klargöra vad lagens bokstav sade, och hur SoS menade att lagen ska tolkas. Då insåg de att följa lagen.

A, jag och Attentions ordförande i Västra Götaland (A är detsamma i Skåne län) står nu i begrepp att skicka in ett nytt brev till Socialstyrelsen om en samlad nationell uppbassning/kommendering i och med att det fortfarande förekommer enskilda kommuner/landsting som kör med sin egen lokala tolkning av lagtexten om vilka som har rätt till stödet.
Pemer

Inläggav Debbido » 2008-08-25 4:47:10

Pemer skrev:Det var väl som jag tycker mig minnas vad jag tidigare hört Västra Götalands landsting som blev tagna i örat sedan A här på forumet bad Socialstyrelsen sätta ner foten och klargöra vad lagens bokstav sade, och hur SoS menade att lagen ska tolkas. Då insåg de att följa lagen.

A, jag och Attentions ordförande i Västra Götaland (A är detsamma i Skåne län) står nu i begrepp att skicka in ett nytt brev till Socialstyrelsen om en samlad nationell uppbassning/kommendering i och med att det fortfarande förekommer enskilda kommuner/landsting som kör med sin egen lokala tolkning av lagtexten om vilka som har rätt till stödet.

TACK! Tack för att ni tänker göra något åt kommunernas godtyckliga tolkningar av lagarna!

Att överklaga för varenda grej man behöver hjälp med tar för mycket på krafterna.

Tack för att ditt inlägg bekräftar att jag inte är en psykotisk pessimist utan faktiskt väl insatt i var kommunen här står. Det ska inte vara så att en multisjuk mamma med ett multihandikappat barn ska behöva dra ut i krig för varenda liten hjälpinsats vi behöver! JAG ÄR TRÖTT!

Hjälpen ska Ges! Den ska inte vara som en vinnarpokal man får för att man överklagade oftast, längst, flest gånger och slog ut de flesta medkonkurrenterna!
Debbido

Inläggav Alien » 2009-05-20 19:06:41

Här är en artikel om vad man tror skillnaden blir efter lagändringen betr LSS:

Han är autistisk och bor sedan november i en egen lägenhet i Tyresö, där han får hjälp dygnet runt.
- Man måste känna Erik väl för att kunna jobba med honom. Om assistansen försvinner kan han inte bo i egen lägenhet och det vore en katastrof, säger mamma Carina Nordin.

2004 gav regeringen lss-kommittén i uppdrag att se över den personliga assistansen i Sverige, eftersom kostnaderna har blivit många gånger dyrare än beräknat. Den som behöver mindre än 20 timmar assistans per vecka ska inte få någon assistans alls, utan i stället hjälp av något som kallas "personlig service med boendestöd".

Fem så kallade grundläggande behov styr Försäkringskassans bedömningar. Behoven rör måltider, på- och avklädning, hygien, kommunikation och "annan hjälp som förutsätter ingående kunskap om den funktionshindrade".

Det sistnämnda behovet berör i stor grad Erik Danielson, det är den formuleringen som gör att han har rätt till assistans eftersom hans behov är svåra att definiera konkret.

- Erik är ju jätterörlig och kan motoriskt sett äta och klä sig själv. Men samtidigt skulle han svälta ihjäl framför kylskåpet om ingen fanns där och stöttade, säger hans mamma Carina Nordin.

Lss-kommittén föreslår att det femte grundläggande behovet ska tas bort helt
http://www.dn.se/sthlm/autistiske-erik-riskerar-att-forlora-personlig-assistans-1.792570

Vet inte hur det blev med det femte grundläggande behovet i den nya lagen.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in