"Dödscirkusar"
19 inlägg
• Sida 1 av 1
"Dödscirkusar"
När jag var kanske 8-10 år var jag och tittade på vad jag har för mig kallades "Dödscirkusar" på Kiviks marknad. Är det någon på forumet som känner till om sådana uppvisningar med motorcykel och bil är "ute", eller är de inte längre tillåtna alls?
"Dödscirkusar"
Nu för tiden kör de med 7 crosshojar samtidigt i en stålnätkula. Väldigt imponerande och spektakulärt och opersonligt. Wow, jaha. Ger mig inget alls.
https://www.youtube.com/watch?v=647WFGokExQ#t=35
Mycket större upplevelse att stå runt kanten på en trätunna och se och höra gamla Indian V2 sidventilare från 30-talet utan ljuddämpare tuffa runt 1/2 meter från kanten medan förarna gör enkla trick. Känna vibrationerna och hur tunnan rör sig när hojarna kör förbi.
Videon gör inte showen rättvisa. Heja William Arne m.fl!
Har sett både tunna och kula 2 ggr. Vet inte om tunnorna finns kvar men hoppas och tror det.
https://www.youtube.com/watch?v=647WFGokExQ#t=35
Mycket större upplevelse att stå runt kanten på en trätunna och se och höra gamla Indian V2 sidventilare från 30-talet utan ljuddämpare tuffa runt 1/2 meter från kanten medan förarna gör enkla trick. Känna vibrationerna och hur tunnan rör sig när hojarna kör förbi.
Videon gör inte showen rättvisa. Heja William Arne m.fl!
Har sett både tunna och kula 2 ggr. Vet inte om tunnorna finns kvar men hoppas och tror det.
"Dödscirkusar"
Sala Motorcirkus pajar konceptet med dödsförakt i tunnan genom att köra i vit skjorta och slips.
Och i ett klipp har de ett rockband i tunnan. Ingen stil.
Tacka vet jag William-Arne (grundarens riktiga förnamn).
Senast redigerad av Dagobert 2015-07-02 15:55:28, redigerad totalt 1 gång.
"Dödscirkusar"
En hoj som körs runt i en stor trätunna.
Bondfångeri.
Bondfångeri.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
"Dödscirkusar"
-Man kan lika gärna titta på en tennisboll som far omkring i trumman på en vanlig tvättmaskin.
Jag har en aversion mot bondska företeelser.
Det handlar alltså inte om nån pik mot trådstartare eller om dåligt dagshumör.
Jag gillar inte tractor pulling heller.
Jag har en aversion mot bondska företeelser.
Det handlar alltså inte om nån pik mot trådstartare eller om dåligt dagshumör.
Jag gillar inte tractor pulling heller.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
"Dödscirkusar"
KrigarSjäl skrev:-Man kan lika gärna titta på en tennisboll som far omkring i trumman på en vanlig tvättmaskin.
"Dödscirkusar"
KrigarSjäl skrev:-Man kan lika gärna titta på en tennisboll som far omkring i trumman på en vanlig tvättmaskin.
Jag har en aversion mot bondska företeelser.
Det handlar alltså inte om nån pik mot trådstartare eller om dåligt dagshumör.
Jag gillar inte tractor pulling heller.
Burnout?
Drifting?
Hur ställer du dig till dessa företeelser?
"Dödscirkusar"
geocache skrev:"Dödscirkusar"
Brinnande dödslådor.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 10005
- Anslöt: 2007-03-13
- Ort: Utility muffin research kitchen
"Dödscirkusar"
Jag har satt upp Kiviks marknad som ett förslag på resmål 2018. Såg nämligen det här i Skånska Dagbladet:
Dödsryttaren som sitter säkert i sadeln
"Freddy Hansen förklarar att centrifugalkraften i princip gör jobbet åt en.
– Men din kroppsvikt blir två och en halv gånger det vanliga. Så du måste träna för att till exempel kunna lägga det ena benet över det andra.
Det värsta tycker han är när blodet pressas ner från huvudet vilket gör att det svartnar för ögonen.
– Det får man också träna bort. Men det kan fortfarande hända att det svartnar för mina ögon.
Genom åren har han ramlat över 50 gånger och haft 36 benbrott. Freddy Hansen visar ett fult ärr längs med ena höften.
– Men det är mest fingrar och nyckelben som jag brutit. Jag har ramlat ner från väggen två gånger på samma föreställning."
Så det är väl inte bara en lek. Men det spelar ingen roll, det är kul att se ändå. Tydligen kör William Arnes Motorcirkus bara på Kiviks marknad numera.
Jag skulle förstås inte åka 50 mil bara för det, utan även för att jag aldrig besökt Skåne, bara åkt igenom.
Dödsryttaren som sitter säkert i sadeln
Spoiler: visa
"Freddy Hansen förklarar att centrifugalkraften i princip gör jobbet åt en.
– Men din kroppsvikt blir två och en halv gånger det vanliga. Så du måste träna för att till exempel kunna lägga det ena benet över det andra.
Det värsta tycker han är när blodet pressas ner från huvudet vilket gör att det svartnar för ögonen.
– Det får man också träna bort. Men det kan fortfarande hända att det svartnar för mina ögon.
Genom åren har han ramlat över 50 gånger och haft 36 benbrott. Freddy Hansen visar ett fult ärr längs med ena höften.
– Men det är mest fingrar och nyckelben som jag brutit. Jag har ramlat ner från väggen två gånger på samma föreställning."
Så det är väl inte bara en lek. Men det spelar ingen roll, det är kul att se ändå. Tydligen kör William Arnes Motorcirkus bara på Kiviks marknad numera.
Jag skulle förstås inte åka 50 mil bara för det, utan även för att jag aldrig besökt Skåne, bara åkt igenom.
"Dödscirkusar"
geocache skrev:När jag var kanske 8-10 år var jag och tittade på vad jag har för mig kallades "Dödscirkusar" på Kiviks marknad. Är det någon på forumet som känner till om sådana uppvisningar med motorcykel och bil är "ute", eller är de inte längre tillåtna alls?
Jag såg detta på Kiviks marknad i veckan
- tvilling99
- Inlägg: 8655
- Anslöt: 2007-05-07
- Ort: malmö
"Dödscirkusar"
Den upphissade buren på svartvita bilden ovan tycker jag verkar vara en mycket dålig idé.
Dels var det nog ett jäkla jobb att hissa upp och förtöja den stadigt om den var kringresande.
Om den kördes i det fria var det väl svårt att sälja biljetter, jämfört med en vanlig motortunna i ett dundrande tält.
Dels, när luckorna var öppna, var den mycket farligare att köra i än en vanlig dödscirkustunna, inte svårare. Med minst dubbla fallhöjden jämfört med en tunna blev man nog nästan garanterat skadad vid ett fall.
Om han fick motorstopp och fort måste ner från väggen var det nog nätt och jämnt att markpersonalen hann stänga bottenluckorna.
Den större faran bör ha gjort att föraren inte vågade utföra så svåra trick som i en tunna, dvs mindre kul att titta på. Men luckorna var kanske inte öppna hela tiden.
Publiken runt övre kanten på en vanlig motortunna kommer 1 meter från hojen när föraren svänger upp nära kanten - man stod kanske 8 meter ifrån den här buren.
Publiken runt en motortunna av trä känner hur golvet och allt skakar och rör sig vilket bidrar till upplevelsen - publiken runt buren kände inget sånt.
Dels var det nog ett jäkla jobb att hissa upp och förtöja den stadigt om den var kringresande.
Om den kördes i det fria var det väl svårt att sälja biljetter, jämfört med en vanlig motortunna i ett dundrande tält.
Dels, när luckorna var öppna, var den mycket farligare att köra i än en vanlig dödscirkustunna, inte svårare. Med minst dubbla fallhöjden jämfört med en tunna blev man nog nästan garanterat skadad vid ett fall.
Om han fick motorstopp och fort måste ner från väggen var det nog nätt och jämnt att markpersonalen hann stänga bottenluckorna.
Den större faran bör ha gjort att föraren inte vågade utföra så svåra trick som i en tunna, dvs mindre kul att titta på. Men luckorna var kanske inte öppna hela tiden.
Publiken runt övre kanten på en vanlig motortunna kommer 1 meter från hojen när föraren svänger upp nära kanten - man stod kanske 8 meter ifrån den här buren.
Publiken runt en motortunna av trä känner hur golvet och allt skakar och rör sig vilket bidrar till upplevelsen - publiken runt buren kände inget sånt.
"Dödscirkusar"
Hittade en bild i ett annat inlägg och funderade vidare på den.
Uppfinningsrikedomen var stor när det gällde att locka cirkuspublik på den tiden.
Ibland blev det lite krystat. Kul bild, lite att fundera på.
- Ingen centrifugalkraft med cyklisten i centrum. Kan han cykla varvet runt utan att falla? Eller är det bluff - sitter sas sadeln fast i trummans axel?
- Om sadeln sitter fast i trumaxeln behövs varken centrifugalkraft eller kurshållning, bara att knipa ihop låren om sadeln och trampa.
- Kan trumman rotera? Tror det men vet inte. Det ger fler möjligheter till trick. Den kunde säkert rotera när den var ny, men ställningen verkar ombyggd med många rör under trumman.
- Är det meningen att han ska cykla fort medan trumman roterar och sedan bromsa cykeln så han åker med ett varv baklänges och vice versa?
- Kanske har cykeln ingen broms? Utan broms och frihjul kan han cykla baklänges. Utväxlingen är så låg (pga litet framdrev) att han nog kan stoppa tramporna med fötterna.
- Vad är de komplicerade rören under trumman till för? Trumbroms? Hur manövreras den isf? Av cyklisten via hävstänger? Eller av clownen via rep och lyftbåge? Lyftgubben ser inte ut att ha något bromshandtag.
- De grova rören är snyggt proffsigt formade medan de smalare under trumman ser mer amatörmässigt hopkomna ut. Undrar varför - satt det månne en broms i trummans nav som inte fungerade bra, så att man fick konstruera en ny?
- Kanske fanns det ingen trumbroms från början?
- Om de bromsar trumman kan han cykla runt, runt.
- Cykeln verkar inte gå att styra - den ser ut att vara gjord av 2 hopsvetsade bakramar.
- Den mellersta ringen runt trumman ser inte ut att vara någon sorts räls - det syns tydligt på bakhjulet som rullar hitom mellersta ringen, troligen även framhjulet.
- Min gissning är att cykeln trots allt går att styra lite grand. Lite vingel ökar spänningen.
- Bågen t.v. går till en punkt 2 dm under navet. Repet verkar gå till clownen. Vad är den till för? Lyfta upp apparaten och bromsa ett fall, antar jag.
Slutsats:
- Jag tror det är mer eller mindre bluff - det ser svårare ut än det är. Tror sadeln sitter fast i trumaxeln och att cyklistens + cykelns tyngdpunkt ligger strax under trumaxeln, vilket gör att han nätt och jämnt håller sig upprätt när han cyklar och trumman roterar. När han bromsar cykeln åker han lätt med trumman baklänges varvet runt. När trumman bromsas cyklar han lätt runt, runt, men låtsas troligen att han måste ta sats ett par gånger.
Uppfinningsrikedomen var stor när det gällde att locka cirkuspublik på den tiden.
Ibland blev det lite krystat. Kul bild, lite att fundera på.
- Ingen centrifugalkraft med cyklisten i centrum. Kan han cykla varvet runt utan att falla? Eller är det bluff - sitter sas sadeln fast i trummans axel?
- Om sadeln sitter fast i trumaxeln behövs varken centrifugalkraft eller kurshållning, bara att knipa ihop låren om sadeln och trampa.
- Kan trumman rotera? Tror det men vet inte. Det ger fler möjligheter till trick. Den kunde säkert rotera när den var ny, men ställningen verkar ombyggd med många rör under trumman.
- Är det meningen att han ska cykla fort medan trumman roterar och sedan bromsa cykeln så han åker med ett varv baklänges och vice versa?
- Kanske har cykeln ingen broms? Utan broms och frihjul kan han cykla baklänges. Utväxlingen är så låg (pga litet framdrev) att han nog kan stoppa tramporna med fötterna.
- Vad är de komplicerade rören under trumman till för? Trumbroms? Hur manövreras den isf? Av cyklisten via hävstänger? Eller av clownen via rep och lyftbåge? Lyftgubben ser inte ut att ha något bromshandtag.
- De grova rören är snyggt proffsigt formade medan de smalare under trumman ser mer amatörmässigt hopkomna ut. Undrar varför - satt det månne en broms i trummans nav som inte fungerade bra, så att man fick konstruera en ny?
- Kanske fanns det ingen trumbroms från början?
- Om de bromsar trumman kan han cykla runt, runt.
- Cykeln verkar inte gå att styra - den ser ut att vara gjord av 2 hopsvetsade bakramar.
- Den mellersta ringen runt trumman ser inte ut att vara någon sorts räls - det syns tydligt på bakhjulet som rullar hitom mellersta ringen, troligen även framhjulet.
- Min gissning är att cykeln trots allt går att styra lite grand. Lite vingel ökar spänningen.
- Bågen t.v. går till en punkt 2 dm under navet. Repet verkar gå till clownen. Vad är den till för? Lyfta upp apparaten och bromsa ett fall, antar jag.
Slutsats:
- Jag tror det är mer eller mindre bluff - det ser svårare ut än det är. Tror sadeln sitter fast i trumaxeln och att cyklistens + cykelns tyngdpunkt ligger strax under trumaxeln, vilket gör att han nätt och jämnt håller sig upprätt när han cyklar och trumman roterar. När han bromsar cykeln åker han lätt med trumman baklänges varvet runt. När trumman bromsas cyklar han lätt runt, runt, men låtsas troligen att han måste ta sats ett par gånger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Dödscirkusar"
Ingen tunna men motorcykelstunt av världens bästa kvinnliga stuntförare,
Sarah Lezito / Lezitow från Frankrike.
Här i VM mot manliga förare. "Girl beats men" står det, men hon slog inte alla:
Hon är inte rädd att visa upp sina missar. Hoppa runt är visst svårt
Franska WP: https://fr.wikipedia.org/wiki/Sarah_Lezito
Sarah Lezito / Lezitow från Frankrike.
Här i VM mot manliga förare. "Girl beats men" står det, men hon slog inte alla:
Hon är inte rädd att visa upp sina missar. Hoppa runt är visst svårt
Franska WP: https://fr.wikipedia.org/wiki/Sarah_Lezito
"Dödscirkusar"
Jag förstår inte underhållningsvärdet. Får mest ont i magen. Det gäller extremsporter typ x-games också. Mina söner tycker det är roligt att titta på, jag antar att det är en smaksak.
Återgå till Intressanta intressen