Bokhandeln och biblioteken behövs fortfarande
58 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande
plåtmonster skrev:Är det lokalhyrorna som driver denna enkelriktning?
Nä då hade det funnits fler bokhandlar utanför städerna. Tror folk läser mindre böcker.
Fenren skrev:Det jag stör mig på är att de fåtal bokhandlar som finns bara har råd att hålla med bäsrsäljare.
Det är i princip omöjligt att hitta annat än nya däckare, matböcker eller reseböcker.
Ja det är också ett störningsmoment.
Man går in på bokhandel för att hitta poesi eller nån klassiker ur världslitteraturen...och så möts man av Per Morbergs nylle överallt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Fenren skrev:plåtmonster skrev:Är det lokalhyrorna som driver denna enkelriktning?
Nä då hade det funnits fler bokhandlar utanför städerna. Tror folk läser mindre böcker.
Stämmer inte.
Det säljs mer böcker nu än nånsin tidigare och folk läser mer.
Tyvärr är det bladvändar-deckare, Leila bakar bajs och spökskriven mis-lit folk läser och inte Dostojevskij.
Som de köper på nätet. Eller på Ica. Eller Pressbyrån. Eller bensinmacken.
Det krängs böcker som aldrig förr.
Men nån intellektuell upprustning av folkhemmet är det alltså inte fråga om utan snarare ny marknadsföring och nya kräng-kanaler.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
En del av problemet är väl att det är väldigt dålig nyförsäljning av tex Dostojevskij också.
Det är ju den typen av bok som de ny-intellektuella helst köper på antikvariat så att deras vänner kan se att boken är läst vid något tillfälle att det sedan inte är de själva som läst den reflekterar de inte så mycket över så länge de kan påstå att så är fallet.
Det är ju den typen av bok som de ny-intellektuella helst köper på antikvariat så att deras vänner kan se att boken är läst vid något tillfälle att det sedan inte är de själva som läst den reflekterar de inte så mycket över så länge de kan påstå att så är fallet.
Expressen: Morbergs imperium – vinst på 9,5 miljoner kr. Med hjälp av sitt imperium bestående av bland annat kokböcker, vin, husgeråd, stekpannor, matvaror och jaktkläder omsatte hans företag förra året 20,2 miljoner. Vinsten uppgick till 9,5 miljoner kronor.
Vi kan nog utgå från att han klarar sig utan försörjningsstöd
Kanske man är i fel bransch
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Flatline,
-Sånt där är kvasiintellektuellas fasoner.
Man köper böcker för att läsa och äga, inte för att ytligt förevisa sin 'enorma bildning' för nån bekantskapskrets. Sånt beteende är bara brackigt och tacky.
Jag köpte mina Dostojevskij nya på bokrea.
Man köper böcker för att läsa och äga, inte för att ytligt förevisa sin 'enorma bildning' för nån bekantskapskrets. Sånt beteende är bara brackigt och tacky.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Mina bokhyllor hos mor och far består av politik och historia. När jag flyttade dit jag bor nu tog jag nästan inga böcker med mig. Har nu tre bokhyllor fulla, nu mest av psykiatri och religion.
plåtmonster skrev:Expressen: Morbergs imperium – vinst på 9,5 miljoner kr. Med hjälp av sitt imperium bestående av bland annat kokböcker, vin, husgeråd, stekpannor, matvaror och jaktkläder omsatte hans företag förra året 20,2 miljoner. Vinsten uppgick till 9,5 miljoner kronor.
Fan vad jag garvade när den dåren poserade i tv med sina tjuvjagade gäss som han stolt visade upp innan dom åkte ned i grytan.
Idioten hade skjutit två stycken vitkindade gäss som är helt fredade bortsett från viss begränsad skyddsjakt i stockholmstrakten, något som han inte medverkat i.
Förklarar kanske iof kvaliten på hans böcker iom att han uppenbarligen inte har bra syn nog att varken jaga eller använda skrivmaskinen.
KrigarSjäl skrev:Man köper böcker för att läsa och äga, inte för att ytligt förevisa sin 'enorma bildning' för nån bekantskapskrets. Sånt beteende är bara brackigt och tacky.
Känns som man alltmer kan urskilja en grupp som har fina hus och bokhyllor. Överhuvudtaget har mycket fina saker men kanske inte så fin insida. Det är mest kulisser.
Flatline skrev:Förklarar kanske iof kvaliten på hans böcker iom att han uppenbarligen inte har bra syn nog att varken jaga eller använda skrivmaskinen.
Kanske är det ett fabrikationsfel på den där enheten som ögonen är anslutna till?
Nåväl det är uppenbart att det är andra saker som behövs för cash..
- plåtmonster
MsTibbs skrev:Mina bokhyllor hos mor och far består av politik och historia. När jag flyttade dit jag bor nu tog jag nästan inga böcker med mig. Har nu tre bokhyllor fulla, nu mest av psykiatri och religion.
-Vad har det med trådämnet att skaffa?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Flatline,
Detta är inget jag anklagar dig för, av allt att döma av tidigare poster kan du läsa så jag tillskriver dig inga sådana brister.
Lugnt, det trodde jag inte du gjorde heller.
Mest en allmän utvikning från min sida.
Mest en allmän utvikning från min sida.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Personligen är jag iof mer för antikvariaten dock inte av föregående beskriven anledning.
När jag handlar böcker gillar jag att slita och riva i högar för att hitta godbitar.
Det är något speciellt med doften av gamla böcker och att få gräva efter guldkornen gör inte upplevelsen sämre och man slipper få den senaste Tom Clancy boken upptryckt i ansiktet eller blir antastad av någon säljare som minsann tycker att man skall läsa den tredje utgåvan av hur man bäst hackar lök.
När jag handlar böcker gillar jag att slita och riva i högar för att hitta godbitar.
Det är något speciellt med doften av gamla böcker och att få gräva efter guldkornen gör inte upplevelsen sämre och man slipper få den senaste Tom Clancy boken upptryckt i ansiktet eller blir antastad av någon säljare som minsann tycker att man skall läsa den tredje utgåvan av hur man bäst hackar lök.
Flatline skrev:blir antastad av någon säljare som minsann tycker att man skall läsa den tredje utgåvan av hur man bäst hackar lök.
"Jag har en bok hemma i hur man hackar upp försäljare, det sägs att det smakar bäst att sedan steka bitarna i lite olivolja.. hehe"
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Flatline skrev:blir antastad av någon säljare som minsann tycker att man skall läsa den tredje utgåvan av hur man bäst hackar lök.
"Jag har en bok hemma i hur man hackar upp försäljare, det sägs att det smakar bäst att sedan steka bitarna i lite olivolja.. hehe"
Håll dig borta med den där boken jag är ju själv försäljare
Flatline skrev:Personligen är jag iof mer för antikvariaten dock inte av föregående beskriven anledning.
Utmärkt formulerat.
Jo visst är det på antikvariaten man hittar guldkornen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Ursäkta för lite OT.. det är mest telefonförsäljare, tiggare och ideella organisationer som brukar vara mest antastande i offentlig miljö.
- plåtmonster
-Scientologerna och försäljarna om ni frågar mig.
Greenpeace och liknande organisationer kan också ha ganska påflugna pappersspridare.
Tiggare har däremot aldrig besvärat mig.
Greenpeace och liknande organisationer kan också ha ganska påflugna pappersspridare.
Tiggare har däremot aldrig besvärat mig.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Scientologer har jag nog aldrig stött på spontant i det offentliga. Kanske det är en utrotningshotad art?
Tiggare däremot har börjat gasta och skramla så fort man går förbi. Och har man 10 inrättningar eller så man skall besöka under en dag så blir det ganska jobbigt.
Tiggare däremot har börjat gasta och skramla så fort man går förbi. Och har man 10 inrättningar eller så man skall besöka under en dag så blir det ganska jobbigt.
- plåtmonster
Re: Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande
När Krigarn, för en halv evighet sedan, utmanade mig till att läsa vad som kan anses vara en av klassikerna så hittade jag den bara (smått ironiskt) på nätet men via en andrahandssida.
Jag kan väl visserligen skylla på att jag bor på ett ställe som typ aldrig har haft en "riktig" bokhandel.
Jag kan väl visserligen skylla på att jag bor på ett ställe som typ aldrig har haft en "riktig" bokhandel.
Man ska inte bo ute i obygden...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Man ska inte bo ute i obygden...
Tänk att jag har precis samma åsikt om de frivilliga koncentrationslägren ni kallar städer.
Men jag får väl erkänna att det är lättare att hitta antikvariat och bokhandlare i städerna än vad det är ute på vischan.
Jo alltså var man ska bo handlar om vilka intressen man har.
Är det jakt, fiske, lantbruk går det inte att bo i stan.
Om man som jag gillar kultur, restauranger, böcker, barer, affärsutbud, folkliv...går det inte att bo på landet.
Är det jakt, fiske, lantbruk går det inte att bo i stan.
Om man som jag gillar kultur, restauranger, böcker, barer, affärsutbud, folkliv...går det inte att bo på landet.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Re: Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande
KrigarSjäl skrev:Om man som jag gillar kultur, restauranger, böcker, barer, affärsutbud, folkliv...går det inte att bo på landet.
Ey, kultursnobben! Tack vare nätet går det alldeles utmärkt att odla sitt intresse för både kultur och litteratur när man bor på landsbygden.
I övrigt håller jag med, jag prioriterar lätt natur, lugn och stort personligt utrymme framför restauranger, barer och affärer.