I USA är det nu fler feta än överviktiga
23 inlägg
• Sida 1 av 1
Normalt sett är en ruggigt överviktig människa det onormala. Övervikt är vanligare, men grov fetma känns väl inte så vanligt?
Enligt en ny undersökning är det nu fler feta människor i USA än de som "bara" är överviktiga.
http://www.latimes.com/science/la-sci-s ... story.html
Tack och lov är det väl inte speciellt sannolikt att det blir så i Sverige snart, men även här ökar ju fetman. Men i USA, som sägs vara världens fetaste land (egentligen är det Storbritannien har jag för mig) är snabbmat, läsk och godis billigare än potatis, mjölk och frukt. Det är främst arbetarklassen som är överviktiga. De har helt enkelt inte råd att äta nyttigt.
Med andra ord, de utsatta grupperna är de som ökar mest i vikt.
Det blir ju enorma kostnader för samhället också, har du en BMI på över 40 är du handikappad. Jag skulle behöva väga 100kg för att komma över 40 i BMI, hade jag vägt så mycket hade jag nog knappast kunna röra på mig.
Vad tror ni, är vi på väg mot en "Wall E-värld"?
Onyttig mat i Sverige är trots allt rätt dyrt om man jämför med i USA. Men om det blir tvärt om, skulle vi se samma sak här?
Enligt en ny undersökning är det nu fler feta människor i USA än de som "bara" är överviktiga.
Americans have reached a weighty milestone: Adults who are obese now outnumber those who are merely overweight, according to a new report in the journal JAMA Internal Medicine.
http://www.latimes.com/science/la-sci-s ... story.html
Tack och lov är det väl inte speciellt sannolikt att det blir så i Sverige snart, men även här ökar ju fetman. Men i USA, som sägs vara världens fetaste land (egentligen är det Storbritannien har jag för mig) är snabbmat, läsk och godis billigare än potatis, mjölk och frukt. Det är främst arbetarklassen som är överviktiga. De har helt enkelt inte råd att äta nyttigt.
African Americans had the highest rates of obesity among both men (39%) and women (57%). [..]
Among the group labeled Mexican Americans, 38% of men and 43% of women were obese. For whites, 35% of men and 34% of women were obese.
Med andra ord, de utsatta grupperna är de som ökar mest i vikt.
Det blir ju enorma kostnader för samhället också, har du en BMI på över 40 är du handikappad. Jag skulle behöva väga 100kg för att komma över 40 i BMI, hade jag vägt så mycket hade jag nog knappast kunna röra på mig.
Vad tror ni, är vi på väg mot en "Wall E-värld"?
Onyttig mat i Sverige är trots allt rätt dyrt om man jämför med i USA. Men om det blir tvärt om, skulle vi se samma sak här?
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Det verkar vara Mexiko:
http://www.dn.se/ekonomi/landet-med-var ... aste-folk/Fetma-epidemin ökar i Mexiko. Procentuellt sett så har landet nu fler personer som är kraftigt överviktiga än USA, skriver CBS News.
Precis som i USA dras det paralleller mellan fattiga människor och fetma.
- Samma människor som är undernärda är också de som blir överviktiga...undernärda skolbarn har överviktiga föräldrar. Det värsta är att barnen blir programmerade för överviktighet. Det är en allvarlig epidemi, säger läkaren Abelardo Avila på Mexikos National Nutrition Institute till CBS News.
Re: I USA är det nu fler feta än överviktiga
Det där med BMI är helknasigt. För att ligga inom "normal" för min längd ska man ligga mellan 55 och 72 kilo. Det är ett spann på 17 kilo! Det betyder att de första 13 kilo jag gick upp när jag
medicinerade var typ...gratis. Jag var ju fortfarande normal trots en, för mig, övervikt på hela 13 kilo.
F.ö går det alldeles utmärkt att röra sig även om man ligger över 40 i BMI. Jag slog i taket på 120 kilo (bmi 42) och var likt förbaskat ute och gick 2 timmar i sträck varje dag. Konsekvensen är att mina knän, även efter viktnedgång, inte längre tycker om mig.
medicinerade var typ...gratis. Jag var ju fortfarande normal trots en, för mig, övervikt på hela 13 kilo.
F.ö går det alldeles utmärkt att röra sig även om man ligger över 40 i BMI. Jag slog i taket på 120 kilo (bmi 42) och var likt förbaskat ute och gick 2 timmar i sträck varje dag. Konsekvensen är att mina knän, även efter viktnedgång, inte längre tycker om mig.
Gammal artikel men summerar gott vad jag tror om BMI.
Då BMI inte räknar in muskelmassa kan det bli så fel om man bara tittar på statistiken och inte på människorna.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12652303.ab
USA är inte världens fetaste land, tror dom "bara" ligger inom top 10.
Mexico är fetare än USA bland annat.
Kuwait är (sist jag läste) världens fetaste land sett till procent.
Uppgifterna skiljer sig lite dock så jag är inte helt hundra.
Då BMI inte räknar in muskelmassa kan det bli så fel om man bara tittar på statistiken och inte på människorna.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12652303.ab
USA är inte världens fetaste land, tror dom "bara" ligger inom top 10.
Mexico är fetare än USA bland annat.
Kuwait är (sist jag läste) världens fetaste land sett till procent.
Uppgifterna skiljer sig lite dock så jag är inte helt hundra.
Jag har aldrig riktigt fattat det där med BMI. Hur det funkar då alltså. Jag fick ett bmi på 16 precis, men vad det faktiskt innebär har jag ingen aning om. Hur kan man ens vara säker på att det "stämmer"?
Är det inte bättre att gå på en hälsokontroll hos läkaren istället? Där man inte bara behöver skriva in vikt och längd, utan där det tas prover o s v.
Är det inte bättre att gå på en hälsokontroll hos läkaren istället? Där man inte bara behöver skriva in vikt och längd, utan där det tas prover o s v.
Grejen med BMI är att det är enkelt att räkna ut hemma. Nackdelen är att det inte säger så mycket, men man kan ju inte få allt om det bara är ett enkelt test. BMI 16 säger att du väger väldigt lite i förhållande till din kroppslängd. Skadar inte med lite muskelbyggande träning kanske.JaneLane skrev:Jag har aldrig riktigt fattat det där med BMI. Hur det funkar då alltså. Jag fick ett bmi på 16 precis, men vad det faktiskt innebär har jag ingen aning om. Hur kan man ens vara säker på att det "stämmer"?
I Sverige har vi inte så stora skillnader mellan klyftorna om man t e x jämför med USA. Där har man allt från stenrika kändisar till fattig slum. Sen är det ju sjukt hur snabbt man får tag på snabbmat där, och även portionerna är helt olika än här i Sverige. Jag tror inte att den svenska befolkningen kommer halka in på det spåret faktiskt.
Tror det handlar mycket om att snabbmaten där nere är billig. Fattiga har alltså bara råd med det. Fanns ett avsnitt där Jamie Oliver (älskar den mannen) lärde vanliga människor att laga mat. Det blev dock problem då personerna, speciellt en kvinna då fullständigt bröt ihop och sa "jag kommer ju aldrig ha råd med dessa ingredienser när ni går" och man såg verkligen smärtan i hennes ögon. I herr Olivers också.
Tror det handlar mycket om att snabbmaten där nere är billig. Fattiga har alltså bara råd med det. Fanns ett avsnitt där Jamie Oliver (älskar den mannen) lärde vanliga människor att laga mat. Det blev dock problem då personerna, speciellt en kvinna då fullständigt bröt ihop och sa "jag kommer ju aldrig ha råd med dessa ingredienser när ni går" och man såg verkligen smärtan i hennes ögon. I herr Olivers också.
Huggorm skrev:Grejen med BMI är att det är enkelt att räkna ut hemma. Nackdelen är att det inte säger så mycket, men man kan ju inte få allt om det bara är ett enkelt test. BMI 16 säger att du väger väldigt lite i förhållande till din kroppslängd. Skadar inte med lite muskelbyggande träning kanske.JaneLane skrev:Jag har aldrig riktigt fattat det där med BMI. Hur det funkar då alltså. Jag fick ett bmi på 16 precis, men vad det faktiskt innebär har jag ingen aning om. Hur kan man ens vara säker på att det "stämmer"?
Hm, muskler.. det är rätt jobbigt att underhålla en kropp på 180 cm. Alltså, jag har aldrig varit inne på ett gym. Tanken ger mig ångest. Jag behöver frisk luft, därav promenader. Men promenader bryter väl bara ner kroppen..
Mjo, det lutar ju snart åt det hållet även här. Det är ju exempelvis alldeles för enkelt att hitta 1,5 liter läsk som är billigare än 1,5 liter mjölk (pant inkluderad).
Risken finns att det fortsätter åt det hållet och även om våra klyftor inte ter sig lika enorma som Amerikas så har vi de snabbast växande klyftorna i Europa de senaste åren.
Risken finns att det fortsätter åt det hållet och även om våra klyftor inte ter sig lika enorma som Amerikas så har vi de snabbast växande klyftorna i Europa de senaste åren.
Jag tror i första hand det är inställningen till godis och onyttig mat det handlar om. I Sverige har de flesta lite dåligt samvete när de äter sånt, eftersom man vet att det inte är bra. I USA verkar det som om många inte riktigt har förstått det. Så de äter helt enkelt det som är godast, utan att tänka på följderna. Sedan finns det också mycket propaganda, det odlas extrema mängder majs och det är svårt att sälja alltihopa. Då kom man på att man kunde göra sötningsmedel av det, och då var det ju bra om folk drack väldigt mycket coca cola...
Jag förstår dig precis. Promenader är jättebra, kan du inte göra som pensionärerna och ta med dig skidstavarna?JaneLane skrev:Hm, muskler.. det är rätt jobbigt att underhålla en kropp på 180 cm. Alltså, jag har aldrig varit inne på ett gym. Tanken ger mig ångest. Jag behöver frisk luft, därav promenader. Men promenader bryter väl bara ner kroppen..
![Himlar med ögonen :roll:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_rolleyes.gif)
tahlia skrev:Mjo, det lutar ju snart åt det hållet även här. Det är ju exempelvis alldeles för enkelt att hitta 1,5 liter läsk som är billigare än 1,5 liter mjölk (pant inkluderad).
Ja, men jag är lite mer inne på spåret att det inte är.. lika "accepterat" här. Föräldrar lär ju inte acceptera att deras barn springer runt på MC och dricker cola varje dag. Även om skräp blir billigare. Vi HAR ju råd att köpa mat som innehåller bra näring. Förstår du hur jag menar då? Lite svårt att förklara.
Amerikanska barn har växt upp bland överviktiga föräldrar där dom bara känner till den här "dåliga" maten. Det resulterar i att dom lär sina barn samma sak. Ond cirkel. Jag åandra sidan blev tvingad till att äta upp grönsakerna, och idag går det utan tvång.
(Jag talar ju inte för alla nu såklart, men en stor del.)
Det är bortom mitt förstånd hur man kan vilja sabotera sin kropp sådär. Det kan väl inte råda sådan okunnighet och psykisk ohälsa att det blir såhär.
Har själv varit över i staterna några ggr och man märker att övervikt är ett stort problem. Dags att inför fetskatt kanske för allas bästa.
Har själv varit över i staterna några ggr och man märker att övervikt är ett stort problem. Dags att inför fetskatt kanske för allas bästa.
JaneLane skrev:Ja, men jag är lite mer inne på spåret att det inte är.. lika "accepterat" här. Föräldrar lär ju inte acceptera att deras barn springer runt på MC och dricker cola varje dag. Även om skräp blir billigare. Vi HAR ju råd att köpa mat som innehåller bra näring. Förstår du hur jag menar då? Lite svårt att förklara.
Mjo, åtminstone fram till tonåren så blir ju inflytandet "rejäl hemlagad mat" för ganska många. Kan säga att i mina trakter så gör ungdomarna inte mycket annat än köper godis och springer på "Donkan" så fort de har pengar (läs mellan drygt 13-16 års ålder).
Sedan har inställningen till det mesta i skräpväg ändrats sedan jag växte upp. När jag var liten såg man inte till en läsk eller godis annat än på lördag och hamburgare eller pizza var något speciellt som åts några få gånger per år. Så ser det inte ut längre, inte här iaf (även om mina ungar fick leva med dricka och godis endast en dag i veckan).
Senast redigerad av tahlia 2015-07-01 11:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Huggorm skrev:Jag förstår dig precis. Promenader är jättebra, kan du inte göra som pensionärerna och ta med dig skidstavarna?JaneLane skrev:Hm, muskler.. det är rätt jobbigt att underhålla en kropp på 180 cm. Alltså, jag har aldrig varit inne på ett gym. Tanken ger mig ångest. Jag behöver frisk luft, därav promenader. Men promenader bryter väl bara ner kroppen..Annars är paddling och cykling bra för muskelbyggandet
Haha, skidstavar..
![Gott humör :-)005](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/aiwebs_004.gif)
Hm, alltså om jag ska träna så måste det vara en aggressiv sport. Som t e x någon typ av boxning. Skulle börja för något år sen, men jobb hindrade mig.
(Jag är så inihelvetes rädd för att få muskler på armarna. En bild på Madonna för något år sen gav mig men för livet.)
tahlia skrev:JaneLane skrev:Ja, men jag är lite mer inne på spåret att det inte är.. lika "accepterat" här. Föräldrar lär ju inte acceptera att deras barn springer runt på MC och dricker cola varje dag. Även om skräp blir billigare. Vi HAR ju råd att köpa mat som innehåller bra näring. Förstår du hur jag menar då? Lite svårt att förklara.
Mjo, åtminstone fram till tonåren så blir ju inflytandet "rejäl hemlagad mat" för ganska många. Kan säga att i mina trakter så gör ungdomarna inte mycket annat än köper godis och springer på "Donkan" så fort de har pengar (läs mellan drygt 13-16 års ålder).
Sedan har inställningen till det mesta i skräpväg ändrats sedan jag växte upp. När jag var liten såg man inte till en läsk eller godis annat än på lördag och hamburgare eller pizza var något speciellt som åts några få gånger per år. Så ser det inte ut längre, inte här iaf (även om mina ungar fick leva med dricka och godis endast en dag i veckan).
Ja, det där får jag hålla med om. Om jag får besök av familj med yngre barn frågar jag alltid om barnet får dricka cola/saft. Kanske lite töntigt av mig, men jag tycker det är viktigt att fråga.
Det har blivit värre i nutid med skräpmat bland yngre, man får ju hoppas på att det inte utvecklas till ett större problem. Att man inte tappar den där magkänslan som säger "nu är det nog."
BMI är tabu hemma hos mig. Jag kollar med våg och byxlinningen om det går åt rätt håll.
kullan skrev:BMI är tabu hemma hos mig. Jag kollar med våg och byxlinningen om det går åt rätt håll.
Samma här. BMI är ett väldigt trubbigt verktyg. Jag med mina 88 kg muskler på 175 cm får ett alldeles för högt BMI.
BMI må vara ett otillförlitligt mått för enskilda individer, men det innebär inte att det är ett dålig indikator på populationsnivå.
Läste någonstans om hur många procent i USA som aldrig lagar mat hemma. Det var ganska många. Jag tror att vår räddning kanske kan bli att vi är lite fixerade vid att laga mat. Annars blir vår befolkning också tjockare.
Läste också att i USA har överviktiga legat på en hyfsat jämn nivå, och skillnaden är i hur många riktigt feta det finns. Tror det finns en anledning till detta som kanske inte finns i alla andra länder.
Jag är lite för konspirationsteorier om detta. Att det är något gift i maten som gör att man blir tjock. Att man tappar all lust att agera och får ett sug att bara äta och äta.
Har själv märkt det med viss färdigproducerad mat, att man vräker i sig den fast man inte ens tycker den är god.
Läste också att i USA har överviktiga legat på en hyfsat jämn nivå, och skillnaden är i hur många riktigt feta det finns. Tror det finns en anledning till detta som kanske inte finns i alla andra länder.
Jag är lite för konspirationsteorier om detta. Att det är något gift i maten som gör att man blir tjock. Att man tappar all lust att agera och får ett sug att bara äta och äta.
Har själv märkt det med viss färdigproducerad mat, att man vräker i sig den fast man inte ens tycker den är god.
"Socker" kallas det.kiddie skrev:Jag är lite för konspirationsteorier om detta. Att det är något gift i maten som gör att man blir tjock. Att man tappar all lust att agera och får ett sug att bara äta och äta.
tahlia skrev:Det där med BMI är helknasigt. För att ligga inom "normal" för min längd ska man ligga mellan 55 och 72 kilo. Det är ett spann på 17 kilo! Det betyder att de första 13 kilo jag gick upp när jag
Ja det håller nog det flesta med om, BMI är inte ett bra mått. Varenda idrottsmänniska räknas väl som överviktig. Och kroppsbyggare som farligt feta. Jag ligger tex normalt i BMI, men det är enbart för att jag knappt har några muskler. "Smalfet".
Det beror nog mycket på vilken "grund" man har. Jag som inte har några muskler hade aldrig orkat släpa runt på 100kg, för ett år sedan när jag vägde 70 fick jag ont i lederna efter en kort promenad. Då var jag riktigt fet och det kändes i hela kroppen hur jävla dåligt det var.
Hur är det i USA med gym osv? I Sverige finns det ju gym överallt och man kan tom få hjälp med att betala gymkort om man har knapert. Tvivlar på att det går i USA.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20