"Varför fara med osanningar om depressioners orsaker? "
Zima33 skrev:Toblerone skrev:Och visst skulle man godkänna en hjärtmedicin som inte fungerar hos alla. Bara den hjälper en del så kan det ju vara värd det. Endast för allvarliga biverkningar skulle vara en anledning att inte godkänna den.
Det finns en cytostatika (Hydrea) som används t.ex. vid blodsjukdomen polycytemia vera, den är carcinogen (kan orsaka cancer) så den rekommenderas vid polycytemia vera enbart till personer över 60-65 år.
Vad dör man först av? Cancer eller den där blodsjukdomen? Ibland kan det ju vara meningsfullt att ta en medicin trots biverkningar, helt enkelt för att sjukdomen är ännu värre (eller man även dör tidigare av den).
Generellt är det ju också så: Man måste avväga nytta och nackdelar, verkan och biverkningar.
Såg ett program om psykmediciner där en forskare liknade dagens medicin vid att hälla medel över hela motorn i en bil och hoppas att det löser problemet. Om inte provar man nästa medel osv. En helt klart medeltida retrokänsla över det hela.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Toblerone skrev:Zima33 skrev:Toblerone skrev:Och visst skulle man godkänna en hjärtmedicin som inte fungerar hos alla. Bara den hjälper en del så kan det ju vara värd det. Endast för allvarliga biverkningar skulle vara en anledning att inte godkänna den.
Det finns en cytostatika (Hydrea) som används t.ex. vid blodsjukdomen polycytemia vera, den är carcinogen (kan orsaka cancer) så den rekommenderas vid polycytemia vera enbart till personer över 60-65 år.
Vad dör man först av? Cancer eller den där blodsjukdomen? Ibland kan det ju vara meningsfullt att ta en medicin trots biverkningar, helt enkelt för att sjukdomen är ännu värre (eller man även dör tidigare av den).
Generellt är det ju också så: Man måste avväga nytta och nackdelar, verkan och biverkningar.
Den blodsjukdomen dör man av om man inte får behandling, vet inte hur länge man lever, det verkar variera, jag tror medianöverlevnaden är 1-2 år. Den gör att benmärgen producerar för mycket blodkroppar så till slut får man proppar, det är även ökad risk för blödning. Den behandlas först med blodförtunnande (acetylsalicylsyra) och/eller att man tappar blod när värdena blivit för höga.
En del källor anger att det är en cancerform, andra källor att det är en "blodsjukdom". I Sverige ska den iallafall anmälas till cancerregistret. Det är även risk för att man utvecklar akut leukemi om man har den.
(Blodsjukdomar och cancer är inte mitt specialintresse utan jag har fått nåt knas med blodvärdena så har fått lämna DNA-prov för en mutation som förekommer hos nästan 100% av patienterna med polycytemia vera, så därför har jag läst om detta. )