Såna här diagnoser är färskvara, de kan ändras
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Typ så sa läkaren som diagnostiserade mig efter NPF-utredningen.
Man har väl dem hela livet eller har jag missat något? Var de kanske tveksamma till om jag verkligen har diagnoserna (AS och ADHD-I) och att jag därför kan bli av med dem längre fram?
Jag vet att speciellt barn och ungdomar kan utvecklas så de som vuxna inte uppfyller diagnoskriterierna längre men jag var 30+ när jag diagnostiserades och min hjärna lär knappast utvecklas längre.
Har ni fått någon sån kommentar av de som utredde er, eller av annan vårdpersonal?
Man har väl dem hela livet eller har jag missat något? Var de kanske tveksamma till om jag verkligen har diagnoserna (AS och ADHD-I) och att jag därför kan bli av med dem längre fram?
Jag vet att speciellt barn och ungdomar kan utvecklas så de som vuxna inte uppfyller diagnoskriterierna längre men jag var 30+ när jag diagnostiserades och min hjärna lär knappast utvecklas längre.
Har ni fått någon sån kommentar av de som utredde er, eller av annan vårdpersonal?
Re: Såna här diagnoser är färskvara, de kan ändras
Jag misstänker att läkaren kan ha sagt det med hänvisning till att DSM förändras över tid. Diagnoser byter namn, som DAMP som försvann som diagnos exempelvis. Tror inte läkaren förutsatte att det var du som plötsligt skulle tillfriskna.
Diagnosmakaren kanske led av ADHD eller borderline. Det kan bli så nyckfullt då
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
tahlia skrev:Jag misstänker att läkaren kan ha sagt det med hänvisning till att DSM förändras över tid. Diagnoser byter namn, som DAMP som försvann som diagnos exempelvis. Tror inte läkaren förutsatte att det var du som plötsligt skulle tillfriskna.
Ja så kan det ju vara!
Bra att de är tydliga, läkarna ...
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Återgå till Aspergare och vården